Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: TEIDÄN PERHEEN JOULUMENU

Vierailija
30.10.2006 |

Moi! Meillä joudun tekee kaikki pakkaseen koska ollaan viikko ennen joulua reissussta ja tullaan jouluaattona illalla.

Teen pakkaseen: lanttulaatikon, porkkanalaatikon, punajuurilaatikon, lihapullat, karjalanpaistin, lasangnen, pasteijoita, torttuja,leipää

Kaappiin ostan hylamaitoja ja rosollia (toivottasti pärjää reilun viikon).

Lisäksi laitan pöytään katkarapusmetanaa, sienisalaattia, hillosipuleita ja parsaa.

Jälkkäriksi niitä torttuja ja suklaata ja piparikakkutalo (mies tekee) sekä aikuislle madeiraa (tuliaisia espanjasta). : )

Tälläistä meillä mitä teillä?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin perinteisesti syödään: porkkana- ja lanttulaatikkoa, kinkkua, herneitä, perunoita, rosollia, salaatteja, mätiä, graavilohta, ja tietty niitä torttuja, pipareita sekä suklaata

Vierailija
2/4 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupasta ostetaan laatikot eli peruna , porkkana ja lanttu . samoin rosolli . sit on vaan kinkku , karjanpiiraat ja suolalohta . niin ja aamusin syödään riisipuuro

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä monelle eri päivälle ja monenmoista ruokaa. Ainakin seuraavat tulee mieleen:

Alkupaloiksi

- pieniä voileipiä, esim ruisleipää, päällä smetanaa, mätiä, sipulia tai sitten jotain riistapaistia ja sienisalaattia, sitten joidenkin päällä kalkkunaa ja paprikaa jne

- ruokaisia salaatteja, kuten vaikka savusiika-riisisalaattia tai lohipastasalaattia, värikästä vihannessalaattia

- maksapateeta, aladoopia, silliä

- uusia perunoita

Pääruuaksi

- kinkkua, joskus kalkkunaa, toisena päivänä voi olla myös savustettua lohta jne.

- peruna-, porkkana- ja bataattilaatikkoa sekä perinteistä (lihatonta) makaronilaatikkoa

- hirvipyöryköitä

- rosollia ja kastiketta

Jälkiruuaksi

- jotain jäädykettä, esim. lakkarahkajäädyke, luumujäätelöä

- kaneliwokatut omenat + hyvää vaniljajäätelöä

- joulutorttuja (ehdottomasti rahkavoitaikinaan), pipareita, italialaista joulukakkua, sahramipullia

Lisäksi teen usein jotain pientä suolaista, sillä ainakin meillä tuntuu, että sellaista pientä suolaista tekee mieli. Iltateelle tai kahville voi siis olla esimerkiksi savujuustopiirakkaa tms.

Niin ja jossain vaiheessa on tietty riisipuuroa kans.

Vierailija
4/4 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen perinteiset laatikot: lanttu- porkkana-, imelletty peruna- ja maksalaatikko. Pari kertaa olen laittanut myös punajuuri-aurajuustolaatikon.

Salaatteja on ainakin rosolli, Waldorfin salaatti, vihreä salaatti ja yleensä joku uusi juttu

Äiti laittaa kalat, niitä on aina lähes kymmenen erilaista, sillejä, graavia kalaa, jotain mätijuttua ja yleensä savukalaa.

Tietenkin pöydässä on kinkku ja/tai kalkkuna lisukkeineen, jotain maksapasteijaa ja kasvissyöjälle jotain tofujuttua. Joulupöytä on onneksi niin monipuolinen, ettei kasvissyöjälle tarvitse paljoa erikseen laittaa. Mä en itse voi syödä kalaa, mutta aina olen saanut vatsani täyteen ilman niitäkin.

Jälkkäri meillä syödään usein vasta vähän myöhemmin iltakahvilla. Pöydässä on tietenkin piparkakkuja, joulutorttuja ja joku juustokakku

Niin ja kaikki tietenkin tehdään itse, ainoa missä voin luistaa, on maksapasteija, niitä saa niin hyviä kaupastakin, etten viitsi vaivautua.