Miksi täällä raivotaan kun sairaanhoitajat vaihtavat alaa?
Niin, mitä se kellekkään jos sairaanhoitajat irtisanoutuvat ja vaihtavat alaa? Täällä kun lukee kommentteja niin osan mielestä sairaanhoitajien tulisi hautaan asti olla samassa ammatissa. Vain yksi elämä niin miksi viettää se surkeassa työssä.
Kommentit (190)
Saahan sitä työtä vaihtaa. Missä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä kyseli missä tehtävissä sairaanhoitajat voivat työskennellä. Esim Tampereen kaupungilla sairaanhoitajia työskentelee työkykykoordinaattoreina.
Täysin looginen positio sairaanhoitaja-koulutuksen omaavalle. Ollaan kuitenkin aika kaukana siitä, että sairaanhoitajan tutkinnolla työllistyisi "melkein mihin vain".
Mitä ihmettä jankkaat? Et taida tuntea paljoakaan sairaanhoitaja taustaisia ihmisiä :D kyllä heitä nyt vaan on siellä sun täällä työskentelemässä vaikka kuinka koitat vääntää asiasta.
Onko ne tuhannet avoimet työpaikat nyt siis "siellä sun täällä" minne nuo hoitsut ovat menossa? Toivottavasti löytyvät :D
Miksi sinä stressaat mihin kukakin työllistyy :D taidat olla itse työtön :/
Ei muuta kuin että harmi jos menee tuhansien koulutus hukkaan ja tulee lisää tukien tarvitsijoita. Ihan siis kansantaloudellisesti kun menee muutenkin melko heikosti. Toisaalta onhan se aina työllistymistilaisuus jollekin toiselle, että ehkä se on lopulta +-0
-sivusta
Samalla tavallahan se menee muillakin aloilla, jos vaihtaa alaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin se on jännä, toisaalta väheksytään sitä, että hoitajat on vain hoitajia ja ei enempää palkkaa tai mitä muutakaan: Toisaalta taas heitä syyllistetään siitä että tulee joku massakuolema jos jättävät työnsä.
Pitäisi asiaa kommentoivien nyt päättää, että onko se hoitajan työ tärkeää vai eikö ole ja miten tärkeää se on. Jos se ei ole tärkeää, niin ei pitäisi olla mikään ongelma, että ihmiset halutessaan irtisanoutuu, kuten muillakin aloilla tehdään ihan jatkuvasti, jos se taas on tärkeää, pitäisi miettiä, että miten tärkeää ja mitä siitä tärkeästä työstä ollaan valmiita maksamaan.
Tämä haukkuminen kyllä ainakin vain innostaa lähtemään alalta ja pakottaminen ilman että edes yritetään sitä mahdollisuutta, että houkuteltaisiin sinne töihin esim. palkkiolla.
Ollaanhan heille valmiita tarjoamaan korotuksia palkkaan, mutta ilmeisesti se mitä pyytävät on liian iso määrä, talous ei kestä.
Ei riitä se mitä muut saavat, vaan pitää saada kaikista eniten.
Tässä ketjussa on kerrottu, että uusia aloja ovat metallialan työt. No, se on jännä nähdä kuinka moni näistä irtisanoutuvista nyt sitten levyseppä-hitsaajaksi kouluttautuu tai lvi-asentajaksi tai sähköasentajaksi.
Mikseivät ole hakeutuneet näihin hommiin alun alkaen.
Juu, on sitä tietty mahdollisuus mennä vaikka kauppakorkeakouluun opiskelemaan kirjanpitäjän ammattiin pätevä tutkinto. Ihan miten vaan...
Mutta siis, jännä että tässä ketjussa esimerkkialana tulee esiin metalli ja sitten noi lvi:t.
Mitäs miehet tykkää, kun alalle tunkee naisia ihan nyt tuhansittain. Onko levyseppä-hitsaajille paljon töitä tarjolla. Laivanrakennusalalleko aikovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvä kysymys. Itse vaihdoin jo pari vuotta sitten, enkä kadu! Ylipäänsä ihmettelen ihmisten vihaa ja arvostuksen puutetta hoitajia kohtaan (joka muun muassa näkyy palkassa).
Minä ihmettelen hoitajien vihaa ja arvostuksen puutetta omaa alaansa kohtaan. Kyllä, epäkohtia voi nostaa esille, mutta nykypuheissa siinä työssä ei ole mitään hyvää, vaan se on kaikin puolin hirveää orjatyötä. Eikä suomalaisittain aivan keskimääräisellä palkalla hoitajan mukaan pysty elämään.
Olen jonkinlaisten palkankorotusten kannalla, mutta tuntuu että pikkuisen menee yli jo tämä draama.
Onko sinulla itselläsi kokemusta sairaanhoitajan työstä esim. yliopistollisesta sairaalaasta? Jos ei niin kommenttisi on turha.
Onko sinulla kokemusta niistä mahdollisista vaihtoehtoisista aloista joihin hoitaja voisi työllistyä?
Olen vaihtanut hoitoalalta pois 15v jälkeen. Moni kollega ehti tuossa ajassa lähteä myös. Olen tänne aiemmin luetellut heidän uusia ammattejaan ja meneillä olevia opintoja. Mutta en tee sitä enää, koska kaltaisillasi meni aivan kuppi nurin.
Joo, mitäpä tuohon sitten sanomaan kun en tiedä mistä helpoista töistä, joihin pääsee sh koulutuksella mahtaapi olla kyse.
Tyydyn siis vain toteamaan, että yleisesti toimistotyössä on työntekijöistä ylitarjontaa ja työttömyysaste korkea. Julkisissa tehtävissä yleensä sovelletaan kelpoisuusvaatimuksia ja yksityisellä taas vastassa on matalapalkkaisuus lyhyine lomineen, sekä työurien pirstaleisuus. Suo siellä...
No sillehän ei voi mitään, kun et osaa laskea 1+1. Tuhannet ja tuhannet hoitajat ovat kadonneet alalta. Osa on ehkä kortistossa, mutta valtaosa on opiskellut uuden ammatin. Koronan jälkeen Valviralta hoitajaoikeuksien poisto on valtavaa. Mitä tämä kertoo sinulle? Itsekin vaihdoin paljon matalammin palkattuun ammattiin, mutta samalla poistui musertava paine ja vuorotyön vaikeudet. Kaikki eivät tavoittele "toimistotöitä". Osa tyytyy vähempään koulutukseen ja osa hakee ja pääsee korkeakouluihin. Sinulla ja kaltaisillasi on kumma tarve niputtaa hoitajat jonkin yksinkertaisen luokituksen alle.
Mistä nämä luvut saa katsoa?
Hoitajaoikeuksien poisto kertoo minulle väestön ikääntymisestä ja eläkkeelle siirtyvien määrän kasvusta.
Kyselin vaan henkilöltä joka kertoi sairaanhoitajien työllistyvän toimistohommiin (olikohan itse peräti "rekryalalla"), että mihin hommiin. Ihan uteliaisuudesta kun en omalta paikalta ole saanut sellaista käsitystä, että työtilanne olisi "toimistohommissa" ja hallinnollisissa tehtävissä kääntynyt paremmaksi.
Eli siis mielestäsi ei ole mitään hoitajapulaa olemassakaan 🤔? Yhdeltä ihmiseltä olet kuullut hoitajien työllistyvän "toimistohommiin" ja nyt ajatuksesi kulkevat kehää siinä.
Enhän minä niin sanonut, ettei pulaa olisi. Monella alalla on pulaa työntekijöistä kiitos meidän nurinpäin kallistuneen ikäpyramidin ja myös nousukauden. Mm metallialan töihin tarvitaan huutaen väkeä; palvelualoille nyt pandemian jälkeen on etsitty tekijöitä. En vaan nyt hoksaa mihin keskipalkkaa paremmin palkattuun työhön, jossa ei tarvitse tehdä vuorotyötä ja sh koulutus antaa pätevyyden, haetaan tuhansia, tai kymmeniä tuhansia työntekijöitä. En saanut tähän vastausta, edes "rekryalan" ammattilaiselta.
Ei uudelleenkouluttautuminen ole yhtään huono henkilökohtainen ratkaisu. Mutta silloin täytyy ymmärtää koulutuksen viemän ajan tulonmenetykset ja eri alojen heikomman työllisyyden.
Monet ovat sanoneet vaihtaneensa yhtä keski- tai pienipalkkaiselle alalle, jossa ei esim tarvitse tehdä kolmivuorotyötä ja josta puuttuu muitakin (ja niitä on paljon) hoitotyöhön liittyviä epäkohtia. Jos ei sh koulutus anna pätevyyttä, sitten opiskellaan. Vaikkapa levyseppähitsaajaksi, jos siellä väkeä tarvitaan. Samalla ammatin arvostus nousee.
työtä.
Eikö levyseppähitsaajan työ ole raskasta?No, menkööt minne menevät. Sitten kun telakat alkavat kaatua, niin minnes sitte...
Ei ole. Harvoin tarvitsee yli 5mm levyyn edes koskea. Enimmäkseen milliä paria ja usein vielä alumiinia.
Tarkoitin nyt lähinnä esim. hankalia työasentoja. Sellaista raskautta. Hoitotyössä, ainakaan osastoilla sairaanhoitajat harvemmin ovat niitä jotka nostelevat potilaita, ja toisaalta on niitä henkilönostimia näihin tilanteisiin keksitty...
Tarkoitin raskaudella hankalia työasentoja, ehkä hankalia työoloja muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvä kysymys. Itse vaihdoin jo pari vuotta sitten, enkä kadu! Ylipäänsä ihmettelen ihmisten vihaa ja arvostuksen puutetta hoitajia kohtaan (joka muun muassa näkyy palkassa).
Minä ihmettelen hoitajien vihaa ja arvostuksen puutetta omaa alaansa kohtaan. Kyllä, epäkohtia voi nostaa esille, mutta nykypuheissa siinä työssä ei ole mitään hyvää, vaan se on kaikin puolin hirveää orjatyötä. Eikä suomalaisittain aivan keskimääräisellä palkalla hoitajan mukaan pysty elämään.
Olen jonkinlaisten palkankorotusten kannalla, mutta tuntuu että pikkuisen menee yli jo tämä draama.
Onko sinulla itselläsi kokemusta sairaanhoitajan työstä esim. yliopistollisesta sairaalaasta? Jos ei niin kommenttisi on turha.
Onko sinulla kokemusta niistä mahdollisista vaihtoehtoisista aloista joihin hoitaja voisi työllistyä?
Olen vaihtanut hoitoalalta pois 15v jälkeen. Moni kollega ehti tuossa ajassa lähteä myös. Olen tänne aiemmin luetellut heidän uusia ammattejaan ja meneillä olevia opintoja. Mutta en tee sitä enää, koska kaltaisillasi meni aivan kuppi nurin.
Joo, mitäpä tuohon sitten sanomaan kun en tiedä mistä helpoista töistä, joihin pääsee sh koulutuksella mahtaapi olla kyse.
Tyydyn siis vain toteamaan, että yleisesti toimistotyössä on työntekijöistä ylitarjontaa ja työttömyysaste korkea. Julkisissa tehtävissä yleensä sovelletaan kelpoisuusvaatimuksia ja yksityisellä taas vastassa on matalapalkkaisuus lyhyine lomineen, sekä työurien pirstaleisuus. Suo siellä...
No sillehän ei voi mitään, kun et osaa laskea 1+1. Tuhannet ja tuhannet hoitajat ovat kadonneet alalta. Osa on ehkä kortistossa, mutta valtaosa on opiskellut uuden ammatin. Koronan jälkeen Valviralta hoitajaoikeuksien poisto on valtavaa. Mitä tämä kertoo sinulle? Itsekin vaihdoin paljon matalammin palkattuun ammattiin, mutta samalla poistui musertava paine ja vuorotyön vaikeudet. Kaikki eivät tavoittele "toimistotöitä". Osa tyytyy vähempään koulutukseen ja osa hakee ja pääsee korkeakouluihin. Sinulla ja kaltaisillasi on kumma tarve niputtaa hoitajat jonkin yksinkertaisen luokituksen alle.
Hoitajaoikeuksien poisto kertoo minulle väestön ikääntymisestä ja eläkkeelle siirtyvien määrän kasvusta.
Kyselin vaan henkilöltä joka kertoi sairaanhoitajien työllistyvän toimistohommiin (olikohan itse peräti "rekryalalla"), että mihin hommiin. Ihan uteliaisuudesta kun en omalta paikalta ole saanut sellaista käsitystä, että työtilanne olisi "toimistohommissa" ja hallinnollisissa tehtävissä kääntynyt paremmaksi.
Eli siis mielestäsi ei ole mitään hoitajapulaa olemassakaan 🤔? Yhdeltä ihmiseltä olet kuullut hoitajien työllistyvän "toimistohommiin" ja nyt ajatuksesi kulkevat kehää siinä.
Enhän minä niin sanonut, ettei pulaa olisi. Monella alalla on pulaa työntekijöistä kiitos meidän nurinpäin kallistuneen ikäpyramidin ja myös nousukauden. Mm metallialan töihin tarvitaan huutaen väkeä; palvelualoille nyt pandemian jälkeen on etsitty tekijöitä. En vaan nyt hoksaa mihin keskipalkkaa paremmin palkattuun työhön, jossa ei tarvitse tehdä vuorotyötä ja sh koulutus antaa pätevyyden, haetaan tuhansia, tai kymmeniä tuhansia työntekijöitä. En saanut tähän vastausta, edes "rekryalan" ammattilaiselta.
Ei uudelleenkouluttautuminen ole yhtään huono henkilökohtainen ratkaisu. Mutta silloin täytyy ymmärtää koulutuksen viemän ajan tulonmenetykset ja eri alojen heikomman työllisyyden.
Monet ovat sanoneet vaihtaneensa yhtä keski- tai pienipalkkaiselle alalle, jossa ei esim tarvitse tehdä kolmivuorotyötä ja josta puuttuu muitakin (ja niitä on paljon) hoitotyöhön liittyviä epäkohtia. Jos ei sh koulutus anna pätevyyttä, sitten opiskellaan. Vaikkapa levyseppähitsaajaksi, jos siellä väkeä tarvitaan. Samalla ammatin arvostus nousee.
työtä.
Eikö levyseppähitsaajan työ ole raskasta?No, menkööt minne menevät. Sitten kun telakat alkavat kaatua, niin minnes sitte...
Eipä tuolla logiikalla kannata mitään opiskella. Kaatuvat ne alat kuitenkin.
Ai, sinä tulkitsit taas NOIN!
Olepa hyvä vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
työtä.
Ei ole. Harvoin tarvitsee yli 5mm levyyn edes koskea. Enimmäkseen milliä paria ja usein vielä alumiinia.
Tarkoitin nyt lähinnä esim. hankalia työasentoja. Sellaista raskautta. Hoitotyössä, ainakaan osastoilla sairaanhoitajat harvemmin ovat niitä jotka nostelevat potilaita, ja toisaalta on niitä henkilönostimia näihin tilanteisiin keksitty...
Tarkoitin raskaudella hankalia työasentoja, ehkä hankalia työoloja muutenkin.
Ainakaan minun tuntemani sairaanhoitajat eivät halua koskea potilaisiin lainkaan, vaan istua koneella kaikki päivät. Terveisiä vaan sinne hoivajätille. Kylläpä oli hoitajalla kiirettä, suklaata ja pullaa tuntui kuluvan, oli pizzaperjantaita sun muita kakkukestejä ja se näkyi kollegoiden vyötäröissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen näin yksinyrittäjänä alkanut pohtia kouluttautumista sairaanhoitajaksi.
En sovellu alalle kyllä millään tavalla persoonani puolesta, mutta aina sitä nyt jaksaa peruskohteliasuuden yllä pitää, eiköhän sillä pötki pitkälle.
Palkka on paljon parempi kuin mitä luulin, työtä saa kun vaan hakee ja ainahan voi erikoistua itselle kiinnostavimpaan juttuun. Ja sitten kaikki muut työsuhteen edut: työterveys, sairausloma, maksetut lomat ja vapaat...
Varmasti raskasta ja kiireistä työtä, jota pitää painaa öisinkin... hetkinen, niinhän tämä munkin hommani välillä on!
Kaikkea hyvää toivon alalta lähteville, mutta eiköhän sinne ole myös tulijoita... suht lyhyt koulutus, kohtuullinen palkka ja varma työllistyminen tulee olemaan todella kovia sanoja seuraavien vuosien kriiseissä.
Tämä. Hoitajat valittavat kun alalle ei ole tulijoita. No ehkä sen takia kun he eivät itse puhu alan hyvistä puolista ikinä yhtään mitään. Meille on vuosia iskostettu, että hoitoala on matalapalkka-ala. Mä olen aina luullut niin. Kaverini ovat aina luulleet niin. Vasta tämän työtaistelun aikana meille on selvinnyt hoitajan todellinen palkka joka on oikeasti keskipalkan yläpuolella. Meille on valehdeltu vuosia ja se näkyy varmasti tällä hetkellä työvoimapulana.
Nyt kun totuus on paljastunut, itselläni on todella vahvana vaihtoehtona hakeutua seuraavassa yhteishaussa hoitoalalle, ja tiedän monta muutakin jotka sitä harkitsevat. Lyhehkö koulutus, hyvä palkka, varma työllistyminen, mahdollisuus valita työpaikkansa monesta erilaisesta, vuorotyön suomat vapaudet (esim. arkivapaita kaipaan!) jne. Kiire ja ylityöt eivät pelota koska joka alalla niitä on. Hoitoalalla sentään ylityöt maksetaan rahana, sekin on paremmin kuin muualla!
En voi ymmärtää miksi omaa työtä pitää vähätellä ja haukkua joka käänteessä. Ja sitten vielä ihmetellä kun on työvoimapula.
Tervetuloa!
Lähihoitajaksi päätetään lähteä opiskelemaan peruskoulun jälkeen noin 16-vuotiaana ja sairaanhoitajaksi toisen asteen opintojen (lukio/ammattikoulu) jälkeen noin 19-vuotiaana. Kuinka moni 16- tai 19-vuotiaana vielä tietää, mitä haluaa tehdä seuraavat noin 45 vuotta? Ei ole mitään erikoista siinä, että on nuorena opiskellut ammatin, josta ei kuitenkaan jää aikanaan vanhuuseläkkeelle. Mä menin aikoinaan lukioon vain siksi, ettei mikään ammattikoulun linja kiinnostanut. Lukion jälkeen mulla ei edelleenkään ollut mitään alaa, jolle olisin aivan ehdottomasti halunnut. Hain kahteen kauppaopistoon sekä sairaanhoito-opistoon. Pääsin sairaanhoito-opistoon ja musta tuli sairaanhoitaja. Tein jonkin aikaa sairaanhoitajan hommia sekä kaksi lasta. Kolmekymppisenä aloin oivaltaa, mitä oikeastaan haluaisin tehdä työkseni. Ja niin lähdin vaihtamaan alaa.
Tämän päivän kolmekymppiset pääsevät eläkkeelle 70-vuotiaina. Ellei eläkeikää ehditä taas nostaa sitä ennen. On ihan järkevää jo riittävän nuorena miettiä, jaksaako samaa hommaa 70-vuotiaaksi asti vai pitäisikö harkita jotain fyysisesti ja/tai henkisesti kevyempää hommaa. Alan vaihtoa ei ole järkevää jättää liian myöhäiseksi, koska viiskymppisenä on jo paljon vaikeampi työllistyä kuin nelikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin he muka vaihtavat? Jos luopuu sair.hoit.oikeuksistaan, se pitäs olla peruuttamaton toimenpide. Takas ei ole tulemista.
Itse vaihdoin lähikaupan kassalle. Työmatka nykyisin 500m ja ainoat haasteet työssäni on veikkauskoneen käyttö. Ennen työmatka 50km suuntaansa ja vuorotyö. Nykyisin on pienempi palkka ja todella rentoa verrattuna sairaanhoitajan hommiin.
Ja palkkakin yhtä hyvä kuin hoitajan työstä?
Ei silti, jokainen on oman onnensa seppä, joten jos haluaa vaihtaa alaa tai opiskella jotain muuta, niin eihän se ole mikään syy raivota mihinkään suuntaan.
Ei meistä jokaisesta ole sairaanhoitajaksi tai perushoitajaksi tai lähihoitajako on se oikea nimi.
Olen kiitollinen siitä, että olen saanut niinä vähinä kertoina sairaalaan jouduttuani kohdata myös erittäin pätevää ystävällistä hoitoa...
Etkö osaa lukea vai onko ymmärryksessä vika? Tuossahan selvästi sanotaan, että nykyisin on pienempi palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen vaihtanut alaa useita kertoja jos en ole ollut tyytyväinen palkkaan tai työehtoihin, MUTTA olen tehnyt sen itsenäisellä päätöksellä itkupotkuraivoamatta ja kiristämättä ihmishengillä mediassa.
).
Haukuttiinko sinut joka kerta mediassa alaa vaihtaessasi? Kenen päätöksellä, ellei itsenäisellä, hoitajien luulet vaihtavan alaa? Keneltä hoitajien pitäisi lupa kysyä? Sanoivatko itkupotkuraivoajat sinua kiristäjäksi, kun vaihdot ammattia? Vietiinkö sinulta jossakin ammateistasi lomat, vapaapäivät tai irtisanoutumisoikeus, huomasitko,, ettei ala vain sovi sinulle, vai miksi vaihdoit? Onko sinulla ollut lakko-oikeus , onko edelleen? Vaaditaanko/vaadittiinko sinua tekemään alipalkattua kutsumustyötä jonkun romantisoidun historian takia?
En ole itse vaihtanut alaa sairaanhoitajasta, mutta oma äitini vaihtoi 90-luvulla sairaanhoitajan työt kaupan alalle. Ei lukenut mediassa mitään, ei positiivista eikä negatiivista. Eikä kukaan haukkunut muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se on jännä, toisaalta väheksytään sitä, että hoitajat on vain hoitajia ja ei enempää palkkaa tai mitä muutakaan: Toisaalta taas heitä syyllistetään siitä että tulee joku massakuolema jos jättävät työnsä.
Pitäisi asiaa kommentoivien nyt päättää, että onko se hoitajan työ tärkeää vai eikö ole ja miten tärkeää se on. Jos se ei ole tärkeää, niin ei pitäisi olla mikään ongelma, että ihmiset halutessaan irtisanoutuu, kuten muillakin aloilla tehdään ihan jatkuvasti, jos se taas on tärkeää, pitäisi miettiä, että miten tärkeää ja mitä siitä tärkeästä työstä ollaan valmiita maksamaan.
Tämä haukkuminen kyllä ainakin vain innostaa lähtemään alalta ja pakottaminen ilman että edes yritetään sitä mahdollisuutta, että houkuteltaisiin sinne töihin esim. palkkiolla.
Ollaanhan heille valmiita tarjoamaan korotuksia palkkaan, mutta ilmeisesti se mitä pyytävät on liian iso määrä, talous ei kestä.
Ei riitä se mitä muut saavat, vaan pitää saada kaikista eniten.
Tässä ketjussa on kerrottu, että uusia aloja ovat metallialan työt. No, se on jännä nähdä kuinka moni näistä irtisanoutuvista nyt sitten levyseppä-hitsaajaksi kouluttautuu tai lvi-asentajaksi tai sähköasentajaksi.
Mikseivät ole hakeutuneet näihin hommiin alun alkaen.
Juu, on sitä tietty mahdollisuus mennä vaikka kauppakorkeakouluun opiskelemaan kirjanpitäjän ammattiin pätevä tutkinto. Ihan miten vaan...
Mutta siis, jännä että tässä ketjussa esimerkkialana tulee esiin metalli ja sitten noi lvi:t.
Mitäs miehet tykkää, kun alalle tunkee naisia ihan nyt tuhansittain. Onko levyseppä-hitsaajille paljon töitä tarjolla. Laivanrakennusalalleko aikovat.
Hitsareista ja koneistajista on pulaa monilla eri alueilla. Työ on raskasta, usein vuorotyötä, monesti keikkaluonteista ja työskentelyolosuhteet "mitä sattuu". Siistiä ja kevyttä se työ ei ole. Ehkä koneistus on siistimpää, jos pääsee CNC-koneille oikeaan paikkaan.
Palkkakin varmaan kiinnostaa, aloittelijalle maksetaan paikasta riippuen 10e/h ja siitä sit jotain ylöspäin. Toki saa ilta- ja yölisät, sekä ylitöistä tietysti vähän. Ammattikoulutuskin kestää vain kaksi vuotta (120ov).
Metallialalla todella tarvitaan työntekijöitä!
Ylipäätään on typerää valita ura jossa ei voi edetä. Täysin ymmärrettävää että haluavat vaihtaa alaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina luullut, että sairaanhoitajalle hommaan kouluttautuminen ja työskentely sillä alalla on kutsumusammatti. Mutta joo rahan kiilto silmissähän nykyajan sairaanhoitajakin töitään tekeekin, eikä laupiaasti palvellaakseen lähimmäistään.
Ja eipä tuo sairaanhoitajan peruspalkkakaan niitä taulukon pienimpiä kuitenkaan ole. Monet hoitajat saavat vieläpä erilaiset lisät peruspalkkansa päälle.
"eikä laupiaasti palvellaakseen lähimmäistään"
Tällaisia ihmisiä ei ole olemassakaan, eikä tarvitsekaan olla. Kenenkään ei tarvitse olla kenenkään palvelija ihan vaan puhtaasta ilosta. Hyhhyh. Ihmiset on nykyään kunnianhimoisia ja se on pelkästään hyvä asia.
En ole nähnyt muita raivoajia, kuin hoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Aika monen kommentoijan ymmärrys sairaanhoitajan työnkuvasta taitaa olla Greyn anatomiasta - eli vähän silitetään potilaan kättä ja mitataan siinä ohessa verenpainetta. Se miten laaja sairaanhoitajien työnkuva oikeasti on, on monelle ihan utopiaa. Oletetaan että lääkärit on aina saatavilla ja hoitajan ei koskaan tarvitse käyttää omaa päätään.
Tais olla hoitajalla kouluttautuessaan itsellä tuo käsitys ammatistaan. Tulikin pettymys, jota ei kestä, ei sitten millään.
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä kukaan ole raivonnut. Se on pelkästään hyvä asia, että alalle sopimattomat ja/tai työtään vihaavat poistuvat hoitoalalta mitä pikimmiten.
Ja kuinka monta jää jäljelle?
Aika harvassa ovat ne ihmiset jotka ihan hyvää hyvyyttään tekevät yhtään mitään tällä pallolla. Mikäli oletetaan, että töissä pitää laskennallisesti 18h työvuoron aikana tehdä 56h edestä töitä niin metsään mennään. Saat jokatapauksessa vähemmän palkkaa kuin se perseellään istuva insinööri, joka vahtii kahta nappulaa. Kutsumusammatti on aivan täyttä paskaa josta puhuttiin useita vuosikymmeniä sitten. Toki jos työn laadusta ollaan valmiita tinkimään kuten nyt, niin ei tarvitse valittaa jos ne teidän läheiset mätänee paskaansa. Itse hoidan nykyisin ulkomailla paremmalla palkalla vanhuksia ja tästä voin jopa sanoa nauttivani.
Onko alan palkkataso tullut yllätyksenä siihen opiskelleille?
Valitaan on tullut 4 päivän aikana 400 pyyntöä ammattioikeuksien poistoon hoitajilta!
Tästä se nyt käynnistyy. Nykyinen hoitajapula on ihan pilipalijuttu verrattuna siihen, mitä on tulossa!!!
Taidat itse olla sen päihdepaikan asiakas. Katso ympärillesi, miehiä taitaa olla 90% asiakkaista.