Mitä lääkäri haluaa kuulla?
Minulla on erittäin vakava sairaus. Ei mikään psyykkinen juttu vaan fyysinen oikea sairaus. Menen huomenna ensimmäistä kertaa yksityiselle ja toivon nyt saavani tiettyä lääkettä. Ei ole mikään kipulääke tai muu. En ole mikään väärinkäyttäjä.
Olen nuori, mutta ruma ja luulen, että tämä on syy miksi lääkäri ei tahdo auttaa minua. Rumuuteni johtuu kuitenkin lähinnä sairaudestani, mikä olisi parannettavissa tuolla lääkkeellä. Miten mielistelen lääkäriä?
Kommentit (61)
Kuule, älä stressaa yhtään kun menet lääkäriin ja kerro vain vakavasti vaivasi ja kerro minkä lääkityksen haluat. Jos lääkäri ei halua antaa sinulle sitä lääkettä, pyydä perustelu siihen. Anna sitten omat persustelusi, miksi sinä tarvitset juuri sitä lääkettä. Ehkä hän antaa sinulle toisen lääkeeen, joka hänen mielestä toimii paremmin. Tai ehkä hän antaa reseptin juuri siihen lääkkeeseen mihin halusit.
Jos tulos ei miellytä, mene toiselle lääkärille, kunnes saat mieleisesi tuloksen. Tämä toki maksaa, jos yksityisellä ravaat lääkäristä toiseen, mutta minkäs teet. Jos vaivasi on todellinen, jotakin ne lääkärit kyllä tekevät sen suhteen.
Ensimmäiseksi kannattaa myöntää se fakta että lääkärillä enemmän asiantuntemusta kuin sinulla. Niin kauan kuin luulet tietäväsi lääkäriä paremmin, on hoitamisesi vaikeaa. Kuvaile mielummin oireita kuin vaadi lääkkeitä.
Tietysti jos vaiva hoituisi laihdutuksella, potilas helposti haluaa kokeilla kaikkea muuta ja lääkevaatimukset kovia. Ei sekään muuta faktaa että laihdutus olisi tehokkain ja turvallisin keino hoitaa vaivaa.
Joissakin asioissa lääkäri osaa korjata potilaan valehtelut, esim meillä lääkiksessä opetettiin että ilmoitettu alkoholimäärä kerrotaan miehillä kahdella ja naisilla kolmella (koska naiset häpeää enemmän). Mutta kaikkia potilaan kertomuksia ei voi niin helposti korjata, ole rehellinen.
t. lääkäri
Ei rumuus ole tuossa tilanteessa ollenkaan huono asia. Nuoruus kylläkin. Olisitpa nuori ja kaunis, niin lääkäri nauraisi sinulle, ja vähättelisi ongelmiasi. Katsos, eihän nuorella ja kauniilla voi olla muita vaivoja kuin sydänsuruja.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiseksi kannattaa myöntää se fakta että lääkärillä enemmän asiantuntemusta kuin sinulla. Niin kauan kuin luulet tietäväsi lääkäriä paremmin, on hoitamisesi vaikeaa. Kuvaile mielummin oireita kuin vaadi lääkkeitä.
Tietysti jos vaiva hoituisi laihdutuksella, potilas helposti haluaa kokeilla kaikkea muuta ja lääkevaatimukset kovia. Ei sekään muuta faktaa että laihdutus olisi tehokkain ja turvallisin keino hoitaa vaivaa.
Joissakin asioissa lääkäri osaa korjata potilaan valehtelut, esim meillä lääkiksessä opetettiin että ilmoitettu alkoholimäärä kerrotaan miehillä kahdella ja naisilla kolmella (koska naiset häpeää enemmän). Mutta kaikkia potilaan kertomuksia ei voi niin helposti korjata, ole rehellinen.
t. lääkäri
Mitä ihmettä :D Oon kyllä aina rehellisesti kertonut jos on kysytty alkoholin käytöstä että pari voin ottaa 1-2 kertaa kuukaudessa, joskus voi mennä kuukausia ilmankin. Kerrotaanko se oikeasti kolmella? Mitä ihmettä sitten rehellisyys auttaa jos sitä ei uskota? Entä sitten jos olisi absolutisti?
Riippuu täysin lääkäristä, millaista hoitoa saa.
Menin aikoinan muista syistä ihotautilääkärille kuin akne. En maininnut sanaa akne, mutta lääkäri vilkaisi vain kerran kasvojani ja rupesi puhumaan Roaccutanista. Hän oli lähemmäs eläkeikää, eli kokenut lääkäri ja hänen mielestä antibiottihoidot eivät auta, niin siksi hän laittoi minut suoraan Roaccutan-kuurille. Hän mainitsi ehkäisypillereiden aloittamisesta ja minä sanoin, etten harrasta seksiä enkä tule harrastamaan kuurin aikana, hän uskoi ja sanoi, etten sitten tarvitse e-pillereitä. Maksakokeissa kävin kerran. Ne arvot olivat normaalit ja lääkärin mukaan ne tuskin muuttuvat nuorella, perusterveellä ihmisellä, tai kuulemma ei koskaan muuttunut hänen aikaisemmilla potilailla, niin en joutunut käymään kuin sen yhden kerran labrakokeissa.
Eli, sääntöjä ja suosituksia on, mutta lääkärit selvästi tekevät asiat hiukan omien mielipiteitten ja kokemusten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. lääkäri
Mitä ihmettä :D Oon kyllä aina rehellisesti kertonut jos on kysytty alkoholin käytöstä että pari voin ottaa 1-2 kertaa kuukaudessa, joskus voi mennä kuukausia ilmankin. Kerrotaanko se oikeasti kolmella? Mitä ihmettä sitten rehellisyys auttaa jos sitä ei uskota? Entä sitten jos olisi absolutisti?
Eli otat 6 2-4krt kuukaudessa ja joskus voi mennä pari viikkoa ilmankin. Älä huoli, ei pelkästään tuon perusteella tehdä diagnooseja ja kyllä sen huomaa muutenkin jos alkoholi potilaalle ongelma :)
t. lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin lääkäristä, millaista hoitoa saa.
Menin aikoinan muista syistä ihotautilääkärille kuin akne. En maininnut sanaa akne, mutta lääkäri vilkaisi vain kerran kasvojani ja rupesi puhumaan Roaccutanista. Hän oli lähemmäs eläkeikää, eli kokenut lääkäri ja hänen mielestä antibiottihoidot eivät auta, niin siksi hän laittoi minut suoraan Roaccutan-kuurille. Hän mainitsi ehkäisypillereiden aloittamisesta ja minä sanoin, etten harrasta seksiä enkä tule harrastamaan kuurin aikana, hän uskoi ja sanoi, etten sitten tarvitse e-pillereitä. Maksakokeissa kävin kerran. Ne arvot olivat normaalit ja lääkärin mukaan ne tuskin muuttuvat nuorella, perusterveellä ihmisellä, tai kuulemma ei koskaan muuttunut hänen aikaisemmilla potilailla, niin en joutunut käymään kuin sen yhden kerran labrakokeissa.
Eli, sääntöjä ja suosituksia on, mutta lääkärit selvästi tekevät asiat hiukan omien mielipiteitten ja kokemusten mukaan.
Tässä on se probleema, että jos jokin meneekin vikaan, sitten kysytään, miksei tehty suositusten mukaisesti ja voi saada tuomion. Siksi monet lääkärit tekevät pilkulleen lääkkeen valmistajan seurantaohjeen mukaisesti, vaikka seurantaohje olisi aivan turhan varmisteleva.
Vierailija kirjoitti:
meillä lääkiksessä opetettiin että ilmoitettu alkoholimäärä kerrotaan miehillä kahdella ja naisilla kolmella (koska naiset häpeää enemmän).
t. lääkäri
No huhhuh! :O
Aika jännä ennakko-oletus potilaasta.
Olen kyllä kuullut että lähes kaikki lääkisopiskelijat ja valmiit lääkärit ovat lääkkeiden väärinkäyttäjiä ja siksi ovat todella nihkeitä kirjoittamaan potilaillekaan mitään buranaa ja panadolia kummempaa kun oletus on, että jokainen potilas on yhtä n4rkkari kuin lääkäri itse, mutta että potilaan alkoholinkäyttö kerrotaan automaattisesti jollain luvulla? Ovatko kaikki lääkäritkin samanlaisia, eli juovat todellisuudessa moninkertaisen määrän alkoholia kuin mitä muille väittävät?
Entä sitten potilas, joka sanoo ettei käytä alkoholia ollenkaan? Jos ei koskaan ole käyttänyt (esim. uskonnon vuoksi) tai lopetti kokonaan joskus vuosia sitten kun ei vain pidä humalatilasta tai on jokin sairaus/lääkitys joka estää alkoholinkäytön, niin ajatellaanko hänenkin todellisuudessa käyttävän alkoholia tietyn kertoimen mukaan? Mitä se "en juo alkoholia ollenkaan" -potilaan kohdalla sitten tarkoittaa? Että mies juo todellisuudessa kaksi ja nainen kolme juomaa päivässä, vai 2-3 juomaa vuodessa?
Kysyn, koska kiinnostaa. En nimittäin ole aiemmin kuullutkaan tuosta alkoholin määrän kertomisesta tietyllä luvulla sukupuolen mukaan.
(Ja itse en ole juonut alkoholia käytännössä ikinä. Joskus alle kolmekymppisenä maistanut kulauksen kun kaveri sanonut että joku juoma on hyvää, mutta en tykännyt, kun en juo edes mehuja ja limsoja. Ja syy siihen, miksi en ole koskaan halunnut juoda on se, että isäni oli alkoholisti ja alkoholilla ei ole minun mielessäni mitään positiivista. Mutta jos kysyttäessä olen lääkärille sanonut, etten alkoholia jo, niin paljonko hän sitten olettaa minun juovan, kun sanon, etten juo yhtään? Paljonko se siis on kolmella kerrottuna? :) Olen nainen.
Vierailija kirjoitti:
t. lääkäri
Niin, että täällä lääkäri uhoaa tietävänsä paremmin ja seuraavaksi käskee laihduttamaan, että saisi aknen pois? Anna s-osoitteesi niin laitan kuvani, missä painan 32 kg ja missä naamani on kuin en edes keksi tarpeeksi hirveää sanaa.
Ap
Heippa lääkäri, miten hyvin teillä opetetaan siellä lääkiksessä tunnistamaan qikuisten syömishäiriöitä, ja millaista hoitoa tarjoat niihin?
Vierailija kirjoitti:
t. lääkäri
Oikeesti?
Mä olen kyllä suoraan sanonut että saatan tintata 0,7 viskilekan illassa.
Katsooko se 50-kiloista naista sit että no nyt on naisella rautainen maksa kun vetää 3 pulloa teräviä? 😁
Mutta totta kyllä joo, ihmiset kaunistelee paljon. Itse olen kertonut suoraan, kun ei tuo munkaan mielestä enää kohtuullista ole.
Et ap oikein vastaile kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ja en tarkoita, että psyykkiset sairaudet eivät ole oikeita! Tarkoitan vain, että en ole luulosairas. Minulla on myös diagnoosi. Kukaan lääkäri ei voi sitä kieltää, koska se on niin näkyvä.
Ap
Mun ei tule muuta sairautta, jolla ruma kaunistuisi lääkkeellä kuin akne.
Juon 2-3 lasia 3-4 päivänä viikossa. Jos tämä kerrotaan kolmella, niin 6-12 lasia 9-12 päivänä viikossa?
Jos ap Roaccutania (isotretioniini) havittelet, niin tiedoksesi, että sitä saavat määrätä ainoastaan ihotautilääkärit.
Vierailija kirjoitti:
Et ap oikein vastaile kysymyksiin.
Niinpä.
Miten kävi lääkärissä tänään, ap?
Vierailija kirjoitti:
Miten kävi lääkärissä tänään, ap?
Huonosti. Neuvoistanne ei taaskaan ollut mitään apua. Tilanne on pahempi kuin koskaan!
Ap
Juuri tämä! Ap, mene vaikka yksityiselle ihotautilääkärille jollet saa lähetettä eteenpäin. Ei se aina ole maidottomuudesta tai vehnättömyydestä tai sokerittomuudesta kiinni. Akne on kuitenkin joillakin tulehduksellinen ihosairaus ja joskus hankala hoitaa.