Vähensin suihkussakäyntiä, ja yllätyin että nykyään en edes halua suihkuun joka päivä.
Ennen se oli tapa, että illalla vasta rentoutui suihkun jälkeen. Nykyään riittää että saa toiset vaatteet päälle, eikä edes viitsisi käydä suihkussa aina. Ihokaan ei kutise niin paljon.
Kommentit (55)
Te jotka alatte haista, niin mistä kohtaa haisette?
Itse käytän kainaloissa deodoranttia ja tuntuu että se on niin imeytynyt ihoon ettei haittaa vaikka jokupäivä unohtuisi.
Oon itse lihava joten mulla ei ole tollasta vaihtoehtoa. Paikat alkaa väkisinkin haisemaan, jos on edes 2 päivää ilman suihkua ja mitään en inhoa niin paljoa kuin pahoja hajuja.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän kainaloissa deodoranttia ja tuntuu että se on niin imeytynyt ihoon ettei haittaa vaikka jokupäivä unohtuisi.
Iho, kauttaaltaan.
Kun on rasvainen iho, niin ei se pelkkä kainaloiden pesu auta yhtään.
Mä pesen jalat lavuaarissa lämpimällä vedellä, tulee lämmin ja virkistyneempi olo. Tämä siis vinkkinä sille joka kävi lämpimikseen suihkussa.
AP on hallituksen energiansäästökätyri. Infosotavaikuttamista.
Suihkuttelun vähennys on ekoteko!
Suihku ja ammeet kuluttavat hirmuisesti lämmintä vettä = hirmuisesti energiaa.
Suomimies peseytyy saunavuorolllaan tai saunassaan kerran v:kossa. -Toisaalta ylihygienisyys on pahasta.
Vierailija kirjoitti:
tietenkin hikirauhasten kohdalta
Vierailija kirjoitti:
Tuo olisi mielenkiintoista. Mutta mitä teet, kun olet ns. syväjäässä? Että palelet eikä mikään vaatemäärä riitä. Itselläni siihen tehoaa lämmin suihku (lyhytkin) ja sitten on edes tunnin ihan lämmin olla. Liikun suhteellisen paljon, käytän 100% villavaatteita ja olen normaalipainoinen, mutta verenkierto on ilmeiseti vain heikko.
Eikö siis edes ulkovaatteet päällä oleilu auta? Mä vedän toppavaatteet päälle jos sauna on liian vaivalloista. Kuumaa teetä lisäksi.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Mjaa. Minä olen töissä kaupanalalla, ja käyn kyllä päivittäin suihkussa ennen töihin menoa. Pitää olla puhdas, jos käsittelee ihmisten ruokia.
Minä käyn joka aamu suihkussa pesten itseni kokonaan, sillä se erottaa tehokkaasti yön ja päivän toisistaan. Se on varman keino saada itsensä liikkeelle ja oleellinen osa aamurutiineja kuten parranajo, makuuhuoneen tuulettaminen ja vuoteen petaaminen.
Samalla on suurimman osaa päivää puhdas ja raikas etenkin jos on tekemissä muitten ihmisten kanssa. Jos ei suoranaisesti urheile, niin riittää että loppupäivän aikana pesee kasvot, kainalot ja kädet tarvittaessa. Hampaat pesen tavallisesti kolmesti päivässä ruokailun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Sinä siis noudatat 1600- ja 1700-luvun aatelisten hygieniaa, jossa pahat hajut peitetään hajusteilla että ei tarvitse kylpeä vedessä. Peseytyminen on tarpeellista vain lääkärin määräyksestä.
https://www.voanews.com/a/science-health_historian-explores-evolution-p…
Louis XIV of France, for example, is said to have taken only two baths in his adult lifetime — both times recommended by his doctors. The king had headaches, and his doctors thought bathing would help cure the condition. It did not, and he never bathed again.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mjaa. Minä olen töissä kaupanalalla, ja käyn kyllä päivittäin suihkussa ennen töihin menoa. Pitää olla puhdas, jos käsittelee ihmisten ruokia.
Minä käyn joka aamu suihkussa pesten itseni kokonaan, sillä se erottaa tehokkaasti yön ja päivän toisistaan. Se on varman keino saada itsensä liikkeelle ja oleellinen osa aamurutiineja kuten parranajo, makuuhuoneen tuulettaminen ja vuoteen petaaminen.
Samalla on suurimman osaa päivää puhdas ja raikas etenkin jos on tekemissä muitten ihmisten kanssa. Jos ei suoranaisesti urheile, niin riittää että loppupäivän aikana pesee kasvot, kainalot ja kädet tarvittaessa. Hampaat pesen tavallisesti kolmesti päivässä ruokailun jälkeen.
hampaat kannattaisi pestä ennen ruokailuja
Pari kertaa viikossa suihkussa.
Bidee päivittäin.
Kainalot pesen joka päivä.
Hyvin pärjää....
T. Eläkeläinen
Kaikki muut kuitenkin toivovat että kävisit useammin suihkussa? :D
Minä käyn suurin piirtein joka toinen päivä suihkussa. Joskus voi jäädä väliin kaksikin päivää, enkä haise. Olen keski-ikäinen nainen. Kasvot pesen aamuin illoin ja alapään huuhtelen bideellä kerran päivässä. Nuorempana oli pakko pestä kainaloita pari kertaa päivässä kun haisin muuten niin voimakkaasti hielle. Se ongelma on kuitenkin, onneksi, iän myötä poistunut. Kainaloitakin pesin yleensä lavuaarin yllä.
Peseytyä täytyy tietysti tarpeen mukaan. Jos tarvetta ei ole, ei kannata turhaa lutrata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hampaat kannattaisi pestä ennen ruokailuja
Aivan. Hampaat pestään ruuan suojaksi. Ei ruokailun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän kainaloissa deodoranttia ja tuntuu että se on niin imeytynyt ihoon ettei haittaa vaikka jokupäivä unohtuisi.tietenkin hikirauhasten kohdalta
Ei hiki tai iho haise jos on puhdas. Lika ja bakteerit aiheuttaa hajun.
Minä käyn suihkussa aamuin illoin, enkä todellakaan ole vähentämässä säästö- enkä muistakaan syistä.
Likaiset ihmiset haisevat kamalalle eikä "kukaan ei ole valittanut, että haisisin" ole tae yhtään mistään. Kuinka moni ihminen kehtaa sanoa toiselle, että haiset pahalle? En minä ainakaan kehtaa vaikka usein joudun olemaan esim. töissä haisuleiden kanssa.. Viimeksi tänään yksi kollega haisi hielle ja toinen hammasmädälle.
Meidän perheessä käytiin 40-50 vuotta sitten saunassa kaksi kertaa viikossa: keskiviikkoisin ja lauantaisin. Lauantaisin pestiin tukka. Ja näin toimivat perheen aikuiset sekä lapset. Missään ei koskaan kukaan tuonut esiin, että se ei olisi riittävää.
Sittemmin rupesin käymään suihkussa ja pesemään tukan joka aamu. Nyt alkaa olla sen verran ikää, että tuntuu, että tuo lapsuuden aikainen pesurytmi voisi olla ihan riittävä.
en minäkään käy joka päivä. Aloitin tradition ihotautilääkärini käskystä, sillä olen atoopikko. Alapään voi pestä bideesuihkulla. Antiperspirantti on 48h tuntia kestävä, ja siinä teho kestää ylikin tuon 48 tuntia, joten sitten kun kainalot alkaa haiskahtaa, käyn suihkussa. iltaisin pyyhin biohjaoavalla pesupyyhkeellä nivusalueet ja tissien alta, sekä korvien takaa (hiki haisee, kun en noille alueille antiperspiranttia laita)