Onko äitiyspakkaus riittävä vauvalle?
Monet tuntuu olevan sitä mieltä että on, koska siellä on heidän mukaansa kaikki aluksi tarvittava.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pärjäsi ekan vuoden sillä. Nyt toinen tulossa ja pohdin kantsiiko ottaa rahana vai toinen pakkaus. Reilu 100 euroa rahana, sillä ei paljon vauvantarvikkeita saa, äitiyspakkaus paljon arvokkaampi.
Miten?
Ainakin tämän vuoden pakkauksessa on vain kaksi 50-56 cm bodya.
No nuo 50- 56 cm bodyt niitä tarvii niin vähän aikaa max pari kuukautta jos vauva sen 49 cm tai pidempi. Oon todennut 60- 62 cm bodyt hyviksi ja menee pidempään. Siis en ole juurikaan ostanut noita pienempiä. Mut jokainen tehkööt miten parhaaksi näkee.
Pari kuukautta on pitkä aika jos se pitää selvitä kahdella bodylla. Vauvanvaatteet on vielä niin halpoja ja kirppikset pullollaan niitä, että en tajua miten joku viitsisi yrittää kituuttaa pelkillä äp vaatteilla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 3 asua per koko riittää
Joo jos haluaa pestä joka päivä pyykkiä sen pari vaatetta kerrallaan. Tai toki jos on suurperhe että pyykkiä on pakko pestä koko ajan muutenkin, sitten voi riittää, jos vauva ei ole pulauttelevaa tyyppiä ja vaipat istuu hyvin eikä falskaa ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ole ehkä varsinaisesti tarvike, mutta kannattaa ostaa joku pieni korvike valmiiksi kotiin ja tuttipullo. Ei montaa euroa maksa vaikkei tulisikaan käyttöön. Mutta jos tarvetta lisämaidolle tulee niin on kaapissa valmiina eikä tarvitse nälkäisen itkevän vastasyntyneen kanssa lähteä ekana kauppaan.
Mä en tätä suosittele. Luotat vain itseesi ja siihen, että kyllä se maito riittää. Todella harvassa ovat ne äidit, joilla maito ei riitä. Jos sitä lisämaitoa on valmiiksi kotona, helposti sitä tulee annettua tyytymättömälle vauvalle ja siitä sitten syntyy kierre, jonka lopputuloksena maito ei enää riitä. En tarkoita, että kaikkien tulisi imettää, sillä korvike on aivan hyvä vaihtoehto myös. Mutta kyseenalaistan tämän lisämaidon tarpeen, ei sellaista normaalisti vauvalla ole. Ja jos jostain syystä on, maidon voinee kaupasta hakea.
Mun vauva ei oppinut imuotetta, vaikka kahden kätilön kanssa yritettiin saada laitoksella imemään oikein, rintakumin kanssa ja ilman. Yhteensä monta tuntia ensimmäisen 2vrk aikana yritettiin, mutta ei. Vauva imeskeli omaa alahuultaan eikä tarttunut rinnanpäähän, vaikka kuinka aseteltiin.
Saatiin siis jo synnärillä lisämaitoa, syötettiin ruiskulla. Olis tullut iso itku jos en olis ostanu pari purkkia kotiin valmiiks varmuudenvuoks muutamaa 60snt maksavaa pikkutetraa. Imetyksessä voi tulla vastaan vaikka mitä ongelmia.
Kahden lapsen kokemuksella voin sanoa, että bodyjä menee aivan helposti se 5kpl päivässä pesuun, kun vauva pulauttelee tai käy pissa/kakkavahinkoja. Eli jos ei pyykkiä tule joka päivä pestyä, niin 10 bodyä per koko ei ole mitenkään liiottelua. Myöskään harsoja ei voi olla liikaa. Muutama harso ei riitä mihinkään, meillä on niitä varmaan yli 20kpl ja silti tuntuvat välillä olevan kaikki pyykissä.
Minä en kyllä ymmärrä tuota väitettä alkuunkaan. Puolet äityspakkauksen tavaroista on semmoisia joita ei välttämättä edes tarvitse (esim se haalari), ja eihän se muutenkaan riitä alkuunkaan. Tai no, ehkä just alkuun jos haluaa suoraan synnäriltä sännätä kaupoille. Järkevä ja taloudellinen ihminen hommaa tarvittavat vauvakamat (kuten vaihtolakanat, vähän lisää harsoja, paria pienintä kokoa vaatteita ja tumppuja, myssyjä, sukkia ym., vaunut ja/tai kantovälineen, hoitoalustan jne) jo etukäteen käytettynä tai alennusmyynnistä edullisesti, niin voi sitten vauvan synnyttyä keskittyä vauvaan eikä tavaran haalintaan.
Vierailija kirjoitti:
Äitiyspakkauksessa oli paljon sellaista, mikä ei tullut käyttöön. Joitain malliltaan sopimattomia vaatteita, jotka eivät mahtuneet tai pysyneet päällä. Tarpeettomia käyttötavaroita. Meillä käyttöön tulivat aikoinaan vuodevaatteet, laatikko, haalari, vanuhaalari, vesilämpömittari, kynsisakset, puolipotkarit ja osa bodyista.
Missään nimessä pelkällä pakkauksella ei pärjää.
Tuntui, että pakkaus oli pakko ottaa, kun se on Suomen ylpeys. Oikeastaan olisi kannattanut ostaa käytettyjä äitiyspakkauksen tuotteita sillä rahalla, jonka sen sijasta saa. Sillä tavalla käyttäen se olisi tullut hyvin hyödynnettyä.
Samaa mieltä. Minä myös esikoiselle otin pakkauksen kun "niin pitää tehdä" ja se oli henkisesti jotenkin tärkeää, mutta oikeasti halvemmalla olisi päässyt kun olisi hommannut sillä rahalla kirppikseltä sen mikä tuntuu oikeasti tarpeelliselta. Toiselle lapselle en tosiaan pakkausta enää ottanutkaan.
Vierailija kirjoitti:
No minä pärjäsin kesällä syntyneen vauvan kanssa ekat 6kk pelkällä vuoden 2019 äitiyspakkauksella! Talveksi ostin lisää vaatteita. Mutta ko vauva ei pulautellut , eikä muutenkaan sattunut paljoa eritevahinkoja vaatteisiin. Täysimetin, eli tuttipulloja yms ei tarvittu. Vauva nukkui vieressä tai siinä äitiyspakkauksen laatikossa. 6kk ikäisenä vasta pinnasängyssä.
Syöttötuoli hankittiin vasta , kun vauva oli yli puolivuotias.Kantoliinan , kantorepun, turvakaukalo ja vaunut hankittiin, kaikki käytettynä. Eli kyllä sitä melko vähällä pärjäsi (ja pienellä budjetilla!).
Vuoden 2019 äitiyspakkauksessa oli erilaisia sisävaatteiksi tarkoitettuja vaatekappaleita 22 kpl, vuoden 2022 pakkauksessa niitä on 10 kpl.
Siinä on mielestäni aikamoinen ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ole ehkä varsinaisesti tarvike, mutta kannattaa ostaa joku pieni korvike valmiiksi kotiin ja tuttipullo. Ei montaa euroa maksa vaikkei tulisikaan käyttöön. Mutta jos tarvetta lisämaidolle tulee niin on kaapissa valmiina eikä tarvitse nälkäisen itkevän vastasyntyneen kanssa lähteä ekana kauppaan.
Mä en tätä suosittele. Luotat vain itseesi ja siihen, että kyllä se maito riittää. Todella harvassa ovat ne äidit, joilla maito ei riitä. Jos sitä lisämaitoa on valmiiksi kotona, helposti sitä tulee annettua tyytymättömälle vauvalle ja siitä sitten syntyy kierre, jonka lopputuloksena maito ei enää riitä. En tarkoita, että kaikkien tulisi imettää, sillä korvike on aivan hyvä vaihtoehto myös. Mutta kyseenalaistan tämän lisämaidon tarpeen, ei sellaista normaalisti vauvalla ole. Ja jos jostain syystä on, maidon voinee kaupasta hakea.
Imetys ei tosiaankaan onnistu kaikilta ja syynä ei ole mikään kierre. Korviketta kannattaa olla vähän valmiina. Se säilyy pitkään ja voi sitten tarvittaessa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vauva ei oppinut imuotetta, vaikka kahden kätilön kanssa yritettiin saada laitoksella imemään oikein, rintakumin kanssa ja ilman. Yhteensä monta tuntia ensimmäisen 2vrk aikana yritettiin, mutta ei. Vauva imeskeli omaa alahuultaan eikä tarttunut rinnanpäähän, vaikka kuinka aseteltiin.
Saatiin siis jo synnärillä lisämaitoa, syötettiin ruiskulla. Olis tullut iso itku jos en olis ostanu pari purkkia kotiin valmiiks varmuudenvuoks muutamaa 60snt maksavaa pikkutetraa. Imetyksessä voi tulla vastaan vaikka mitä ongelmia.
Kaksi päivää on todella vähän aikaa opetella imettämistä. Niin vähällä ei pitäisi siirtyä korvikkeeseen. Omaa maitoa voi esim. pumpata...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatiin siis jo synnärillä lisämaitoa, syötettiin ruiskulla. Olis tullut iso itku jos en olis ostanu pari purkkia kotiin valmiiks varmuudenvuoks muutamaa 60snt maksavaa pikkutetraa. Imetyksessä voi tulla vastaan vaikka mitä ongelmia.Kaksi päivää on todella vähän aikaa opetella imettämistä. Niin vähällä ei pitäisi siirtyä korvikkeeseen. Omaa maitoa voi esim. pumpata...
Meinaatko että vauva odottelee sen pari päivää, jos ei pumppaaminenkaan onnistu?
Minua ihmetytti, kun me saimme sen äitiyspakkauksen, niin siellä ei ollutkaan sitä vauvaa, pelkästään ne sen tavarat?
Siinä ei ole mitään tarpeellista joten sen voi myydä.
T. Päivi
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pärjäsi ekan vuoden sillä. Nyt toinen tulossa ja pohdin kantsiiko ottaa rahana vai toinen pakkaus. Reilu 100 euroa rahana, sillä ei paljon vauvantarvikkeita saa, äitiyspakkaus paljon arvokkaampi.
Saa toiselle lapselle kirpparilta vaikka kuinka paljon satasella, jos ekalta on ne tarvikkeet, eikä vain vaatetta säilössä.
Mutta ei sillä äitiyspakkauksella kyllä yksinään pärjää edes vaatteiden, jos saman koon bodyja on vain 2-3 kpl ja samoin housuja. Kuka noin pieniä määriä vaatetta (näillä sähkönhinnoilla) pesee koko ajan koneessa? Vai pesettekö käsin?
Meillä esikoinen oli kova pulauttelija, joten meni 2-3 bodya tai jopa koko vaatekertaa päivässä pesuun + tuohon päälle satunnaiset niskakakat. Kuopus ei pulauttele, mutta kiinteitä syödessä menee melkein joka ruokailulla body/yläosa vaihtoon, vaikka miten olis ruokalappu, kun molemmat ovat halunneet alusta asti syödä itse lusikalla. En ole viitsinyt väkisin sitten estääkään, koska parhaitenhan siinä kehittyy kun saa harjoitella.
Tuossa oltais aika äkkiä alasti pelkällä äitiyspakkauksella. Siinä ei muuten myöskään ole pyjamaa, jota meillä on käytetty, eikä välttämättä oikeankokoisia ulkovaatteita (esim. talvivauvalle sopivaa toppapukua), joten joitain vaatehankintoja on pakko tehdä, vaikka olisi siisti lapsi, joka ei koskaan pulauta, kuolaa, kakkaa vähän tukevammin tai sotke kiinteitä syödessä.
Amme on ihan hyvä hankinta, mutta vauvan voi käyttää suihkussakin, jos ei sitä halua tilaa viemään. Sitteri on hyvä paikka, jos meinaa itsekin tehdä jotain, eikä muksu viihdy lattialla. Unipesä on hyvä päiväunipaikka, mutta ei pakollinen. Pinnasänky on hyvä viimeistään sitten kun äitiyspakkaus jää pieneksi. Meillä on kyllä molemmat nukkuneet alusta asti pinnasängyssä.
Niin, ja sitten se lapsen kuljetus. Turvakaukalo autoon, vaunut/rattaat, halutessaan kantoreppu tai kantoliina, jos itseä ja/tai lasta kiinnostaa. Jollain sitä muksua on kuitenkin liikutettava paikasta toiseen, ei se ihan taskussa vain kulje, eikä vanhemman mielenterveydelle ole hyvästä olla kotona niin kauan, kunnes lapsi osaa liikkua itse paikasta toiseen.
Minulle ei nyt ihan aukea, että miksi joidenkin mielestä äp pitäisi pärjätä mahdollisimman pitkään ilman muita ostoksia.
Joku saitailun itseisarvoko? Rahaa kaikkeen muuhun, mutta ei vahingossakaan lapseen?
Minulla esim. Ulkohaalari oli liian pieni, mutta tilasin tehtaalta samaa kangasta ja suurensin sen itse. Sain samalla tehtyä lapaset.
Riittävän suuria rattaita en myöskään löytänyt, joten hitsautin ammattikoululla jalkatukea reilusti pidemmäksi.
Minulla oli ulkona aina mukana öljypullo. Jos vastaat tuli vinkuvat lastenvaunut, pyysin saada öljytä ne. Monille apu kelpasi.
Mä sain esikoiselle tuon vuoden 2019 äitiyspakkauksen, nyt tänä vuonna syntyvälle otin tän vuoden pakkauksen ja pakko kommentoida: näissä ON eroja. 2019 pakkauksessa oli todella paljon enemmän vaatteita, kuin tässä vuoden 2022.
Eli ap, sä et tuu pärjäämään pelkällä vuoden -22 äitiyspakkauksella, trust me :D