Miten työtön saa töitä jos
Ei omista autoa, asuu paikassa jossa ei ole työpaikkoja, eikä julkista liikennettäkään. Eikä muuttokaan ole mahdollista
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muutto ei ole mahdollista? Minä etsin 2v töitä ja sitten muutin 900km päähän töiden perässä. Muutto on ihan täysin mahdollista, mieti, Kela maksaa koko lystin kun kyseessä on työpaikan saaminen. Mulle maksoi muuttofirman (yksinhuoltaja ilman tukiverkkoa) koska sain töitä toiselta paikkakunnalta. Senpä jälkeen en ole kelan palveluita tarvinnut.
Ei kaikki voi muuttaa vaikka sinä pystyitkin.
Vastaisiko joku nyt siihen kysymykseen, että miksi ei voi muuttaa? Mikä voi olla sellainen este, että muutto ei olisi mahdollista?
Tilanne voi olla esim. Perheellinen jolla puoliso, hänellä työpaikka asuinpaikassa, lapset joilla koulut,harrastukset, monet lapset/nuoret harrastavat niin ettei ole mahdollista/mielekästä muuttaa. Oma talo/asunto jota ei saa /ei kannata myydä. Onhan näitä syitä , ihan todellisiakin. Mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hauskaa kun aina joka paikassa sanotaan että meidän työttömien luusereiden on asuttava syrjässä ja niin halvalla kuin mahdollista. Sitten kun muutat korpeen etkä saa töitä niin sekin on huono. Minulla on remontoidussa rivariyksiössä vuokra 260e sisältäen veden ja sähkön. Ei sillä, itse rakastuin tähän pieneen maalaiskylään enkä muuta täältä enää pois vaikka mikä olisi. Jos tuet katkaistaan niin muutan telttaan asumaan tälle samalle kylälle.
T N26v.
Ihailen sun asennetta ja toivon, että asut mun kotikylässä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan kuule puoliso, lapset, oma talo ja täällä koko elämä.
Taloja on kaikkialla, ja lapset tulevat tietenkin mukaan.
Taloja on mutta ei kotia.
Miksi ihmeessä veisin lapset isältä?Koti on siellä mihin sen tekee.
Niin koti on tässä missä olen asunut jo 20v.
Niin, ja sitten kun muuttaa, niin se koti on siellä minne muuttaa. Ei se niin vaikeeta ole.
Tämä on mun koti enkä täältä lähde.
Hah! Eli kyse on todellakin vain halusta tai siis sen puutteesta, eikä siitä, ettei muka voisi muuttaa.
Onko haluaminen jokin pakko? Haistan slippery slopen tässä...
En ymmärrä mitä tuo vika lauseesi tarkoittaa
Kyse on tässä siitä, kun joku valopää (sinä?) väitti, ettei kaikki muka voisi muuttaa. Mutta tässä tuli taas kerran todistettua se, että kyse onkin vain pelkästä omasta mukavuuden halusta ja tahdon puutteesta. Ei mistään muusta.Slippery slope=kalteva pinta
No mutta sinähän vastasit jo omaan kysymykseesi, eli vika on halun tai haluamisen ja tahdon puutteesta.
No miten voi lisätä tahtoa tai ylipäätään halua? Miten se tapahtuu? Sinulla selvästikin on tahtoa ja halua - kerro nyt, miten se on mahdollista sellaisillekin, joilla näitä nykyelämän välttämättömyyksiä ei vältämättä ole?
Miten parannat juopon alkoholismista, jos se ei itse halua parantua? Miten lopetat narkkarin huumeiden käytön, jos hän itse ei halua lopettaa?
Niin? Ehdotatko kaikkien tukien katkaisua, jolloin voimme sitten siirtyä keskustelemaan kaikkien noiden mainitsemiesi asioiden 'lieve-ilmiöistä', eli yhteiskuntarauhan järkkymisestä? Kenties et pistäis pahaksesi, jos lumenauraajat myöskin ajaisi jäätyneitä kodittomia lumenkaatopaikalle?
En ehdota. Mietihän vähän syvällisemmin noita kysymyksiäni.
Niinhän minä olen miettinyt. Miten lisäät halua, jos sitä ei ensinkään ole?
Miten markkinoit sen haluamisen minulle?
Sehän se ongelma onkin. Sen motivaation poikasen pitäisi löytyä ihmisestä itsestään. Ei kukaan pysty kaatamaan toiseen halua/tahtoa ulkoapäin. On oltava edes jokin/jotain, joka saa sen halun kasvamaan, jokin asia mihin haluaa elämässään muutosta. Onhan sitä kaikenlaisia ratkaisukeskeisiä menetelmiä ym keinoja näihin juttuihin, mutta en jaksa niitä sen enempää tässä käydä läpi.
Toki sitten viimesijaisena keinona on myös se pakko. Ei tietenlään ihan kaikkia tukia pois, mutta niin että kuitenkin velvoitettaisiin ihmistä ottamaan itse enemmän vastuuta elämästään ja toimeentulostaan.
Eli vastuuta omasta elämästä ja toimeentulosta...yhtäkuin kilpailua siis. Sitähän se yrittäminen on; painonnostoa peräsuoli ulkona luterilaisen moraalisaarnaajan huutaessa suoraan korvaan, että "LISÄÄ! LISÄÄ!"
Mutta jos asiat ovat minimitoimeentulolla hyvin, niin mikä ihmeen haluamisen pakko tässä on se pointti?
Se väen vängällä yrittäminen? Riman nostaminen? Veren maku suussa paahtaminen?
Ne surullisen kuuluisat onnistumisen kokemukset?!?
Kalteva pinta kutsuu jo...
Mistä ihmeestä sä nyt oikein puhut? Tuosta ei saanut mitään tolkkua...
Jos mä olisin muuttanut jonnekin perähikiälle koska miehellä on siellä yritys, olisin mennyt siellä töihin, sitten olisimme rakentaneet talon, hankkineet lapset ja maksaneet kunnalle veroja, sitten olisi kaikki työt mun osalta loppuneet kunnasta, eikä töitä olisi missään lähikunnissakaan, niin tuskin lähtisin yhtään minnekään. Eihän tuossa tilanteessa työttömyys ole minun vikani, vaan johtuu kunnan taloudesta, päätöksistä, Suomen hallituksen ja eduskunnan päätöksistä, sekä globaalista taloudesta. Jos ei töitä löydy kunnasta, niin kyllähän se on kunnankin vastuulla.
Tässä tilanteessa varsinkin tulisi perheelle edullisemmaksi ettei toinen aikuinen lähde polttamaan bensaa satojen kilometrien matkaa joka päivä ja tulisi kotiin joka ilta myöhään. Lapsetkin voivat olla vielä pieniä, vaikka vielä koulussa olisivatkin, voivat tarvita vanhempaa kotona koulusta tullessa, eikä se kotona oleva vanhempi ole varmaan se yksityisyrittäjäisä tai -äiti. Kotona oleva puoliso voi myös huolehtia ruokahuollosta niin että kuluja säästyy ja auttaa koululaisia läksyjen teossa. Minusta ihan arvokasta työtä nyt kun kohkataan koko ajan siitä miten lapset eivät opi enää koulussa lukemaankaan.
AP:n osalta, jos todella on nuori eli vasta 32-vuotias, ikävä puoli on se, että Kelan työttömyyskorvauksista ei kerry eläkettä. Kotona tehty työura ei näy sekään eläkkeessä. Puolison kanssa pitäisi sopia että kotona olemisesta hän maksaisi AP:lle jonkinlaista palkkiota, jonka AP voi säästää sitten tulevaisuuden varalle.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisiä luusereita täälläkin trollaa. Pysy mettässäs ja nauti, jos ei työ ja elintaso nappaa. Eikö siitä maksetaankin jotain, ettei ihan nälkään kuole. Netissä kuitenkin on varaa roikkua toisten verorahoilla.
Mitä se netissä roikkuminen muka maksaa?
Ainakin mulla sisältyy nettiyhteys vuokraan. Vanha jo töissä ollessani ostamani tietokone ja modeemi pelittävät edelleen.
Ja muutenkin eihän sitä nykyään voi töitä paljon edes hakea, jos ei ole nettiyhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muutto ei ole mahdollista? Minä etsin 2v töitä ja sitten muutin 900km päähän töiden perässä. Muutto on ihan täysin mahdollista, mieti, Kela maksaa koko lystin kun kyseessä on työpaikan saaminen. Mulle maksoi muuttofirman (yksinhuoltaja ilman tukiverkkoa) koska sain töitä toiselta paikkakunnalta. Senpä jälkeen en ole kelan palveluita tarvinnut.
No ei se Kela niitä muuttoja kaikille maksa. Muutto oli työttömänä etelään töihin ja en saanut mitään avustusta, tai oliko 100e omatoimi muuttoon. Muutto matka 600km. Ei ajokorttia, ei autoa ei ketään kenellä olisi pakettiauto tai edes tuttua kenellä kortti ajaa isompaa autoa jos olisi vuokrannut. Itse jouduin laina rahalla muuttoauton ja kuskin maksamaan. Työkkkäristä sain kyllä jälkeen päin muuttoavustusta, mutta ne tuli sitten jälki käteen. Mutta kun sitä rahaa tarvitsee silloin kun on muuton ja takuuvuokran maksu. Että kyllä ymmärrän kyllä täysin niitä työttömiä ketkä ei voi työn perässä muuttaa. Jos ei saa jostain rahaa lainaan niin melko mahdoton on pienellä päivärahalla muuttoa kustantaa.
.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hauskaa kun aina joka paikassa sanotaan että meidän työttömien luusereiden on asuttava syrjässä ja niin halvalla kuin mahdollista. Sitten kun muutat korpeen etkä saa töitä niin sekin on huono. Minulla on remontoidussa rivariyksiössä vuokra 260e sisältäen veden ja sähkön. Ei sillä, itse rakastuin tähän pieneen maalaiskylään enkä muuta täältä enää pois vaikka mikä olisi. Jos tuet katkaistaan niin muutan telttaan asumaan tälle samalle kylälle.
T N26v.
Kaltaisiasi varten pitää perustaa ahkeruuteen ohjaavia uudelleenkoulutusleirejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja sitten kun muuttaa, niin se koti on siellä minne muuttaa. Ei se niin vaikeeta ole.
Hah! Eli kyse on todellakin vain halusta tai siis sen puutteesta, eikä siitä, ettei muka voisi muuttaa.
Kyse on tässä siitä, kun joku valopää (sinä?) väitti, ettei kaikki muka voisi muuttaa. Mutta tässä tuli taas kerran todistettua se, että kyse onkin vain pelkästä omasta mukavuuden halusta ja tahdon puutteesta. Ei mistään muusta.Slippery slope=kalteva pinta
No mutta sinähän vastasit jo omaan kysymykseesi, eli vika on halun tai haluamisen ja tahdon puutteesta.
No miten voi lisätä tahtoa tai ylipäätään halua? Miten se tapahtuu? Sinulla selvästikin on tahtoa ja halua - kerro nyt, miten se on mahdollista sellaisillekin, joilla näitä nykyelämän välttämättömyyksiä ei vältämättä ole?
Miten parannat juopon alkoholismista, jos se ei itse halua parantua? Miten lopetat narkkarin huumeiden käytön, jos hän itse ei halua lopettaa?
Niin? Ehdotatko kaikkien tukien katkaisua, jolloin voimme sitten siirtyä keskustelemaan kaikkien noiden mainitsemiesi asioiden 'lieve-ilmiöistä', eli yhteiskuntarauhan järkkymisestä? Kenties et pistäis pahaksesi, jos lumenauraajat myöskin ajaisi jäätyneitä kodittomia lumenkaatopaikalle?
Sehän se ongelma onkin. Sen motivaation poikasen pitäisi löytyä ihmisestä itsestään. Ei kukaan pysty kaatamaan toiseen halua/tahtoa ulkoapäin. On oltava edes jokin/jotain, joka saa sen halun kasvamaan, jokin asia mihin haluaa elämässään muutosta. Onhan sitä kaikenlaisia ratkaisukeskeisiä menetelmiä ym keinoja näihin juttuihin, mutta en jaksa niitä sen enempää tässä käydä läpi.
Toki sitten viimesijaisena keinona on myös se pakko. Ei tietenlään ihan kaikkia tukia pois, mutta niin että kuitenkin velvoitettaisiin ihmistä ottamaan itse enemmän vastuuta elämästään ja toimeentulostaan.
Eli vastuuta omasta elämästä ja toimeentulosta...yhtäkuin kilpailua siis. Sitähän se yrittäminen on; painonnostoa peräsuoli ulkona luterilaisen moraalisaarnaajan huutaessa suoraan korvaan, että "LISÄÄ! LISÄÄ!"
Mutta jos asiat ovat minimitoimeentulolla hyvin, niin mikä ihmeen haluamisen pakko tässä on se pointti?
Lyhyesti: jos on tyytyväinen siihen mitä jo on, niin miksi pitäisi kehittää se halu johonkin enempään?
Tiedätkö että ei se aina halusta ole kiinni. Alappas myymään jotain vanhempaa omakotitaloa, missä saattaa olla vähän kaikenlaista juttua piilossa mistä et tiedä, niin oot löysässä hirressä 5 vuotta.
Saa sen myös vuokrata. Ei pidä heittäytyä avuttomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyesti: jos on tyytyväinen siihen mitä jo on, niin miksi pitäisi kehittää se halu johonkin enempään?
Yhteiskunnalla ei ole varaa elättää kaiken maailman vapaamatkustajia yltäkylläiseen elämään.
Esimerkiksi moraali voi luoda velvoitteita, jotka eivät ole alisteisia tyytyväisyyden tunteille.
- Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnalla ei ole varaa elättää kaiken maailman vapaamatkustajia yltäkylläiseen elämään.
Tulihan se sieltä!
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi moraali voi luoda velvoitteita, jotka eivät ole alisteisia tyytyväisyyden tunteille.
- Eri
Mitä moraali sanoo ammattitaidosta, jota tarvitaan, mutta kukaan ei ole oikeastaan valmis siitä maksamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä veisin lapset isältä?Kodit vaihtuvat. Ja mikä voi olla syy siihen, että vanhempien on muka mahdotonta saada työtä lähekkäisiltä paikkakunnilta?
Ihan kuule se ettei puoliso voi siirtää yritystään yhtään mihinkään.
Jos todella olette siiamilaisia kaksosia, niin asukaa vaikka 100 kilometrin päässä puolison yrityksestä. Voit sitten hakea töitä 100 kilometrin säteellä siitä paikasta. 200 kilometrin on useimmissa osissa maata jo ihan hyvä säde, jolla hakea työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran sanoisin tähän muuttamiseen että jos on se vuokra betonikuutiossa asuva kommari, niin helppoko sieltä on lähteä. Mutta jos omistat talon niin ei sitä niin vain välttämättä saa myytyä, vaikka pikku kommari näin saattaa luulla, kun koskaan ei ole omistanut muuta kuin tuulen tuivertaman perseen.
Helppo se on sanoa noin, kun ei ole edes halua yrittää myydä.
Hyvä sitä on yrittää myydä kun kukaan ei halua taloa korvesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki voi muuttaa vaikka sinä pystyitkin.
Vastaisiko joku nyt siihen kysymykseen, että miksi ei voi muuttaa? Mikä voi olla sellainen este, että muutto ei olisi mahdollista?
Tilanne voi olla esim. Perheellinen jolla puoliso, hänellä työpaikka asuinpaikassa, lapset joilla koulut,harrastukset, monet lapset/nuoret harrastavat niin ettei ole mahdollista/mielekästä muuttaa. Oma talo/asunto jota ei saa /ei kannata myydä. Onhan näitä syitä , ihan todellisiakin. Mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle.
Voi olla myös itsellä tai puolisolla vanhemmat kunnassa, joten pienten lasten kanssa poismuuttaminen on ikävää, koska isovanhemmat kaipaavat lapsenlapsiaan ja toimivat perheen tukiverkostona.
Tai sitten itsellä tai puolisolla on kunnassa iäkkäitä tai sairaita omaisia, joista pidettävä huolta. Jos vaikkapa haluaa toimia läheisensä omaishoitajana, joutuu yleensä asumaan samassa kunnassa.
Jos itse on vaikkapa jokin sairaus tai vamma johon saa hoitoa asuinkunnassa, ei ole ihan helppo muuttaa toiseen kuntaan, koska siellä terveyskeskus ei korvaa hoidosta osaa ja/tai ei löydy kyseisen alan hoitajaa tai ei saa tarvittavia apuvälineitä yms.
Voi olla myös kunnassa kiinteistöjä (vaikka suvulta jäänyt talo), joita pitää hoitaa ja ylläpitää, ettei niiden kunto rapistu ja arvo alene. Ja jos on yritys, ei sitäkään voi helposti hoitaa toisen kunnan puolelta.
Perheen jakaminen kahteen kuntaan ei sekään ole kovin edullista rahallisesti eikä hyvä ratkaisu perhesuhteiden kannalta.
Jos tämmöisiä ei itse tajua edes kuvitella, sitten täytyy olla hyvin hyvin vähän elämänkokemusta ja kykyä asettua toisten ihmisten saappaisiin.
Elätit ovat pohjasakkaa. Ryhtiä! Töihin tai koulutukseen ja töihin sieltä sohvan pohjalta.
Kotisi on siis muuttunut aiemminkin. Sinua pitää motivoida varmaan tukiaisten leikkauksilla.
Voi olla myös itsellä tai puolisolla vanhemmat kunnassa, joten pienten lasten kanssa poismuuttaminen on ikävää, koska isovanhemmat kaipaavat lapsenlapsiaan ja toimivat perheen tukiverkostona.
Tai sitten itsellä tai puolisolla on kunnassa iäkkäitä tai sairaita omaisia, joista pidettävä huolta. Jos vaikkapa haluaa toimia läheisensä omaishoitajana, joutuu yleensä asumaan samassa kunnassa.
Jos itse on vaikkapa jokin sairaus tai vamma johon saa hoitoa asuinkunnassa, ei ole ihan helppo muuttaa toiseen kuntaan, koska siellä terveyskeskus ei korvaa hoidosta osaa ja/tai ei löydy kyseisen alan hoitajaa tai ei saa tarvittavia apuvälineitä yms.
Voi olla myös kunnassa kiinteistöjä (vaikka suvulta jäänyt talo), joita pitää hoitaa ja ylläpitää, ettei niiden kunto rapistu ja arvo alene. Ja jos on yritys, ei sitäkään voi helposti hoitaa toisen kunnan puolelta.
Perheen jakaminen kahteen kuntaan ei sekään ole kovin edullista rahallisesti eikä hyvä ratkaisu perhesuhteiden kannalta.
Jos tämmöisiä ei itse tajua edes kuvitella, sitten täytyy olla hyvin hyvin vähän elämänkokemusta ja kykyä asettua toisten ihmisten saappaisiin.
Ihmisen ensimmäinen velvollisuus on elättää itsensä, vaikka minkälaisen nyyhkytarinan yrittäisit satuilla.
Mun oli kannattavampaa muuttaa muuttotappioseudulle perimäni asunnon perässä työttömäksi/pätkätöihin kuin maksaa itseni kipeäksi vuokrasta ja muista elinkustannuksista Tampereella. Puolet tuloista meni vuokraan. En pysty kuvittelemaan, miten pärjäätte Helsingissä. Omakotitalon hinta Tampereella olisi kymmenkertainen verrattuna nykyisen taloni arvoon. En tosiaankaan muuta työpaikan perässä mihinkään. Puolisoakin pitää miettiä.