Viisaudenhampaan poisto nukutuksessa ahdistaa
Minulle tuli parin viikon päähän aika viisaudenhampaiden poistoon kuulemma tehdään nukutuksessa. tietysti hammas pitää poistaa koska alkanut oireilemaan mutta nyt on ollut koko päivän kauhea stressi tulevasta ajasta. Minulla on ennestään jonkin asteista pelkoa hammaslääkärillä käyntiin, en ole aikaisemmin ollut nukutuksessa mitä mahdollisia riskejä siinä on ? painan yli 100 kg miten ylipaino voi vaikuttaa ?kuinka harvinaista on että nukutuksesta ei herää? onko olemassa jotain numeroita minne voisi soittaa ja puhua tästä stressauksesta ennen tuota hammaslääkäri aikaa
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Minusta kaikista inhottavin osuus viisaudenhampaan poistossa oli se rönkgten-kuvan otto. Tuntui että tukehtuu siihen liuskaan. Minulta poistettiin hammas siis särkypäivystyksessä, enkä ehtinyt etukäteen stressaamaan tilannetta.
Syömään ei pystynyt, reikä jomotti kyllä, mutta kipulääkkeellä selvittiin.
Nyt pitäisi taas uskaltautua hampaan poistoon ja eniten ällöttää jo valmiiksi se, että pariin päivään ei saa hampaita pestä kunnolla.
Tuo nyt oma kokemukseni ja jos ei ole ihan pakko, niin ei se nukutus kannata.
Jos juuret ovat ok, niin suosittelen poistoa puudutuksella ja pyydä vaikka rauhoittavaa lisäksi.
Rönkgten???
Vierailija kirjoitti:
Te jotka jankutatte esilääkkeistä, ette varmaan ole kokeneet aitoa pelkoa. Mulla täytyy poistaa ainakin kaksi viisaudenhammasta kystan takia ja juuret ja hermot on tuhannen solmussa. Yksityisellä loppuu osaaminen niin pitää mennä julkiselle ja kuulemma voi ollakin mahdollista saada nukutus. Minä en kokeile esilääkkeitä koska en voi etukäteen tietää auttaako ne edes, ja pelkään niin hirveästi etten voisi mitenkään edes elää normaalisti ennen sitä ellen tietäisi varmuudella että olen täysin taju kankaalla koko operaation ajan. Nukutus ei pelota minua ollenkaan mutta operaation jälkeiset kivut ja todennäköiset hermovauriot kyllä pelottaa järjettömästi. Nämä pelot eivät ole leikin asioita eikä niitä saisi vähätellä. Jos menisin operaatioon ilman nukutusta, saisin paniikkikohtauksen vaikkei se sattuisikaan. Se tilanne on varmasti niin hirveä. Ei silloin hoito vain onnistu mitenkään. Onneksi nykyään kuitenkin edes jotkut hammaslääkärit ottavat pelon tosissaan. Tsemppiä aloittaja, nukutuksen komplikaatiot ovat todella harvinaisia ja anestesialääkäri + hoitaja valvovat tilaasi koko ajan leikkauksen aikana, se on heidän tehtävänsä siellä :)
Mene omalle lääkärille tai vaikka terveyskeskukseen ,kerro tuo pelko, kyllä pitäisi antaa sulle sopivaa esilääkettä reseptillä, voit sitten kokeilla vaikka sen yhden pillerin kotona ensin.
Moni lääkäri ymmärtää asian ja tietää miten toimia.
Hammaslekurilla on myös lääkkeitä,mutta saattaja pitää olla kait aina mukana.
Ihme kommentteja täällä että nukutusta ei tarvita... ei nukutusta turhaan tehdä missään. Viisaudenhampaat voi kasvaa leukaluun sisällä jolloin niitä ei missään puhdutuksessa voi kaivella pois. Itse olen käynyt yhden viisaudenhampaan poistossa nukutettuna, toinen vastaava operaatio tulossa tulevaisuudessa. Rohkeasti vaan ap, ei se niin kamalaa ole. Jälkipoteminen on oikeastaan kurjempaa.
Kyllä sitä puudutusainetta pystytään iskemään niin paljon, että ei satu vaikka vietäisi koko alaleuka. Johan itse sen todistit, että pelkäät nyt jopa nukutusta enemmän, kuin itse hampaan poistoa. Kyllä pärjäät puudutuksella. Rohkeasti vaan. Multakin poistettu kaikki neljä viisauden hammasta ihan puudutuksella, vaikka yksi oli erityisen hankalaan asentoon kasvanut.
Jos se ns "leikataan" niin se puudutetaan täysin, etkä tunne mitään.
Sitten kun pudutus loppuu, saattaa tulla enemmän tai vähemmän kipua pariksi päiväksi mutta sehän tulee, vaikka olisit ollut nukutuksessakin.
Miksi se tarvitsee poistaa nukutuksessa? Antavat kyllä sinulle esilääkityksen, siis rauhoittavan, ennen toimenpidettä. Jotkut julkisetkin antavat ilokaasua myös vaihtoehtona. Ei todellakaan tarvitse täysnarkoosia.
Itseänikin jännittää/pelottaa hammaslääkäri, mutta viisurit poistettiin helposti. Toki kaikilla se ei mene näin, etenkään alhaalta jos pitää poistaa, näin olen ymmärtänyt? Jos juuret eivät ole suorassa.
Ei se aina helppo operaatio ole kaikille. Ensimmäisellä kerralla ei ollut juuri yhtään kipua viisauden hampaiden poistossa, mutta vierähti silti tunti. Ylähammas lähti helposti. Alahammasta säädettiin puoli tuntia ja leikattiin kolmeen osaan.
Seuraavalla kerralla toisen puolen hampaista vain alahammas saatiin pois. Tämäkin puolessa tunnissa ja kolmessa osassa. Kudosta leikata ei onneksi tarvinnut Ylähammasta vetäessä kipu oli valtava puudutuksesta huolimatta (normaalisti saa 2 annosta puudutusta, sain maksimin). Ja se jäi suuhun kivun takia. Vetänyt 2000 hammasta ja vain yhdellä toisella käynyt näin.
Saa nähä jos lähtee seuraavalla kerralla, tai uusiin kuvauksiin ja mahdollisesti nukutuksessa pois.
Viisaudenhampaan poisto kuten kaikki muukin hammashoito nukutuksessa suoritetaan ns. kevyessä sedaatiossa.
Sen antaa anaestesialääkäri eikä sitä todellakaan tarvitse pelätä. Sedaatiosta toipuu nopeasti ja saattajan kanssa voi lähteä kotiin noin tunnin kuluttua toimenpiteen loppumisesta, oman voinnin mukaan. Sedaatio voidaan antaa myös lapsille, se on turvallinen tapa hoitaa hammaslääkäripelkoisia potilaita.
Sedaatio ei ole sama kuin täysanestesia joka vaatii sairaalaolosuhteet.
Ainakin 9 kertaa 10:stä onnistuu estämään aivastuksen, kun painaa nenän varresta molemmin puolin heti, kun nenää alkaa kutittaa. Yleensä menee sillä ohi. Huom. En tarkoita nenän sulkemista aivastuksen ajaksi, vaan ennaltaehkäisyä.