Mitä lääkäri haluaa kuulla?
Minulla on erittäin vakava sairaus. Ei mikään psyykkinen juttu vaan fyysinen oikea sairaus. Menen huomenna ensimmäistä kertaa yksityiselle ja toivon nyt saavani tiettyä lääkettä. Ei ole mikään kipulääke tai muu. En ole mikään väärinkäyttäjä.
Olen nuori, mutta ruma ja luulen, että tämä on syy miksi lääkäri ei tahdo auttaa minua. Rumuuteni johtuu kuitenkin lähinnä sairaudestani, mikä olisi parannettavissa tuolla lääkkeellä. Miten mielistelen lääkäriä?
Kommentit (61)
Jaa sen kun tietäisi. Itse juuri tulin lääkäriltä ja vähätteli kaikkia oireitani eikä määrännyt mitään lääkettä. Waste of time... 😔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ainakaan tuollaista vuodatusta. Pysy faktoissa.
Niin, mutta miten ohjaan lääkärin määräämään tätä lääkettä. En voi sanoa, että haluan sitä, kun sitten hänen egonsa ei salli määrätä sitä ainakaan.
Ap
Minulta lääkäri kysyi mitä haluan. Kerroin lääkkeen ja sanoi, että se on toiminut aiemminkin. Ei määrännyt kyseistä lääkettä. Eli jep, juurikin tuo ego.
Juu, kannattaa ehdottomasti avata keskustelu puhumalla lääkärin egosta. Siitä se sitten lähtee etenemään varmasti suotuisaan suuntaan.
No et ole maailman ensimmäinen ihminen, jolla on akne. Se ei tosin ole erittäin vakava fyysinen sairaus, vaikka onkin ikävä vaiva. Akne on ihan normaali vaiva ja siihen saa lääkkeet ilman mitään teatteria ja hämminkiä. Roaccutan ei välttämättä ole ensimmäinen vaihtoehto vaan saatetaan kokeilla ensin jotain muuta. Riittää, että menet lääkäriin ja sanot, että sinulla on akne. Ei siinä mitään show'ta tarvitse järjestää. Se lääkäri on nähnyt miljoona finninaamaista teiniä ja aikuistakin ennen sinua.
Mun mielestä kannattaa avata keskustelu ap:n omalla ilmaisulla "minulla on erittäin vakava sairaus". :D
Mä lähtisin hoidattamaan sairauttani Saksaan, jos saisin jostain paljon rahaa. Siellä hoidetaan ja kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Juu, kannattaa ehdottomasti avata keskustelu puhumalla lääkärin egosta. Siitä se sitten lähtee etenemään varmasti suotuisaan suuntaan.
No haloo ei kukaan nyt suoraan sille lekurille sano, että hänellä on valtava ego.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen lääke auttaa varmuudella testaamatta fyysiseen sairauteen, joka aiheuttaa rumuutta? Nyt kuulostaa kyllä erikoiselta.
Ap:lla on todennäköisesti akne.
Se minullekin tuli ensimmäisenä mieleen. Jos ap haluaa Roaccutanin, niin onhan sille hankalampaa saada resepti naisena kuin miehenä tai ainakin ehdot ovat tiukemmat ja harvemmin sitä sivuvaikutusten vuoksi ensimmäiseksi tarjotaan. Mutta erittäin vakava fyysinen sairaus ei nyt oikein kuvaa nähdäkseni aknea (joka oli kyllä pahimmissa vaiheissaan joo kipeä ja arpeutti kasvot itsellänikin pysyvästi, mutta silti).
Minusta on törkeää tulla vähättelemään aknea! Hyvä se on hyväihoisten tulla aukomaan päätään ja käskeä vain pestä kasvot ja syödä paremmin. Ette tiedä, mutta maailma on todella julma paikka suohirviölle. Jos olisi jokin rokko niin kukaan ei väheksyisi, mutta aknea pidetään jonain vähäpätöisenä juttuna. Ja se EI OLE kivutonkaan! Suuresti kyse on myös ulkonäöstä, mutta ei pelkästään. Mitä jos itsellänne naama olisi täynnä näppylöitä ja punoitusta? Tuskin teillä miestä olisi, ei lapsia tai perhettä. Miettikää mitä siinä oikeasti menettää ennen kuin avaatte suunne ja väheksytte.
Ap
Niin, kuten mainitsin. Mulla on ollut acne vulgaris kolmetoistavuotiaasta melkein kolmekymppiseksi ja naama edelleen arpinen näin neljäkympin kieppeillä, eli kyllä se tuttua on. Olen syönyt antibiootteja, kokeillut pintahoitolääkkeitä ja kahdesti roakuurin. Auttaa joksikin aikaa, mutta noin puolen vuoden päästä kuurin lopettamisesta naama on räjähtänyt uudelleen. Ja aina kipeämpänä kun aiemmin.
Ja pakko korjata olettamuksesi, mulla on kyllä mies ja hyvä työpaikka, vaikka suohirviö olen/olinkin. Mene nyt ihan rauhassa juttelemaan sinne lääkärille. Kyllä sen roan saa, ei ehkä ensisijaisena vaihtoehtona, mutta jos tilanne on paha, niin ei sen kuurin saaminen mikään mahdottomuus ole. On muuten sitten suhteellisen kallis ja edellyttää tietääkseni edelleen sen, että syöt myös e-pillereitä ja käyt kuukausittain maksa-arvo- ja raskaustesteissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen lääke auttaa varmuudella testaamatta fyysiseen sairauteen, joka aiheuttaa rumuutta? Nyt kuulostaa kyllä erikoiselta.
Ap:lla on todennäköisesti akne.
Se minullekin tuli ensimmäisenä mieleen. Jos ap haluaa Roaccutanin, niin onhan sille hankalampaa saada resepti naisena kuin miehenä tai ainakin ehdot ovat tiukemmat ja harvemmin sitä sivuvaikutusten vuoksi ensimmäiseksi tarjotaan. Mutta erittäin vakava fyysinen sairaus ei nyt oikein kuvaa nähdäkseni aknea (joka oli kyllä pahimmissa vaiheissaan joo kipeä ja arpeutti kasvot itsellänikin pysyvästi, mutta silti).
Minusta on törkeää tulla vähättelemään aknea! Hyvä se on hyväihoisten tulla aukomaan päätään ja käskeä vain pestä kasvot ja syödä paremmin. Ette tiedä, mutta maailma on todella julma paikka suohirviölle. Jos olisi jokin rokko niin kukaan ei väheksyisi, mutta aknea pidetään jonain vähäpätöisenä juttuna. Ja se EI OLE kivutonkaan! Suuresti kyse on myös ulkonäöstä, mutta ei pelkästään. Mitä jos itsellänne naama olisi täynnä näppylöitä ja punoitusta? Tuskin teillä miestä olisi, ei lapsia tai perhettä. Miettikää mitä siinä oikeasti menettää ennen kuin avaatte suunne ja väheksytte.
Ap
Mutta SE EI OLE VAKAVA SAIRAUS. Ikävä kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Jaa sen kun tietäisi. Itse juuri tulin lääkäriltä ja vähätteli kaikkia oireitani eikä määrännyt mitään lääkettä. Waste of time... 😔
Meillä samaa lapsen suhteen. Lisäksi lääkäri diagnosoi lapselle tilan mistä ei ole yhtäkään verikoetta todisteena koska päätteli vain niin. Totesinkin hänen isälleen että koululääketiede on siirtynyt psykiatriaan kun ihmisille diagnosoidaan tiloja ilman mitään konkreettisia todisteita ja sen lisäksi jätetään hoitamatta se mitä on todettu. Koitan nyt hoitaa lapsen kuntoon luonnon yrteillä kun ei hoitoakaan saa.
Vierailija kirjoitti:
Menet uudelle lääkärille ja tiedät jo hänen egonsa. Taitaa tulla lähete suljetulle.
Kaikki, joilla on kokemusta useammasta lääkäristä tietävät, että useimmilla on valtava ego. Ei siihen tarvita telepaattisia kykyjä.
Kuullostaa pikemminkin joltain shakin pelaamiselta kuin normaalilta vastaanotolta. Kumpi voittaa, potilas vai lääkäri?
🐒
Vierailija kirjoitti:
Sä olet ap ilmeisesti 13-vuotias? Oletko puhunut tästä äidin tai isin kanssa? Akne voi sun iässäsi tuntua maailmanlopulta, mutta se on kuitenkin lyhytaikainen vaiva. Aikuisena naurat tälle itsekin.
No, mulla on toinen mielipide. Olen kärsinyt aknesta 14-vuotiaasta saakka ja olen nyt 45-vuotias. Olen syönyt niin monta antibioottikuuria etten muista edes, viimeisin loppui pari viikkoa sitten. Mulla on syvä, kystinen akne joka välillä nostaa kuumeen, iho voi olla todella kipeä niin että siihen herää yöllä. Lisäksi on taipumus saada paiseita. Eräs paise nousi nenän viereen ja jouduin käymään parin päivän välein otattamaan tulehdusarvot koska siinä oli iso tulehdusriski. Joten ei se akne aina niin lyhytaikainen ja helppo vaiva ole :/
Toivottavasti saat apua, ap! Luulisin, että hyvä ihotauti- tai sisätautienlääkäri tunnistaa ongelman ja lääkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti saat apua, ap! Luulisin, että hyvä ihotauti- tai sisätautienlääkäri tunnistaa ongelman ja lääkkeen.
SAAT lääkkeen.
Sua olisi helpompi auttaa jos vähän avaisit, että mikä tämä sairaus on ja mitä apua haet?
Olen itse pahasti mt-ongelmainen (hei, mä sanon sen suoraan!) ja nuoruudessani aknenkin kärsinyt, mutta sinä kuulostat vähän sekopäältä.
Eikä se yksityinenkään mikään reseptiautomaatti ole.
Mitä lääkettä sä haluat ja mistä tiedät, että se auttaa jos et ole sitä saanut?
Vaikka lukisit netistä tietoa jostain, niin se ei meinaa automaattisesti että se sun kohdalla toimii.
Ei lääkäritkään kaikkea tiedä, voi olla ettei ole ennen moisest kuullutkaan.
Miten hoidat sitä saurauttasi elintavoillasi? Ilmeisesti se nyt on se akne. Miten olet muuttanut elintapojasi vähentääksesi oireita?
Ja ihan omasta kokemuksesta sanon, että paras apu akneen on vehnätön ruokavalio. Täysin vehnätön, eli välttämättä gluteeniton ei riitä.
Monilla vehnä aiheuttaa iho-oireita. Syynä voi olla vaikka mikä, esim. suolisto ei pidä vehnästä, vehnä aiheuttaa tulehdusta nivelissä ja siitä aiheutuu jotain joka saa ihon reagoimaan. Tai sitten iho vain reagoi siihen vehnään. Ja tosiilla aiheuttaja voi olla vaikka maitotuotteet tai sokeri, tai jokin useamman asian yhdistelmä. Mutta vehnättömyys on auttanut todella monien akneen. Kannattaa edes kokeilla. Itse huomasin eron ihon kunnossa aikoinaan jo kahdessa päivässä (punoitus ja arkuus selvästi vähentyneet) ja kuukauden vehnättömyyden jälkeen mietin, että ihoni on viimeksi lapsena näyttänyt näin terveeltä.
Itselläni akne loppui ja parani täysin vehnättömän ruokavalion myötä. Voi että kun olisin tuon asian tajunnut jo 13-vuotiaana enkä vasta 34-vuotiaana!! Teininä naamani oli välillä täynnä kipeitä mätäpaiseita ja näytti välillä ihan palaneelta. Kun tajusin jättää vehnän pois, on naama rauhoittunut. Ei tule enää edes menkkafinnejä. Toki täysin virheetön ihoni ei ole, siellä täällä on kyllä merkkejä siitä, mutta niitä joutuu nykyään katsomaan ihan kunnolla ja tietystä kulmasta tai kokeilemaan naamani ihoa, pelkästään katsomalla ei heti huomaa, että olen aikoinaan sairastanut pahaa aknea parikymmentä vuotta. Yläselkään akne ei tehnyt pysyviä muutoksia joten selän iho on täysin terve.
Mutta jos aloittaja on näitä jotka eivät itse viitsi tehdä asioille mitään vaan haluavat vain lääkkeitä ettei tarvitse itse parantaa elintapojaan, niin silloin häntä on turha auttaa. Tosin niitä lääkkeitäkin on silloin vähän turha syödä, jos omilla elintavoillaan aiheuttaa jotain oireita tai pahentaa omaa sairauttaan. Mutta ihmiset ovat harvinaisen tühmiä ja laiskoja.
Vierailija kirjoitti:
Sua olisi helpompi auttaa jos vähän avaisit, että mikä tämä sairaus on ja mitä apua haet?
Olen itse pahasti mt-ongelmainen (hei, mä sanon sen suoraan!) ja nuoruudessani aknenkin kärsinyt, mutta sinä kuulostat vähän sekopäältä.
Eikä se yksityinenkään mikään reseptiautomaatti ole.
Mitä lääkettä sä haluat ja mistä tiedät, että se auttaa jos et ole sitä saanut?
Vaikka lukisit netistä tietoa jostain, niin se ei meinaa automaattisesti että se sun kohdalla toimii.
tämä.
Sanot suoraan lääkkeen nimen ja haluat sitä kokeilla.