Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketään jolla ollut välilevyn pullistumia niskassa tai rintarangassa?

Vierailija
21.09.2022 |

Miten hoidettu ja onko uusinut? Itsellä vuosien takainen välilevyvaiva aktivoitui aivan yllättäen uudelleen kevyen omatoimisen hartiajumpan jälkeen vaikka on aiemmin sietänyt hyvin esim. kuntosaliliikkeitä. Nyt olen ihmeissäni miten saisin rauhoittumaan. Mikä lääke teillä muilla auttanut (jos jollakin ollut sama vaiva)?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ballerina -taitoluistelija opetti miten selkävaivat saa haltuun, kun oppii nukkumaan ilman tyynyä, vai pikku rullakangas t muu niskaa tukemassa. Kyllä se todellakin auttoi koko selkään.

onko sen kanssa sama nukkuuko selällään vai kyljellään?

Vierailija
22/35 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on auttanut ensin tulehdus pois paracetamolilla ja sitten lääke pois ja lihasten kuntoutus itse varovaisesti. Ota jokin lihaksia esittelevä kirja ja katso mitä lihaksiasi pitää voimistaa. Myös yöllä pelkkä niskatyyny alla auttoi, eli ei koko tyynyä vaan pelkkä tuki niskassa ja oikeni se vaiva. Tsemppiä. Poissa on myös pysynyt tuo kipu niskassa. Kyllä se hellittää.

minkälainen niskatyyny sulla oli? ja käytitkö jotain kauluria tms. päivisin? itsellä päätetyö ja istumista koko päivän

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ballerina -taitoluistelija opetti miten selkävaivat saa haltuun, kun oppii nukkumaan ilman tyynyä, vai pikku rullakangas t muu niskaa tukemassa. Kyllä se todellakin auttoi koko selkään.

Ei ihan, aina tulee tukea sitä tukea mutstelemalla itsensä niin että selkäranka jää suoraan koska olkapää tulee väliin. Kaivaudu kyljelläsi ns kylkikanava asentoon jolloin molemmin puolin kääntymällä näin koko selkä lepää myös kyljellään ja pidä tukea niin posken alla, ettei olkapää jää puristuksiin. Toimii kyllä, olen nyt nukkunut näin n 3 vuotta ja auttoi kaikkeen kehossa.

Vierailija
24/35 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on auttanut ensin tulehdus pois paracetamolilla ja sitten lääke pois ja lihasten kuntoutus itse varovaisesti. Ota jokin lihaksia esittelevä kirja ja katso mitä lihaksiasi pitää voimistaa. Myös yöllä pelkkä niskatyyny alla auttoi, eli ei koko tyynyä vaan pelkkä tuki niskassa ja oikeni se vaiva. Tsemppiä. Poissa on myös pysynyt tuo kipu niskassa. Kyllä se hellittää.

Otitko ihan tavallista parasetamolia siis? Kuinka kauan jouduit syömään ja millä annostuksella? Saa myös suositella kirjaa jos olette hyviä löytäneet

Vierailija
25/35 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihan, aina tulee tukea sitä tukea mutstelemalla itsensä niin että selkäranka jää suoraan koska olkapää tulee väliin. Kaivaudu kyljelläsi ns kylkikanava asentoon jolloin molemmin puolin kääntymällä näin koko selkä lepää myös kyljellään ja pidä tukea niin posken alla, ettei olkapää jää puristuksiin. Toimii kyllä, olen nyt nukkunut näin n 3 vuotta ja auttoi kaikkeen kehossa.

hyvä kuulla, neuvoisitko vielä millainen on kylikanava-asento? kyljellään mutta sikiöasennossako vai miten nukutaan silloin?

Vierailija
26/35 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minkälainen niskatyyny sulla oli? ja käytitkö jotain kauluria tms. päivisin? itsellä päätetyö ja istumista koko päivän

Rullasin kevythuovasta vaan sellaisen helposti mutisteltavan rullan jota käännän kyljelläni sitten paksummaksi jos tarvii. Rulla ei saa olla kuin senpaksuinen että niska saa sen tuen, niskaranka ei saa ojentua nukkuessa liikaa. Mene kovalle lattialle peilin eteen ja mittaa rullan paksuus pikkasen paksummaksi niskan alle koska sänky upottaa sitä hiukan ja rulla antaa periksi. Siitä näet sivusta heti millaisen tarviit. Olkapää ei saa olla puristuksissa kyljellään siksi kylkikanava asento on paras. Toista kättä voi nojata niin että se nojaa poskeen.Miellyttävä asento nukkua ja toinen jalka yli koukistuneena tukemassa vielä. Katso netistä se asento.

Vierailija
27/35 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hyvä kuulla, neuvoisitko vielä millainen on kylikanava-asento? kyljellään mutta sikiöasennossako vai miten nukutaan silloin?

Se on se asento jossa olet kyljelläsi ensin ja sitten jätän alla olevan jalan suoremmaksi ja päällä olevan jalan laitat sen yli koukussa vastan yli ja viet patjaa asti , olkapäätä siirrat vastaataavasti niin alla ettei olka jää puristuksiin ja toinen käsi lepää myös koukkujalan puolella pedillä. Alla oleva rulla tukee päätä ettei alla oleva olkapää puristu.

Vierailija
28/35 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kaularangan hermoaukon ahtauma toisella ja pullistuma toisella puolella, oireet oli puolisen vuotta kovat, mutta sitten aloin käydä salilla ja pikku hiljaa helpotti. Pahimmat kuukaudet oli kyllä järkyttävä hermokipu. Ei leikattu, kun ei ollut lopulta riittävän paha kun oireet onneksi lieveni. Tsemppiä.

Vierailija
29/35 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä söin Tramalia-ei juuri auttanut ja Triptylia joka vähän auttoi. 

Olisin kyllä mennyt leikkaukseen mutta siinäkin on kaikenlaista halvausriskiä niin pelotti.

Vierailija
30/35 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otitko ihan tavallista parasetamolia siis? Kuinka kauan jouduit syömään ja millä annostuksella? Saa myös suositella kirjaa jos olette hyviä löytäneet

Juu tavallista , tarvitsi vaan 1-2 tablettia alkuun että tulehdusta helpotti Ja sitten noin kuten neuvoin. Sitten kun vaiva helpottaa muista taivutella kaulaa varovasti päivän mittaan, pitkäksi, eteen ja taakse ja sivuille erittäin varovasti. Ja tee itse kaulahirerointoja verenkierron elvyttämiseksi myös alhaalta ylös. Pysyy poissa näillä nikseillä.

Mysö Carmolis tipat voivat auttaa niskassa. Verenkierto vilkastuu. Sokeria älä syö  itselläni sen syöminen tuntuu heti nivelissä erit limujen sokerit ja karkkien liivate tekee minulla sen, nimenomaan nivelille.

Älä ole epätoivoinen kyllä se kuntoutuu.

Vierailija
31/35 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu tavallista , tarvitsi vaan 1-2 tablettia alkuun että tulehdusta helpotti Ja sitten noin kuten neuvoin. Sitten kun vaiva helpottaa muista taivutella kaulaa varovasti päivän mittaan, pitkäksi, eteen ja taakse ja sivuille erittäin varovasti. Ja tee itse kaulahirerointoja verenkierron elvyttämiseksi myös alhaalta ylös. Pysyy poissa näillä nikseillä.

Mysö Carmolis tipat voivat auttaa niskassa. Verenkierto vilkastuu. Sokeria älä syö  itselläni sen syöminen tuntuu heti nivelissä erit limujen sokerit ja karkkien liivate tekee minulla sen, nimenomaan nivelille.

Älä ole epätoivoinen kyllä se kuntoutuu.

Jatkan vielä Missään tapauksessa EI JUMPPAA ennekuin on levossa ja kivuten se niska tai muu! Se pahenee jumpilla. Jumppaa vasta sitten kun on se kipu poissa. Puhun edelleen kokemuksesta. Pieni tärisytys jollain laitteella pikaisesti auttaa kyllä, mutta sekään ei saa reudota sitä kipukohtaa. Ei siis mitään mITÄÄN repimisiä. Muista tämä. Lepo ja tuki nukkuessa. Istuessa huolehdit vaan selän suoruudesta ja alaselän tuesta. Voit pyöritella lantiotasi kyllä mUTTA vain niin ettei niska liiku. Lantion pyöritys onkin hyvä juttu.

Samoin aamulla nosta niskatuen kanssa jalat yläs muutamaksi sekunniksi mutta katso ettei niska ota painetta vastaan liikaa.

Vierailija
32/35 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on saada kipukohta normaaliasentoon ja tulehdus ekana pois. Ja jatkaa siis normaaliasennon tukemista sitten kivuttomana voimistamalla lihakset siihen ympärille. Salitreenin vaikutus perustuu tähän. Mutta sinne ei pidä mennä rikkomaan lisää sitä kipukohtaa vaan ensin kotikeinoin pois.

Vierailija
33/35 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla joka antoi niskatukiohjeet oli niin pahana siis tuo juttu että infernaaliset kivut ja pääkään ei kääntynyt alkuun. Ja nyt 3 v ihan normaali ja kivuton. Siksi paasasin ohjeita, nämä auttoivat.

Vierailija
34/35 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sinulle ja kaikille jotka annoitte ohjeita. Minulla kivut laukaisi lapojen väliin kohdistunut harjoitus. En älynnyt että se vaikuttaisi niskaankin tai että siitä ylipäätään voisi olla mitään haittaa.

Vierailija
35/35 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoja ohjeita osa. Pitääpä korjata.

Paracetamol EI ole tulehduskipulääke, joten parempi ottaa ibuprofeenia pieni kuuri. Auttaa kipuun ja lievittää tulehdusta.

Oletan että siellä on joku pieni lihas tai hermo nyt ärtynyt, kun kokeilut uutta juuri sitä kohtaa aktivoivaa liikettä. Tulehdusta helpottaa sekin, että et jää makaamaan liikkumattomana vaan että pidät kropan pienessä liikkeessä -- toki varovasti. Silloin kudokseen pääsee happea ja verta, mikä edistää paranemista.

Hyvästä uniasennosta huolehtiminen on tärkeää aina jos on tälläistä vaivaa.

Itse olen huomannut että olen saanut rintarangan/niskan ongelmiin (skolioosi todettu nuorena) ja aikuisena saatuun pahaan ristiselän välinlevyn pullistumaan siitä että pidän selän lämpimänä, vältän vetoa ja kylmää. En koskaan tee mitään jumppaa kylmällä vetoisella lattialla maaten.

Lisäksi olen käyttänyt sellaisia simppeleitä joogaliikkeitä, joissa hengitetään rauhassa liikkeen mukana.

Myös TNS-hoidosta olen saanut apua välilevyn pullistumaan eli mulla on sellainen Omronin laite.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme