Sähkölaskut nousevat yli 1300 euroon kuussa!
Oikeasti itkettää. Meillä omakotitalo sähkölämmityksellä. Sähkön hinnan nousun johdosta meille on tulossa yli 1300e kulut per kk. Olemme mieheni kanssa työssäkäyviä ja kolme lasta. Mitään osamaksuja tms meillä ei ole. Kaksi autoa pakolliset että päästään töihin. En enää tiedä kuinka tässä pärjää.
Kommentit (322)
Ukkos myymään poskee ja pyllyy. Sillä. Naisia on ylitarjonta. Mut miehen rusinaa ja imuria on harvemmin tyrkyllä.
Vierailija kirjoitti:
Normaali kehitys. Mitä enemmän tuuli- ja aurinkovoimaa sähköjärjestelmässä on, sitä suurempia sähkölaskuja kansalaiset ja yritykset saavat. Näin on käynyt jokaisessa Euroopan maassa, miksi Suomi olisi poikkeus? Halpa ennustattava sähkö syntyy vesi- ja ydinvoimalla. Kaikki muu on kallista tai ennustamatonta.
Sähkön hinta on sidottu kalleimpaan tuotantotapaan, joka on kaasu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monikaan ei näytä tosiaan tajuavan, että ei ole samantekevää jos työssäkäyvät ihmiset eivät enää kykene maksamaan kuluja. Lainoja, ostamaan palveluita jne. Se tulee näkymään myös teidän kaikkien muidenkin elämässä. Sama asutteko kerrostalossa vai sillan alla.
Tässä voi tulla yllättäviä seurauksia politiikkaan. Ei ole mitään järkeä että tavallinen ahkera työtätekevä kansa on kusessa sähkön hinnan ja kaikkien muun kallistuvan kanssa jos samaan aikaan joutilaalle kansanosalle hyvitetään nousseet kustannukset täysimääräisesti.
Jossain vaiheessa tälle oleskeluyhteiskunnalle tulee stoppi. On teistä kiinni tapahtuuko muutos jo ensi kevään edk vaaleissa.
Suomalaisten kuulusta solidaarisuudesta ei ole merkkiäkään, kun paska on omassa lahkeessa. Toistensa kurkuissa kaikki kiinni.
Niinpä. Missä on talvisodan henki? Mitä jos tähän päälle tulee vielä sota?
En tiedä vielä paljonko oma sähkölasku mutta joudun ainakin auttamaan sukulaistani jolla omakotitalo ja tonnin eläke.
Sota tulee vain jos hallitseva Eliitti niin sopii. Silloin tapatetaan miehet ja raiskataan naiset jewssien tahdosta.
Tarkoitat siis Venäjän roistosotilaita.
Kohta maksetaan Saksalaisten sähkölaskut. Solidaarisuus pakettia näyttää pukkaavan, sillä ehdolla, että ne maksaa muille maille joilla sähkö on muita halvempaa. Eli se tarkoittaa Suomea ja Ruotsia, jotka maksavat sitten muiden EU-maiden sähkölaskut. Ruotsi löytänee keinot, joilla ei tarvitse maksaa, mutta meidän politikoista en ole niin varma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa näkyy taas kerran selkeästi se, että osa ihmisistä luottaa kuin kallioon siihen, että elämänhallinta on aina kriisienkin keskellä omissa käsissä. Sellaista asiaa ei vain voi tapahtua, johon fiksu ihminen (=hän itse) ei olisi osannut varautua. On oikein näpäytellä ja moittia ihmistä, jonka elämä äkkiä kriisin seurauksena mullistuu, koska mitäs ei varautunut ja ennakoinut!
Tietysti sen voi kyseenalaistaa, että tarviiko vaikka koko Suomen maan olla asuttuna vai olisiko hyvä kaikkien hakeutua kaupunkien keskustoihin joukkoliikenteen ääreen ja kerrostaloasujiksi, pitäisikö kaikki maamme vanhat omakotitalot jättää kylmilleen ja/tai polttaa, olisiko lapset pitänyt jättää tekemättä koska ilman lapsia on halvempaa. Voi olla, että elinolosuhteet muuttuvat sellaisiksi, ettei vanha totuttu elämäntapa enää onnistu tulevina vuosikymmeninä.
Jossain vaiheessa kuitenkin asiat ovat ehkä olleet toisin kun perhettä on perustettu, maalle on vielä kannattanut muuttaa, syrjäseudullakin ok-talo on ollut vielä ihan hyvä hankinta. Ei niitä muutoksiakaan ole helppo tehdä valtavan nopeasti kun koko elämän säästöt ja omaisuus on kiinni äkkiä arvottomaksi muuttuneessa kodissa jota kukaan ei enää halua ostaa. Ja aina on mahdollista että tilanne muuttuu taas äkisti toiseen suuntaan.
Maailma on monimutkainen ja elämä on arvaamatonta ja täynnä muuttujia. Ei sitä voi pelkästään itse hallita miten kellekin meistä lopulta käy, vaikka se onkin tosi pelottava ajatus.
Säästöt ja omaisuus kiinni kodissa.... miten meni noin niinku omasta mielestä?
No se on ihan tilastollinen fakta, että suomalaisten suurin omaisuus on se oma koti.
Suurin omaisuus ja kaikki kiinni on ihan eri asia ja jättävt peoivaraa yllätyksille ihan eri tavalla. Olen 50-vuotias, aikuistuin 90-luvun lamaan, ei tullut kolmikymppisenä pieneen mieleenkään ottaa lainaa niin paljoa kuin pankki tyrkytti tai mitoittaa muitakaan pakollisia menoja koko palkan mukaan. Kai sitten joka sukupolven on opittava samat asiat kantapään kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, en lukenut kuin ekan sivun niin en tiedä miten keskustelu on kehittynyt. Kannattaa kuitenkin nyt ehdottomasti alkaa seurata omaa sähkön kulutusta ja testailla mikä vaikuttaa eniten. Kai seuraatte sähkön kulutustanne sähköyhtiön sivuilta päivittäin? Jos ette, niin nyt on korkea aika alkaa sitä tehdä. Itse paikallistin yhdeksi sähkösyöpöksi koneellisen ilmanvaihdon tuloilman lämmityksen. Termostaatti oli 20 asteessa ja syksyllä ilman viiletessä se alkoi näkyä kulutuksessa. Kulutus viime syyskuussa oli tähän mennessä jo yli 500 kWh, nyt se on 200.
Kuka oikeasti seuraa joka päivä sähkönkulutusta?
On se ehkä vähän fiksumpaa kuin ulista sähkölaskusta joka päivä vauvapalstalla.
Enpä ole valittanut sähkölaskusta kertaakaan.
En ole ikinä kuullutkaan että joku seuraisi kulutusta.Seuraan päivittäin. En halua olla yksi niistä joille sähkölasku tulee yllätyksenä.
Minä en seuraa vaikka olen työtön.
No sä et varmaan sellaisesta edes ymmärtäis mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, en lukenut kuin ekan sivun niin en tiedä miten keskustelu on kehittynyt. Kannattaa kuitenkin nyt ehdottomasti alkaa seurata omaa sähkön kulutusta ja testailla mikä vaikuttaa eniten. Kai seuraatte sähkön kulutustanne sähköyhtiön sivuilta päivittäin? Jos ette, niin nyt on korkea aika alkaa sitä tehdä. Itse paikallistin yhdeksi sähkösyöpöksi koneellisen ilmanvaihdon tuloilman lämmityksen. Termostaatti oli 20 asteessa ja syksyllä ilman viiletessä se alkoi näkyä kulutuksessa. Kulutus viime syyskuussa oli tähän mennessä jo yli 500 kWh, nyt se on 200.
Kuka oikeasti seuraa joka päivä sähkönkulutusta?
On se ehkä vähän fiksumpaa kuin ulista sähkölaskusta joka päivä vauvapalstalla.
Enpä ole valittanut sähkölaskusta kertaakaan.
En ole ikinä kuullutkaan että joku seuraisi kulutusta.Seuraan päivittäin. En halua olla yksi niistä joille sähkölasku tulee yllätyksenä.
Minä en seuraa vaikka olen työtön.
No sä et varmaan sellaisesta edes ymmärtäis mitään.
Anteeksi mitä?
Olen tyhmä kun jäin pitkän työuran jälkeen työttömäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette myy taloa ja muuta halvempaa jos ei ole varaa?
Tällä hetkellä ei mene kaupaksi sähkölämmitteiset talot juurikaan.
T. KiinteistövälittäjäMenee, kun myy alennuksella, jolla saa vaihdettua maalämmön taloon.
Jos ei ole varaa asua niin pakkohan se on laittaa se mörskä myyntiin.Ai että kun raivostuttaa nää jutut, että vaihtaa sähkölämmityksen maalämpöön.
Milläs vaihdat, kun sähkölämmityksessä patterit seinillä.
Maalämmössä pitäisi laittaa putket lattiaan, joten tulisi todella kalliiksi toi remontti.
Niin tosiaan, jotain tarttis tehdä ja maksaa.
Paljon parempi istua käsien päällä, itkeä ja äänestää persuja.
Ihan voi vaihtaa sähköpatterit vesipattereihin, ei tartte alkaa riuhtoa mitään putkia lattiaan. Maalämpöpumpulla voi ajaa lämmintä vettä pattereihin siinä missä lattialämmitykseenkin.
Tekniikka ei todellakaan ole sun juttu. XD
Todellisuudessa tollanen ei vaan onnistu.
Mies täällä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalla valtava omakotitalo!
Kikellä on 600 neliöinen ja hänen sähkölaskunsa on yli 600 euroa.
Mitä minäkin ihmettelen aloittajaa että 1300 euron laskulla talo on 1300 neiöinen koska meillä lasku on 150 euroa korkeintaan 141 neliön talossa.
No onko teillä sähkölämmitys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme taloissa asutte asun suorasähkö lämmitteisessä mummonmökissä joka on rakennettu1920 ja rempattu 40 luvulla viimeks. Vuosi sähkö kulutus on noin 4000kw.
Olisko nää ihmetalot sellaisia, jotka on mummonmökkiä isompia neliöiltään, eikä ole varaavia tulisijoja? Jos sun mummonmökki on tyyliä tupa ja pieni kamari yhdessä kerroksessa niin kyllähän se lämpiää aika äkkiä eikä sähköä kulu paljoakaan, ja jätit kertomatta onko tulisijat vielä tallella, ei niitä varmaan 40-luvun rempassa poistettu?
Tossahan ne on puuhella ja leivinuuni ja kamina makkaran puolella. Lämmintä tilaa talvella 30 neliöä kun yläkertaa en viitsi lämmittää. Jos poltan puuta ni sähköä ei mee ku 1000kw vuodessa. Nyt en ollut laskenut sitä mukaan. Vain iso ego tarvitsee yli 70 neliötä tilaa asumiseen. Meitäkin on 4 plus koira.
Neljä plus koira ja 30m2?
Toivon, ettei ole lapsia yksikään noista.
Olisi ehdottomasti muuten lasun paikka.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 32 neliön yksiö ja lasku nousee 3200 € kuussa. Voi niitä joilla on 130 neliön omakotitalo.
🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa näkyy taas kerran selkeästi se, että osa ihmisistä luottaa kuin kallioon siihen, että elämänhallinta on aina kriisienkin keskellä omissa käsissä. Sellaista asiaa ei vain voi tapahtua, johon fiksu ihminen (=hän itse) ei olisi osannut varautua. On oikein näpäytellä ja moittia ihmistä, jonka elämä äkkiä kriisin seurauksena mullistuu, koska mitäs ei varautunut ja ennakoinut!
Tietysti sen voi kyseenalaistaa, että tarviiko vaikka koko Suomen maan olla asuttuna vai olisiko hyvä kaikkien hakeutua kaupunkien keskustoihin joukkoliikenteen ääreen ja kerrostaloasujiksi, pitäisikö kaikki maamme vanhat omakotitalot jättää kylmilleen ja/tai polttaa, olisiko lapset pitänyt jättää tekemättä koska ilman lapsia on halvempaa. Voi olla, että elinolosuhteet muuttuvat sellaisiksi, ettei vanha totuttu elämäntapa enää onnistu tulevina vuosikymmeninä.
Jossain vaiheessa kuitenkin asiat ovat ehkä olleet toisin kun perhettä on perustettu, maalle on vielä kannattanut muuttaa, syrjäseudullakin ok-talo on ollut vielä ihan hyvä hankinta. Ei niitä muutoksiakaan ole helppo tehdä valtavan nopeasti kun koko elämän säästöt ja omaisuus on kiinni äkkiä arvottomaksi muuttuneessa kodissa jota kukaan ei enää halua ostaa. Ja aina on mahdollista että tilanne muuttuu taas äkisti toiseen suuntaan.
Maailma on monimutkainen ja elämä on arvaamatonta ja täynnä muuttujia. Ei sitä voi pelkästään itse hallita miten kellekin meistä lopulta käy, vaikka se onkin tosi pelottava ajatus.
Säästöt ja omaisuus kiinni kodissa.... miten meni noin niinku omasta mielestä?
No se on ihan tilastollinen fakta, että suomalaisten suurin omaisuus on se oma koti.
Suurin omaisuus ja kaikki kiinni on ihan eri asia ja jättävt peoivaraa yllätyksille ihan eri tavalla. Olen 50-vuotias, aikuistuin 90-luvun lamaan, ei tullut kolmikymppisenä pieneen mieleenkään ottaa lainaa niin paljoa kuin pankki tyrkytti tai mitoittaa muitakaan pakollisia menoja koko palkan mukaan. Kai sitten joka sukupolven on opittava samat asiat kantapään kautta.
Jos on paljon velkaa talosta, joka on nopeasti muuttunut lähes arvottomaksi javkulut nousseet pilviin, niin ei siinä tilanteessa esim muutamien tonnien säästöt auta. Ne velat ei muutu arvottomaksi talon myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette myy taloa ja muuta halvempaa jos ei ole varaa?
Tällä hetkellä ei mene kaupaksi sähkölämmitteiset talot juurikaan.
T. KiinteistövälittäjäMenee, kun myy alennuksella, jolla saa vaihdettua maalämmön taloon.
Jos ei ole varaa asua niin pakkohan se on laittaa se mörskä myyntiin.Ai että kun raivostuttaa nää jutut, että vaihtaa sähkölämmityksen maalämpöön.
Milläs vaihdat, kun sähkölämmityksessä patterit seinillä.
Maalämmössä pitäisi laittaa putket lattiaan, joten tulisi todella kalliiksi toi remontti.
No miksi säästit rakennusvaiheessa / ostit suoran sähkölämmityksen omaavan talon? Suoraa sähkölämmitystä on vältelty jo 90-luvulta lähtien.
Alakerta on varaavalla lattialämmityksellä (sähköllä yöllä lämpiää, maanvarainen laatta), yläkerrassa patterit seinissä.
Itse olen sähkäri ja asensin lattialenkit, joten ei paljoa maksanut.
Siihen aikaan maalämpöjä vasta tuli markkinoille ja niiden hinnat oli pilvissä.
HihHih hihittelen kun sähkö on halpaa. Viimeisin lasku 27€. Sohvalla hihittelen ja namuja syön. En stressaa sähkön hinnasta.
Halpaa on sähkö kirjoitti:
HihHih hihittelen kun sähkö on halpaa. Viimeisin lasku 27€. Sohvalla hihittelen ja namuja syön. En stressaa sähkön hinnasta.
Ehdin onneksi tekemään edullisemman sähkösopimuksen ennen hintojen karkaamista pilviin. Siltikään ei naurata niiden puolesta jotka eivät ehtineet tai vaihto halvempaan ei ollut edes mahdollista. Syö vaan karkkejasi, koko tämä kustannusten nousu osuu myös sinuun pitkällä tähtäimellä.
Mittasin kulmaikkunan katonrajassa (sähköpatterit kulmassa) n.3.2021 +25. Lämmmin ilma ei siis kierrä. Huonelämpö 1m korkeudella 21. Ensiapuna pieni puhallin ilmas kierrättämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatti olla panostamatta talon energiatehokkuuteen.
Ei teillä monilla neuvojilla ole mitään käsitystä siitä miten kallis ja monimutkainen voi olla sellainen vanhan hataran talon energiaremontti joka oikeasti pudottaisi merkittävästi sähkönkulutusta, niin ettei tämän hetken kiskurihinnat sen jälkeen tuntuisi missään. Mistä tavallinen lapsiperhe olisi nähnyt tämän luokan sähkökriisin ennalta ja osannut tempoa kymmeniä tuhansia talon remontoimiseen. On alhaista pilkata ja lällätellä toisten ahdinkoa.
Ainahan täällä lällätetään niille joilla on asiat huonommin. Kesähelteillä ilpin omistajat lällätteli meille kerrostalokopperossa asujille. Nythän me puolestamme voimme lällätellä teille, että paahtakaa talojanne niillä ilpeillänne nyt sitten. Mun sähkölasku kerrostalokopperossa on vain muutaman kympin kesät talvet, lällällää! Kantsiiko asua ok-talossa, hähhähhää! Ettekä saa sitä edes menemään kaupaksi, RUAHHAHAA!
Olet säälittävä. Taitaa olla vaikea elämäntilanne...
Huvittavia nämä kateelliset. Aloittajalla on kurjaa nyt, mutta teillä on kurjaa aina. Vituttaako :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee muuten yleensä niin että kun ihmiset alkaa säästämään ruokakuluissa, ostetaan epäterveellisempää ruokaa joka halvempaa. Tämä näkyy mm jenkkilässä
Itse olen alkanut suosia lappuruokaa. Melkein kaikki liha ostetaan 60% alesta ja pakastetaan. Ruokakuluja on saanut hyvin alas jo ennen pandemiaa ja viimeisimpiä rähinöitä.
Mun lähikaupassa on ollut vain -30 pros punaliputettuja tuotteita. Kauppa auki vain yhdeksään. Nyt olen huomannut että nämäkin tuotteet loppuu heti tai niitä ei ole.
Käviskö sähköalvin alennus puuttumisesta?