Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun kolesteroli on yli 6 niin mitä haittaa siitä on

Vierailija
19.09.2022 |

Vai onko mitään?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin olla lähes pomminvarma siitä, että kolesteroliarvo on geneettinen ominaisuus, ja liittyy ruokailutottumuksiin vähän tai ei ollenkaan. Joka ei poista sitä, etteikö silti kannata syödä terveellisesti.

Nämä kolesterolit ja uniapneat on pelkkää medikalisaatiota. Sen sijaan ferritiinivaje ei ole, kun sillä ei voi tehdä merkittävästi rahaa. Niin se pitää kiistää.

Minkä tahansa asian voi kuitata sanomalla, että "aina on erityisherkkiä ihmisiä, eikä sille voi mitään".

Kai tajuat että Suomessa on geenimutaatiota jotka on helppo tutkia, jos kolesteroli nousee korkealle eikä ruokavalio auta. Terveisin Helsingin mutaation omaava 

Vierailija
42/46 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin olla lähes pomminvarma siitä, että kolesteroliarvo on geneettinen ominaisuus, ja liittyy ruokailutottumuksiin vähän tai ei ollenkaan. Joka ei poista sitä, etteikö silti kannata syödä terveellisesti.

Nämä kolesterolit ja uniapneat on pelkkää medikalisaatiota. Sen sijaan ferritiinivaje ei ole, kun sillä ei voi tehdä merkittävästi rahaa. Niin se pitää kiistää.

Minkä tahansa asian voi kuitata sanomalla, että "aina on erityisherkkiä ihmisiä, eikä sille voi mitään".

Kai tajuat että Suomessa on geenimutaatiota jotka on helppo tutkia, jos kolesteroli nousee korkealle eikä ruokavalio auta. Terveisin Helsingin mutaation omaava 

No näitähän on tutkittu ja ei ole vaarallista laisinkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merkittävämpää terveyden kannalta ei ole kokonaiskolesterolin määrä vaan LDL-kolesterolin määrä. Jos sinulla on lähisuvussa sepelvaltimotautia tai aivoinfarkteja, kannattaa pyrkiä saamaan oma kolesteroli normaalitasolle.

Ei, vaan merkittävää on hdl:n ja triglyjen suhde.

Pitääkö triglyseridit mitata paaston jälkeen vai miten niistä saa vertailukelpoisen luvun? Ja millainen suhteen pitäisi olla? Ei minulle labra laskenut tuota arvoa, vaan LDL+ trigly /HDL tai jotain.

Minulla on aina ollut vähän korkea kolesteroli, mutta matala LDL. En sitten tiedä, pitäisikö sitä korkeaa HDL:ää jotenkin yrittää alaspäin.

Jos et jakolaskua osaa niin peli on menetetty. Pitäisi olla alle 0,75 ja mielellään alle 0,5.

Me ei puhuta nyt samasta asiasta. LDL:n viitearvot on paljon korkeammat kuin HDL:n. Hyvin harvoin se HDL on ylinLDL:n eikä tarvitse ollakaan. Kaksinkertainen ei ole varmaan kenelläkään, varsinkaan jos LDL:ään lisää triglyseridit.

Vierailija
44/46 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se normaalitaso on? Minulla oli alle 5 ja tästä lääkäri piti minulle erittäin vihaisen saarnan.

Sinulla hyvän ja huonon kolesterolin määrät oli väärinpäin.

Vierailija
45/46 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiputin LDL-kolestrolin 5 -> 2,4 kolmessa kuukaudessa ruokavalion avulla. Kova rasva minimiin ja valkoinen leipä kokonaan pois. Tilalle jyväleipää kohtuudella, rasvasta kalaa ja marjoja melko runsaasti. Kasviksia olen aina syönyt paljon, joten siihen ei tullut muutoksia.

Sivusta mutta ruokavalio auttaa eri ihmisiä eri määrin. Minä ja puolisoni syömme samaa ruokaa, omat arvoni olivat hyvät, puolisoni huonommat. Söimme jo alunperin varsin terveellisesti mutta muutimme ruokavaliomme lähes epärealistisen terveelliseksi (mm. lohta kolmesti viikossa, kasviksia oikeasti se 800 g päivässä, ei todellakaan mitään pullaa jne.). Omat arvoni ovat nyt uskomattoman hyvät, puolisoni nippa nappa kelvollisen rajalla. Minä olen meistä se jolla on ylipainoa ja joka liikkuu vähemmän. Silti puolisoni on se, jolla on huonommat arvot eikä hän voi saada niitä enää paremmiksi elintavoilla, koska ne muutokset tehtiin jo (myös liikunta). Syyn on oltava geneettinen.

Vierailija
46/46 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarukset. Minä pullukka, ruuasta tykkäävä, kolesterolit aina viitearvojen sisällä.  Sisar erittäin hoikka, paljon liikkuva, terveellisesti syövä, (no voita kyllä syö, ei levitteitä) kolesterolit noin 9. Lääkkeet ei ole juuri rehonneet, en tietenkään tiedä syökö ne määrätyt.

Muisti on kyllä kummallakin hyvä.