Psykologisista testeistä
Onko teistä kukaan ollut psykologisissa testeissä osana työnhakua?
Olen valmistumassa piakkoin KTM:ksi, ja ensi viikolla olisi unelmahommaani - ja vielä vakituiseen sellaiseen - psykologiset testit eli ilmeisesti soveltuvuusarviointi.
Mitä siellä tehdään, miten tuloksia analysoidaan, miten voin valmistautua? Ja kyse on siis markkinointialasta, jos sillä on mitään väliä.
Terv.
Avusta kiitollinen
Kommentit (6)
eikö kukaan ole ollut itse? kiinnostaa!
Ei niihin ymmärtääkseni mitenkään voi valmentautua, tai itse en ole koskaan valmentautunut. Niissä tutkitaan ominaisuuksia, jotka on määritelty työn kannalta tärkeiksi ja katsotaan, löytyykö ominaisuuksia hakijoilta.
Usein on ainakin kysymyksiä, oletko koskaan halunnut olla puutarhuri, rakastatko äitiäsi ym. kaikkea maan ja taivaan väliltä, osa järkeviä osa ihan hömppää. Sitten on palikkatestejä, mustetahroja ym.
Mun entisessä työpaikassa niitä teetettiin sen takia, että jos tuli " huono" valinta rekrytoitaessa niin johtaja sai sysättyä vastuun niiden psykologien niskoille sanomalla " konsultti suositti" . Ei niiden perusteella kyllä voi ihmistä analysoida!
Mullekin (olen DI) on annettu mitä ihmeellisimpiä " lausuntoja" niiden perusteella, kuten että olen " tunnevammainen" (hih, en tiennytkään), olen liian lepsu johtaja (en olekaan tyranni vaan ihmisläheinen johtaja ja kas kummaa - tulokset ovat erinomaisia työssä), looginen päättelykykyni on kansakunnan keskitasoa (tuskin, ÄO 140 ja jos päätelmä tehdään parin " jatka kuvaa" tehtävän perusteella, jossa kolmiota pitää täydentää tekemällä siitä jokin muu edistyneempi kuva). Samaa olen kuullut muiltakin....
Eli ihmettelen, kuinka nuo testitoimistot pysyvät hengissä!
Itse kävin nykyistä duuniani varten testissä ja hieman kadutti se että edellisen viikonlopun juhliminen väsytti edelleen rankasti. Onneksi ei sentään ollut kankkunen ;)
Täyttelin 4-5 tuntia eri näköisiä kaavakkeita, jotkin testiosiot olivat selvää psykkahömppää toiset taas testasivat esim. jonkun sortin loogista päättelykykyä. Lopuksi psykologi haastatteli.
Olin tosi yllättynyt kun hieman myöhemmin pääsin näkemään minusta kirjoitetun lausunnon, niin sanallinen osuus oli melkein puhtaasti niitä asioita mitä itse olin haastatteluosuudessa selittänyt, ilman mitään sen ihmeellisempää tulkintaa. Kirjalliset testit näkyivät jonkin sortin pisteytyksenä. Ei kukaan järkevä työhönottaja anna kovin suurta painoa noille testeille, korkeintaan niillä karsitaan ihan patologiset tapaukset.
Voi olla jotain palikkatestejä, lauseen täydennystä, piirtämistä yms. ex-miesystäväni kävi sellaisessa ja " tulos" oli kaikkea muuta kuin totuudenmukainen. Niin että jotain vain yrität keksiä kaikkiin kohtiin. Onnea matkaan!