Viisaudenhampaan poisto nukutuksessa ahdistaa
Minulle tuli parin viikon päähän aika viisaudenhampaiden poistoon kuulemma tehdään nukutuksessa. tietysti hammas pitää poistaa koska alkanut oireilemaan mutta nyt on ollut koko päivän kauhea stressi tulevasta ajasta. Minulla on ennestään jonkin asteista pelkoa hammaslääkärillä käyntiin, en ole aikaisemmin ollut nukutuksessa mitä mahdollisia riskejä siinä on ? painan yli 100 kg miten ylipaino voi vaikuttaa ?kuinka harvinaista on että nukutuksesta ei herää? onko olemassa jotain numeroita minne voisi soittaa ja puhua tästä stressauksesta ennen tuota hammaslääkäri aikaa
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne huvikseen nukuta, hammas on ilmeisesti niin pahassa asennossa että on pakko. Kai niitä tapauksia, joissa nukutuksesta ei herää, on olemassa, mutta nykypäivänä tyyliin 0,01%.
Ensisijaisesti aina hampaanpoistot tehdään puudutuksessa, se että hammas vaatii leikkausta tai poisto on tiettävästi vaikea, ei ole peruste nukutukselle. Nukutus ei ole hampaanpoistoissa koskaan "pakko".
Kirurgille voi saada noissa tapauksissa lähetteen mutta ensisijaisesti puudutuksessa tehdään kaikki.T. Hammashoitaja
Tyttäreni nukutettiin ja poistettiin 4 viisuria kerralla. Onneksi ei tavan hammaslääkäri alkanut niitä repiä pois, sillä juuret ja hermot olivat niin kietoutuneita toisiinsa, että kuulemma kasvohermohalvaus olisi ollut lähestulkoon varma juttu. Mutta kyllä oli tyttö kipeä sen jälkeen, viikko meni niin vahvoilla opioideilla ja särkylääkkeillä, että oli ihan tokkurassa eikä silti saanut nukuttua kuin tunnin-pari kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää ottaa nukutuksessa?
Nukutukset on kyllä turvallisia mut multa viisurit ja pari muuta otettu puudutuksessa.
Ei tunnu missään ja paranee nooeasti ku katsoo, ettei se suojaava hyytymä lähde pois (ei lurskuttelua, yskimistä, pillillä imemistä, aivastamista pariin vuorokauteen).
Hyvin se menee, älä stressaa turhaan.
Tsemppiä!
Miten estät aivastuksen tulon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukutushammashoitoon ei ihan heppoisin perustein pääse, oletko nyt ihan loppuun asti miettinyt tämän jutun? Vai oletko menossa yksityiselle?
ihan julkiselle, heiltä tuli soitto aamulla
Soitto aamulla, etkö siis käynyt ennakkoon, jolloin hampaanpoisto todettiin. Yleensä on tarkistuskäynti?
olen ollu jonossa useamman kuukauden, on ollut aikaisempia tarkistus käyntejä jossa tehty porauksia ja muuta pieniä toimenpiteitä, toinen viisaudenhampaista on vain osittain puhjennut ja ollut viimeaikoina kipeytymään päin
Jos hammas on vain osittain näkyvissä, tehdään toimenpide leikkauksessa, ei puudutuksessa, siis isompi toimenpide kuin normaali hampaanpoisto puuduttaen. Ien leikataan auki jotta päästään hampaaseen kiinni, hammas on myös voinut kasvaa leukaluuhun kiinni, siksi leikkaus. Nukutusta et todennäköisesti saa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne huvikseen nukuta, hammas on ilmeisesti niin pahassa asennossa että on pakko. Kai niitä tapauksia, joissa nukutuksesta ei herää, on olemassa, mutta nykypäivänä tyyliin 0,01%.
Omituista jos hammas poistetaan nukutuksessa, en ole kuullutkaan sellasesta. Nukutus on aina riski. Siis se riski ettei koskaan herää, kuolee nukutukseen. Noh, se riski on vain otettava, ja nykyään tosiaan lääkärit osaa sitä riskiä minimoida. Ja kun kyseessä on tosiaan VAIN hampaanpoisto niin lääkärit voi varmaan aika vapaasti valita kaikista riskittömimmän nukutusmuodon. Ehkei ne käytä aitoa täysanestesiaa vaan jotain mitälie muuta, kuten esim dissosiaatioanestesiaa tms. Mutta en ole mikään nukutusexpertti. Nukutuksessa en ole koskaan ollut.
Mutta viisaudenhampaita multa on poistettu. Siitä poistamisesta kulkee hirveesti kauhutarinoita, hirveitä kiputarinoita! Sen huomasin ettei kannata uskoa yhtäkään tarinaa! Ilkeät ihmiset haluaa vain pelotella! Mulla oli viisaudenhampaassa vain kaksi huonoa puolta:
1. Kesti kaksi kuukautta päästä operaatioon ja niiden kahden kuukauden ajan ne hampaat sattui hirveästi, kuin kahden kuukauden ympärivuorokautiset jatkuvat tauottomat kuukautiskivut. Joten olin kaksi kuukautta putkeen tauotta kipulääketokkurassa. Noh, voihan silleenkin tavallaan elää että aivot on koko ajan jossain sumussa ja puoliunessa ja vähän kuin sammuksissa ja vähän muualla. Voimakkaimmat parhaat lääkkeet eli opioidit kannatti käyttää noiden kahden kuukauden aikana koska kivut operaation jälkeen oli 1000 kertaa pienemmät. Operaation jälkeen riitti normiparasetamolit/ibuprofeenit.
2. Verenvuoto operaation jälkeen. Se oli vähän ärsyttävää, ikävää, mälsää. Siis että suussa oli verta jota piti välillä nieleskellä. Mulla sitä onneksi oli tosi vähän, vain tosi vähän aikaa. Jollain kaverilla sitä oli joskus tosi paljon, tosi pitkän aikaa. Se ei ole kivuliasta tai vaarallista, se on vain tukalaa ja ärsyttävää. Mutta onneksi nuo operaation jälkeiset ongelmat kestää max yhden viikon. Sitten kaikki paha on ohi. Eli kunhan operaatioon vihdoin pääsee niin voi jo onnellisena huojentuneena todeta "huh, se oli siinä, 99% kaikesta pahasta on jo takana".
Ja oli sitten ai niin itseasiassa kolmaskin ongelma: poskien turpoaminen heti operaation jälkeen. Sekin on tukalaa. Suosittelen että otat operaatioon mukaan omassa laukussasi oman yhden jäisen kylmäkallen. Operaation jälkeen kotiin lähtiessäsi ala heti välittömästi pidellä sitä poskiasi vasten. Sellanen kylmä pakkaus poskia vasten muutaman tunnin ajan operaation jälkeen ihan oikeasti auttaa. Ne ei himskatti sentään anna kylmäpakkausta mukaan sieltä hammaslääkäriltä! Mulla ei ollut omaa kylmäpakkausta mukana, en tajunnut etukäteen.
Onhan sulla ollu aikaa kesästä asti laihduttaa, helposti 10kg ois jo lähteny.
Miksi et halunnut laihtua?
Älä ap suotta pelkää. Mut on kahdesti nukutettu hammaslääkärillä. Et tiedä mistään mitään. Heräät ja kaikki on tehty. Läheinen tai ystävä on hyvä olla mukana kun olo voi olla vähän hutera ja itse en muistanut mitään jälkihoito-ohjeita vaikka nyökyttelin kovasti kun niitä annettiin. Hyvin se menee! Ne on sen alan ammattilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Onhan sulla ollu aikaa kesästä asti laihduttaa, helposti 10kg ois jo lähteny.
Miksi et halunnut laihtua?
onkohan tähän niin fiksua vastata mutta edellisillä käynneillä jäänyt hyvin epäselvä kuva siitä onko nukutukseen edes mahdollisuutta, pitkä usemman kuukauden jonotus ilman mitään tietoa tulevista ajoista. lisäksi viime vuosi on ollut useamman läheisen kuoleman takia henkisesti nii raskas ettei mikään painonpudotusoperaatioon sitoutuminen ollut ihan päällimmäisenä mielessä. kohtalaisen hyvin ennen ajan saantia pystynyt olemaan ajattelematta mitä siihen mahdolliseen nukuttamiseen edes voi kuulua, sitten kun siitä soitettiin alkoi päässä puhelun jälkeen pyöriä vaikka mitä, kyllähän sitä puhelimessa hiukan käytiin läpi vaikka nyt jo vähän huomaakin et ajatuksenjuoksu meni vähän sumeaksi heti kun tästä nukutuksesta alettiin keskustelemaan
Te jotka jankutatte esilääkkeistä, ette varmaan ole kokeneet aitoa pelkoa. Mulla täytyy poistaa ainakin kaksi viisaudenhammasta kystan takia ja juuret ja hermot on tuhannen solmussa. Yksityisellä loppuu osaaminen niin pitää mennä julkiselle ja kuulemma voi ollakin mahdollista saada nukutus. Minä en kokeile esilääkkeitä koska en voi etukäteen tietää auttaako ne edes, ja pelkään niin hirveästi etten voisi mitenkään edes elää normaalisti ennen sitä ellen tietäisi varmuudella että olen täysin taju kankaalla koko operaation ajan. Nukutus ei pelota minua ollenkaan mutta operaation jälkeiset kivut ja todennäköiset hermovauriot kyllä pelottaa järjettömästi. Nämä pelot eivät ole leikin asioita eikä niitä saisi vähätellä. Jos menisin operaatioon ilman nukutusta, saisin paniikkikohtauksen vaikkei se sattuisikaan. Se tilanne on varmasti niin hirveä. Ei silloin hoito vain onnistu mitenkään. Onneksi nykyään kuitenkin edes jotkut hammaslääkärit ottavat pelon tosissaan. Tsemppiä aloittaja, nukutuksen komplikaatiot ovat todella harvinaisia ja anestesialääkäri + hoitaja valvovat tilaasi koko ajan leikkauksen aikana, se on heidän tehtävänsä siellä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää ottaa nukutuksessa?
Nukutukset on kyllä turvallisia mut multa viisurit ja pari muuta otettu puudutuksessa.
Ei tunnu missään ja paranee nooeasti ku katsoo, ettei se suojaava hyytymä lähde pois (ei lurskuttelua, yskimistä, pillillä imemistä, aivastamista pariin vuorokauteen).
Hyvin se menee, älä stressaa turhaan.
Tsemppiä!
Miten estät aivastuksen tulon?
Mulla toimii se, et painan saman käden peukulla ja etusormella nenänreijät tiiviisti umpeen.
Oletko joku pelkopotilas tai mt-ongelmainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa miten vältetään aivastaminen? Se kun tulee jos on tullakseen, joskus ihan tavaran kanssa.
Paina peukalonkynnellä etusormen kynnen alle voimakkaasti. Auttaa!
Iso neula ukkovarpaan kynnen alle ja potkaise seinään. On paljon tehokkaampi
Onhan siinä riskejä mutta riskit on siinäkin jos et hoida. Aika harva kuitenkin viisauden hampaan irroitukseen kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Onhan siinä riskejä mutta riskit on siinäkin jos et hoida. Aika harva kuitenkin viisauden hampaan irroitukseen kuolee.
Tilastojen valossa vähemmän kuin yksi kymmenstä kuolee hammaslääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kokeile esilääkityksessä?
Se lääkitys on tehokas! Kun se puree, ei edes tiedä joutuneensa lääkärin vastaanotolle. Reissulla pitää ola saattaja, koska omin avuin ei moneen tuntiin ole mitään asiaa yksin ulos eikä osaa kotiinsa. Kun siihen esilääkitykseen lisätään puudutus, ei tunne yhtikäs mitään. Kotona sitten uni maittaa!
Vierailija kirjoitti:
Te jotka jankutatte esilääkkeistä, ette varmaan ole kokeneet aitoa pelkoa. Mulla täytyy poistaa ainakin kaksi viisaudenhammasta kystan takia ja juuret ja hermot on tuhannen solmussa. Yksityisellä loppuu osaaminen niin pitää mennä julkiselle ja kuulemma voi ollakin mahdollista saada nukutus. Minä en kokeile esilääkkeitä koska en voi etukäteen tietää auttaako ne edes, ja pelkään niin hirveästi etten voisi mitenkään edes elää normaalisti ennen sitä ellen tietäisi varmuudella että olen täysin taju kankaalla koko operaation ajan. Nukutus ei pelota minua ollenkaan mutta operaation jälkeiset kivut ja todennäköiset hermovauriot kyllä pelottaa järjettömästi. Nämä pelot eivät ole leikin asioita eikä niitä saisi vähätellä. Jos menisin operaatioon ilman nukutusta, saisin paniikkikohtauksen vaikkei se sattuisikaan. Se tilanne on varmasti niin hirveä. Ei silloin hoito vain onnistu mitenkään. Onneksi nykyään kuitenkin edes jotkut hammaslääkärit ottavat pelon tosissaan. Tsemppiä aloittaja, nukutuksen komplikaatiot ovat todella harvinaisia ja anestesialääkäri + hoitaja valvovat tilaasi koko ajan leikkauksen aikana, se on heidän tehtävänsä siellä :)
Minä ainakin olin taju kankaalla, nukahdin esilääkityksen jälkeen, se piti ottaa sängyssä maaten, ettei kaadu, kun sen teho iskee, ja se todella iski: valot sammuivat ihan kokonaan. Hampaita lähti viisi, enkä tiennyt toimituksesta mitään.
Julkisella nukutuksessa? Ei nukutusta tehdä ellei ole todella perusteltua syytä. Ja jos nukutus tehtäisiinkin niin ei ainakaan ilman esitutkimuksia joissa poislukitaan mahdolliset esteet (sairaudet, lääkitys, tulehdusarvot jne).
Puudutuksessa ei oikeasti tunne kipua saati muutakaan.
Minusta kaikista inhottavin osuus viisaudenhampaan poistossa oli se rönkgten-kuvan otto. Tuntui että tukehtuu siihen liuskaan. Minulta poistettiin hammas siis särkypäivystyksessä, enkä ehtinyt etukäteen stressaamaan tilannetta.
Syömään ei pystynyt, reikä jomotti kyllä, mutta kipulääkkeellä selvittiin.
Nyt pitäisi taas uskaltautua hampaan poistoon ja eniten ällöttää jo valmiiksi se, että pariin päivään ei saa hampaita pestä kunnolla.
Tuo nyt oma kokemukseni ja jos ei ole ihan pakko, niin ei se nukutus kannata.
Jos juuret ovat ok, niin suosittelen poistoa puudutuksella ja pyydä vaikka rauhoittavaa lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Älä ap suotta pelkää. Mut on kahdesti nukutettu hammaslääkärillä. Et tiedä mistään mitään. Heräät ja kaikki on tehty. Läheinen tai ystävä on hyvä olla mukana kun olo voi olla vähän hutera ja itse en muistanut mitään jälkihoito-ohjeita vaikka nyökyttelin kovasti kun niitä annettiin. Hyvin se menee! Ne on sen alan ammattilaisia.
Mulle tehtiin hommat esilääkityksessä, enkä tiedä, oliko lääkäri mies vai nainen: papereista sen kyllä luin, mutta ei tietoa, miltä näytti. Saattaja oli pakko olla mukana. Esilääkitys annettiin rauhallisessa paikassa, muita potilaita ei näkynyt tai kuulunut, vain hoitaja kurkkasi silloin tällöin, antoi ensin huudella suun, sitten lääkkeet, sitten kehotti makuulle, sängyllä istuminen ei riittänyt. Vessassa piti käydä jo ennen lääkitystä. Lääkkeiden jälkeen untenmaille, saattajan autoon rullatuolilla, kertoi laittaneensa mulle turvavyön, sitten nukahdin. Ajettiin 50km, minä nukuin, kotitalon ovella herätys, hoippuen sisälle, sänkyyn nukkumaan, matkalla sinne tippui ulkovaatteet sinne tänne.
Yllättävän paljon hammasoperaatioita tehdään nukutuksessa, varsinkin lasten puolella. Tällä hetkellä potilaita on enemmän kuin niitä keretään hoitamaan, jonot kasvaa. Nukutusta harvemmin tarjotaan aikuispuolella, koska se on yhteiskunnalle hyvin raskas ja kallis hoitomuoto vs. puudutuksessa tehtävänä. Hoitojonot ovat aivan järkyttävän pitkät, mielestäni tätä ongelmaa pitäisi enemmän tuoda julki. Hammashoito ei pärjäisi ilman yksityistä terveydenhuoltoa, jolle kunnat syynäävät ostopalveluseteleitä. Mutta kyllä nukutushammashoitoihinkin pääsee, mutta kuten selväksi on käynyt niin ei kovin helposti. Ei täällä sitä kannata kummastella, jokainen meistä diagnosoidaan yksilöllisesti. Joillekin pelkotilat ovat todella suuret ja tällöin nukutus on parempi vaihtoehto. Hoitamattomat hampaan tulevat pitkässä juoksussa yhteiskunnalle paljon kalliimmaksi. Esim. tekonivelleikkaukseen et pääse, jos hampaat eivät ole kunnossa. Pahat hammasongelmat voivat aiheuttaa hengenvaarallisia tulehduksia esim. sydämeen.
Itselläni kaikki visurit on poistettu, kolme lähti alle 20 sekunnissa, mutta yksi kesti yli puoli tuntia. En ole koskaan kokenut mitään yhtä ahdistavaa. Hammaslääkäri ei ilmeisesti ollutkaan niin pätevä.. Tuhisi ja puhisi, ähki ja huhki. Syytti koko ajan minua levottomasta kielestä, yskimisestä ja siitä, miten huonosti sain pidettyä suuta auki. Ongelman syynä oli tosin puudutus, joka levisi koko puolen pään alueelle, en tuntenut nielurefleksiä kunnolla, en alaleukani asentoa saatika kieltäni. Muistan vain sen ahdistuksen ja kyyneleet valuivat. Päätäni särki koko seuraavan viikon. Tämä jätti jäljeen pahat fiilikset hammaslääkäriä kohtaan, onneksi viimeisin visurin poisto kesti vain sen pienen hetken, joten siitä tiesin, että hammaslääkäreiden joukossa on myös niitä mätiä omenoita.
Tsemppiä hampaanpoistoon ap, sinua saa jännittää ja ahdistaa. Kohtaan sitä jännitystä työssäni päivittäin ja niitä potilaita on paljon enemmän kuin niitä joita ei jännitä.
Elvytysvalmius on aina olemassa.. Etkä ole suuren riskin potilas. Voisitko lopettaa turhan trollailun, kun ap:lla on selvästi ahdistusta asiasta?