Ahdistava tet-jakso. Yritykset on täynnä harjoittelijoita ja paikkoja ei saa millään
Koulun opo on lähinnä, että aha. Mitä jos lapsi ei saa mitään harjoittelupaikkaa?
Kommentit (24)
Sano, että poika menee kotiin etätyöharjoitteluun.
Meillä sama ongelma. Enää viikko aikaa löytää paikka ja kaikki sanoo ei.
Tet tehdään jossain vanhempien tai sukulaisten työpaikalla. Siinä on yksi työntekijä puoliteholla koko ajan kun pitää katsoa nuoren perään ja harva (ennalta tuntematon) yritys siihen ryhtyy.
Kouluun siivoojan tai vahtimestarin oppiin?
Vierailija kirjoitti:
Tet tehdään jossain vanhempien tai sukulaisten työpaikalla. Siinä on yksi työntekijä puoliteholla koko ajan kun pitää katsoa nuoren perään ja harva (ennalta tuntematon) yritys siihen ryhtyy.
Juuri näin. Meiltä ei ole vuosiin kukaan edes kysynyt TET-paikkaa, mutta joskus aiemmassa työpaikassa otin nuoren tekemään apunani koulutusmateriaalia (silloin ne vielä tulostettiin). Tulosteiden nitominen siisteiksi nipuiksi oli häneltä liikaa vaadittu, kasat oli räiskitty niitillä yhteen miten sattuu.
Entä jokin kunnan yhteisö eli kirjasto, museo, liikuntapaikka jne.?
Omalla oli lopulta 3 paikkaa josta valita, kun se eka (ja halutuin) ensin viivytteli vastaustensa kanssa. Mihinkään näistä meillä ei ole mitään suhteita.
Turku.
Ei me ainakaan ole edes yritetty hakea. Nuorta ei kiinnosta paskaakaan eikä minuakaan, pelkkää kiusantekoa koko tet. Koska on kerran pakollinen, koulu saa järjestää jotain jos on järjestääkseen. Jos ei järjestä, sitten on lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä tein niin että oli nimellisesti mun työpaikalla mutta koska teen etätyötä, niin oli käytännössä lomalla. Ei vaivaa mulle eikä pojalle.
Kotiin sitten vaan ns.työharjoitteluun tekemään kotitöitä. Työnantajana toimii oma äiti. Oppii tässä sitten sote-alaa. Totuushan on, että lähitulevaisuudessa yhä useampi näihin hommiin pakotetaan vastoin tahtoaan.
"Mitä jos lapsi ei saa mitään harjoittelupaikkaa?"
Sitten on koululla tekemässä jotain, tai koulun järjestämässä paikassa. Ei vanhemmat tuosta vastuussa ole eikä nuorikaan, vaan pakolliseksi määrääjä eli koulu.
Kaikkein vastenmielisintä tässä orjatöiden luvatussa maassa ovat kyllä nuo peruskoulun TET-harjoittelut. Jos kerran toisen asteen ja korkeakoulun opiskelijoita ja työttömiä ei voida näiltä säästää niin toivottavasti edes teinit voitaisiin. Tämähän rikkoo jo perustuslakia, mutta eipä ketään kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Kotiin sitten vaan ns.työharjoitteluun tekemään kotitöitä. Työnantajana toimii oma äiti. Oppii tässä sitten sote-alaa. Totuushan on, että lähitulevaisuudessa yhä useampi näihin hommiin pakotetaan vastoin tahtoaan.
Joo tämä on aika yleinen. Jotain pyykkihuoltoa ja siivoamista ja vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Sano, että poika menee kotiin etätyöharjoitteluun.
Tää on hyvä! Jos mulla olis lapsi, se vois katsoa kun makaan sängyssä la selaan av:tä päivät pitkät. Ja välillä on etäpalaveri, jolloin menen sohvalle istumaan.
Haravoimaan ihmisten pihoja tai puistoja?
Marjastamaan metsään?
Vierailija kirjoitti:
No eipä välttämättä tehdä. Itse olen kaupassa töissä ja kyllä meiltä jatkuvasti ihan henkilökunnalle tuikituntemattomat nuoret kysyy tet-paikkoja. Kaikki otetaan, mitä suinkin pystytään. Usein on monta yhtäaikaakin. Ei se nyt niin mahdottomasti sitä varsinaisten työntekijöiden aikaa vie antaa ohjeet ja näyttää miten homma toimii.
Jokaiseen työhön maailmassa ei tietenkään voi ylimääräisiä, kokemattomia tyyppejä ottaa, mutta aika usein se on myös ihan laiskuutta ja saamattomuutta, että ei mukamas ole resursseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä välttämättä tehdä. Itse olen kaupassa töissä ja kyllä meiltä jatkuvasti ihan henkilökunnalle tuikituntemattomat nuoret kysyy tet-paikkoja. Kaikki otetaan, mitä suinkin pystytään. Usein on monta yhtäaikaakin. Ei se nyt niin mahdottomasti sitä varsinaisten työntekijöiden aikaa vie antaa ohjeet ja näyttää miten homma toimii.
Jokaiseen työhön maailmassa ei tietenkään voi ylimääräisiä, kokemattomia tyyppejä ottaa, mutta aika usein se on myös ihan laiskuutta ja saamattomuutta, että ei mukamas ole resursseja.
Jep! Ja parin vuoden päästä kun nuoret siirtyvät työelämään on jonkinlainen käsitys siitä millaiseen työpaikkaan on hyvä mennä.
Vierailija kirjoitti:
Ei me ainakaan ole edes yritetty hakea. Nuorta ei kiinnosta paskaakaan eikä minuakaan, pelkkää kiusantekoa koko tet. Koska on kerran pakollinen, koulu saa järjestää jotain jos on järjestääkseen. Jos ei järjestä, sitten on lomaa.
Kiva asenne. Ei se mitään kiusantekoa ole.
Miksi ette ota sitä tilaisuutena käydä kurkistamassa arkea jossain lasta mahdollisesti kiinnostavalla alalla? Voisi löytyä kiinnostava ala jota nuori voisi vaikka hakeutua opiskelemaan. Tai sitten voi käydä niin, että nuori huomaa ettei kiinnostavalta kuulostanut ala olekaan lainkaan häntä varten. Aivan yhtä hyödyllinen tieto.
Miksi ihmeessä vanhempaa ei kiinnosta p*skaakaan, kyseessähän on oman lapsen etu?!
Vierailija kirjoitti:
What?
Toihan on hyvää työnhakuharjoittelua sen lisäksi, että on tutustumista työmaailmaan.
Miksi et kannusta lastasi hakemaan tet-paikkaa?
Aikamoisen karhun palveluksen teet jo tuon asenteen nuorellesi tartutat.
Sitten lapsi tekee, kuten tehdä pitää ja muuttaa sellaiselle alueelle, missä saa töitä.