Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua helposti takkuuntuvalle tukalle!

Vierailija
21.09.2022 |

Nyt kaikki vinkit hiuksille, jotka takkuuntuvat todella pahasti ja helposti. Siis ihan näyttävät purkkamaiselta kasalta, jota venytetään ja vanutetaan.

Hiukset todella paksut eli sitä hiusta on todella paljon.

Käytössä selvitykseen on tangle teezer takkujen selvitysharja, jota ilman ei tulisi mitään.
Kaikkia mahdollisia marketista saatavia hiushoitoaineita on ostettu, myös niitä kalliita hiusmaskeja.
En oikein osaa sanoa juuta enkä jaata, ehkä hieman auttavat

Mutta oisko jollain jotain hyvää täsmätuotetta suositella? Hajusteeton ois paras, mutta tiedän, että niitä ei käytännössä juuri ole kuin tyyliin joku suomalainen Bernerin hiuksiin jätettävä hajusteeton.

Oisko joku proteiinimaski hyvä, kun hiusten pinta on jo niin rikkoontunut?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on joku Paul Mitchellin hiuksiin jätettävä suihkutettava hoitoaine, joka ainakin tässä hiuslaadussa estää pahinta takkuuntumista. Olisiko ollut siloittava tms. Tosin nyt viime aikoina en ole enää jaksanut välittää, vaan olen keväästä lähtien antanut näiden takuttua ihan vapaasti. Itse asiassa jollain tavalla jopa tykkään tästä nykytilanteesta, yksittäiset takut erottui ja ytti epäsiistiltä, nyt on lähinnä tällainen suht tasaisesti ilmavalta näyttävä leijonanharja :)

Mutta tuon hoitoaineen kanssa hiukset oli ainakin helpommin harjattavissa auki, jos sinne takkua oli kasaantunutkin.

Vierailija
2/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika nurinkuriselta, mutta omista helposti takkuuntuvista hiuksista (pitkät, lainetta ja osittain jonkin näköistä kiharaa) takut loppuivat kun siirryin pelkkään shampooseen - silikoonitonta ja sulfaatitonta. Näin on mennyt nyt jo pari vuotta ja oikeasti en olisi ikinä uskonut!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
4/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla voi olla tietämättäsi luonnonkiharuuteen taipuva hiuslaatu, joka takkuuntuu pahemmaksi kun sitä harjailee auki. Hiukset kun haluaisivat hakeutua omiin (enemmän tai vähemmän) kiharaisiin osioihinsa ja niiden auki repiminen saa aikaan sen, että ne menevät aivan sikin sokin. Monet esim. sulfaatteja sisältävät pesuaineet suoristavat hiusta niin, ettei kiharuudestaan ole enää mitään laineikkuutta näkyvissä, mutta rakenteeltaan hius pysyy edelleen kihartuvana vaikka millä pesisi, joten tietämättäsi saatat olla luonnostasi hyvinkin kiharahiuksinen.

Mulla on takapuoleen asti pitkä (värjäämätön) ja paksu tukka ja se lopetti takkuuntumasta kamalasti, kun lopetin sen harjaamisen ja aloin selvittää takut pelkin sormin. En käytä hiuksissa ollenkaan silikoneja, joten karheutta löytyy. Hiukset ovat pesun jäljiltä kosteina omilla osioillaan ja hieman laineikkaat, mutta kuivuttuaan ei kiharuudesta juuri merkkejä ole. Ainoa eri entiseen on nyt tosiaan se, että takkuja tulee moninkertaisesti vähemmän kuin ennen kun en enää kajoa hiuksiini niin paljon kuin aikaisemmin. Mitä vähemmän näihin kosken, sitä vähemmän ne takkuuntuvat. Olen toki hyväksynyt että vanhanaikaisesti luomuhiuksisena hiukseni eivät ymmärrettävästi tule koskaan olemaan kuin shampoomainoksissa silkkisinä hohtavat lasimaiset hiukset, mutta ero entiseen on silti merkittävä parannus.

Tämä minun osuuteni asiaan vinkiksi. Joku muu voi ehkä kertoa enemmän ja paremmin hoitoaineista ja muista menetelmistä. Kannattaa ainakin kokeilla, jos ei muuta keksi. Jo muutamien pesujen jälkeen huomasin eron entiseen (enkä tietenkään pörrötä ja suherra hiuksiani kuin pakollisen verran sen enemmän suihkussa kuin pyyhkeelläkään, tietystikään, vaan vähemmän on siinäkin enemmän), joten mitään pitkää projektia tästä ei tarvitse ottaa vaan eron huomaa oikeastaan melko lailla heti vaikka yhden pitkän viikonlopun aikana, jos tämä niksi on auttaakseen.

Vierailija
5/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpas erikoisia vastauksia.

Kyseessä on siis todella pahat takut, joita sormin ei todellakaan saa auki.

Vierailija
6/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etikkahuuhtelu? Sekoita noin 1 rkl etikkaa ja 1,5 dl vettä, kastele/upota hiukset liuokseen, anna vaikuttaa muutama minuutti ja huuhtele puhtaalla vedellä. Etikka on afrohiusten perinteinen hoitokeino.

Vierailija
7/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä huuhteluun mahdollisimman kylmää vettä, se sulkee hiussuomuja.

Vierailija
8/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpas erikoisia vastauksia.

Kyseessä on siis todella pahat takut, joita sormin ei todellakaan saa auki.

Minulla oli nyrkinkokoisia takkuja niskassa/poninhännässä niskan kohdalla, ja niitä sai nyprätä auki tuntitolkulla sohvalla, joskus hoitoaineen kanssa piti yrittää jos oikein pahasti oli takkuuntuneet (#2/7 - sulfaatiton/silikoniton shampoo). Nykyisin riittää kun sormin "kampaa", harvemmin tulee hiusharjaa edes tarvinneeksi.

Vierailija
9/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aukesi iso takku kun laitoin kookosöljyä ja avasin latvasta aloittaen haarukalla 😬

Sen jälkeen olen käyttänyt kiinteää palashampoota ja laitan hiukset aina yöksi pään päälle nutturalle.

Vierailija
10/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

upppp

Vierailija
11/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama hiuslaatu täällä, luonnonkiharat ja luonnontakut. Tässä laiskan ihmisen keinoja joilla pääsee vähimmällä työmäärällä jokseenkin siedettävään lopputulokseen.

Olen käyttänyt n kerran viikossa garnierin almond hiusnaamiota, miedontuoksuista. Joskus kookosöljyä mutta sen pois huuhtelemiseen menee päiviä ja hiukset näyttävät pitkään rasvaisilta. Tresemmen kookosöljyhoitoaine on myös osoittautunut hyväksi ja riittoisaksi. Ei jätä lettiä rasvaisentuntiseksi.

Harjaan hiukset suihkussa vain märkänä laitettuani hoitoainetta/hiusnaamiota. Huuhtelen hiuksia kylmällä vedellä.

Suihkusta tullessani puristelen rnimmät vedet pois ja kiedon hiukset mikrokuitupyyhkeeseen tai pehmeään t-paitaan.

N tunnin kuluttua avaan turbaanin ja harjaan hiukset vielä uudelleen. Ja annan kuivua kunnolla ennenkuin menen nukkumaan.

Usein pesen hiukset vain pelkällä hoitoaineella. Shampoota käytän kun hiukset tuntuvat rasvoittuvilta tiettyyn aikaan kuusta...

Jaksan hiustenhoitoa aina pari kuukautta kunnes unohdan ja pesen hiukset milloin milläkin palasaippualla ja menen pää märkänä nukkumaan. Silloin tukka menee ihan parissa päivässä kunnon rastoille. Rastojen availuun meneekin sitten muutama ilta. Parin vuoden välein kyllästyn koko showhun ja leikkaan kaikki hiukset pois kokonaan.

Tavallaan itse tykkään rastoista ja luonnonpehkosta mutta omassa työssäni saan tuimia katseita jos ei ole mukamas siistinä.

Inhoan hiuksiani niin paljon. Tai oikeastaan sitä työtä ja vaivaa mikä letistä aiheutuu.

Tsemppiä!

Vierailija
12/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein/harvoin peset hiukset? Kuivaatko hiukset pyyhkeellä ennen hoitoaineen laittamista? Minkälaisella shampoolla peset?

Vierailija
13/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuu, ap?

Vierailija
14/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
</p>

<p>Inhoan hiuksiani niin paljon. Tai oikeastaan sitä työtä ja vaivaa mikä letistä aiheutuu.
</p>

<p>Tsemppiä![/quote kirjoitti:

Vale. Ethän inhoa, jos ei leikkaa niitä lyhyiksi. 

Vierailija
15/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein/harvoin peset hiukset? Kuivaatko hiukset pyyhkeellä ennen hoitoaineen laittamista? Minkälaisella shampoolla peset?

Hiukset pestään noin 3 päivän välein. Hiukset puristellaan käsipyyhkeeseen ennen hoitoainetta tai hiusmaskia. Ihan erikseen on käsipyyhe siinä suihkun lähellä.

Hiukset ovat piikkisuorat, kiharaa ei ole pätkääkään.

Shampoota vaihdeillaan, suihkussa varmaan 10 erilaista, ihan tyyliin Prismasta ostettuja, sellaisia hoitavia shampoita tyyliin deep repair, vaurioituneille hiuksille jne.

Kyseessä siis 12 v tytön hiukset. Kerran jo jouduin leikkaamaan, kun ei enää takut auenneet.

Jos yhdeksikin yöksi on uhohtunut letit laittaa, aamulla tukka on kuin harakanpesä. Hiukset on auottu harjalla jo nyt niin monta kertaa, että hiuksen pinta näyttää rikkoontuneelta jostain kohdin.

ap

Vierailija
16/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä voi korjata joten tuollaiset "deep repairit" voi unohtaa. Hoitoaineilla voi saada hiusten harjattavuutta parannettua, mutta mitään ne ei korjaa.

Vierailija
17/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioita, joihin et voi vaikuttaa, on kotisi veden laatu, ja hiusten laatu.

Markettien halvimmat shampoot kannattaa jättää kauppaan. Niistä ei saa kuin ikävyyksiä.

Shampoon laadulla on todellakin merkitystä. Minulla on toiminut kookosöljypohjaiset shampoot. Tyttäreni käyttää jotain palashampoota (vähän mäntysuopamainen haju). Yksi kerta ei vielä kerro koko totuutta, joten ei kannata jatkuvasti vaihdella eri aineita.

Hoitoaine aika "rasvainen" tökötti kannattaa valita. 

Shampoo päänahalle ja hoitoaine hiuksille, erityisesti latvoille.

Suosittelen suihkutettavaa hiusöljyä. Markettilaatua on meillä käytetty. Kuiviin hiuksiin pari suihkausta takkuun ja hiukan sitä siihen hierotaan. Sitten annetaan vaikuttaa muutama minuutti. Tätä voi käyttää joka kerta, kun tulee takkuja. Ja vain sinne latvoihin, missä takut ovat.

Tuotemerkeistä ainakin Urtegram on kokeilemisen arvoinen.

Vierailija
18/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedessä metalleja ja ne kertyvät hiuksiin? Kokeilisin syväpuhdistavaa (kelatoivaa) shampoota ja ehkä jopa suihkusuodatinta.

Vierailija
19/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne hiukset kannattaa pestä shampoolla vain silloin, kun ne näyttävät likaisilta/rasvaisilta. Silloinkin keskittyä päänahan pesemiseen.

Haluaako lapsi itse pitää hiuksensa pitkänä, vai onko kyseessä ns. äidin unelma?

Vierailija
20/31 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne hiukset kannattaa pestä shampoolla vain silloin, kun ne näyttävät likaisilta/rasvaisilta. Silloinkin keskittyä päänahan pesemiseen.

Haluaako lapsi itse pitää hiuksensa pitkänä, vai onko kyseessä ns. äidin unelma?

Minä taas pesisin (ja hoitaisin!) useammin laadukkailla tuotteilla ja kiinnittäisin huomiota myös kuivaamiseen. Ei froteepyyhkeellä hankaamista ja föönikuivaus viileällä ilmalla saattaa olla yllättäen parempi ratkaisu kuin antaa kuivua itsekseen, kosteilla hiuksilla ei ainakaan kannata nukkua!