Te joiden kämppä on aina sotkuinen, onko kukaan teistä yli 30 vuotiaana muuttunut siistiksi?
Kuulun niihin joiden kämppä on nuoresta asti aina ollut sotkuinen. Tavarat hujan hajan, tiskit tiskaamatta päiviä, papereita ja laskuja lattioilla, vaatemyttyjä... Aloitin aina uuden siistin elämäntyylin mutta jo viikossa palasin huomaamattani entiseen. Nyt lähes nelikymppisenä olen vihdoin alkanut saada keittiön haltuun. Tiskaan joka toinen päivä ja pyyhin tasot, muruset ja roskat roskikseen. Muu huusholli vielä pitäisi saada haltuun. Meinaa usko loppua. Oletteko te muut sotkuiset omaksuneet siistin elämäntyylin vasta näin myöhemmin? Onko kukaan onnistunut muuttumaan oikein tip top siistiksi? Mikä alue kämpässänne oli haastavin?
Kommentit (39)
Tähän aiheeseen täytyy sanoa, että en ole koskaan pitänyt ihmisistä, jotka ei siedä mitään epäjärjestystä. Toki pitää jotkut siivousrutiinit olla, ettei tule terveydellistä haittaa, mutta kuitenkin pieni rentous on ihan sallittua ja minusta suotavaakin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Tämä tuli yllätyksenä itsellenikin. Muutos tapahtui siinä vaiheessa, kun muutin asunnosta toiseen ja uudessa asunnossa oli sellainen vuokranantaja, joka saattoi tulla kylään milloin tahansa etukäteen varoittamatta. Oli yllättävän helppoa pitää paikat siistinä, kun oli pakko.
Kuulostaa kauhealta.
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Olen 42-vuotias nainen, enkä vieläkään ole oppinut pitämään kotia siistinä ja järjestyksessä. Kerran vuoteen teen suursiivouksen, kun ystävä tulee käymään pidemmästä matkasta. Tuohon siivoukseen teen kahden viikon kalenterin, pilkon osiin kaikki tehtävät, missä järjestyksessä mitäkin, eikä liikaa yhdelle päivälle.
Yritän ylläpitää siisteyttä tuon viikonlopun jälkeen, mutta piru vie ei onnistu. Muutaman viikon päästä huomaan, että taas tässä ollaan kaaoksen keskellä. Kukaan ei koskaan käy täällä, kuin tämä rakas ystävä kerran vuoteen.
Jouluksi yritän vähän siistiä, sen mitä jaksan ja saan aikaiseksi.
En yhtään tiedä miten saisin itseni pitämään kodin kunnossa. En ole koskaan osannut.
Otan kaikki vinkit vastaan.
Sun täytyy kutsua ihmisiä useammin kylään.
Yhä sotkuisempaa on ja nyt on tullut mukaan kuvioihin myös kuoriaiset, koska niitä on tullut naapureista ja ehkä ikkunasta. Eipä nuo onneksi nopeasti lisäänny, mutta toukkia olisi vähemmän jos siivoaisin ja myrkyttäisin enemmän. Kun joskus muutan pois, heitän pois kaikki kalusteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu se, esim lupaat jokap heittää 5 roskaa oikeaan paikkaan ja siivota yhden neliön asunnosta. On äärettömän vaikeaa lopettaa niihin 5 roskaan ja yhteen neliöön , sitten vaan jatkat niin kauan kuin huvittaa ja päätät taas huomenna sen 5 roskaa ja yhden neliön siivota....näin kaikki tapahtuu loppuun asti kuin varkain.
Yksi hyvä asenne on myös asettautua kuin omaksi huonepalvelijaksi hotellissa ja tehdä esiliinassa ammattilaisena niinkuin itselleen homma. Ja sitten taas vaihtaa roolia asiakkaaseen. Kokeile. Omana palvelijana olo on jopa hauska roolileikki. Kuvittele että palvelijalla on pomo- sinä joka tarkastaa paikat....ja miten säästät ilmaista palvelua käyttäen :D!
Jos innostut niin voit ommella valkoisen essun ja päähineen tätä varten itsellesi että siivoaminen on niinkuin sen homma. Vaikka sellaisen kuin engl sarjoissa :D!
Kuuntelen tällaista siivotessani:
Joo. Mutta se kyllä vaati tavaroiden vähentämistä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla meni toisinpäin, olin yli kolmikymppiseksi todella siisti lukuunottamatta yhtä eronjälkeistä masennuskautta, mutta nyt kun neljäkymppiä kolkuttelee, olen jossain ihmeellisessä lamaantumistilassa, missä kaikki tavarat jää sille sijoilleen ja roskat lattialle. Saan korkeintaan tiskit tiskattua ja sitten loppuu energia.
Mä olen samanlainen. Olin super pedantti nuorena ja parikymppisenä poikaystävä nauroi että mun lattiat voisi vaikka nuolla kun ovat niin puhtaat. Elämä on välillä lamaannuttanut niin että vaivuin sohvan pohjalle josta taas ylös vähitellen ja nyt on taas kämppä siisti.
Vierailija kirjoitti:
Yhä sotkuisempaa on ja nyt on tullut mukaan kuvioihin myös kuoriaiset, koska niitä on tullut naapureista ja ehkä ikkunasta. Eipä nuo onneksi nopeasti lisäänny, mutta toukkia olisi vähemmän jos siivoaisin ja myrkyttäisin enemmän. Kun joskus muutan pois, heitän pois kaikki kalusteet.
Kuule SUN TÄYTYY saada kuoriaiset POIS, ne just leviävät viemreitä pitkin muillekin! Nyt heti hommiin, ei ole leikin asiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule SUN TÄYTYY saada kuoriaiset POIS, ne just leviävät viemreitä pitkin muillekin! Nyt heti hommiin, ei ole leikin asiakaan.
Kaikissa Helsingin vanhoissa kerrotaloissa on kuoriaisia. Niitä ei saa pois mitenkään, koska rakenteet ovat täynnä niitä vaikka myrkytys tehtäisiin talon kaikkiin asuntoihin. Olen teettänyt myrkytyksiä ja aina hetken päästä tullut takaisin, vaikka myrkytystilauksessa on kaksi peräkkäistä myrkytystä munien varalta.
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Olen 42-vuotias nainen, enkä vieläkään ole oppinut pitämään kotia siistinä ja järjestyksessä. Kerran vuoteen teen suursiivouksen, kun ystävä tulee käymään pidemmästä matkasta. Tuohon siivoukseen teen kahden viikon kalenterin, pilkon osiin kaikki tehtävät, missä järjestyksessä mitäkin, eikä liikaa yhdelle päivälle.
Yritän ylläpitää siisteyttä tuon viikonlopun jälkeen, mutta piru vie ei onnistu. Muutaman viikon päästä huomaan, että taas tässä ollaan kaaoksen keskellä. Kukaan ei koskaan käy täällä, kuin tämä rakas ystävä kerran vuoteen.
En yhtään tiedä miten saisin itseni pitämään kodin kunnossa. En ole koskaan osannut.
1. Suunnittele kodin toiminnot niin että siihen toimintoon kuuluvat tavarat ovat selllaisia käytännössä joille on hyvä paikka.
2. Laita sitten aina takaisin paikalleen käyttämäsi tavarat, puhtaina.
3. Pese kerran vuodessa kaapin ovet ja seinistä lika
4. Laita roskakoreja missä tarve, biokori ei saa olla liian suuri> alkaa haisemaan.
5. Osta hyvät helpot siivousvälineet, imuri helposti otettavaksi esiin.
6. Kunnon pyykkikori
Näillä pääsee jo pitkälle.
Siivousmusa auttaa, sellainen joka luo toiveikkaita kuvia:
Itse asiassa kyllä. Mutta siivoojan hommaaminenkin auttoi.
Olin kotoa oppinut sellaisen tavan, että vasta kun tulee vieraita niin siivotaan ihan hulluna. Ei meidän lapsuuden koti likainen ollut, äiti hoiti päivittäisit siivoamiset mutta ei meitä lapsia opastettu tai osallistutettu siihen koskaan. Niinpä en sitten omille muuttaessa osannut siivota, eikä ollut mitään rutiinia siinä. Vasta noin kolmekymppisenä opin rytmin ja aloin pitää ns. omaa taloa omilla säännöillä. Muutenkin elämässä tapahtui joku murros siinä kolmenkympin kohdalla kun en ollut enää nuori joka tottelee, vaan aikuinen joka päättää ja elää miten haluaa.
Olen muuttunut siinä mielessä siistimmäksi, että siivoan useammin ja sotkuisuus häiritsee aiempaa enemmän. Poden myös paineita siitä, että kodin pitäisi olla siisti ja kaunis. Taapero pitää kuitenkin tällä hetkellä huolen siitä, että ei täällä aiempaa siistimää kuitenkaan melkein koskaan ole.
Olen tietoisesti opetellut siivousrutiineja, esim. torstaisin pesen vessat ja lauantaisin pyykkään, joka kuun ensimmäisenä viikonloppuna vaihdan lakanat jne. Ilman tällaisia sääntöjä ei tulisi mitään. Keittiötä pitää valitettavasti siivota epäjärjestelmällisesti silloin kun ruokaa on laitettu... tiskaaminen onkin inhokkipuuhani.
Tavallaan se on ehkä auttanut, että kun asun avopuolisoni kanssa niin ärsyynnyn hänen sotkuistaan mikä saa minut ehkä huomaamaan myös omat ärsyttävät sotkuni. Esim. puoliso jättää herkästi roskat, esim. tyhjät pakkaukset pitkin keittiöntasoja, kun itse laitan ne saman tien roskiin aina. Toisaalta itse viljelen vaatemyttyjä erityisesti makuuhuoneessa jne. Ei voi minua kyllä siistiksi edelleenkään kutsua, mutta kodin "yleiset tilat" pysyvät nykyään jäljiltäni suht hyvässä kunnossa.
Mutta muutama vinkki siisteyteen:
- Vähennä tavaraa ja yritä löytää kaikelle looginen sijoituspaikka, jonne asiat on mahdollisimman vaivatonta palauttaa paikoilleen
- Vähennä tasoja! Jok'ikinen taso kerää päälleen lopulta kasoja. Varsinkin sellaiset, jotka ovat kätevästi kulkureiteillä oikein houkuttavat avainten, lompakoiden ym. pikkutavaran laskuun. Kaikki sellainen pois. Itse luovuin esim. ajat sitten sohvapöydästä, sen virkaa toimittavat nyt jakkarat jotka kokonsa vuoksi eivät houkuttele yhtä lailla tavaraa.
- No sitten nuo kalenteroidut päivät tuntuvat toimivan ihan ok. Olen katsonut jotain siivousaiheisia videoita Youtubesta ja moni suosittelee esim. että rutinoituisi hoitamaan jokapäiväisen ongelmakohdan aina ennen nukkumaanmenoa - esim. tiskiallas, lattialle kertyvät jutut tms. On sitten aamulla heti parempi fiilis. Nopeasti kai siihen tottuisi?
Vihaan tavaroiden järjestämistä. Yksi keino on siivota niin, että kerään epämääräiset kasat jätesäkkiin ja vien roskikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vihaan tavaroiden järjestämistä. Yksi keino on siivota niin, että kerään epämääräiset kasat jätesäkkiin ja vien roskikseen.
Siinä mukana ei sitten koskaan mene lempipaitaa tai hyvää kirjaa roskiin? Vai mistä ne epämääräiset kasat sulla oikein koostuu?
Mä ole myös hyvin sotkuisesti elävä ihminen. En yksinkertaisesti jotenkin huomaa edes niitä asioita, mitä jätän tekemättä. Unohdan astiat pöytään, lasken tavaroita käsistäni milloin mihinkin jne.
En oikein usko että aivojani voisin vaihtaa, joten olen yrittänyt opetella elämään tämän kanssa niin, että teen kaiken mahdollisimman helpoksi. Olen lisännyt roska-astioita ja likapyykkikoreja sinne, missä sotkua ja pyykkiä syntyy. Olen poistanut joitain kaapinovia ja välttelen laatikoita, jotka täytyy avata tavaran takaisinlaittamista varten, jotta homma ei jää ainakaan niistä kiinni.
Yritän laittaa tavaroille selkeät ja helpot paikat, jotta ne olisi vaivaton myös palauttaa paikalleen.
Imuri meillä ei enää asu kaapissa, vaan se on koko ajan eteisen seinänvierustalla. En saisi kaivettua sitä kaapista erikseen tarpeeksi usein imurointia varten. Vessassa on valmiita pikasiivousliinoja niihin hetkiin, jolloin en jaksa alkaa kunnolla siivoamaan.
Astioita olen vähentänyt tosi paljon, käyttöön jätin vain sen verran mitä tiskikoneeseen mahtuu. Muistan laittaa koneen päälle kun astiat uhkaa loppua kesken.
Joku sanoi noista tasoista, ja se on ihan totta että mitä vähemmän niitä on, sitä parempi.
Kun opiskeluaikana asuin siskoni kanssa, hän laittoi lopulta ison korin olkkarinnurkkaan ja nakkeli sinne minun unohtamiani tavaroita, kun kyllästyi sotkuihini 😅 voisi kyllä toimia omassakin kodissa, välillä vain tyhjäisi.
Mieti, mitä sinun kodissasi voisi tehdä helpommin? Ekaksi kannattaa tosiaan tarkastella kriittisesti tavaran määrää, jokainen ylimääräinen esine on ylimääräinen huolehdittava.
Ei.