Vaaitteko teineiltä ruokapöytätapoja? Muutenkin..
14v muuten siisti jne tyttö on välinpitämätön ruokapöydässä. Ei koskaan ota haarukkaa käteensä vaikka kehotan, survoo pihviä suuhun ja haukkailee, hörppii lautasen reunalta jne. Kiireellä syö ja häippäsee. Lautasen vie koneeseen, minkä olen aina vaatinut lapsilta. Jos puhun ja kehotan, saattaa naureskella välinpitämöttömästi tai olla kuin ei kuulisi. Muutenkin tätä ivaa ja välinpitämättömyyttä tullut juuri minua kohtaan. Eikä enää välittäisi osallistua siivoukseen. Pyydän viemään roskat, lähtee ulos ja ne jää siihen.
Koulussa pärjää erinomaisesti yms ns kunnon tunnollinen tyttö.
Miten toimia?
Kommentit (21)
Sanon, ettei pöytään tarvii tulla jos ei osaa käyttäytyä. Jos ei mene perille, haen seuraavana päivänä vain itselleni mäkistä safkaa ja käsken tekemään itse ruokansa. En tee, jos ei käytöstapoja löydy.
Itsekään en ole koskaan käyttänyt veistä, mutta haarukkaa kyllä. Voi kai sitä sormineenkin syödä.
Haarukalla survoo suuta täyteen, puhuu ruoka suussa, kiire, nuolee lautasen mitä vaan. Kun huomautan virkistelee eikä ole kuulevinaan. Muissakin asioissa minua kohtaan tätä. Arvostelee ja ihan kuin halveksisi välillä. Ei ole aiemmin ollut. Pienemmät saa huonoa mallia.
No jopas.
Meillä jo 1-2v osaa pöytätavat eikä syö kuin eläin!
En osaa edes kuvitella tuollaista tilannella:D
Vierailija kirjoitti:
No jopas.
No-o, palataan asiaan sitten reilun 10v kuluttua, kun se söpö pikku taapero on teini!
Minun 10 v. poika syö samalla tavalla, jos ei huomauteta. Aivan kauheaa katsottavaa. Kyllä hänen kanssa on saanut aloittaa syömisen opettelun "alusta". Missä kohtaa tuoli on, miten tuolilla istutaan, käytetään haarukkaa ja tarvittaessa veistä, eikä tosiaan revitä pihveistä hampailla paloja, jne . Ugh, kuvittelin että kerran opeteltu ei unohdu. No, toistaiseksi ainakin, nuorempi on tarkka siitä miten syö siististi.
Meillä 11v syö välillä niin että haarukka menee ohi suun ja ruokaa on pitkin rinnuksia kun katse on puhelimessa. Hermot tässä menee mutta minkäs teet. Valkoinekallis huppari meni viimeksi piloille kastiketahroista,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jopas.
No-o, palataan asiaan sitten reilun 10v kuluttua, kun se söpö pikku taapero on teini!
Omat on jo 20-41v ja tavat edelleen samat:D Ei ollut ongelmia teineinäkään, ihmisiksi kasvatetut
Lastenlapset 4-7v eikä valittamista
Hyvä, että itse vanhempana tajuat ja voit yrittää jotain asialle tehdä. Monissa perheissä ainoat yhteiset ateriat syödään Mäkkäreissä ja ruokatavat jäävät kokonaan oppimatta.
Ruokailuvälineiden käyttö on nykyisin todella monilta ihan hukassa, haarukkaa ja veistä pidetään ihan kummallisesti käsissä, jos niillä edes yritetään syödä. Kyllä tässä maassa peruskäytöstavat pitäisi opettaa edes koulussa jos kodeissa ei pystytä, ap sentään yrittää.
Keneltähän ne lapset pöytätavat oppivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jopas.
Meillä on perheessä ollut jo viisi teiniä, enkä minäkään osaa kuvitella tuollaista tilannetta. Ihan asiallisesti meillä on aina syöty, haarukalla ja veitsellä, eikä ole koskaan kukaan nuollut lautasia tai hörppinyt lautasilta. Minusta tuntuu, että tuossa ei ole ruokatavoista kyse alkuunkaan. Tuo vaikuttaa joltain huomion kerjäämiseltä. Saako nuori riittävästi vanhempien huomiota tai onko hänellä muuten kaikki asiat hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Meillä 11v syö välillä niin että haarukka menee ohi suun ja ruokaa on pitkin rinnuksia kun katse on puhelimessa. Hermot tässä menee mutta minkäs teet. Valkoinekallis huppari meni viimeksi piloille kastiketahroista,
No teet vaikka sen, että sanot että syödessä ei käytetä kännykkää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kanssa palaa ruoka kattilan pohjaan, lattiat soosissa, palovammoja käsivarsissa aina ruokaa tehdessä. Minkäs teen, kun puhelinta pitää tuijottaa kokatessa.
Vierailija kirjoitti:
Ihanpa on oma vikasi: "katse puhelimessa"...
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että itse vanhempana tajuat ja voit yrittää jotain asialle tehdä. Monissa perheissä ainoat yhteiset ateriat syödään Mäkkäreissä ja ruokatavat jäävät kokonaan oppimatta.
Ruokailuvälineiden käyttö on nykyisin todella monilta ihan hukassa, haarukkaa ja veistä pidetään ihan kummallisesti käsissä, jos niillä edes yritetään syödä. Kyllä tässä maassa peruskäytöstavat pitäisi opettaa edes koulussa jos kodeissa ei pystytä, ap sentään yrittää.
"Pitäisi opettaa edes koulussa" Siis yhteiskunnan vastuulle alkeellisimpien käytöstapojen opettelu! Kas kun et vaatinut varhaiskasvatusta opettamaan...
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko että syö sormin? Itse en kiinnittäisi asiaan yhtään mitään huomiota. Eiköhän kasva tuostakin ulos jossain vaiheessa tai lopeta kun huomaa että sillä ei saa huomiota. Itsensähän hän siinä nolaa jos jonkun. Sen sijaan antaisin tytölle positiivista huomiota jossain muissa jutuissa.
Eikö tuossa ollut kyse 14v eikä 4v. Ruokapöytään tuossa iässä tullaan jos osataan käyttäytyä, sijoille ei meillä ainakaan tarjoilla.
no syötte lihaa eli olette paskoja ihmisiä
Det är en av de många saker som förundrar en under somrarna i Finland.
Inte nog med att på tok för många inte kan använda bestick, nuförtiden kan man få en del av sin mat serverad på papper och bestick måste separat bes om.
På vissa ställen som täcks kalla sig för à la carte, skall du själv beställa din mat vid kassan, hämta besticken själv och i värsta fall maten/fodret med. Någon dårka tror att du utöver den förnedringen ännu skulle göra städerskans jobb.
Av ovanstående anledning brukar krogbesöken sparas till länder där man njuter av dem.
Tarkoitatko että syö sormin? Itse en kiinnittäisi asiaan yhtään mitään huomiota. Eiköhän kasva tuostakin ulos jossain vaiheessa tai lopeta kun huomaa että sillä ei saa huomiota. Itsensähän hän siinä nolaa jos jonkun. Sen sijaan antaisin tytölle positiivista huomiota jossain muissa jutuissa.