Onko olemassa vastausta kysymykseen MIKSI?
Vai onko sana "miksi" sellainen "mahdoton sana", eli sellainen joka itsessään on täydellisen ristiriitainen tms joten siihen ei koskaan voi löytyä mitään vastausta, onko se sellainen sana joka itsessään estää itseensä vastaamisen? Onko kysymys MIKSI sellainen kysymys joka ei ole vastattavissa?
Koska itse näkisin niin että vastaus kysymykseen miksi on jokin "syy". Miksi jotain tapahtuu? Vastaus: jostain syystä. Mutta jos on olemassa jokin syy, niin sen syyn taustalla pitää olla myös jokin syvempi syy, niinsanottu "juurisyy". Ja sen juurisyyn taustalla pitää olla vielä syvempi syy, niinsanottu "vielä juurempi syy". Ja kaikkien näiden juurisyiden ja vielä juurempien syiden ja sitäkin juurempien syiden taustalla pitää olla jokin "kaikkein juurimmaisin syy". Ja jos kaikkein juurimmaisinta syytä ei löydetä - niin ei voi löytää syytä millekään muullekaan! Jos kaikkein syvintä juurta ei löydy - niin ei me tiedetä syytä myöskään millekään mitä on pinnalla.
Kommentit (9)
On olemassa. Oikea vastaus on: SIKSI.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa. Oikea vastaus on: SIKSI.
No ehei! On niitä muitakin oikeita vastauksia. Ainaskin:
1. Mitäs luulet!
2. KVG!
3. Mieti ite!
The Answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything is 42.
Numero 42.
Piin neliöjuuri kertaa maapallon väkiluku ja läskin määrä on vakio ja olen onnellinen asioista joita minulla on.
Intuitioonsa kantsii luottaa.
Haiseeko kuningattaren kakka?
On. Vastaus alkaa "siksi, että...".
"Miksi" ei katoa koskaan, koska se on tärkein kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisi?
No miksipä ei olisi?
Joten kenties vastaus kaikkiin miksi-kysymyksiin on: miksi ei?
Asiat ovat niinkuin ne ovat. Ei kuitenkaan ikuisesti.