Eronneet! Miten teillä on sujunut ulkomaille meno lapsen kanssa yksin?
Oletteko saaneet exältä luvan vai vaan ilmoittaneet että me lähdetään nyt matkalle?
Kommentit (13)
Eurooppaan menin lasten kanssa. Kukaan ei kyselly kummassakaan päässä yhtään mitään, vaikka mulla ja lapsilla on eri sukunimet.
Olen ilmoittanut vaan minne mennään. Ei siihen mitään lupaa tarvita.
Olen ilmoittanut että lähdetään matkalle. Samoin lasten isä ilmoittaa jos he lähtee matkalle.
Miksi ihmeessä kiusattaisiin toisiamme ja etenkin lapsia jollain lupien kyselyillä ja panttaamisilla?
Vierailija kirjoitti:
Olen kysynyt että onko ok että mennään. Lähinnä kohteliaisuudesta. Passiinhan tarvitsee joka tapauksessa molempien suostumuksen, jos on yhteishuoltajuus.
Ei välttämättä tarvitse, jos toinen ihan vaan kiusallaan ei halua että lapsi saisi passin ja näin se toinen vanhempi voisi estää esimerkiksi matkan. Jos toisen huoltajan ainoa syy pantata passia on pelkkä vallanhalu ja koska mä voin, niin se hyvin äkkiä katsotaan huoltokiusaamiseksi, ja se passi myönnetään lapselle sen toisen tahdosta riippumatta.
Ilmoitus toiselle vanhemmalle, päivämäärät ja paikka kaupungin tarkkuudella.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa ei. On kuitenkin huomioitava loman pituus ja se, että ylipäätään ilmoittaa siitä. Ei sitä voi vaan lähteä kahdeksi kuukaudeksi jonnekin. Saa helposti lapsikaappaussyytteen. Max 2vko kun lomailee ja ilmoittaa siitä, niin se on ok. Sellaiseen ei tarvitse lupaa.
En ole ajatellut asiaa, ostan liput ja koneeseen. Lapsen passissa on eri nimi kuin minulla. Myös avioliiton aikana matkustin oman ja siskon lapsen kanssa. Oli siis kaverina mukana. Sisko otti taas heidän lomallaan meidän lapsen mukaansa.
Ollaan puolin ja toisin sovittu matkat etukäteen ja infoamme toisiamme niistä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin siitä mikä huoltajuusmuoto on
En nyt oo Ruotsia kauemmas matkustanut lasten kanssa mutta meillä on heidän isän kanssa oikein hyvät välit ja jos haluan lasten kanssa matkalle lähteä niin se on lähinnä ilmoitusasia, samoin hänen puoleltaan. Passit lapsilla on muutenkin koko ajan olleet voimassa ja uudet on haettu kun entiset on menneet vanhaksi
En ole kuullut että jotain lupaa pitäis kysyä suomlaisten vanhempien kesken.
Olen kysynyt että onko ok että mennään. Lähinnä kohteliaisuudesta. Passiinhan tarvitsee joka tapauksessa molempien suostumuksen, jos on yhteishuoltajuus.