Naapuri raivoaa ja huutaa lapselleen
Ihan kamalaa kuunneltavaa :( Tekisi mieli hakea lapsi pois.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Joskus niille lapsille huudetaan.
Hermot voi palaa pitkäpinnaisemmallakin.
Tämä on tätä nykypäivää, kun seiniä pitkin juoksevalta lapselta pitäisi kuiskien kysyä, että haluaisiko hän rauhoittua.
Sitten ihmetellään, miksi Suomessa syntyy niin vähän lapsia. Kukaan ei uskalla, koska ap:n kaltaiset kauhistelijat ovat korva kiinni seinässä odottamassa koska voisi soittaa sossuun ja aiheuttaa lisä stressiä perheelle.
On se kummallista kun valtaosassa perheitä ne lapset (ja aikuiset) kommunikoi niin ettei tarvitse kilpaa huutaa. Tottakai on uhmaa ja teini-ikää mutta jos aikuinen vajoaa samalle tasolle niin ei ihan normaalilta kuulosta, etenkään, jos huutokonsertti on joka päiväistä. Ei tarvitse olla korvat seinässä kiinni. Luuletko että kukaan haluaa kenenkään naapurin kotielämää vapaaehtoisesti kuunnella? Miksi lapsella on tarve juosta pitkin seiniä? Ei ole saanut sinulta huomiota? Ei ole saanut ulkoilua tai aktiviteettia tarpeeksi, eli liikaa ruutuaikaa ja huonoa ravintoa? Siinä mennään pahasti vikaan jos alat ulkopuolisia syyllistämään siitä, että välittävät lapsen turvallisuudesta ja hyvinvoinnista.
Olisipa joku puuttunut omassa lapsuudessani väkivaltaan eikä vain kuunnellut naapurissa nössönä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kerrottu täällä sata kertaa, että sossua ei kiinnosta lapsille huutaminen ja kiroilu. Ei edes selvä kyykyttäminen ja nöyryyttäminen.
Tuo on vaan terve merkki. Suomessa ei ole lakia joka kieltäisi huutamisen, kiroilun, kyykyttämisen tai nöyryyttämisen. Oikeusvaltiossa vain kielletyistä asioista tulee rangaista.
Ei kiellä ei, mutta hirveää katsoa läheltä miten lapset asiasta kärsii.
Mistä tiedät, että kärsivät? Kasvatusasioista on valtavasti erilaisia mielipiteitä, ja se mikä yhden mielestä on todella hyvää kasvatusta on usein jonkun toisen mielestä todella huonoa kasvatusta.
Nautitko sinä ihmisten seurasta jotka huutavat, nimittelevät ja kiroilevvat sinulle? Niin, et nauti. Älä alista lapsia tai oikeuta itseäsi tällaiselle käytökselle. Lapsella ei välttämättä ole ketään muuta aikuista kenelle uskaltaa avautua kotioloistaan ja harvemmat uskaltaa kääntyä vanhempiaan vastaan. Henkistä väkivaltaahan tuollainen on.
Vierailija kirjoitti:
Äitee on sanonut että jos haluaa että kuunnellaan, pitää puhua erityisen hiljaa...
Moni ei edes kuule hiljaista puhetta.
Joskus niille tosiaan huudetaan kun ei mikään mene perille. On se silti erittäin huono tapa ja väärä malli lapsille. Aikuisen pitäisi kyetä hillitsemään raivonsa vaikka lapset ovat välillä raivostuttavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tätä nykypäivää, kun seiniä pitkin juoksevalta lapselta pitäisi kuiskien kysyä, että haluaisiko hän rauhoittua.
Sitten ihmetellään, miksi Suomessa syntyy niin vähän lapsia. Kukaan ei uskalla, koska ap:n kaltaiset kauhistelijat ovat korva kiinni seinässä odottamassa koska voisi soittaa sossuun ja aiheuttaa lisä stressiä perheelle.En minä huuda lapsille. En myöskään työkavereille, naapureille tai kassalle. Siis miksi ihmeessä huutaisin ihmisille joista välitän eniten? Lapsikin ymmärtää ihan normaalia puhetta, kannattaa kokeilla joskus. Lapset oppivat mallista.
Jos ne lapset aina ymmärtäisivät puhetta, niin hermo tuskin menisi eikä ikinä tarvitsisi korottaa ääntään.
Vierailija kirjoitti:
Joskus niille tosiaan huudetaan kun ei mikään mene perille. On se silti erittäin huono tapa ja väärä malli lapsille. Aikuisen pitäisi kyetä hillitsemään raivonsa vaikka lapset ovat välillä raivostuttavia.
Huono tapa, kyllä. Mutta se aikuinen, vanhempi, on myös vain ihminen. Kukaan meistä ei ole täydellinen ja kaikilla on joskus heikot hetkensä.
Vierailija kirjoitti:
Ja siis oppia tuokin. Ihmisen pinna ei ole loputon. Ennemmin kokeilee miten pitkään kannattaa kaivaa verta nenästä kotona, jossa äiti tai isä korottaa ääntään, kuin nakkikioskilla, jossa kännipena tuikkaa moralla keuhkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ihmetellään, miksi Suomessa syntyy niin vähän lapsia. Kukaan ei uskalla, koska ap:n kaltaiset kauhistelijat ovat korva kiinni seinässä odottamassa koska voisi soittaa sossuun ja aiheuttaa lisä stressiä perheelle.En minä huuda lapsille. En myöskään työkavereille, naapureille tai kassalle. Siis miksi ihmeessä huutaisin ihmisille joista välitän eniten? Lapsikin ymmärtää ihan normaalia puhetta, kannattaa kokeilla joskus. Lapset oppivat mallista.
Jos ne lapset aina ymmärtäisivät puhetta, niin hermo tuskin menisi eikä ikinä tarvitsisi korottaa ääntään.
Vanhemmuuden haasteista poistuisi puolet, jos lapset aina ja kaikkialla kuuntelisivat ja tottelisivat. Mutta kun ei se mene niin. Meidänkin keskimmäinen on sen päiväinen vatuloija, että myöhästyttäisi jatkuvasti jostain, jos koskaan ei korotettaisi ääntä.
Pidän kyllä silti erikoisena jos koko ajan pitää huutaa.
Mitä se huutaa? Huutaako esim. Kerran viikossa koita nyt v_ttu siivota huoneesi S-tana vai jotain tapan sut tyylistä? Ensimmäisen ollessa kyseessä en tekis mitään, toisessa tapauksessa harkitsisin lastensuojeluilmoitusta ja poliisille soittoa.
Ei kaikilla riitä resurssit auttaa henkilökohtaisesti. Oma elåmä voi olla kiireistä tai ne omat lapset vaativat paljon juuri sillä hetkellä. Töiden jälkeen haluaa olla omien lasten kanssa eikä hoitaa naapurin lapsia.
Harva siis jaksaa alkaa naapurille ilmaiseksi lapsenpiiaksi.
Haluaako naapuri edes antaa lapsiaan jollekin randomille tai kutsua naapuria kylään ja avautua hänelle väsymyksestään?
Kyllä se lasu on se oikea osoite.
Ei tuollainen huutaminen ole normaalia.
Itsekin olen huutanut lapsilleni kun olivat pieniä. Minulla oli kolme pientä ja kahdella heistä todettiin myöhemmin adhd. Olin ihan loppu ja siksi huusin. En siltikään olisi halunnut naapuria oven taakse kyselemään.
Nyt minulla on yksi pieni ja nuo kolme ovat jo isoja. Helppoja ja rauhallisia teinejä kaikki jotka ei aiheuta harmaita hiuksia.
Kuopus on helppo. Tai kyllä hänkin osaa kiukutella ja olla hankala mutta en karju hänelle koskaan. En ole väsynyt ja olen muutenkin onnellinen niin osaan suhtautua hänen kiukkuun empaattisesti ja menettämättä itse malttia. Ei ole tarvetta huutaa kenellekään.
Minua nolottaa aiempi käytökseni ja tunnen siitä syyllisyyttä.
Jos huuto, karjuminen ja rumasti puhuminen on toistuvaa niin lasu. Tasapainoinen ja onnellinen vanhempi ei huuda ja karju lapsilleen. Jotain on pielessä silloin.