Onko Suomi mielestäsi tylsä maa? Ovatko muut maat parempia?
Mielipiteesi asiasta, varsinkin jos olet asunut muissa maissa.
Kommentit (89)
Suomi olisi paras maa maailmassa, jos talvi olisi lyhyt ja kesä pitkä. Haluan lumisen joulun ja uuden vuoden, joten täysin talveton ei olisi mielestäni paras vaihtoehto. Luminen talvi on hyvin vahva osa suomalaisuutta muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti moni niiden jänskempien maiden asukkaista vaihtaisi ilomielin residenssiä tänne "tylsään" mutta turvalliseen Pohjolaan. Voit esim. liikkua ulkona turvallisin mielin eikä tarvitse miettiä ryöstäjiä ja kidnappaajia eikä väistellä kerjäläislaumoja. Maisemat ja rakennukset ovat siistejä ja hyvin hoidettuja kaikkialla, monessa maassa tämä koskee vain rikkaampien asuinalueita.
En tiedä mistä maista puhut. Olen ollut ulkosuomalainen vuodesta 1971 ja asunut muutamassa maassa. En nähnyt kerjäläislaumoja isoissa kaupungeissa, siis Euroopassa, enkä myöskään pelännyt liikkua ulkona koskaan. En tunne laajassa ystäväpiirissäni ainoatakaan joka olisi ilomielin tulossa Suomeen. Sensijaan Norjaan ovat jotkut menneet ja menestyneet siellä hyvin. Juuri muutti kaksi tuttavaperhettä lapsineen Ruotsiin, vanhemmat molemmissa perheissä lääkäreitä.
Kummasti aina nämä "kohteliaat" espanjalaiset, italialaiset ym muuttuvat mykäksi ja epäkohteliaaksi Suomessa. Ollaan vaan omissa porukoissa ja puhutaan muista pahaa. Jos ihminen on oikeasti peruskohtelias ja fiksu, niin eikö hänen pitäsi olla sitä ihan missä tahansa maassa, riippumatta siitä miten muut käyttäyttyvät.
Vierailija kirjoitti:
Viihdyn hyvin Italiassa. Lämpö, yhteisöllisyys, kahvila- ja ravintolakulttuuri johon taviksillakin on varaa, fantastinen ja kohtuuhintainen lähiruoka maisemista puhumattakaan. Huonoja puolia byrokraattisuus (ja tätä on kyllä Suomessakin!). Lievä nurkkakuntaisuus pikkukylissä mutta tätäkin on joka paikassa:) Muuta huonoa en ole vielä keksinyt.
Ai lievä? Hihhii
Suomen rakennuskulttuuri on pilattu totaalisesti. Ja jatkuu..Ihan kuin oltais valko-venäjällä. poikkeuksena länsirannikon RUOTSINkieleiset kaupungit. Pittoreskia meninkiä. ja niin jos mennään karjalan suuntaan alkaa taas rakennuskulttuuri kukoistaa.
En usko yhtään näitä Italia hehkuttelijoita täällä. Italialaiset ovat oikeastaan veemäisiä ja tylyjä ihmisiä. Päältäpäin voivat olla jotenkin ystävällisiä, mutta auta armias minkälainen juoruilu ja selkäänpuukotus alkaa selän takana. Italialaiset naiset ovat myös todella kateellisia ulkomaisille naisille, varsinkin vaaleille. Olen asunut siellä vanhempieni kanssa. Kaaos ja byrokratia on ihan omaa luokkaansa.Ystäviä ei todellakaan saa helposti, heillä on yleensä tapana pysyä omissa porukoissaan ja ovat myös hyvin nurkkakuntaisia.Italialaiset miehet voivat olla aluksi kiinnostuneita ulkomaalaisista naisista, mutta menevät naimisiin kuitenkin melkein aina omanmaalaisensa kanssa. Joku pastanteko on tärkeintä maailmassa.Hyvä ruoka ja ruoanlaitto on ihan hyvä asia, mutta ei ainakaan minulle maailman tärkein juttu Tämä on minun kokemus italialaisista. No niin, alkakaa nyt ihmeessä alapeukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttu asui Italiassa pitkän aikaa. Kotiin palattuaan sanoi ihastelevansa sitä että Suomessa eivät ihmiset liioittele ja vouhkaa jokaikistä pikkuasiaa. Oli myös tyytyväinen että sai takaisin oman ilmatilansa. Italiassa sitä oli mahdoton pitää. Suomi sopii parhaiten meille suomalaisille.
Itse asun Italiassa ja mulle sopii parhaiten juuri Italia. Joka kerta Suomessa käydessä kadulla näkyvät humalaiset jaksavat järkyttää,muutenkin suomalaisten alkoholin käyttö on iso nou nou. Ja mitä tarkoittaa oma ilmatila??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
harmaa yleisilme ja suupielet harvoin ylöspäin
Tämä on niin totta. Maksaisiko se niin paljon, jos kuljettaisiin tuolla kaupungilla ihan normaali ystävällinen ilme naamalla. Usein tulee mieleen että mitähän minä tuollekin ihmiselle olen tehnyt, kun se on noin naama pitkänä. Vanha suomalainen sanontahan menee jotenkin näin: "jos joku kadulla vastaantulija hymyilee, se on hullu tai ulkomaalainen"
Luuletko oikeasti, että jossain on maa jossa hymyillään kuin hangon keksi vastaantulijoille ja harrastetaan small talkia.
Älä viitsi liioitella. Ei tarvitse jokaiselle vastaantulijalle hymyillä kuin Hangon keksi eikä smaltalkata. Yleisesti ystävällinen ilme naamalla olisi saavutus Suomessa. Kaikki nyrpeitä ja kiukkuisia ja kaikilla kiire ties mihin. Kahviloissa ei ole elämää, en minäkään sinne mene kun käntyt ovat kuivia ja kahvi pahaa ja hinta taivaissa. Välittömiä ihmisiä tapaa harvoin, karjalaiset ihmiset ovat tai olivat sellaisia. Suomalainen tavis on nuuka ja nyrpeä.
Oletko käynyt Ranskassa? Virossa? Italiassa? Siellä ollaan niin naama norsunv.....lla, että heikompia hirvittää
Se uuvuttavan tavallisuuden ihannointi, kaiken erilaisuuden (vaikkapa vaatteiden väreissä) välttely, äärettömän halpuuden perässä juokseminen.
Kultturia on lyhyen kesän jälkeen vähän, ja sekin vähä on omin voimin tuotettua eli kiinnostaa tai yleensä ei - ja suurinta osaa suomalaisista ei minkäänlainen kulttuuri tai itsensä sivistäminen kiinnosta laisinkaan.
Suomalaisuus tulee jopa TV-mainoksissa. Mitä eniten mainostetaan? Ruokakauppojen hintoja, erilaisia sairauksia tai lääkkeitä, pikaruokaa.
Ulkomailla asuneena tiedän, että arki koittaa kaikkialla, ruoho ei koskaan ole TÄYSIN vihreää aidan toisella puolellamutta silti en malta odottaa että joskus pääsen muuttamaan pois.
Mainitkaa myös te muka 25v muualla asuneet se maa missä asutte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaat tuntuvat usein mielenkiintoisemmilta kuin kotimaa, koska niissä ollaan lomalla. Silloin onn aikaa tehdä mitä haluaa ja käydä niissä kaikkein mielenkiintoisimmissa paikoissa. Kuitenkin ulkomaille muuttaessa huomataan usein ensi-ihastuksen jälkeen, että arki on arkea missä tahansa.
Elämme arkea myös Italiassa. Rempataan taloa, tehdään ruokaa, siivotaan ja pestään pyykkiä. Välillä on aste pakkasta, välillä 38 astetta ihanaa lämpöä. Tapaamme alkuasukkaita ja ystäviä lähikylissä. Joka viikolle on pari tapahtumaa mihin kaikki kokoontuvat, hyvää ruokaa ja juomaa muutamalla eurolla. Lähikahvilassa tarjoilijat tietävät jo mitkä kahvit juomme aamuisin kun piipahdamme, 1,80e 2 kahvista ei vie perikatoon . Soitamme lihakauppiaalle ja tilaamme viikonlopulle lihaa. Takuumureaa, ei "takuumureaa" kuten suomalainen kengänpohjaliha. Hedelmät ja vihannekset ostamme maatiloilta ohi ajaessamme tai torilta.
Arki ja arki on kuitenkin kovin erilaista:)
Juuri näin. Terkkuja Toscanasta.
Oho,onpas meitä Italiassa asuvia paljon tällä palstalla! Itse en muuttaisi Suomeen takaisin mistään hinnasta, olen asunut Italiassa jo 24 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
On tylsä, mutta harrastaa voi monenlaista. Suomalaiset ihmiset ovat kyllä hiukan huonoja sosiaalisuudessa, mutta "hyviä" työpaikka- ja koulukiusaamisessa.
On olemassa henkisesti paljon parempia maita.
Suomalaiset on perusluonteeltaan sellaisia että moni muu maa on paljon parempi. Siis todella kamalia ihmiset. Suomalaiset jaksaa päät pääksytysten valittaa maansa epäkohdista, mutta mitään ei asioille tee ja ne ongelmat on lähtöjään kansan perusluonteesta, jota en jaksa enempää ruotia. HV!
Suomi on hiljainen ja rauhallinen maa, ei tylsä.
Hiljaista on, koska ihmisiä on vähän. Suuri osa vuodesta on kylmää ja pimeää: luonnonääniäkään ei kuulu.
Vähäiset ihmiset haluavat enimmäkseen olla kotona ja kesällä mökeillään. Ei ole kulttuuritapahtumia niin paljon kuin muualla.
Itse viihdyn täällä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Se uuvuttavan tavallisuuden ihannointi, kaiken erilaisuuden (vaikkapa vaatteiden väreissä) välttely, äärettömän halpuuden perässä juokseminen.
Kultturia on lyhyen kesän jälkeen vähän, ja sekin vähä on omin voimin tuotettua eli kiinnostaa tai yleensä ei - ja suurinta osaa suomalaisista ei minkäänlainen kulttuuri tai itsensä sivistäminen kiinnosta laisinkaan.
Suomalaisuus tulee jopa TV-mainoksissa. Mitä eniten mainostetaan? Ruokakauppojen hintoja, erilaisia sairauksia tai lääkkeitä, pikaruokaa.
Ulkomailla asuneena tiedän, että arki koittaa kaikkialla, ruoho ei koskaan ole TÄYSIN vihreää aidan toisella puolellamutta silti en malta odottaa että joskus pääsen muuttamaan pois.
Maan kuin maan voi analysoida helposti kun jonkin aikaa maassa vietettyään toteaa mitä on jäänyt käteen. Millaisia kokemuksia, millaisia kavereita ja millaista duunia saa tehdä. Mitä tekemistä on tarjolla. Suomessa nämä kaikki on vähäisiä. Olemattomia. On vain maa. Ja maassa ihmiset. Kuin näyttämön kulissit joista puuttuu näytelmä. Elämä puuttuu.
Faith kirjoitti:
Suomi on hiljainen ja rauhallinen maa, ei tylsä.
Hiljaista on, koska ihmisiä on vähän. Suuri osa vuodesta on kylmää ja pimeää: luonnonääniäkään ei kuulu.
Vähäiset ihmiset haluavat enimmäkseen olla kotona ja kesällä mökeillään. Ei ole kulttuuritapahtumia niin paljon kuin muualla.
Itse viihdyn täällä.
Vedätkö mielialalääkkeitä tai viinaa että viihdyt?
Vierailija kirjoitti:
En usko yhtään näitä Italia hehkuttelijoita täällä. Italialaiset ovat oikeastaan veemäisiä ja tylyjä ihmisiä. Päältäpäin voivat olla jotenkin ystävällisiä, mutta auta armias minkälainen juoruilu ja selkäänpuukotus alkaa selän takana. Italialaiset naiset ovat myös todella kateellisia ulkomaisille naisille, varsinkin vaaleille. Olen asunut siellä vanhempieni kanssa. Kaaos ja byrokratia on ihan omaa luokkaansa.Ystäviä ei todellakaan saa helposti, heillä on yleensä tapana pysyä omissa porukoissaan ja ovat myös hyvin nurkkakuntaisia.Italialaiset miehet voivat olla aluksi kiinnostuneita ulkomaalaisista naisista, mutta menevät naimisiin kuitenkin melkein aina omanmaalaisensa kanssa. Joku pastanteko on tärkeintä maailmassa.Hyvä ruoka ja ruoanlaitto on ihan hyvä asia, mutta ei ainakaan minulle maailman tärkein juttu Tämä on minun kokemus italialaisista. No niin, alkakaa nyt ihmeessä alapeukuttaa.
Löytyisköhän se vika ihan omasta itsestäsi? Mulla ei ole ikinä ollut vaikeuksia saada ystäviä täällä (Italiassa) asuessani. Kaaos kuuluu Italiaan samalla lailla kun erakkomaisuus Suomeen. Ja olen naimisissa italialaisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös Neil Hardwick aikanaan todennut jotenkin näin: Suomessa ei ole muuta vikaa kuin suomalaiset ja sijainti.
Olen asunut useammassa maassa ja Suomesta pois jo 25 vuotta. En muuta takaisin.Oma kokemukseni Suomesta ja suomalaisista on kyräily, toisten kiusaaminen (siis jopa aikuisten keskuudessa), harmaa yleisilme ja suupielet harvoin ylöspäin (ei tervehditä, tuijotetaan mieluummin vaikka hissin seinää, ei edes vastata tervehdykseen). Lapsikielteisyys on silmiin pistävää. Terveydenhuolto on ajettu alas. Koronapandemia osoitti ihmisten hallitsemisen pelolla ja kauhuskenaarioilla.
Suomen kesä on kaunis silloin kuin se sitä sattuu olemaan. Paitsi hyttyset ovat ärsyttäviä. Kesä on tosi lyhyt ja pimeää loskakautta kestää aivan liian kauan.
Minulle riittää viikon loma Suomessa, sen jälkeen on kiire kotiin.
Minä pidän maista, jotka ovat kansainvälistymisessään pidemmällä, joissa on suurimman osan vuodesta lämmintä ja aurinkoista ja joissa ihmiset osaavat käyttäytyä, toinen toisiaan kunnioittaen ja tervehtien, hymyilevät vastaantulijoille jne. Joissa terveydenhuolto pelaa edelleen ja joissa päättäjillä on järki päässä. Maista, joissa lapset kuuluvat elämään ja heitä arvostetaan.
Tekstisi oli ihan asiallinen, mutta kertoisitko minulle mitkä maat ovat ne, joissa ihmiset käyttäytyy hyvin ja hymyillään vastaantulijoille jne. En ole mikään Suomi-fani, kaukana siitä, mutta huonoa ja junttimaista käytöstä on kaikkialla maailmassa, varsinkin siellä kaikkien ihailemassa Italiassa.
Ja Ranskaa ihaillaan, mutta siellä vasta tylyä onkin.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin muka?Onko mahdotonta uskoa että myös Suomen ulkopuolella on elämää? Itse olen asunut 30 vuotta muualla,Irlannissa ja nyt Italiassa.
Vierailija kirjoitti:
Kummasti aina nämä "kohteliaat" espanjalaiset, italialaiset ym muuttuvat mykäksi ja epäkohteliaaksi Suomessa. Ollaan vaan omissa porukoissa ja puhutaan muista pahaa. Jos ihminen on oikeasti peruskohtelias ja fiksu, niin eikö hänen pitäsi olla sitä ihan missä tahansa maassa, riippumatta siitä miten muut käyttäyttyvät.
Aika hyvin pääset yleistämään länsimaalaisista suomessa kun ei niitä ainakaan täällä Hesassa juuri näy. Harvassa ovat. Tietty kaikki marokkolaiset ja afrikkalaiset sanoo olevansa italaista kun sinne se meritaksi toi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös Neil Hardwick aikanaan todennut jotenkin näin: Suomessa ei ole muuta vikaa kuin suomalaiset ja sijainti.
Olen asunut useammassa maassa ja Suomesta pois jo 25 vuotta. En muuta takaisin.Oma kokemukseni Suomesta ja suomalaisista on kyräily, toisten kiusaaminen (siis jopa aikuisten keskuudessa), harmaa yleisilme ja suupielet harvoin ylöspäin (ei tervehditä, tuijotetaan mieluummin vaikka hissin seinää, ei edes vastata tervehdykseen). Lapsikielteisyys on silmiin pistävää. Terveydenhuolto on ajettu alas. Koronapandemia osoitti ihmisten hallitsemisen pelolla ja kauhuskenaarioilla.
Suomen kesä on kaunis silloin kuin se sitä sattuu olemaan. Paitsi hyttyset ovat ärsyttäviä. Kesä on tosi lyhyt ja pimeää loskakautta kestää aivan liian kauan.
Minulle riittää viikon loma Suomessa, sen jälkeen on kiire kotiin.
Minä pidän maista, jotka ovat kansainvälistymisessään pidemmällä, joissa on suurimman osan vuodesta lämmintä ja aurinkoista ja joissa ihmiset osaavat käyttäytyä, toinen toisiaan kunnioittaen ja tervehtien, hymyilevät vastaantulijoille jne. Joissa terveydenhuolto pelaa edelleen ja joissa päättäjillä on järki päässä. Maista, joissa lapset kuuluvat elämään ja heitä arvostetaan.
Tekstisi oli ihan asiallinen, mutta kertoisitko minulle mitkä maat ovat ne, joissa ihmiset käyttäytyy hyvin ja hymyillään vastaantulijoille jne. En ole mikään Suomi-fani, kaukana siitä, mutta huonoa ja junttimaista käytöstä on kaikkialla maailmassa, varsinkin siellä kaikkien ihailemassa Italiassa.
Ja Ranskaa ihaillaan, mutta siellä vasta tylyä onkin.
Missään ei ole niin tylyä kuin Hesassa. Sanon näin hesalaisena. Ranskassa oli ihmiset mukavia jos osasi itse olla kohtelias. Ei missään ole niin juroja ihmiset kuin suomessa.
Älä viitsi liioitella. Ei tarvitse jokaiselle vastaantulijalle hymyillä kuin Hangon keksi eikä smaltalkata. Yleisesti ystävällinen ilme naamalla olisi saavutus Suomessa. Kaikki nyrpeitä ja kiukkuisia ja kaikilla kiire ties mihin. Kahviloissa ei ole elämää, en minäkään sinne mene kun käntyt ovat kuivia ja kahvi pahaa ja hinta taivaissa. Välittömiä ihmisiä tapaa harvoin, karjalaiset ihmiset ovat tai olivat sellaisia. Suomalainen tavis on nuuka ja nyrpeä.