Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapuri tiskaa jatkuvasti

Vierailija
18.09.2022 |

Ihmettelen uusien seinänaapurieni toimintaa. Aina ennen täällä on ollut rauhallista ja hiljaista asua kunnes himotiskaaja muutti naapuriin. Perheessä asuu isä kahden lapsensa kanssa. Kertokaapa minulle, että onko se tosiaan normaalia käyttää päivässä 2-3h tiskaukseen?! Ihan jokainen päivä! Ensimmäisen kerran veden kohina ja asioiden kilinä alkaa klo 15.30 aikoihin ja kestää tunnin verran. Sen jälkeen melko hiljaista muutama tunti, kunnes taas alkaa klo 21 jälkeen tunnin parin tiskaus. Siis mitä helvettiä oikeesti?! Mulla menee hermo kun seinän takana kohisee taukomatta vesi. Siis puhumattakaan suihkussa käynneistä ja vessan vedoista. Mä haluan mennä nukkumaan klo 21.30, mutta nykyisin se on mahdotonta heidän jatkuvan tiskauksen takia!!! Käytän joo korvatulppia, mutta nekään ei peitä sitä kohinaa. Voisikohan sitä käydä huomauttamassa asiasta? Onko mulla vastaavia kokemuksia? Jos joku muu on hulluna tiskaukseen niin avatkaa vähän mulle asiaa, että mikä siinä voi kestää niin kauan joka ikinen päivä.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sama seinänaapuri, joka marssii korkokengät jalassa yläkerrassa koko yön?

Ei se ole seinänaapuri, jos asuu yläpuolella. Se on yläkerran naapuri. Seinänaapuri asuu vieressä. 

Kuinka se korkokengät jalassa marssiminen ja virtsaamisen pauhu kuuluvat seinän läpi?

Vierailija
62/75 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kuvia niistä äänistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sama seinänaapuri, joka marssii korkokengät jalassa yläkerrassa koko yön?

Ei se ole seinänaapuri, jos asuu yläpuolella. Se on yläkerran naapuri. Seinänaapuri asuu vieressä. 

Kuinka se korkokengät jalassa marssiminen ja virtsaamisen pauhu kuuluvat seinän läpi?

Kyllähän ne äänet kuuluu, jos on korva seinässä kiinni?

Vierailija
64/75 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

erityisherkät ovat rasittavia valittajia

Vierailija
65/75 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä luulin että olisin saanut samaa mieltä olevia kommentteja. Oletteko te kaikki tosiaan sitä mieltä että ok asua melun keskellä? Ettekö kaipaa rauhaa kotona? Oma stressitaso alkaa olla tosi korkealla naapurin tiskauksen ja muidenkin äänien takia. Ei tämä ole ihmisen elämää.

Eipä sitten muuta kuin huomenna heti aamusta psykiatriseen hoitajaan yhteyttä. Ei nimittäin ole normaalia stressaantua toisten ihmisten tiskauksista. 

Olen yrittänyt hakea apua mutta se on tosi vaikeaa ja aikaa vievää :[ Kävin lääkärissä puhumassa unettomuudesta ja muista ongelmista. Sain lähetteen psykiatriselle mutta aika sinne on vasta loppuvuonna. Tiedän etten ole normaali. Lääkkeitä en halua käyttää.

Mun vinkit:

- pimentävä rullaverho tai verhot (pitää yltää kunnolla ikkunan yli/tarpeeks leveät)

- unimaski

- hyvät (kunnon) korvatulpat. Niitä on erilaisia, osa eristää enemmän kuin toiset, katso että koko on oikea. Vaihda tarpeeksi usein koska turpoavat/eivät eristä jos käytät liian monta päivää putkeen

- nukahtamislääke jos pakko. Pelkkä tieto siitä että sulla on sitä kaapissa voi jo itsessään autta. Ei kannata turhaan pelätä kunhan noudatat lääkärin ja apteekin ohjeita.

- pehmeät/lämpimät sukat voi auttaa nukahtamaan nopeammin

-hyvä tyyny! Ite tykkään memory foam-tyynystä (esim. Etne!). Jos varaa niin memory foam-patja mutta hyvä tyyny auttaa paljon

- älä juo ennen nukkumaanmenoa tai syö 2-4h tuntiin ennen nukkumaan menoa

- luo samat unirutiinit joka päivälle

- tarvttaessa vaikka radio hiljaiselle taustalle yöksi

- harrasta liikuntaa päivittäin, esim. kävely mutta ei just ennen nukkumaanmenoa

- älä loju liikaa sängyssä

- ja tottakai vältä liikaa kofeiinia ym ja vältä sinistä valoa

-älä tuijota kelloa vaikka stressaa

-huolivihko ja pieni (ei kirkas) pöytälamppu yöpöydälle, jottei tarvi aina nousta ylös. Ylipäätään vähennä/himmennä valaistusta illalla aina samaan aikaan ja aamulla ole kirkasvalon kanssa hetken herätessä (esim. aamukahvin kanssa)

-jos et vieläkään halua niitä lääkkeitä niin apteekista saa myös valeriaanaa

Vierailija
66/75 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä luulin että olisin saanut samaa mieltä olevia kommentteja. Oletteko te kaikki tosiaan sitä mieltä että ok asua melun keskellä? Ettekö kaipaa rauhaa kotona? Oma stressitaso alkaa olla tosi korkealla naapurin tiskauksen ja muidenkin äänien takia. Ei tämä ole ihmisen elämää.

Eipä sitten muuta kuin huomenna heti aamusta psykiatriseen hoitajaan yhteyttä. Ei nimittäin ole normaalia stressaantua toisten ihmisten tiskauksista. 

Olen yrittänyt hakea apua mutta se on tosi vaikeaa ja aikaa vievää :[ Kävin lääkärissä puhumassa unettomuudesta ja muista ongelmista. Sain lähetteen psykiatriselle mutta aika sinne on vasta loppuvuonna. Tiedän etten ole normaali. Lääkkeitä en halua käyttää.

Mun vinkit:

- pimentävä rullaverho tai verhot (pitää yltää kunnolla ikkunan yli/tarpeeks leveät)

- unimaski

- hyvät (kunnon) korvatulpat. Niitä on erilaisia, osa eristää enemmän kuin toiset, katso että koko on oikea. Vaihda tarpeeksi usein koska turpoavat/eivät eristä jos käytät liian monta päivää putkeen

- nukahtamislääke jos pakko. Pelkkä tieto siitä että sulla on sitä kaapissa voi jo itsessään autta. Ei kannata turhaan pelätä kunhan noudatat lääkärin ja apteekin ohjeita.

- pehmeät/lämpimät sukat voi auttaa nukahtamaan nopeammin

-hyvä tyyny! Ite tykkään memory foam-tyynystä (esim. Etne!). Jos varaa niin memory foam-patja mutta hyvä tyyny auttaa paljon

- älä juo ennen nukkumaanmenoa tai syö 2-4h tuntiin ennen nukkumaan menoa

- luo samat unirutiinit joka päivälle

- tarvttaessa vaikka radio hiljaiselle taustalle yöksi

- harrasta liikuntaa päivittäin, esim. kävely mutta ei just ennen nukkumaanmenoa

- älä loju liikaa sängyssä

- ja tottakai vältä liikaa kofeiinia ym ja vältä sinistä valoa

-älä tuijota kelloa vaikka stressaa

-huolivihko ja pieni (ei kirkas) pöytälamppu yöpöydälle, jottei tarvi aina nousta ylös. Ylipäätään vähennä/himmennä valaistusta illalla aina samaan aikaan ja aamulla ole kirkasvalon kanssa hetken herätessä (esim. aamukahvin kanssa)

-jos et vieläkään halua niitä lääkkeitä niin apteekista saa myös valeriaanaa

Valeriaana on hyvä mutta kannattaa kokeilla myös kärsimyskukkaa. Minulla se toimii paremmin kuin valeriaana.

Vierailija
67/75 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai.

Joku naapureistani kuulostaa olevan suihkussa nyt.

Siis kuka käy suihkussa sunnuntaina klo 16?!?

Seinänaapuri ilostutti iskuporakoneen äänellä.

Löysää vähän hei.

No hei, tulin juuri kuntosalilta ja käyn mieluummin omassa suihkussani kuin salilla, etenkin kun polkaisen fillarilla sieltä kotiin, tyhmäähän se olis salilla suihkussa käydä ja tulla uudelleen hikeen pyöräillessä.

Vierailija
68/75 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoit itsekin, että olet yliherkkä ja muutenkin herkkä stressille. Ethän sä voi montaa kuukautta odotella ilman unta. Joku lääke vois saada sut rentoutumaan ja nukuttua, ei niitä lopun ikää tarvitse syödä.

Oon itsekin herkkä ja kroonisesti uneton. Siksi mulla on lääkkeet, en aio kärsiä koko elämääni.

Muutaman yön kun saat nukuttua, niin se äänistä ärsyyntyminenkin vähenee. Uupumuksen rajoilla ja unettomana sitä kiinnittää huomiota herkemmin niihin.

Ja laita itsellesi jotain hyvää musiikkia/ äänikirjoja/ mitälie ikinä soimaan johon voit keskittyä. Opettele rauhoittumista muutenkin. Muiden elämää et voi estää, siihen tulee sopeutua.

Vierailija
69/75 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että sun ongelma ei ole naapurin tiskaus vaan loppuun palaminen.

Kuinka sä muuten voit? Mikä stressaa ja ahdistaa?

Vierailija
70/75 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä se meille!

Vierailija
71/75 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tiskaa vasta klo 15.30, niin kyllä sitä tiskiä tulee jos on kaksi lasta ja aikuinen. Siinä on syöty jo aamupala, lounas ja välipala ja kenties päivällinen. Mahdollisesti vielä vieraiden riskit. Normaalilta kuulostaa.

Vierailija
72/75 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tiskaa vasta klo 15.30, niin kyllä sitä tiskiä tulee jos on kaksi lasta ja aikuinen. Siinä on syöty jo aamupala, lounas ja välipala ja kenties päivällinen. Mahdollisesti vielä vieraiden riskit. Normaalilta kuulostaa.

Ei riskit vaan tiskit

Vierailija
73/75 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että sun ongelma ei ole naapurin tiskaus vaan loppuun palaminen.

Kuinka sä muuten voit? Mikä stressaa ja ahdistaa?

Henkinen pahoinvointi on vain lisääntynyt tämän vuoden sisällä. Elämän merkityksettömyys vaivaa. Jatkuva väsymys ja tyytymättömyys kaikkeen. En tule ihmisten kanssa toimeen eikä minulla ole ketään läheisiä ihmisiä ympärilläni. Elämä on pelkkää yksinäistä puurtamista.

Vierailija
74/75 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoit itsekin, että olet yliherkkä ja muutenkin herkkä stressille. Ethän sä voi montaa kuukautta odotella ilman unta. Joku lääke vois saada sut rentoutumaan ja nukuttua, ei niitä lopun ikää tarvitse syödä.

Oon itsekin herkkä ja kroonisesti uneton. Siksi mulla on lääkkeet, en aio kärsiä koko elämääni.

Muutaman yön kun saat nukuttua, niin se äänistä ärsyyntyminenkin vähenee. Uupumuksen rajoilla ja unettomana sitä kiinnittää huomiota herkemmin niihin.

Ja laita itsellesi jotain hyvää musiikkia/ äänikirjoja/ mitälie ikinä soimaan johon voit keskittyä. Opettele rauhoittumista muutenkin. Muiden elämää et voi estää, siihen tulee sopeutua.

Siis mulla on satunnaiseen käyttöön rauhoittavia lääkkeitä, mutta ei niitä voi ottaa kuin max pari kertaa viikossa, ei tehoa muuten eikä lääkäri anna lupaa ottaa useammin. Olen myös kokeillut muitakin unilääkkeitä ilman merkittävää vaikutusta. Jos olen ylivirittyneessä, stressaantuneessa olotilassa, niin se on vaan yksinkertaisesti mahdoton rentoutua. Silloin kaikki raivostuttaa ja alkaa kiinnittää entistä enemmän huomiota ympäriltä tuleviin ääniin. Huoh. Elämä on alkaa olla pelkkää selviytymistä, ei elämistä.

Vierailija
75/75 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinulla ole muuta tekemistä kuin tarkkailla naapuriesi elämää?

Miten olisi vaikka Netflix? Tai vielä parempi, lähde ulos ja lenkille!

Tiedän, pitäisi keskittyä jonkin muuhun oman mielenterveyden takia, mutta ei se ole niin helppoa. Olen ääniyliherkkä ja stressiherkkä ihminen. Vaikea keskittyä edes sarjan katsomisen kun kuuntelee naapurista tulevia ääniä.

Vastamelukuulokkeet langattomat ovat hyvä apu.  Tuo vastamelu on harhaanjohtava sana, ne toimivat myös ollen hiljaa.  Toinen on niin sanottu kohina ääni, esim sateen hiljainen ropina auttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä