Villasukkien neulominen, onko vaikeaa?
Haluaisin niin opetella neulomaan itselleni villasukkia, mutta olen viimeksi neulonut ala-asteella. Onko villasukkien neulominen vaikeaa aloittelijalle? Mistä löytyis hyvät ja selkeät oppaat?
Kommentit (22)
Youtubessa on paljon videoita. Myös Novitan julkaisemana.
Ei ole vaikeaa. Hyviä perusohjeita löytyy esim Novitalta.
Olen tehnyt Novitan ohjeilla. Opettelin aikuisena, lapsena kässä ei kiinnostanut.
Ei ollut mitenkään hirveän vaikeaa. Ensimmäiset parit nyt ei olleet hienoja. Nyt olen jo vuosia tehnyt kuvioneuleita yms sukkiin ja paidat ja sellaisetkin onnistuu. Ja olen nyt 30v, eli ei tosiaan ole kyse mistään kymmenien vuosien urakasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaikeaa jos perusmallilla aloitat. Vaikkapa Novitan sivuilta löytyy perusvillasukkien ohje.
Pieni varoituksen sana kuitenkin: saatat jäädä koukkuun ;)
Näin siinä käy. Villasukkia on vuoden jokaiselle päivälle. Tosin niitä voi onneksi lahjoittaa mummoille ja tehdä vaikka sairaalaan tai seurakunnille vauvoille annettavaksi.
Dropsin sivuilla on ihan video-ohjeita kantapään neulomisesta ja kärkikavennuksista. Toki muitakin videoita löytyy YouTubesta. Tervetuloa koukuttavan harrastuksen pariin 🙂
Ei voi olla vaikeaa, kun minäkin olen oppinut. Aikuisena opettelin.
Opit varmasti .
Minä olin neulonut YHDET villasukat koulussa noin 30 v sitten ! ! !
Eikä mulla ollut mitään käsitystä miten ne tehdään !
Katsoin YOU TUBESTA villasukkien neulomis ohje videon.
Katsoin ja neuloin.
Katsoin ja neuloin.... Joka käänteessä katsoin sitä videota. Ja kyllä ne sukat valmistuivat.
Sitten neuloin toiset, kolmannet ja neljännet... Ja aina katsoin lähes yhtä paljon sitä ohje videota.
Sen verran minun piti opetella, ennenkuin aloin jo ulkomuistista osata neuloa kantalappu ja kantapohja.
Minä en "osaa" ollenkaan lukea mitään neuleohjeita !
Ne on mulle täyttä kiinaa ! En edes yritä enää niiden mukaan tehdä mitään.
Videolla näkyy kaikkea niin selkeästi ja kerrotaan simppelisti.
Suosittelen sieltä katsomaan.
Tärkeintä on aloittaa ja yrittää, sukan neulomisen oppii varmasti. Jossain vaiheessa vaikeus on lopettaa, mä vielä tämän puikollisen neulon. Sitä sanotaan neuloosiksi. Ei paha, päinvastoin.
Olin viimeksi tehnyt sukat kouluikäisenä. Opettelin vuosi sitten samoilla menetelmillä kuin täällä on jo kerrottu. Youtuben videot apuna siis ja yksi kirja. Kyllähän ne kolmet ensimmäiset sukat olivat sellaisia koekappaleita. Ekoissa tuli esimerkiksi poimittua silmukat kantalapun tekemisen jälkeen niin, että sukissa oli valmiiksi reikiä. Myös kiilakavennusten toteutus vaati hienosäätöä.
Mutta kyllä noita sukkia nyt tekee ilman ohjeitakin. Pari villapaitaa olen neulonut sukkien teon ohella, kolme pipoa ja niihin sopivat kaulahuivit on tullut värkättyä myös. Nyt on sitten tarkoitus opetella tekemään kirjoneuleita.
Siitä se lähtee!
Riippuu siitä, oletko lähtökohtaisesti ihan surkea käsitöissä vai et. Jos sinulla on mitään kykyä kädentaitoihin, niin sukan ompelu kyllä onnistuu varmasti.
Kiitos kaikille vastaajille ja tsemppaajille! Kyllä mulla jonkinlaista pohjaa on käsitöihin, ompelemisesta, mutta neulominen on hebreaa. Ehkä minäkin onnistun, kun sinnikkäästi lähden kokeilemaan 🙂 Ap
Jos on sitkeä, huolellinen ja kärsivällinen, niin toki sukatkin saa aloittelija tehtyä, mutta minä kyllä tekisin jotain helpompaa ensin. Jo pelkkä viidellä puikolla neulominen vaatii vähän totuttelua, ja kantapää on oma juttunsa, monen mielestä hankalakin tehdä.
Jos haluaa varmasti onnistua eka yrittämällä, niin vaikka putkikauluri vois olla hyvä aloitus. Jos toivoo enemmän haastetta, niin voi aloittaa sukista.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastaajille ja tsemppaajille! Kyllä mulla jonkinlaista pohjaa on käsitöihin, ompelemisesta, mutta neulominen on hebreaa. Ehkä minäkin onnistun, kun sinnikkäästi lähden kokeilemaan 🙂 Ap
Onnistut varmasti!
Kannattaa ehdottomasti kokeilla!
Ensin joustinneuletta niin pitkästi kuin haluaa, sitten kantapää (netistä löytyy hyviä ohjeita, mutta periaatteessa jätetään kaksi puikkoa lepäämään, ja neulotaan loppua kahta puikkoa kuin sileää neuletta. Kerroksia saman verran kuin kahdella puikolla on silmuikoita. Sitten kun kantalappu on tehty, tehdään kantakavennukset: jaa silmukat siten, että keskellä on noin 8-12 silmukkaa ja molemmilla reunoilla saman verran. Neulo toisen puolen reunasilmukat ja keskisilmukat, nosta 1. neulomatta, ylivetokavennus. Käännä, neulo keskisilmukat, neulo kaksi yhteen. Käännä, neulo keskisilmukat, nosta yksi neulomatta ja tee ylivetokavennus. Sitten taas käännä, neulo keskisilmukat, nosta yksi neulomatta ja neulo kaksi yhteen. Toista, kunnes sivusilmukat loppuvat. Ideana se, että keskisilmukat eivät vähene ollenkaan ja jäävät lopuksi jäljelle, kun työhön muodostuu kantapää. Jaa kantalapun silmukat kahdelle puikolle, ja kerää kantalapun reunoista silmukat puikoilla. Sitten alat neuloa taas koko suljettua neuletta ja kiilakavennuksina (eli kavennukset toisella puolella yliveto ja toisella kaksi yhteen, tapahtuu puikkojen jalkapöytää lähemmässä päädyssä, jolloin siihen muodostuu kiilamainen kuvio) molemmilta puolin (normikerros aina kavennuskerrosten väliin) poistat silmukoita kunnes puikoilla on alkuperäinen lukumäärä silmukoita), sitten suoraa kunnes pikkuvarvas peittyy ja lopuksi kavennetaan. Perussukka on aika yksinkertainen :)
Mulle oli aluksi hankalinta pitää käsiala tasaisena ja laskea oikein kantapään kerrokset - katson samalla telkkaria, niin ajatukset vaeltaa, eikä ollut alussa vielä automatisoitunut. Kannattaa tehdä ensin itselle, niin pystyy koko ajan sovittamaan. Toivottavasti tosta sepustuksesta oli jotain apua, mä ite tykkäsin aloittelijana kotivinkin kuvallisista ohjeista
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, oletko lähtökohtaisesti ihan surkea käsitöissä vai et. Jos sinulla on mitään kykyä kädentaitoihin, niin sukan ompelu kyllä onnistuu varmasti.
Ei se ole mitään ompelua vaan se on neulomista!
Ei pitäisi olla vaikeaa, jos osaat neulomisen perustekniikat: Silmukoiden luominen, oikea ja nurja silmukka, sekä kaventamiset. Myös hyvä osata hahmottaa kerrokset valmiissa työssä, jotta osaa laskea niitä kerroksia.
Jos lähipiirissä ei ole ketään neuleharrastajaa, jolta voi ongelmatilanteessa kysyä apua, voi olla hyvä taito osata poimia karannut silmukka takaisin puikolle.
Tee ensimmäiset kohtuullisen paksusta langasta isoilla puikoilla täsmälleen ohjeen mukaan. Kyllä se siitä sitten alkaa avautua. Vielä kun olisi lähellä joku, jolta kysyä sitten, kun tulee hankalampi kohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaikeaa jos perusmallilla aloitat. Vaikkapa Novitan sivuilta löytyy perusvillasukkien ohje.
Pieni varoituksen sana kuitenkin: saatat jäädä koukkuun ;)Näin siinä käy. Villasukkia on vuoden jokaiselle päivälle. Tosin niitä voi onneksi lahjoittaa mummoille ja tehdä vaikka sairaalaan tai seurakunnille vauvoille annettavaksi.
Käsittääkseni joiltakin seurakunnilta saa langat jos neuloo sinne myyntiin.
Kannattaa aloittaa neulominen. Itse aloitin muutama vuosi sitten. Suosittelen👍
Pieni varoituksen sana kuitenkin: saatat jäädä koukkuun ;)