Työkaveri kertoi että sillä on 12 lasta.
Onkohan se lesta? Ei se minua haittaa, enkä sitä kysynyt tietenkään. Mutta tuli mieleen..
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Mä olen kuullut, että joitain lestadiolaisia hävettää kertoa muille ei-uskovaisille, miten paljon heillä on lapsia.
Ja lestadiolaislapsia hävettää kertoa muille ei-lestadiolaisille lapsille, kuinka monta lasta heidän perheessään on.
Poikkeuksiakin on toki.
Epäilen että työkaverini on poikkeus.
Ei siinä mitään, hyvä työkaveri ja hyvä työntekijä. Olen iloinen että hän on onnellinen ison perheensä kanssa.
Itse en kykenisi huolehtimaan 12 lapsesta. Eihän siinä voi antaa jokaiselle riittävästi rakkautta ja huomiota.
Tuollaisella lapsimäärällä on jo isot ikäerotkin nuorimman ja vanhimman lapsen välillä. Osa ehkä muuttanut jo pois kotoakin. Miehelle ainakaan tuo ei ole mikään ongelma, jos lapset ovat useamman kuin yhden naisen kanssa. Silloin aikaa riittää kaikille hyvin. Yhden naisen kanssa lapset voivat syntyä max jopa 30 vuoden ajanjaksolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaisuudessa ei ole mitään vikaa, pelkään enemmän islamia koska se ei kunnioita muita uskontoja tai elämänarvoja.
Itse ole luterilainen mutta suvussa on ollut vuosisatojen aikana lestadiolaisuutta ja körttiläisyyttä.
Paskin kaikista.
Ketjun tarkoitus ei ollut haukkua mitään uskontoryhmää.
t.ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaisuudessa ei ole mitään vikaa, pelkään enemmän islamia koska se ei kunnioita muita uskontoja tai elämänarvoja.
Itse ole luterilainen mutta suvussa on ollut vuosisatojen aikana lestadiolaisuutta ja körttiläisyyttä.
Paskin kaikista.
Mikä on sitten se hyvä?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun ehtii huomioida kolmea lasta. Miten joku pystyy huomioimaan 12?
Verrataan koulumaailmaan. Opettajalla on luokassa 26 lasta ja oletus on, että pystyy huomioimaan heidät kaikki. Joukkoon on myös integroitu erityislapsia. 12 lasta olisi oikein pienryhmä, jossa jokaista ehtisi neuvomaan tehtävissä. Perheessä kuitenkin yleensä on kaksi aikuista toisin kuin koululuokassa, jossa joskus saattaa käydä apuna koulunkäynninohjaaja tai erityisopettaja. Uskon, että suurperheet pärjäilevät kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verrataan koulumaailmaan. Opettajalla on luokassa 26 lasta ja oletus on, että pystyy huomioimaan heidät kaikki. Joukkoon on myös integroitu erityislapsia. 12 lasta olisi oikein pienryhmä, jossa jokaista ehtisi neuvomaan tehtävissä. Perheessä kuitenkin yleensä on kaksi aikuista toisin kuin koululuokassa, jossa joskus saattaa käydä apuna koulunkäynninohjaaja tai erityisopettaja. Uskon, että suurperheet pärjäilevät kyllä.
Jos toinen vanhempi on kotona ja kun vanhempia on kaksi niin aikaa jää kyllä 12 lapselle ihan hyvin. Isoimmat eivät edes joka päivä enää halua apua.
Vierailija kirjoitti:
Isossa perheessä on monesti lapsia jotka jäävät henkilökohtaista huomiota vaille ja heille jää siitä traumoja. 5 lasta vanhemmat ehtivät vielä huomioida, mutta siitä eteenpäin aika paljon ovat lapset sisarusten huomion varassa ja se ei tee hyvää kehitykselle. Lapsen tulisi saada kokea olevansa erityinen ja se ei näin ison joukon jatkona toteudu. Sääli lapsia.
Ei välttämättä, eikä nainen ole jatkuvasti raskaana, kun nainen on hedelmällisessä iässä 25-30 vuotta ja voi synnyttää lapsia ja lasten ikäero voi olla jopa 20v.
Tiedän perheen, jolla 9 biologista lasta ja tehty 3 "sarjoina" ja lisäksi 3 adoptiolasta.
Molemmat vanhemmat korkeasti koulutettuja ja aina perheessä kotona ulkopuolista apua esim. siivouksessa, ruuanlaitossa ja veikkaisin vanhempien viettävän keskimääräistä enemmän aikaa lasten kanssa. Ainakin ulkopuolisin silmin, lapsilla hyvin läheiset ja lämpimät välit.
Sitten tiedän 2 lapsen perheitä, jossa nuorilla tai aikuisilla lapsilla ei ole mitä suhteita vanhempiin.
Ja eikös meteorologi/lääkäri Kotakorpi saanut neljän lapsen ja vanhemmat lapset jo teinejä.
Vierailija kirjoitti:
Miltähän sen alapää näyttää. 😳
Ei se miehillä yleensä alapäässä tuo lasten määrä näy.
Vierailija kirjoitti:
Ei pystykään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asutte pohjois-pohjanmaalla niin taatusti lesta
Uusimaa
t.ap
Uudellamaalla, varsinkin Mäntsälässä, on paljon herran kansalaisia. Niillä on myös isot perheet. Meitä on vain yhdeksän
Itselläni on 7lasta enkä ole uskossa, asia ei minua hävetä yms, mutta kyllä nykyään en jaksa asiaa kertoa hirveän usein. En jaksa sitä suureen lapsimääräön liittyvää kauhistelua ja tyhmiä vitsejä😅
Voihan myös olla, että kyseessä uusperhe eikä kaikki biologisesti naisen omia.
Kysy ne nimet ja jos empii liian pitkään niin ei olekaan
Paskin kaikista.