Ketään jolla ollut välilevyn pullistumia niskassa tai rintarangassa?
Miten hoidettu ja onko uusinut? Itsellä vuosien takainen välilevyvaiva aktivoitui aivan yllättäen uudelleen kevyen omatoimisen hartiajumpan jälkeen vaikka on aiemmin sietänyt hyvin esim. kuntosaliliikkeitä. Nyt olen ihmeissäni miten saisin rauhoittumaan. Mikä lääke teillä muilla auttanut (jos jollakin ollut sama vaiva)?
Kommentit (35)
Ei taida mikään lääke kovin suurta apua antaa. Tulehduskipulääkkeitä voi vetää pahimmassa vaiheessa kuurina turvotuksen laskemiseksi. Ahkeraa liikuttelua koko kivun sallimalla liikeradalla vaaditaan, että levyt pääsevät vetäytymään, kun turvotus laskee. Heti kun onnistuu kunnon treenaaminen, niin kannattaa laittaa kaikki vatsalihakset sekä ala- ja yläselkä rautaiseen tikkiin ja keskittyä hyvään ryhtiin. Ei siitä vaivasta välttämättä ikinä pääse kokonaan, mutta sen pystyy pitämään sellaisena, että se ei rajoita elämää. Riski takapakille on aina olemassa.
Miten ap oireili rintarangan välilevyn pullistuma?
Mulla alkoi jumalattomat kivut ensin kyljessä mutta on nyt paikantuneet selkärankaan hieman rintalinjaa alempana. Tuntuu etten pysty kannattelemaan ylävartaloa, en pysty nostamaan edes maitotölkkiä ilman että selkään sattuu, tuntuu kuin puukkoa käännettäisiin selkärangassa ja hengittäminen ei onnistu. Yöllä kestää vähintään puoli tuntia että saan hengityksen ja pistokset ja vihlaisut hellittämään jotta voisin "rentoutua" uneen (ja taas puoli tuntia jos liikahdan yhtään tai käännän kylkeä)
Lääkärin mielestä normi lihaskipua (vihaan noita sanoja, mun äitini kuoli aikoinaan "lihaskipuihin")
Vierailija kirjoitti:
Miten ap oireili rintarangan välilevyn pullistuma?
Mulla alkoi jumalattomat kivut ensin kyljessä mutta on nyt paikantuneet selkärankaan hieman rintalinjaa alempana. Tuntuu etten pysty kannattelemaan ylävartaloa, en pysty nostamaan edes maitotölkkiä ilman että selkään sattuu, tuntuu kuin puukkoa käännettäisiin selkärangassa ja hengittäminen ei onnistu. Yöllä kestää vähintään puoli tuntia että saan hengityksen ja pistokset ja vihlaisut hellittämään jotta voisin "rentoutua" uneen (ja taas puoli tuntia jos liikahdan yhtään tai käännän kylkeä)
Lääkärin mielestä normi lihaskipua (vihaan noita sanoja, mun äitini kuoli aikoinaan "lihaskipuihin")
Minulla todettiin magneettikuvissa pullistuma niskassa mutta se oireili rintarangassa lapojen välissä missä se nytkin oireilee. ap
Ei auttanut mikään muu, kuin fysioterapeutin jumppaohjeet.
Sepä tässä juuri ärsyttää kun yrittää pitää kropastaan huolta mutta sitten joku sinänsä varsin viaton juttu jota ei tuu ees mieleen varoa voikin taas laukaista nuo hermosäryt ihan yhtäkkiä. ap
Vierailija kirjoitti:
Mä olen harrastanut pilatesta ja tehnyt selkä/jalka/hartia yms yms jumppaa Ortonin ja muidenkin ohjeiden mukaan jo 10v ja pahenee vaan
3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen harrastanut pilatesta ja tehnyt selkä/jalka/hartia yms yms jumppaa Ortonin ja muidenkin ohjeiden mukaan jo 10v ja pahenee vaan
3
Voi ei, saatko edes lääkkeillä tilannetta rauhoittumaan tai pysymään aisoissa? Pystytkö olemaan töissä?
Onko teillä joku luottokipulääke, joka auttaa hermokipuihin?
Miten olette päässeet magneettikuviin? Yksityiseltä, fysiatrilta?
MSM:n(orgaaninen rikki) sanotaan lieventävän pullistumakipua. Itsellä auttaa esim bursiittikipuun.
Vierailija kirjoitti:
Miten olette päässeet magneettikuviin? Yksityiseltä, fysiatrilta?
Pääsin julkisen puolen kautta kun meni jalat alta.
Tää on kyllä inhottava vaiva. Ilmestyy ihan puskista jonkin pienen liikkeen jälkeen jota ei ole edes älynnyt varoa, sitten järkyttävät hermokivut joihin ei tiedä mitä lääkettä söis ja miten päin ois. Toisaalta elääkin pitäis eikä olla koko ajan pelosta jäykkänä ja miettiä mitä niskalle voi kulloinkin sattua ja miten se käyttäytyy. Tuntuu että asiantuntijatkaan ei oikein tiedä miten kannattaisi hoitaa.
Olisi kiva kuulla kokemuksia, mikä teillä auttanut.
Minulla on auttanut ensin tulehdus pois paracetamolilla ja sitten lääke pois ja lihasten kuntoutus itse varovaisesti. Ota jokin lihaksia esittelevä kirja ja katso mitä lihaksiasi pitää voimistaa. Myös yöllä pelkkä niskatyyny alla auttoi, eli ei koko tyynyä vaan pelkkä tuki niskassa ja oikeni se vaiva. Tsemppiä. Poissa on myös pysynyt tuo kipu niskassa. Kyllä se hellittää.
Ballerina -taitoluistelija opetti miten selkävaivat saa haltuun, kun oppii nukkumaan ilman tyynyä, vai pikku rullakangas t muu niskaa tukemassa. Kyllä se todellakin auttoi koko selkään.
Kaularanganvälilevynpullistuma ollut. lepoa eipä siihen oikein muu auta. lLeikkaus on aika riski jos kaularangassa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä vaan oireet pahenee fyssarin ohjeilla.. samoin kyllä miltei kaikella ylimääräisellä jumpalla ja venyttelyllä. Seuraavana päivänä on koko yläselkä/niska/hartiat aivan jumissa ja huimaa ym.
Sen sijaan tuollaisen "piikikkään" pikkupallon päällä makaaminen tai siis oikeammin siihen nojaaminen istualteen seinää vasten auttaa yllättävän hyvin itsellä noihin jumeihin. Tosin ei sekään aina.
ei ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3
Sama! Tuntuu että parhaiten tämän kanssa voi elää, kun ei tee mitään uutta tai yllättävää joka rasittaa jotenkin yläselkää sen paremmin tarkoituksella kuin vahingossakaan.
Uusi jumppaliike ja seuraavana päivänä epäilee suunnilleen tekevänsä kuolemaa, kun niska ja jopa kaulakin tuntuu olevan ihan turvoksissa/jumissa eikä veri tunnu kiertävän kunnolla päässä vaan huimaa, silmissä sumenee sekä heikottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi jumppaliike ja seuraavana päivänä epäilee suunnilleen tekevänsä kuolemaa, kun niska ja jopa kaulakin tuntuu olevan ihan turvoksissa/jumissa eikä veri tunnu kiertävän kunnolla päässä vaan huimaa, silmissä sumenee sekä heikottaa.
just noin mullakin kävi; kokeilin uutta liikettä lapojen väliin ja seuraavat päivät yläselkä ollutkin ihan tulessa
Olen kyllä yhteydessä lääkäriin mutta vertaiskokemuksia olisi kiva silti kuulla. ap