Kun kolesteroli on yli 6 niin mitä haittaa siitä on
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tämä ole jo aika paljon?
Ihan ok se on.
Paitsi Suomessa.
Kyllä nuo nykyään on melko yhteneviä Euroopassa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se normaalitaso on? Minulla oli alle 5 ja tästä lääkäri piti minulle erittäin vihaisen saarnan.
Ei voi olla kyse kokonaiskolesterolista.
Matala kolesteroli ennen kuolemaa ei välttämättä ole kuoleman syy vaan lähestyvän kuoleman seuraus. Ei voi vetää johtopäätöstä, että korkea kolesteroli suojaa vanhuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Voisin olla lähes pomminvarma siitä, että kolesteroliarvo on geneettinen ominaisuus, ja liittyy ruokailutottumuksiin vähän tai ei ollenkaan. Joka ei poista sitä, etteikö silti kannata syödä terveellisesti.
Nämä kolesterolit ja uniapneat on pelkkää medikalisaatiota. Sen sijaan ferritiinivaje ei ole, kun sillä ei voi tehdä merkittävästi rahaa. Niin se pitää kiistää.
Minkä tahansa asian voi kuitata sanomalla, että "aina on erityisherkkiä ihmisiä, eikä sille voi mitään".
Minä taas tiedän esimerkiksi sekä omasta ja tuttujen kokemuksista, että meillä liittyy myös ruokailutottumuksiin. Itsekään en ole saanut LDL:llää ihannelukemiin ruokailun muutoksilla, mutta huomattavasti paremmalle tolalle kuitenkin (jo parikymmentä vuotta sitten). Lääkkeitä en ole käyttänyt, en tiedä pitäisikö. Hesarissa just asiantuntija tuntui suosittelevan joka toiselle suomalaiselle lääkitystä, kun meillä LDL on yli kolmen. Haittoja pohtivan kantsii lukaista tuo juttu:
Minulla oli kokonaiskolesteroli 6, mutta toisaalta hyvä kolesteroli päälle 3. Endokrinologin mukaan ihan ok arvot.
Vierailija kirjoitti:
Voisin olla lähes pomminvarma siitä, että kolesteroliarvo on geneettinen ominaisuus, ja liittyy ruokailutottumuksiin vähän tai ei ollenkaan. Joka ei poista sitä, etteikö silti kannata syödä terveellisesti.
Nämä kolesterolit ja uniapneat on pelkkää medikalisaatiota. Sen sijaan ferritiinivaje ei ole, kun sillä ei voi tehdä merkittävästi rahaa. Niin se pitää kiistää.
Minkä tahansa asian voi kuitata sanomalla, että "aina on erityisherkkiä ihmisiä, eikä sille voi mitään".
Tiputin LDL-kolestrolin 5 -> 2,4 kolmessa kuukaudessa ruokavalion avulla. Kova rasva minimiin ja valkoinen leipä kokonaan pois. Tilalle jyväleipää kohtuudella, rasvasta kalaa ja marjoja melko runsaasti. Kasviksia olen aina syönyt paljon, joten siihen ei tullut muutoksia.
On haittaa. Toki dunning-krugerit tulevat sanomaan ettei ole.
Ei mitään joten nuku vaan yösi rauhassa.
Pikkaisen päälle 6 on optimi pitkäikäisyyttä ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Puska-kulttilainen täällä luulee tietävänsä :D Ei kannata luottaa 70-luvun höpötutkimuksiin kun uuttakin tietoa on saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiputin LDL-kolestrolin 5 -> 2,4 kolmessa kuukaudessa ruokavalion avulla. Kova rasva minimiin ja valkoinen leipä kokonaan pois. Tilalle jyväleipää kohtuudella, rasvasta kalaa ja marjoja melko runsaasti. Kasviksia olen aina syönyt paljon, joten siihen ei tullut muutoksia.
Älä valehtele! Nöin sinut joka päivä McDonaldsissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puska-kulttilainen täällä luulee tietävänsä :D Ei kannata luottaa 70-luvun höpötutkimuksiin kun uuttakin tietoa on saatavilla.
Ja siinä dunning-kruger ilmoittautui :D Te jaksatte pitää meteliä itsestänne.
Todennäköisesti ei ole mitää haittaa jos liikut ja syöt monipuolisesti. Etkä myöskään juo paljoa alkoholia, polta tupakkaa tai ole hirveän ylipainoinen. Hyötyjä on todennäköisesti vilkas seksielämä, sillä korkea kolestroli antaa hyvän kasvualustan sekä testosteronille että estrogeenille jotka ovat molemmat anabolisia. Syömällä k2+magnesium rikasta ruokaa ehkäisee myös melkeen kokonaan kolesterolin haitat.
Noh, voit alkaa kohta etsiä itsellesi hautapaikkaa. Sydämen verisuonet menee tukkoon ja saat kunnon 💓 sydänkohtauksen ja polkaiset pohkeet suoraksi, eikä tarvitse enää murehtia Trumpin touhuista.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään haittaa. Vasta yli 15 arvot on vaarallisia ja muutoksia kannattaa tehdä elämäntyyliin
Ahaa. Mitä tapahtuu, kun kolesteroli on yli 15? Mitä sellaista tapahtuu kolesterolille, jota ei tapahdu alemmilla luvuilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkittävämpää terveyden kannalta ei ole kokonaiskolesterolin määrä vaan LDL-kolesterolin määrä. Jos sinulla on lähisuvussa sepelvaltimotautia tai aivoinfarkteja, kannattaa pyrkiä saamaan oma kolesteroli normaalitasolle.
Ei, vaan merkittävää on hdl:n ja triglyjen suhde.
Pitääkö triglyseridit mitata paaston jälkeen vai miten niistä saa vertailukelpoisen luvun? Ja millainen suhteen pitäisi olla? Ei minulle labra laskenut tuota arvoa, vaan LDL+ trigly /HDL tai jotain.
Minulla on aina ollut vähän korkea kolesteroli, mutta matala LDL. En sitten tiedä, pitäisikö sitä korkeaa HDL:ää jotenkin yrittää alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkittävämpää terveyden kannalta ei ole kokonaiskolesterolin määrä vaan LDL-kolesterolin määrä. Jos sinulla on lähisuvussa sepelvaltimotautia tai aivoinfarkteja, kannattaa pyrkiä saamaan oma kolesteroli normaalitasolle.
Ei, vaan merkittävää on hdl:n ja triglyjen suhde.
Pitääkö triglyseridit mitata paaston jälkeen vai miten niistä saa vertailukelpoisen luvun? Ja millainen suhteen pitäisi olla? Ei minulle labra laskenut tuota arvoa, vaan LDL+ trigly /HDL tai jotain.
Minulla on aina ollut vähän korkea kolesteroli, mutta matala LDL. En sitten tiedä, pitäisikö sitä korkeaa HDL:ää jotenkin yrittää alaspäin.
Jos et jakolaskua osaa niin peli on menetetty. Pitäisi olla alle 0,75 ja mielellään alle 0,5.