Vuokrani on 895e/kk, sähkölasku lokakuusta alkaen 110e/kk, Kela maksaa nämä ja perustoimeentulotuen osan 530e. Yhteensä siis 1535e "netto". Lisäksi lääkäri/hammaslääkärikulut maksetaan ja lääkkeet...Tarjotut työt jotain 11e/h
Pääsen siis joka kuukausi efektiiviseen noin 1600e nettotuloon kelan tuilla, jos ajattelee että minun pitäisi sama tienata töistä.
11e/tunti palkasta ei taida jäädä edes tuota 1600e nettoa verojen jälkeen...
Mitä te tekisitte minun tilanteessani? Töihin meno ei vain kannata?
M34
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Olet 34v. Olisko aika ottaa itteään niskasta kiinni ja lopettaa ne kaikki hömpötykset ja mennä töihin.
Työ ei ole jokaiselle mikään itseisarvo. Meitä on monenlaisia ihmisiä omine elämäntyyleineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trolli. Älkää vastatko näille.
Millä perusteella trolli?
Yritän etsiä järkevää ulospääsyä tästä tilanteesta.
ap
ei makseta kellekkään noita summia koska pakotettais ensin muuttamaan halvempaan asuntoon. Kelan ylin asuminstuki on 270 euroa yksinäiselle. Eli maksimi tuet oisi jotain 770 netto. Siitä maksat vuokran ja lopuilla elät. ELi joudut muuttamaan halpaan yksiöön tai soluun.
Eri juttu taas jos sulla on perhe tai lapsia, jolloin saat lapsilisiä ja miehesi tulot jne.
ap on Trolli. Jos joku uskoo noita valheita edessä on ankara järkytys kun tajuaa ettei tuilla todellakaan pärjää, eikä ne ole noin suuret kenellekkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KELA. EI. MAKSA. TUOLLAISIA. VUOKRIA. PISTE.
Mun vuokra on 840€ Kela maksaa eläkkeensaajan asumistuki maksimin eli 543€ Loput lähtee ruokarahoista.
Paljinko sulle sitten jää "ruokarahoiksi" kun olet vuokran ja sähkölaskun maksanut?
Jos jää alle 532e, niin olet oikeutettu toimeentulotukeen
Ap
Muutama satanen ja olen oikeutettu toimeentulotukeen joka on n.5€ jota eivät ala maksamaan.
Ttt peruosa 530e.
Jos sulle jää 200e, niin olet oikeutettu 330e ttt.
Ota selvää oikeuksistasi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ei makseta kellekkään noita summia koska pakotettais ensin muuttamaan halvempaan asuntoon. Kelan ylin asuminstuki on 270 euroa yksinäiselle. Eli maksimi tuet oisi jotain 770 netto. Siitä maksat vuokran ja lopuilla elät. ELi joudut muuttamaan halpaan yksiöön tai soluun.
Eri juttu taas jos sulla on perhe tai lapsia, jolloin saat lapsilisiä ja miehesi tulot jne.
ap on Trolli. Jos joku uskoo noita valheita edessä on ankara järkytys kun tajuaa ettei tuilla todellakaan pärjää, eikä ne ole noin suuret kenellekkään.
Ap on trolli, mutta tuo asumistukiasia ei pidä paikkaansa. Asumistuki on max. 80 % hyväksyttävästä vuokrasta, ja hyväksyttävä tarkoittaa siis laissa määriteltyjä enimmäisasumismenoja.
Yksinasuva voi saada reilustikin enemmän kuin 270 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Asumistukeni on noin 405e.
Miten tämä "pakottaminen" käsityksesi mukaan tapahtuu?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tuskin kenenkään ykisnasuvan tuet on noin pienet, jos on ollenkaan normaali vuokra. Mun tuet on vain työmarkkinatuki ja asumistuki ja ne tekee yhteensä n. 935 €, verojen jälkeen siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KELA. EI. MAKSA. TUOLLAISIA. VUOKRIA. PISTE.
Mun vuokra on 840€ Kela maksaa eläkkeensaajan asumistuki maksimin eli 543€ Loput lähtee ruokarahoista.
Paljinko sulle sitten jää "ruokarahoiksi" kun olet vuokran ja sähkölaskun maksanut?
Jos jää alle 532e, niin olet oikeutettu toimeentulotukeen
Ap
Muutama satanen ja olen oikeutettu toimeentulotukeen joka on n.5€ jota eivät ala maksamaan.
Miten niin eivät ala maksamaan? Tt-tuessa ei ole alarajaa maksamiselle, voisit saada sitä periaatteessa vaikka 10 senttiä ja sekin maksettaisiin. Eri asia on, viitsisikö tuollaista kukaan hakea.
Perustulo! Vaikka 900€/kk ja sillä on elettävä. Asuu ja syö sitten sen mukaan.
Opiskele ammatti, jossa voit saada hyvää palkkaa. Lyhyt koulutus ja hyvä palkka: veturinkuljettaja, isännöitsijä, kiinteistönvälittäjä, ahtaaja, ilmastointilaiteasentaja. Sitten vaan hakemaan ja koulun penkin kautta töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa osan asumisesta asumistuen muodossa. Sitten työmarkkinatukea, josta maksetaan loput vuokrsta. Toimeentulotukea loput jos tulot jää alle minimin. Ei yleensä maksa vain suoraan kaikkea ja sitten vielä
530 käteen. Jotain tässä kuvauksessa mättää.Onko sinulla lapsia, joku erityistarve tai olet ulkomaalainen? Suomalaiselle ei noin paljoa makseta per henkilö.
Näin. Asumistuella on yläraja, minkä tietää jokainen sitä hakenut. Sen lisäksi siihen on leivottu sisään omavastuuosuus. Asumistuki ei koskaan kata 100% vuokrakuluja.
Se, että noin perustavanlaatuista ymmärrystä ei ole asumistuesta, paljastaa trollin. Ne eivät edes yritä. Menee kuitenkin läpi osalla kansaa, koska tunnetusti "kateellisuus perii maan" Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä olemme nyt mieheni kanssa "eroamassa". Minulle jää käteen tuloista nyt n. 600€, josta pitää maksaa kaikki, myöskin oma osuus asumisesta. Eron, ja omaan asuntoon muuttamisen jälkeen minulle jäisi tuo kaikkien kulujen jälkeen. Kyllä kiitos.
Kela ei maksa aloittajalle tuommoisia summia ,asunnon vuokra on liian suuri ,kelalla on tarkat rajat mitä kela maksaa ,kelan sivuilta saatte virallista tietoa.asumistuki sekä toimeentulotuki ei koskaan ylitä vuokran määrää sekä lisäksi vielä työttömyysetuus vähentää kumpaakin edellämainittuja etuuksia.sähkölaskusta kela korvaa kohtuullisen osan ja se on n50 e/2kk .lukekaa kelan virallisilta sivuilta asiat.
Kela maksaa kyllä rajojen yli menevän vuokran niin kauan kuin toimeentulotuen asiakas osoittaa asuntohakemuksin etsivänsä halvempaa asuntoa. Monet eivät kovin helposti sitä uutta asuntoa saa, joten meilläkin oli paljon näitä tapauksia, joissa rajan ylittävä vuokra maksettiin täysimääräisenä jopa vuosia. Millään muulla tavalla ei Kela voi pakottaa muuttamaan. Se on totta, ettei toimeentulotukea itsessään saa noin paljoa, mutta laskelma tehdään niin, että asiakas saa kaikkia tukia yhteensä vuokra ja asumiskulut ym. plus toimeentulotuen perusosa. Aloittajan tilanne voi siis hyvin olla mahdollinen.
T. Entinen toimeentulotuen käsittelijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä olemme nyt mieheni kanssa "eroamassa". Minulle jää käteen tuloista nyt n. 600€, josta pitää maksaa kaikki, myöskin oma osuus asumisesta. Eron, ja omaan asuntoon muuttamisen jälkeen minulle jäisi tuo kaikkien kulujen jälkeen. Kyllä kiitos.
Kela ei maksa aloittajalle tuommoisia summia ,asunnon vuokra on liian suuri ,kelalla on tarkat rajat mitä kela maksaa ,kelan sivuilta saatte virallista tietoa.asumistuki sekä toimeentulotuki ei koskaan ylitä vuokran määrää sekä lisäksi vielä työttömyysetuus vähentää kumpaakin edellämainittuja etuuksia.sähkölaskusta kela korvaa kohtuullisen osan ja se on n50 e/2kk .lukekaa kelan virallisilta sivuilta asiat.
Kela maksaa kyllä rajojen yli menevän vuokran niin kauan kuin toimeentulotuen asiakas osoittaa asuntohakemuksin etsivänsä halvempaa asuntoa. Monet eivät kovin helposti sitä uutta asuntoa saa, joten meilläkin oli paljon näitä tapauksia, joissa rajan ylittävä vuokra maksettiin täysimääräisenä jopa vuosia. Millään muulla tavalla ei Kela voi pakottaa muuttamaan. Se on totta, ettei toimeentulotukea itsessään saa noin paljoa, mutta laskelma tehdään niin, että asiakas saa kaikkia tukia yhteensä vuokra ja asumiskulut ym. plus toimeentulotuen perusosa. Aloittajan tilanne voi siis hyvin olla mahdollinen.
T. Entinen toimeentulotuen käsittelijä
Oletkohan oikeasti "entinen toimeentulotuen käsittelijä?
"meilläkin oli paljon näitä tapauksia, joissa rajan ylittävä vuokra maksettiin täysimääräisenä jopa vuosia." Siis missä kunnassa/kaupungissa kunnan/kaupungin vuokra-asuntoihin jonotetaan vuosikausia? Kela kehottaa ottamaan vastaan myös heikompitasoisen kaupungin vuokra-asunnon, asunnon etsinnässä ei saa nirsoilla (vaatimuksena ei saa olla mukavuudet, esim. sauna, asunnon taso, sijainti yms.). Vaihtoehtona on, että toimeentuloasiakkaan vuokra huomioidaan laskelmassa vain hyväksyttyyn rajaan asti (sallitut vuokran rajat vaihtelevat kunnittain).
Siinähän odottelet, kun kokoomuksesta tulee pääministeripuolue ensi keväänä. Katsotaan tuletko vielä retostelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Monet eivät kovin helposti sitä uutta asuntoa saa, joten meilläkin oli paljon näitä tapauksia, joissa rajan ylittävä vuokra maksettiin täysimääräisenä jopa vuosia. Millään muulla tavalla ei Kela voi pakottaa muuttamaan.
"Kela ei voi pakottaa"? Kela voi kehottaa hakemaan halvempaa asuntoa. Asunnonhaussa ei saa nirsoilla. Vuosikausia tuskin tarvitsee jonottaa kaupungin vuokra-asuntojonossa. Mikäli toimeentuloasiakas ei vaihda edullisempaan asuntoon, on vaihtoehtona se, että vuokra huomioidaan laskelmassa vain hyväksyttyyn rajaan asti. Loppu menee asiakkaan kontolle, tekee se hänen tilanteensa kuinka tukalaksi hyvänsä. Näin tietämissäni kunnissa toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa osan asumisesta asumistuen muodossa. Sitten työmarkkinatukea, josta maksetaan loput vuokrsta. Toimeentulotukea loput jos tulot jää alle minimin. Ei yleensä maksa vain suoraan kaikkea ja sitten vielä
530 käteen. Jotain tässä kuvauksessa mättää.Onko sinulla lapsia, joku erityistarve tai olet ulkomaalainen? Suomalaiselle ei noin paljoa makseta per henkilö.
No tätäpä tässä itsekin mietin. Olen työttömänä, saan ansiosidonnaista 1200e/kk, ei alaikäisiä lapsia. Asun tällä hetkellä sähkölämmitteisessä talossa, ja olen miettinyt vakavasti muuttoa vuokralle jonnekin kaksioon. Mutta Kelan sivujen mukaan saisin asumistukea jonkun 60e (maksimiasumismenot 360e/kk, omavastuu osuus 280e, ja näitten EROTUKSESTA asumistuki 80% on jotain 60-70e. Siis mitä helvettiä?! Edes täältä ei saa yksiötä tuohon hintaan, vaan vuokrat on ihan todella paljon enemmän. Silti tuo asumistuki pysyis aivan samana. MITEN ihmisillä on varaa asua vuokralla missään?! Kaksiot on aivan vähintään 500-600e/kk, mulla menis puolet mun kk tuloista pelkkään vuokraan! Siihen sähköt ja vedet ja muut laskut päälle. Mä en tajua mitä ne on ne suuret valtion kustantamat tuet, joitten siivillä on mukava lekotella kotona?! Itse etsin aivan koko ajan epätoivoisesti töitä, mutta ei vaan nappaa. En tajua, miten yksinasuvat työttömät pystyy asumaan yhtään missään.
Vierailija kirjoitti:
Siinähän odottelet, kun kokoomuksesta tulee pääministeripuolue ensi keväänä. Katsotaan tuletko vielä retostelemaan.
Myös pienituloisten tulot tulevat putoamaan joten työn vastaanottaminen ei ole yhtään sen kannattavampaa kuin nytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tätäpä tässä itsekin mietin. Olen työttömänä, saan ansiosidonnaista 1200e/kk, ei alaikäisiä lapsia. Asun tällä hetkellä sähkölämmitteisessä talossa, ja olen miettinyt vakavasti muuttoa vuokralle jonnekin kaksioon. Mutta Kelan sivujen mukaan saisin asumistukea jonkun 60e (maksimiasumismenot 360e/kk, omavastuu osuus 280e, ja näitten EROTUKSESTA asumistuki 80% on jotain 60-70e. Siis mitä helvettiä?! Edes täältä ei saa yksiötä tuohon hintaan, vaan vuokrat on ihan todella paljon enemmän. Silti tuo asumistuki pysyis aivan samana. MITEN ihmisillä on varaa asua vuokralla missään?! Kaksiot on aivan vähintään 500-600e/kk, mulla menis puolet mun kk tuloista pelkkään vuokraan! Siihen sähköt ja vedet ja muut laskut päälle. Mä en tajua mitä ne on ne suuret valtion kustantamat tuet, joitten siivillä on mukava lekotella kotona?! Itse etsin aivan koko ajan epätoivoisesti töitä, mutta ei vaan nappaa. En tajua, miten yksinasuvat työttömät pystyy asumaan yhtään missään.
Helsingissä monella työssäkäyvällä menee yli puolet vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä monella työssäkäyvällä menee yli puolet vuokraan.
Varmasti, mutta on ihan eri asia, jääkö sulle 2000e vai 600e/kk muihin menoihin plus ruokaan.
Noin pienen palkan lisäksi saisit vielä asumistukea. Töissä käymälä jäisit voitolle.
Ajattelitko lopun ikääsi sitten olla Kelan tuilla vain, eli köyhä? Töihin menemisessä on sekin hyvä puoli, että saattaa joskus päästä parempiinkin tehtäviin, ainakin jos on jokin koulutus.
No joo, olen itse pitkälle koulutettu työtön. Vuokrani ei ole noin iso kuin sinulla. Minun kyllä kannattaisi mennä töihin, mutta en ole mihinkään halpisduuniinkaan päässyt.
Olet 34v. Olisko aika ottaa itteään niskasta kiinni ja lopettaa ne kaikki hömpötykset ja mennä töihin.