Onko kenelläkään oikeasti tällaista työtilaa (avokonttori, kuva)
Kävin tänään töiden puolesta palaverissa paikassa, jossa on avokonttori. Olimme palaverissa ja sen jälkeen työntekijä palasi omalle paikalleen, joka oli pitkän pöydän päässä näytöt vastakkain vastapäätä istuvan kanssa.
Olin jokseenkin järkyttynyt, enkä oikein tiedä miksi. Palasin itse omalle toimistolle ja laitoin kahvit tippumaan, otin välipalaa jääkaapista ja vetäydyin omaan huoneeseen ovi kiinni keskittymään loppupäivän töihin. Ja todenteolla mietin, miten onnekas olen kun olen päässyt töihin tällaiseen firmaan, jossa saan tehdä töitä rauhassa ihanissa toimitiloissa.
Tätä kuvaa jäin pohtimaan, onko tämä todellisuutta nykysuomessa? https://yle.fi/uutiset/3-7960392
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on suunnilleen tuollainen. Alana sosiaalitoimi.
Onko etätyömahdoliisuus halutessaan? Miten koet työskentelyn sujuvan?
Varmaan työporukan laatu korostuu entisestään tällaisissa tiloissa.
Ap
Teen työnkuvani takia töitä todella monenlaisilla toimistoilla, ja kuvan mukaisiakin on tullut nähtyä.
Minun on helppo keskittyä missä vaan, joten on ihan sama minkälainen toimisto on. Oma huone tuntuu ajatuksena hassulta. Jos työtä voi tehdä omassa työhuoneessa, eikö olisi vaan helpompi jäädä etätöihin?
Meillä ei ole edes niitä omia paikkoja eli jos on yli 30 min tauko tai palaveri, niin pitää ottaa läppäri, näppäimistö ja hiiri kainaloon ja jättää paikka tyhjäksi seuraavalle. Aulassa on lukittavat lokerot, jonne työvälineet voi jättää ja jostain syystä kaikenlaiset piuhat on jatkuvasti kadoksissa, siksi osalla on varmuudeksi omat mukana.
Työntekohan ei suju oikeastaan mitenkään, enimmäkseen käydään töissä rupattelemassa, koska ei siellä voi etäkouluttaa tai laatia muistioita. Todella tehotonta, mutta minkäs teet, tuota pidetään innovointia edistävänä toimintana, vaikka en maksatuksia tekevänä oikein tiedä, minkä innovaation siellä kehittäisin.
Kyllä valitettavasti. Meillä istutaan neljän ryhmässä siis kaksi paikkaa vierekkäin ja vastakkain. Mitään sermejä ei ole missään välissä, näkee viereisen työkaverin sivusta ja vastapäätä näytön takana toinen. Ja tietty sitten se kolmas vielä viistosti. Matalat kaapit välissä ja sen takana seuraava neliapila. Yhteensä tuossa tilassa 16 hlöä. En viihdy, mutta onneksi etätyötä saa tehdä niin paljon kuin haluaa. Käyn toimistolla muutaman kerran vuodessa.
Meillä on vähän tuon tyylinen, mutta isommat ja korkeammat sermit välissä ja vähemmän porukkaa. Etätöitä tehdään hybridimallilla. Silti ahdistaa jos sattuu tulemaan toimistolle sellaisena päivänä kun siellä on kaikki muutkin. Vaikea keskittyä. Hirveä ajatuskin että olisi noin avonaista tai ettei olisi omaa työpistettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko etätyömahdoliisuus halutessaan? Miten koet työskentelyn sujuvan?
Varmaan työporukan laatu korostuu entisestään tällaisissa tiloissa.
Ap
On etätyön mahdollisuus, ja tietysti asiakastapaamisiin on omat tilansa, joten kaikki eivät ole samassa tilassa koko ajan. Melua on paljon, ja asiakkaiden tietosuoja on vähän mitä sattuu, kun kaikki kuulevat mitä puhut puhelimessa. Itse tykkään kuitenkin, en vaihtaisi enää omaan työhuoneeseen.
Onpa tosiaan jännä kuulla kokemuksia näistä työskentely-ympäristöistä. En osannut edes ajatella millaista se voi avokonttorissa olla!
Itse työskentelen lakialalla, joka vaatii keskittymistä ja työskentelyä asiakasta kuunnellen. Siksi jotenkin en ole osannut edes ajatella, että työtä voisi tehdä näinkin avoimesti. Ehkä alani on vähän introverteille sopiva.
Ap
Tämän vuoksi palaan toimistolle vain pakon edessä. Avokonttorihelvettiin palaan vain aseella uhkaamalla.
Olemme korkeasti koulutettujen kansainvalistä kauppaa käyvä asiantuntijaorganisaatio/pörssiyritys. Tiloja on eri suuruisia mutta näitä 'kansojen hallejakin' on useita.
No, olen enimmäkseen etätöissä mikä sinänsä on aika tehokasta mutta kontaktit työkavereihin ja hiljaisen tiedon siirto jäävät minimiin.
Meillä on vähän tuonnäköistä, mutta yksittäiset paikat, säädettävät pöydät ja pieni väli pöydissä. Sermit kolmella reunaa ja korkeammat. Olin tosi tyytyväinen siihen, että voi olla etänä suurimman osan. Meillä tuli voimaan kesän jälkeen suositus, että päivä viikossa olisi hyvä olla toimistolla. Kukaan ei tuota valvo eli riittää kun käy toisinaan näyttäytymässä. Tosin työkaverit kuulemma oottelee minua töihin aina keskiviikkoisin jostain syystä :) Kyllä minä mielelläni käynkin, työkaverit kivoja ja ilmapiiri aivan älyttömän hyvä nykyään
Olen ollut aikaisemmin taloushallinnon tehtävissä, jossa oli tämän tyyppinen avokonttori. Kaksi istui vierekkäin, ja yhteensä samassa tilassa oli 8 henkilöä. Työhön ei kyllä pystynyt kauhean hyvin keskittymään, puhelimet soivat ja kirjanpitäjät kävivät vähän väliä pyytämässä jotain. Sitten huudeltiin työkaverille, joka istui edessä/takana. Olen myös aikaisemmin ollut eräässä pankissa töissä, jonka pääkonttori oli kyllä järkyttävä paikka. Samassa rakennuksessa työskenteli monta tuhatta ihmistä, kenellekään ei ollut omia työpisteitä. (Paitsi isoille pomoille) Kun kävit syömässä, oli ravintolassa hirveä hälinä, etkä kuullut mitä samassa pöydässä hieman kauempana istuva sanoi. Onneksi nykyisessä työssä meitä on vain 3 tai 4 ihmistä samassa huoneessa.
Siis näissä avokonttorimalleissa ainoa todellinen syy tuohon tilajakoon on rahansäästö. Oma huone kaikille on ihan tautinen tilantuhlaaja, varmaan 30m2 per työntekijä kun otetaan käytävätilat ym huomioon. Avokonttorissa käytetty lattiapinta-ala saadaan jopa 9m2:iin vaikka edelleen työpisteiden välissä on pienet käytävät.
Jos toimistotila maksaa vaikka 5000m2 niin jokainen voi laskea paljonko firma säästää 9 vs 30 m2 per työntekijä jos konttorissa on vaikka 200 ihmistä töissä.
Avokonttoria perustellaan tiedon paremmalla liikkuvuudella, yhteisöllisyydellä, estetään erinosastojen siiloutumusta yms bullshittia.
Ainoastaan yli johto analysoi ja tietää kustannusten jakautumisen ja miksi avokonttori valittiin. En ole missään firmassa nähnyt että työntekijöille kerrottaisiin todellinen syy.
Facility Manager
Olen työskennellyt avokonttoreissa 28 vuotta. Joskus on sermi välissä joskus ei.
Tykkään todella eikä häiritse keskittymistä. Yksin jossain kopperossa ahdistuisin täysin
Vierailija kirjoitti:
Siis näissä avokonttorimalleissa ainoa todellinen syy tuohon tilajakoon on rahansäästö. Oma huone kaikille on ihan tautinen tilantuhlaaja, varmaan 30m2 per työntekijä kun otetaan käytävätilat ym huomioon. Avokonttorissa käytetty lattiapinta-ala saadaan jopa 9m2:iin vaikka edelleen työpisteiden välissä on pienet käytävät.
Jos toimistotila maksaa vaikka 5000m2 niin jokainen voi laskea paljonko firma säästää 9 vs 30 m2 per työntekijä jos konttorissa on vaikka 200 ihmistä töissä.
Avokonttoria perustellaan tiedon paremmalla liikkuvuudella, yhteisöllisyydellä, estetään erinosastojen siiloutumusta yms bullshittia.
Ainoastaan yli johto analysoi ja tietää kustannusten jakautumisen ja miksi avokonttori valittiin. En ole missään firmassa nähnyt että työntekijöille kerrottaisiin todellinen syy.
Facility Manager
Et ole ehkä sitten tutustunut meidän yritykseemme. Kyllä kustannussäästö on ihan selvä syy avokonttoriin, samoin kuin se, että työpisteitä on vähemmän kuin henkilöitä. Ja tämä on sanottu.
Mutta ei se vie mitenkään pois noita muita syitä. Ja niitä on tärkeää viestiä, koska osalta henkilöstöstä se jää vähän huomiotta.
Erot mm. toimiston yleisessä fiiliksessä ovat huomattavat avokonttoreissa ja koppikonttoreissa, avokonttorin hyväksi. Ehkä moni meistä ei edes enää muista niitä toimistoja, joissa ihmiset ovat kukin oman suljetun ovensa takana ja se avataan vain kahville tai lounaalle lähtiessä.
Ja kuten sanoin, jos työ on sen tyyppistä että eristäytyminen on vaihtoehto, niin eikö olisi myös henkilölle itselleen kivampi tehdä töitä kotona?
T. Se, joka tekee töitä hyvin monenlaisissa toimistoissa
Aina on ollut oma tilava viihtyisä työhuone, kun olin vielä töissä ei etätyö ollut niin pinnalla kuin nykyään. Enkä kyllä kotiini olisi töitäni halunnutkaan tuoda, hyi! Jätin työpuhelimenkin aina töihin. Koti on ihan muuta kuin työtä varten, tilaa työhuoneelle kyllä olisi ollut kun asun yksin tilavassa neliössä.
Kolme vuotta olen nyt eläkkeellä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Facility Manager
Et ole ehkä sitten tutustunut meidän yritykseemme. Kyllä kustannussäästö on ihan selvä syy avokonttoriin, samoin kuin se, että työpisteitä on vähemmän kuin henkilöitä. Ja tämä on sanottu.
Mutta ei se vie mitenkään pois noita muita syitä. Ja niitä on tärkeää viestiä, koska osalta henkilöstöstä se jää vähän huomiotta.
Erot mm. toimiston yleisessä fiiliksessä ovat huomattavat avokonttoreissa ja koppikonttoreissa, avokonttorin hyväksi. Ehkä moni meistä ei edes enää muista niitä toimistoja, joissa ihmiset ovat kukin oman suljetun ovensa takana ja se avataan vain kahville tai lounaalle lähtiessä.
Ja kuten sanoin, jos työ on sen tyyppistä että eristäytyminen on vaihtoehto, niin eikö olisi myös henkilölle itselleen kivampi tehdä töitä kotona?
T. Se, joka tekee töitä hyvin monenlaisissa toimistoissa
Ällöttää ajatuskin, että pitäisi tuommoisessa sumpussa istua. Oma työhuone ja oma rauha. Enkä pidä ajatuksesta, että veisin tytöt kotiin, ei sovi minulle. Työmatkaa minulla on 600 m, joten mieluusti siirryn työhuoneeseen ja kun päivä on täynnä, lähden kotiin ja työt jää sinne.
Meille sanottiin suoraa, että kustannussyistä avokonttoriin. Kukaan ei tosin ole jälkikäteen selittänyt, miksi meillä on vähemmän työpisteitä kuin ennen ja enemmän yhteistä tilaa kuin ennen. Neukkareita on edelleen sama määrä, avoin taukotila kuin ennen, osasta entisiä työhuoneita on tehty pikkuneukkareita jne. ja työpisteet on sullottu aikaisempaa pienempään tilaan.
Työteho on laskenut rajusti tässä 5 vuoden aikana, koronan takia päästiin entiseen takaisin ja huhtikuusta alkaen on palattu avokonttorille huomaamaan, että yhdessäjuttelu toki lisääntyy, mutta tulos on taas laskusuunnassa. Kaikille näkyvän avoimen datan avulla näkee, että etätyössä olevat saa eniten aikaan ja nyt pohditaan, että miten tästä eteenpäin. Tehdäkö tulosta ja laskuttaa asiakkaita vai kokea, että työkaverin kanssa on mukava istua kahvilla kolmekin tuntia päivässä.
On. Häiriinnyn herkästi kaikesta, eikä avonaiset tilat sovi ollenkaan. Tavallaan olen kateellinen niille, jotka ovat matalasti sensitiivisiä ja pystyvät keskittymään missä vaan. Itse olen hyvin nopeasti siinä kunnossa, että hermosto tilttaa.
Meillä osassa tiloja isommat sermit, osassa tiloja sermit puuttuu kokonaan. Riippuu onko tila tarkoitettu säännöllisempään työskentelyyn vai hetkittäisiin piipahduksiin. Tilat on myös jaettu vyöhykkeisiin sen mukaan miten vyöhykkeellä saa puhua. Hiljainen vyöhyke on kirjaston lukusali tyylinen tila, jossa puhelimet ei soi ja keskustelua ei tapahdu. Toisella vyöhykkeellä voi hiljaisesti keskustella vieressä olevan ihmisen kanssa, mutta esim. puhelin tulee olla värinällä. Sitten on vyöhyke, jolla puhelimet soi ja keskustelut raikaa.