On surullista, että hoitajat tekevät työtään vain rahan takia
...ja monet muutkin. Kyllähän mikä vain työ uuvuttaa, jos siihen ei ole mitään intohimoa tai ei koe tekemistään merkityksellisenä. Itse teen sotealalla kutsumustyötäni ja saan siitä kolmisen tonnia kuussa, mutta olen varma, että tekisin tätä työtä vaikka saisin siitä tonnin vähemmän. Työ on vahva osa identiteettiä ja se tekee minusta minut. Kiinnostaisi tietää, että ovatko sairaanhoitajat kenties joskus kokeneet työn intohimokseen, mutta arki kyynistänyt? Vai mitä on tapahtunut?
Kommentit (38)
Minä olen saanut potkut juopottelun takia jo niin monesti ettei edes tunnu pahalta olla taas työttömänä. Tosin vuoden olen nyt ollut täysin raittiina, jos kahvia ei lasketa. Olen henkisesti vahvistunut ja lukenut myös raamattua. Ei työ ja raha ole kaikki kaikessa. M37
Minusta tuossa koko hoitajien tilanteessa on kyse enemmän työoloista kuin palkasta. Jos saisi tehdä normaalia tahtia listaan iskettyjen vuorojen mukaan tätä työtä, tekisin tätä mielellään. Nyt tällä hetkellä saa tehdä välillä tuplavuoroa ynnä muuta hauskaa, kun ei riitä hoitajat.
Palauta se tonni.Tee se takautuvasti.
Tunnen useamman vanhemman hoitajan, jotka ovat todella kyynisiä.
Haukkuvat potilaita selän takana ja heistä näkee, ettei todellakaan ole kutsumusammatti tämä.
2% pitäs riittää niin kuin muillekin.
En tunne minkäänlaista sympatiaa hoitsuja kohtaan.
Toivottavasti irtisanoutuvat hoitsut eivät sairastu vakavasti, kun eihän teitä kukaan sitten ole hoitamassa, voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Haukkuvat potilaita selän takana ja heistä näkee, ettei todellakaan ole kutsumusammatti tämä.
Toivottavasti irtisanoutuvat hoitsut eivät sairastu vakavasti, kun eihän teitä kukaan sitten ole hoitamassa, voi voi.
Jos hoitajat ovat noin huonoja, sinä pärjäät varmasti koko ikäsi ilman heitä.
Sama juttu siivoojien kanssa. Kuulin kaverilta että tekee siivoajan hommia pelkästään rahasta, voiko luottaa edes siihen että siivoaa kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomessa noin 1/30 työikäisistä on hoitajia, niin miksi noin yleisestä ammatista pitäisi maksaa koulutukseen nähden suurempaa palkkaa kuin muille?
Sairaanhoitajan koulutukseen pääsee helposti, jokainen normaaliälyinen valmistuu, alalla on täystyöllisyys, ei ole muutosneuvotteluja joka vuosi, homma ei paljoa päätä vaivaa saati tule kotiin. Siinä tekijöitä, jotka mielestäni puoltavat samaa korotusta kuin muullekin kunta-alalle. Ja tämä korotushan on siis jo saatu. Solmu tuskin purkautuu ennen kuin tämä Rytkönen on siivottu pois.
Mites kun vastaavalla koulutuksella, AMK-tutkinto, mutta miesvaltaisella alalla, saa reilusti yli tonnin enemmän? Ja ei olla edes ihmisten hengen kanssa tekemisissä. Reilua?
Vierailija kirjoitti:
Voi voi kun sinua ei kukaan hoida kun sairastut. Tosi harmillista.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu siivoojien kanssa. Kuulin kaverilta että tekee siivoajan hommia pelkästään rahasta, voiko luottaa edes siihen että siivoaa kunnolla.
Aikanaan sairaalahuoltajana oli samassa sateessa hoitajien kanssa, sillä erotuksella, että meikäläisille ei kehdannut kukaan länkyttää kutsumuksesta. Etsinnät jatkuvat varmasti ikuisuuteen, jos sellaista hakee.
Voin kertoa sinulle toisenkin suru-uutisen, ap: kaikki tekevät työtä rahasta...
Vierailija kirjoitti:
Olen laitoshuoltaja ja teen työtäni lähinnä rahan vuoksi - saan merkityksen elämälleni musiikin teosta.
Valitettavasti soittimet ja laitteet maksavat, eikä sähkökään ole ilmaista.
Työmoraaliani/asennettani on kyllä kehuttu ja työnjälkeäkin, mutta valehtelisin jos sanoisin, että tekisin tätä jonkin 'puhtauden' eetoksen takia. Stiknafuulaa tuommoiset.
Samaa mieltä. Kutsumustyöstä saa sellaista sisäistä tyydytystä, jota nämä valittajat eivät koskaan saa kokea.
Hoitoalan työssä on aika monta ongelmakohtaa, jotka pitäisi ratkaista, esim. työvuorosuunnittelu ja mitoitukset - näistä molemmat ovat sidoksissa toisiinsa.
Vaikea tehdä vuorosuunnitteluja, jos ei vaan ole reserviä - vuosi vuodelta yhä vähemmän ja työn määrä senkun lisääntyy ja byrokratiakin on tullut laadunvalvonnan myötä hoitotyön lisäksi hoidettavaksi. Kaikki pitää tehdä työajan puitteissa, koska ylityökielto on lähes joka kunnassa voimassa ja työaikaa valvotaan.
Tekeehän ne paperimiehetkin työtä vaan rahasta eikä kutsumuksesta. Ja lakkoilee saadakseen enemmän rahaa. Miksi hoitsujen pitäisi tehdä työtä kutsumuksesta? Aika harva oikeasti tekee töitä tuosta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomessa noin 1/30 työikäisistä on hoitajia, niin miksi noin yleisestä ammatista pitäisi maksaa koulutukseen nähden suurempaa palkkaa kuin muille?
Sairaanhoitajan koulutukseen pääsee helposti, jokainen normaaliälyinen valmistuu, alalla on täystyöllisyys, ei ole muutosneuvotteluja joka vuosi, homma ei paljoa päätä vaivaa saati tule kotiin. Siinä tekijöitä, jotka mielestäni puoltavat samaa korotusta kuin muullekin kunta-alalle. Ja tämä korotushan on siis jo saatu. Solmu tuskin purkautuu ennen kuin tämä Rytkönen on siivottu pois.
Niin ala-arvoinen kommentti että huhhuh.
Snif😢 ikävää, vapaaehtoistyönä pitäis hoitajat töitä tehdä
Kaikki käyvät töissä rahan takia, ei sillä kutsumuksella makseta lainoja, vuokria ja muuta elämää
Ei mulla kyllä työhön liity mikään muu kuin raha. Ihmisyyteni rakentuu aivan muille asioille. Ja jos rahaa olisi niin, ettei töitä tarvisi tehdä, olisi kerrankin aikaa pitää huolta itsestään: harrastaa, liikkua enemmän, matkustella, lukea, nauttia taiteesta ja luonnosta, nähdä ystäviä, leipoa, juhlia, levätä, viettää aikaa lasten ja joskus lastenlasten kanssa...