Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Suomi mielestäsi tylsä maa? Ovatko muut maat parempia?

Vierailija
20.09.2022 |

Mielipiteesi asiasta, varsinkin jos olet asunut muissa maissa.

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä mielessä tylsä, että täällä olisi ollut rahkeet kymmenien vuosien ajan rakentaa tästä todellinen helmi. Mutta suomalaiset sortuivat lähes kaikkiin mahdollisiin taloudellisiin ja poliittisiin virheisiin matkan varrella. Tai no sanotaan, että aivan liian moneen. Suomessa palvotaan koulutusta, ei älyä. Ja se on paljon isompi virhe, kuin mihin meillä olisi ollut varaa.

Minkähän takia kouluttamattomat ihmiset, joilla peruskoulun läpäiseminenkin on tuottannut tuskaa, kokevat aina olevansa niin paljon älykkäämpiä kuin korkeakoulutetut? 

Vierailija
42/89 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti moni niiden jänskempien maiden asukkaista vaihtaisi ilomielin residenssiä tänne "tylsään" mutta turvalliseen Pohjolaan. Voit esim. liikkua ulkona turvallisin mielin eikä tarvitse miettiä ryöstäjiä ja kidnappaajia eikä väistellä kerjäläislaumoja. Maisemat ja rakennukset ovat siistejä ja hyvin hoidettuja kaikkialla, monessa maassa tämä koskee vain rikkaampien asuinalueita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsä ja rauhallinen ja toimiva on JUST HYVÄ!

Vierailija
44/89 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukraina paras

Vierailija
45/89 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on selvästi Euroopan maita tylsempi. Täällä ei ole kovin pitkää historiaa, ja jos jossain kaupungissa joskus oli vielä jäljellä jotain historiallista, niin arkkitehdit ovat suunnitelleet niiden tilalle masennusta aiheuttavia elementtipaskoja. Tapahtumia on jonkin verran, varsinkin kesällä, mutta tarjonta on murto-osa siitä mitä muualla. Lisäksi täällä on aivan järkyttävä byrokratia kieltämässä ja rajoittamassa lähes kaikkea. Ja etenkin kaikkea hauskaa ja spontaania. Syksyllähän tämä maa sitten käytännössä menee kiinni ja ihmiset vetäytyvät pitelemään sadetta ja harmautta koteihinsa. Tämä toki on itseään vahvistava ilmiö ja masentaa lisää.

Silti on täällä hyviäkin asioita, nyt oli kyse vain siitä onko tämä tylsempi (on). Sähköinen asiointi toimii täällä paremmin, ja sosiaaliturva toimii. Tämä on turvallinen maa asua. Mutta hauskanpitoa ja piristystä varten täytyy päästä säännöllisesti tuonne isompaan maailmaan.

Vierailija
46/89 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös Neil Hardwick aikanaan todennut jotenkin näin: Suomessa ei ole muuta vikaa kuin suomalaiset ja sijainti.

Olen asunut useammassa maassa ja Suomesta pois jo 25 vuotta. En muuta takaisin.

Oma kokemukseni Suomesta ja suomalaisista on kyräily, toisten kiusaaminen (siis jopa aikuisten keskuudessa), harmaa yleisilme ja suupielet harvoin ylöspäin (ei tervehditä, tuijotetaan mieluummin vaikka hissin seinää, ei edes vastata tervehdykseen). Lapsikielteisyys on silmiin pistävää. Terveydenhuolto on ajettu alas. Koronapandemia osoitti ihmisten hallitsemisen pelolla ja kauhuskenaarioilla.

Suomen kesä on kaunis silloin kuin se sitä sattuu olemaan. Paitsi hyttyset ovat ärsyttäviä. Kesä on tosi lyhyt ja pimeää loskakautta kestää aivan liian kauan.

Minulle riittää viikon loma Suomessa, sen jälkeen on kiire kotiin.

Minä pidän maista, jotka ovat kansainvälistymisessään pidemmällä, joissa on suurimman osan vuodesta lämmintä ja aurinkoista ja joissa ihmiset osaavat käyttäytyä, toinen toisiaan kunnioittaen ja tervehtien, hymyilevät vastaantulijoille jne. Joissa terveydenhuolto pelaa edelleen ja joissa päättäjillä on järki päässä. Maista, joissa lapset kuuluvat elämään ja heitä arvostetaan.

Tekstisi oli ihan asiallinen, mutta kertoisitko minulle mitkä maat ovat ne, joissa ihmiset käyttäytyy hyvin ja hymyillään vastaantulijoille jne. En ole mikään Suomi-fani, kaukana siitä, mutta huonoa ja junttimaista käytöstä on kaikkialla maailmassa, varsinkin siellä kaikkien ihailemassa Italiassa.

Vierailija
47/89 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on tylsempi maa kuin Alankomaat, Saksa ja Englanti, kokemukseni perusteella.

Vierailija
48/89 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nyt kukin pitää "tylsänä".... Suomesta puuttuvat suurkaupungit, ei ole samalla tavalla komeita historiallisia rakennuksia ja ehkä vapaa-aikaa vietetään hieman toisin kuten monessa Euroopan maassa. Toisaalta moni ei välttämättä kaipaa niitä ja pitää Suomen luonnosta, asumisesta pikkukaupungissa, tykkää tehdä asioita pelkästään ydinperheen kesken jne.

Käyhän Suomessakin paljon turisteja vuosittain ja he ovat varsin tyytyväisiä näkemäänsä ja kokemaansa.

Ei Suomen luontokaan oo hienoa Norjaan verrattuna

Jaa kyllä vaan Suomen luonto on varmaan ainoa asia jota turistit ylistää, eivät ole missään nähneet näin vihreää ja paljon järviä ja lappi on toki omaa luokkaansa. Norjassa on pohjoisessa hienot vuoret siinä se.

Tuo vihreys on kyllä kumma käsite.

Ajoimme taas kerran Euroopan halki kesällä ja vihreys suorastaan tulvi päälle! Metsiä, niittyjä, vuoristoa, viini-, oliivi- ja hedelmätarhoja, peltoja, jokia, linnoja, puutarhoja, vuoripuroja, järviä jos jonkinlaisia! Välilä kauniita pikkukyliä joissa jokaisessa vähintään 1 viihtyisä (!) kahvila ja ravintola. Mutta vehreyden keskellä saattoi ajaa tuntikausia. Jopa motareilta on kauniit näkymät.

Mitä meillä on? Maailman tylsimmät motarimaisemat, ei kyliä, muutama ränsistynyt talo ("kylä") siellätäällä, bensa-asemia, tyhjää satoja kilometrejä.

En ymmärrä hehkutusta ollenkaan

Vierailija
49/89 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka Suomi onkin hyvin tylsä maa, niin arkielämässä tämä on hyvä asia. En jaksaisi mitään jokapäiväistä draamaa jostain tyhjänpäiväisistä asioista.

Vierailija
50/89 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisessa maassa arki on yhtä tylsää puurtamista

Vierailija
51/89 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

harmaa yleisilme ja suupielet harvoin ylöspäin

Tämä on niin totta. Maksaisiko se niin paljon, jos kuljettaisiin tuolla kaupungilla ihan normaali ystävällinen ilme naamalla. Usein tulee mieleen että mitähän minä tuollekin ihmiselle olen tehnyt, kun se on noin naama pitkänä. Vanha suomalainen sanontahan menee jotenkin näin: "jos joku kadulla vastaantulija hymyilee, se on hullu tai ulkomaalainen"

Vierailija
52/89 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaat tuntuvat usein mielenkiintoisemmilta kuin kotimaa, koska niissä ollaan lomalla. Silloin onn aikaa tehdä mitä haluaa ja käydä niissä kaikkein mielenkiintoisimmissa paikoissa. Kuitenkin ulkomaille muuttaessa huomataan usein ensi-ihastuksen jälkeen, että arki on arkea missä tahansa. 

Elämme arkea myös Italiassa. Rempataan taloa, tehdään ruokaa, siivotaan ja pestään pyykkiä. Välillä on aste pakkasta, välillä 38 astetta ihanaa lämpöä. Tapaamme alkuasukkaita ja ystäviä lähikylissä. Joka viikolle on pari tapahtumaa mihin kaikki kokoontuvat, hyvää ruokaa ja juomaa muutamalla eurolla. Lähikahvilassa tarjoilijat tietävät jo mitkä kahvit juomme aamuisin kun piipahdamme, 1,80e 2 kahvista ei vie perikatoon . Soitamme lihakauppiaalle ja tilaamme viikonlopulle lihaa. Takuumureaa, ei "takuumureaa" kuten suomalainen kengänpohjaliha. Hedelmät ja vihannekset ostamme maatiloilta ohi ajaessamme tai torilta.

Arki ja arki on kuitenkin kovin erilaista:)

Vierailija
53/89 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finland är i första hand ett väldigt orättvist land. På tok för få skall betala allas liv. Idag arbetar dryga 2 milj. finländare. Av dem jobbar 1.300.000 st. på den privata sektorn som är bränslet för alla andra. Av de som jobbar, lyfter många understöd utöver sin lön. 500.000 - 1.000.0000 finländare kan inte betala alla 5.500.000 finländares leverne, varför man på blott 4 år lyckas öka statsskulden med nästan 50 %.

Finland är trist då allt är så långsamt. Det spelar ingen roll om det är frågan om ett bygglov, ett beslut från beskattaren, trafiken i största allmänhet, studier, service  eller något annat. Allt är långsamt, får delvis göras själv och p.g.a. skatteuttaget dyrt i förhållandet till köpet. På köpet är allt färgat i svart och grått.

Nu bor man där man trivs, frekventerar andra länder som gillar att vara i och isolerar sig i den finska skärgården under somrarna för att njuta av den, utan att störas av invånarna som är utanför den.

Vierailija
54/89 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

harmaa yleisilme ja suupielet harvoin ylöspäin

Tämä on niin totta. Maksaisiko se niin paljon, jos kuljettaisiin tuolla kaupungilla ihan normaali ystävällinen ilme naamalla. Usein tulee mieleen että mitähän minä tuollekin ihmiselle olen tehnyt, kun se on noin naama pitkänä. Vanha suomalainen sanontahan menee jotenkin näin: "jos joku kadulla vastaantulija hymyilee, se on hullu tai ulkomaalainen"

Luuletko oikeasti, että jossain on maa jossa hymyillään kuin hangon keksi vastaantulijoille ja harrastetaan small talkia.

Vierailija
55/89 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös Neil Hardwick aikanaan todennut jotenkin näin: Suomessa ei ole muuta vikaa kuin suomalaiset ja sijainti.

Oma kokemukseni Suomesta ja suomalaisista on kyräily, toisten kiusaaminen (siis jopa aikuisten keskuudessa), harmaa yleisilme ja suupielet harvoin ylöspäin (ei tervehditä, tuijotetaan mieluummin vaikka hissin seinää, ei edes vastata tervehdykseen). Lapsikielteisyys on silmiin pistävää. Terveydenhuolto on ajettu alas. Koronapandemia osoitti ihmisten hallitsemisen pelolla ja kauhuskenaarioilla.

Suomen kesä on kaunis silloin kuin se sitä sattuu olemaan. Paitsi hyttyset ovat ärsyttäviä. Kesä on tosi lyhyt ja pimeää loskakautta kestää aivan liian kauan.

Minä pidän maista, jotka ovat kansainvälistymisessään pidemmällä, joissa on suurimman osan vuodesta lämmintä ja aurinkoista ja joissa ihmiset osaavat käyttäytyä, toinen toisiaan kunnioittaen ja tervehtien, hymyilevät vastaantulijoille jne. Joissa terveydenhuolto pelaa edelleen ja joissa päättäjillä on järki päässä. Maista, joissa lapset kuuluvat elämään ja heitä arvostetaan.

Ruotsi on meitä tässäkin niin  edellä. Voi voi.

Joo samoin autojen polttaminen, jengiytyminen ja rikollisuus... voi voi

Vierailija
56/89 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ollut hyvä turvallisuuden vuoksi, mutta olen niin kurkkuani myöten täynnä ihmisten suorastaan kiimaista vihamielisyyttä. Tämän pandemian myötä on korostunut se päätös että en auta enää yhtäkään pallopäätä, omistan varani ja aikani luonnon ylläpitämiseen ja suojelemiseen. Muutan vaikka korpimetsään itsekin ja jätän ihmiset toistensa kurkkuihin kadehtimaan työttömyystukia ja ruokajonojen ilmaista puurohiutalepakettia.

Vierailija
57/89 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekstisi oli ihan asiallinen, mutta kertoisitko minulle mitkä maat ovat ne, joissa ihmiset käyttäytyy hyvin ja hymyillään vastaantulijoille jne. En ole mikään Suomi-fani, kaukana siitä, mutta huonoa ja junttimaista käytöstä on kaikkialla maailmassa, varsinkin siellä kaikkien ihailemassa Italiassa.

No otetaan esimerkiksi Espanja: Hola! kuuluu aina, kun kotikadulla joku vastaan tulee, nousee bussiin tai astuu samaan hissiin. Saksassa jopa Alpeilla vaeltaessa tervehditään Grüss Gott! Tanskassa God dag, Hej, Davs kuuluu aina asiaan. Norjalaiset tervehtii.

Ei tietenkään kukaan kävele Hangon keksinä ja huutele hei jokikiselle vastaantulijalle kadulla, mutta ei hymy ja iloinen ilme mitään maksa.

Suomessa on erittäin harvinaista kuulla mitään tervehdystä tuntemattomilta missään paitsi kaupan kassalla. Lenkkipolullakin, kun itse erehdyn tervehtimään, painuu vastaantulijan katse maahan ja hän kiirehtii ohitse vilkaisemattakaan.

Vierailija
58/89 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No otetaan esimerkiksi Espanja: Hola! kuuluu aina, kun kotikadulla joku vastaan tulee, nousee bussiin tai astuu samaan hissiin. Saksassa jopa Alpeilla vaeltaessa tervehditään Grüss Gott! Tanskassa God dag, Hej, Davs kuuluu aina asiaan. Norjalaiset tervehtii.

Ei tietenkään kukaan kävele Hangon keksinä ja huutele hei jokikiselle vastaantulijalle kadulla, mutta ei hymy ja iloinen ilme mitään maksa.

Suomessa on erittäin harvinaista kuulla mitään tervehdystä tuntemattomilta missään paitsi kaupan kassalla. Lenkkipolullakin, kun itse erehdyn tervehtimään, painuu vastaantulijan katse maahan ja hän kiirehtii ohitse vilkaisemattakaan.

Italiassa Buondi tai Buongiorno kohdatessa ja aina toivotetaan myös hyvää päivänjatkoa kun erotaan: buon giornata. Naapureille parikin kertaa päivässä, kaupassa, kahvilassa, jokaisessa viestissä mitä lähetetään whatsappissa tai tekstarina, papoille ja torimyyjille. Ehkä vähän enemmän kuin meidän mumistu hei. 

Vierailija
59/89 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttu asui Italiassa pitkän aikaa. Kotiin palattuaan sanoi ihastelevansa sitä  että Suomessa eivät ihmiset liioittele ja vouhkaa  jokaikistä pikkuasiaa. Oli myös tyytyväinen että sai takaisin oman ilmatilansa. Italiassa sitä oli mahdoton pitää. Suomi sopii parhaiten meille suomalaisille.

Kohtapuoleen olen asunut Italiassa 13 vuotta ja edelleen on tilaa ja ilmaa itselläni vaikka kuinka paljon. En tunne italialaisia jotka liioittelevat ja vouhkaavat jostain asiasta, edes politiikasta tai hintojen noususta tai energiakriisistä. Minulla on erittäin mukavia naapureita ja olen näinä vuosina löytänyt ystäviä ja tuttavia. Ihastelen lapsia, jotka osaavat käyttäytyä hyvin ja minulla on jopa erityisiä lapsiystäviä tällä seudulla. Oma kokemukseni on, että italialaiset ovat ystävällisiä, avuliaita ja iloisia ihmisiä, oli sitten nuori, vanha tai lapsi. 

Vierailija
60/89 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaat tuntuvat usein mielenkiintoisemmilta kuin kotimaa, koska niissä ollaan lomalla. Silloin onn aikaa tehdä mitä haluaa ja käydä niissä kaikkein mielenkiintoisimmissa paikoissa. Kuitenkin ulkomaille muuttaessa huomataan usein ensi-ihastuksen jälkeen, että arki on arkea missä tahansa. 

Elämme arkea myös Italiassa. Rempataan taloa, tehdään ruokaa, siivotaan ja pestään pyykkiä. Välillä on aste pakkasta, välillä 38 astetta ihanaa lämpöä. Tapaamme alkuasukkaita ja ystäviä lähikylissä. Joka viikolle on pari tapahtumaa mihin kaikki kokoontuvat, hyvää ruokaa ja juomaa muutamalla eurolla. Lähikahvilassa tarjoilijat tietävät jo mitkä kahvit juomme aamuisin kun piipahdamme, 1,80e 2 kahvista ei vie perikatoon . Soitamme lihakauppiaalle ja tilaamme viikonlopulle lihaa. Takuumureaa, ei "takuumureaa" kuten suomalainen kengänpohjaliha. Hedelmät ja vihannekset ostamme maatiloilta ohi ajaessamme tai torilta.

Arki ja arki on kuitenkin kovin erilaista:)

Juuri näin. Terkkuja Toscanasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi