50-60 -vuotias, kerro tavallisen päivän vaiheista?
Otetaan vaikka tavallinen tiistai. Mitä teet kun heräät? Teetkö itse ruokaa vai ostat valmiina? Oletko töissä tai koulussa? Miten menet sinne ja mitä teet? Mitkä ovat päivän kohokohtia?
Aloitan: lapset ovat muuttaneet pois. Herään reilusti ennen miestäni. Ennen ylösnousua olen aika pitkään kännykällä. Luen uutisia, somea ja vauvapalstaa. Syön aamiaisen ja luen sanomalehteä. Päivästä riippuen etätöitä tai julkisilla toimistolle. 2-3 kertaa viikossa jotain liikuntaa esim jooga, kuntosali, kävely. Olen yhteydessä lapsiin ja muutamaan ystävään sekä iäkkäisiin vanhempiini. Viikon kohokohta on viikonlopun vietto mökillä. Olen alkanut pohtia miten elämä muuttuu eläkkeelle jäädessä. Kaipaan lisää vapaa-aikaa. Haluaisin liikkua luonnossa ja tehdä remontteja.
Kommentit (55)
Herään 8 aikaan, syön aamupalaksi jogurttia, mysliä ja marjoja, sitten koneen ääreen aloittamaan työtä (100% etä). Paljon Teams-palavereja, sähköposteja, koodaamista, kiirettä ja hälyä. Lounaaksi jotain kevyttä vaikka pari paistettua munaa ja salaaattia tai keittoa ja leipää. Työpäivän jälkeen menen kävelylle jos on hyvä sää. Sitten laitan ruokaa, tämän teen joka toinen päivä ja toisena päivänä lämmitän mikrossa samaa. Sinkkuna kun elelen ei viitsi joka päivä laittaa erikseen. Sitten tietokonepelejä, telkkaria, mitä nyt milloinkin.
Viikon kohokohta- ei mulla sellaisia oikeastaan ole enkä kaipaa. Aina kun en ole töissä on hyvin tyytyväinen ja hyvä olo. Töissä stressaantunut ja ahdistunut. Vanhemmat on vielä hyväkuntoisia vaikka ovat 77 ja 79 v joten heistä ei "vaivaa" tai auttamista. Niitä tapaan ehkä kerran kuussa, asuvat parin sadan km päässä.
Vierailija kirjoitti:
Nautin valtavasti etätöistä ja kotitöiden vähenemisestä lasten aikuistuttua. (Lapset asuvat vielä kotona, mutta molemmilla on omat menonsa, autonsa ja ennen kaikkea ajokorttinsa.)
Työt sujuvat mukavasti eivätkä rasita, noin kerran viikossa käyn toimistolla ja samalla lounaalla ja usein fysioterapiassa. Viihdyn kotona, luen paljon, varaan jatkuvasti kirjoja kirjastosta. Harrastan ulkoilua ja liikuntaa, lisäksi on kirjapiiri ja oman alani yhdistys, joka on valtavan antoisaa toimintaa. Muutamia ystäviä, noin kerran vuodessa työmatka Välimerelle hyvän ystävän kanssa ja pikkureissuja lasten kanssa mm. Tallinnaan ja laskettelemaan.
Elämä on parhaimmillaan juuri nyt!
Mitä teet työksesi? Mikä koulutus ja palkka?
Kaikki päivät on ihania ♥
Olen eläkkeellä ja asun itsekseni. Viihdyn kodissani eikä paljoa muualle tule lähdettyä.
Nukun yleensä niin pitkään kuin nukuttaa - joskus jopa kahdeksaan.
Aamupala ja sen jälkeen puuhastelua kotona, kauppa- tai kirjastoreissu. Molemmat on ihan tuossa lähellä.
Luen paljon ja katselen hyviä brittisarjoja Areenasta.
Molempien lasten perheet on lähellä ja tarvittaessa olen heille avuksi.
Herään nykyisin aikaisin, niin tänäänkin. Selaan puhelinta ja katson joskus telkkarisarjojakin puhelimesta. Nousen klo 7 ja teen miehelle lounassalaatin evääksi. Aloitan etätyöt vähitellen, kerran viikossa pidän toimistopäivän. Pitkiä metsälenkkejä noin 3 kertaa päivässä.
Viikonloppuisin käyn hoitamassa vanhoja vanhempiani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nautin valtavasti etätöistä ja kotitöiden vähenemisestä lasten aikuistuttua. (Lapset asuvat vielä kotona, mutta molemmilla on omat menonsa, autonsa ja ennen kaikkea ajokorttinsa.)
Työt sujuvat mukavasti eivätkä rasita, noin kerran viikossa käyn toimistolla ja samalla lounaalla ja usein fysioterapiassa. Viihdyn kotona, luen paljon, varaan jatkuvasti kirjoja kirjastosta. Harrastan ulkoilua ja liikuntaa, lisäksi on kirjapiiri ja oman alani yhdistys, joka on valtavan antoisaa toimintaa. Muutamia ystäviä, noin kerran vuodessa työmatka Välimerelle hyvän ystävän kanssa ja pikkureissuja lasten kanssa mm. Tallinnaan ja laskettelemaan.
Elämä on parhaimmillaan juuri nyt!Mitä teet työksesi? Mikä koulutus ja palkka?
Olen humanisti, koulutus FM ja käteen vajaat 3000 kuussa. Työni on antoisaa ja kiinnostavaa, parasta että saan olla tekemisissä fiksujen ihmisten kanssa. Välillä päivät ovat kiireisiä, mutta yleensä voin määrätä tahdin itse.
Tällaisenaan elämä on niin miellyttävää, etten kaipaa esim. eläkkeelle tai edes lomalle. Jos säilyn terveenä, pysyn töissä niin pitkään kuin mahdollista mm. erinomaisen it-tukemme takia
Nainen, naimisissa, 61 v
Tavallisin päivä on herääminen ja koko päivän odotus että pääsee takaisin nukkumaan. Joskus otan päihteitä että helpottaa.
M
Olen 62-v., työkyvyttömyyseläkkeellä. Herään aamupäivällä 11 - 1 2:n aikaan, mutta jos herään aikaisemmin, laitan kuulokkeet korville ja kuuntelen musiikkia ja yleensä nukahdan ne korvissa uudestaan. Tänään kävi juuri niin. Aamupalan syön puolen päivän aikaan, sitten teen kaikkea pientä, esim. käsitöitä, tai siivoan tai luen, mitä milloinkin. Tänään siivosin laatikoita, jotka ei yhtään pysy järjestyksessä mulla. Puoli viiteen teen ruuan mulle, miehelle ja meidän kotona asuvalle teinille. Illalla käyn lenkillä ja luen tai teen käsitöitä. Yöllä katselen joitain hyviä sarjoja n. neljään asti, jolloin menen nukkumaan. Käyn aika usein museoissa, taidenäyttelyissä, elokuvissa, teatterissa, konserteissa. En matkustele. Eläkkeellä olossa on parasta se, että saan noudattaa omaa vuorokausirytmiäni.
Vaimon hoitelua
Aamiainen
Ulkoilua
Naapurin hoitelua
Lounas
Toisen naapurin hoitelua
Illallinen
Vaimon hoitelua
Iltapala
Nukkumaan
Harrastan yhdistystoimintaa useana päivänä viikossa. Lapset ovat muuttaneet pois kotona, mies taantunut sohvalle TV:n ääreen. Yhdistyksen kokouksissa ja retkillä on mukavaa seuraa. Olen tyytyväinen. En halua erota, en näe siitä mitään hyötyä.
Voin kertoa 1 henkilön arjesta. Nukuu puolen päivin .Lähtee likkelle ilta päivällä.Palaa usein alku iltaa.Paistaa joko makkaraa tai pekonia usein? Inhottava rasvan käry jonka tuletta parvekelle lasitukset kiinni.Ruoka röökit luule katoaa rasvan käryyn. Kun sillä kelan eläke 7 päivä tietä t tupakoi ilta myöhemmin parvekeella.Ymärtämättä se 1 tupakkakin haisee ja leviää mualle,kuin rakovetiilistä sisään toisten koteihin.Tietää Parveke tupakointi kieletty!Jossain vaihe kai rahat loppu taukoa. Kun tulee takuu eläke päivä jossain 20 päivä.sama asia jatkuu.
Herään klo 5, hoidan hevoset ja käyn herättämässä nuorimman lapsen klo 7/teen hänelle aamupuuron, katson vaatteet yms valmiiksi ja annan jatkuvalla syötöllä ohjeita mitä tehdä, klo 7.45 lähden viemään kouluun. Takaisin kotona 8.05 jolloin herätän kaksi muuta, aamupuurot ja ohjeet, kouluunvienti 8.45.
Koulusta töihin hirveällä kiireellä, niin paljon töitä etten kerkeä edes banaania syödä, teen sen autossa matkalla. Koululle takaisin hakemaan lapsia klo 14, välipalan laitto ja sitten koulutehtävät. Kello silloin noin 16, hevosten hoitoa, lasten kanssa ulkona korista pelaten tms. Klo 17.30 ruuanlaitto kun valmista niin syödään, tällöin kello jo ainakin 18.30. Siivousta, pyykinpesua, riitojen selvittelyä. 20.30 alkaa iltatoimet, jotka kestää noin 22. Sitten toivottavasti nukkumaan.
Herään yleensä ilman herätyskelloa noin 9 aikaan. Aamuisin jumppaan tunnin-puolitoista. Joka toinen päivä raskaampi lihastreeni, joka toinen päivä kevyempi, aerobinen treeni. Käyn suihkussa ja laittaudun. Syön aamupalan noin klo 11-12 aikaan joko kotona tai toimistolla.
12-19 välillä teen töitä joko kotona tai toimistolla, syön lounasta, joogaan. Työmatkat kävelen tai pyöräilen ja hoidan samalla kauppa-asiat.
Klo 19 jälkeen tapaan ystäviä tai miesystävää. Joskus käydään lasillisella tai syömässä ulkona, joskus keikalla tai elokuvissa, joskus tehdään ruokaa kotona.
Klo 23 jälkeen teen iltatoimet, katson YLE Areenaa, Netflixiä, pelaan pleikkaa tai luen. Nukahdan yleensä noin klo 01 aikaan.
Miten muutun takaisin 20-vuotiaaksi?
Niinpä. Haluan kuolla, en olla keski-ikäinen ja kuvottava.
N37