Ikäsi ja paljonko sulla on omaisuutta? Mulla ei mitään.
Olin joskus nuori ja tyhmä ja tein asioita väärässä järjestyksessä. Muutin hyvin tienaavan miehen luo ja tehtiin lauma lapsia ennen kuin sain vähän paremman työpaikan ja paremman palkan. Sain myös avioeron. Nyt olen yli 40v yh, eikä minulla ole mitään. Asun vuokralla, kaikki tavarat ja huonekalut on exän. Isossa talossa vain telkkari ja pari lipastoa on oikeasti minun. Ei edes yksikään sänky, sohva, tuoli tai pöytä. Tuntuu ihan mahdottomalta säästää 10% uuden asunnon hinnasta, minkä oikeasti tarvisin jossain tulevaisuudessa. Puhumattakaan, että olisi varaa uuteen autoon. Plus kaikkiin huonekaluihin. Yhtä tyhmältä tuntuu maksaa todella kallista vuokraa, kun mieluummin maksaisi sillä rahalla omaa taloa/rivarin pätkää. Mutta laskin, että tavoiteajassani tavoitesummaan pääsy vaatisi, että säästän joka ikinen kuukausi 330e. Ihan sama, mitä muita kuluja eteen tulisi. Aivan mahdotonta, vaikken ole edes matalapalkkaisella alalla.
Eli onnea kaikille, jotka ovat viisaasti hankkineet kunnon työt ja omaisuudet ennen lapsia. Tai saaneet omaisuuden pappa betalar -periaatteella.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
42v, omaisuutta on noin 100 000 e, joka koostuu asuntomme maksetusta osuudesta, pankkilainaa on siis vielä jäljellä. En olisi itse halunnut ostaa asuntoa heti parikymppisenä, mutta mies ylipuhui ja osto oli kyllä järkevä teko. Jos olisimme jääneet vuokralle, ei olisi juuri ollenkaan omaisuutta.
Sama + osakkeet 60 000
N41
50v. Ei rahaa, eikä varallisuutta yhtään.
Elämänkokemuksia, joita ei rahalla saa, sen sijaan on enemmän, kuin suurella osaa tän palstan vässyköistä yhteensä.
Ikä 48v, ostin ensiasunnon 38v, jolloin omaisuutta 0€.
Nyt 10 vuotta maksettu asuntoa. Velaton ( puolet miehen)osuuteni asunnosta 60 000 € , lisäksi velaton auto, arvo 10 000€.
En tiedä ikääni enkä omista mitään.
165000 tilillä ja 25000 rahastoissa. Talon arvo n. 650000 ja siitä lainaa on muistaakseni 155000. Autoista tms. ei ole lainoja. Lisään vielä, ettei olla saatu senttiäkään perintöjä tai vanhempien avustuksilla ei ole tätä omaisuutta hankittu. Yhteistä kaikki puolison kanssa ja ikää alle 40-vuotta molemmilla.