Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla on 4kk aikana tippunut varmaan puolet hiuksista, mistä tää voi johtua?

Murtunut
16.09.2022 |

Pakko purkautua tilanteessani, olen lukenut täällä keskustelu ja toivon saavani fakta tietoa ja kokemuksia. Asiallisia vastauksia.. Minulla on aina ollut ohut liukas tukka. Olen siitä asti kun kuukautiset alkoivat kärsinyt raudanpuutteesta luultavasti jatkuvasti. Myös hormonaaliset ongelmat olleet riesana. Joskus ultrassa todettu pco.

Viimeisen 4v aikana olen lopettanut värjäämisen ja panostanut sisäiseen ruokavalioon, vedenjuontiin ja rautaa olen tankannut. Viimeisen lapsen syntymästä 2v ja imetyksen lopetin vuosi sitten. Synnytyksestä asti hormonaalinen akne ollut riesana ja söin talvella Oricycliniä siihen pari kuuria.

Hiukseni tilanne oli hyvä viime toukokuuhun asti. Olin tammikuussa aloittanut uudessa työpaikassa joka stressasi ja jännitti. Valitettavasti työilmapiiri paikassa paljastui huonoksi ja joka päivä ahdisti ja jännitti mennä töihin. Huomasin pientä harventumista ja ajattelin jos se johtuisi stressistä.

Sitten toukokuussa ensin sairastin rajun noron ja Koronan heti perään ja nyt tilanne se, että kesästä tähän asti mulla on lähtenyt varmaan puolet hiuksista. Lääkärissä otettiin toukokuussa laajat verikokeet ja menen nyt uudestaan, kun epäiltiin koronan vaikuttavan arvoihin.

Hiuksia on siis lähtenyt rajusti hiusrajoista, myös niskasta ja korvien takaa & yläpuolelta. Niskasta hiusraja myös ylempänä ja otsalta paistaa päänähtävyys, sekä harventumisen näkee myös pyörteestä. Mun pahin pelko on, että tää on perinnöllistä ja menetän jo hiukset alle 30 vuotiaana..

Voiko perinnöllinen hiustenlähtö siis alkaa nopeasti ja rajuna, et tyyliin 4kk paistaa päänahka edestä ja sivuilta sekä poninhännän paksuudesta varmaan mennyt kohta puolet.. kun aloin stressata asiasta alkoi myös pään polttelu ja kutina, joita tuntuu silloin tällöin. Jakaus mulla ei ole lähtenyt kevenemään, voin siis tehdä esim keskijakauksen. Hiukset on ohentuneet ihan joka puolelta.. :(

Koko päätä kokeillessa joka paikassa tuntuu siilitukkaa, myös niskassa. Olen ymmärtänyt, että perinnöllisestä ei pitäisi kasvaa enää uusia tilalle? Sekä sen tapahtuvan ns hiljakseen, ettei sitä huomaa tai varsinaista hiustenlähtöä ole? Mulla siis muutenkin ohut tukka, joten harjassa ja viemärissä ei mtn nyrkin kokoisia tuppoja ole, mutta nyt harjassa on parin päivän jäljiltä kuin ennen kuukauden ja suihkuun jälkeen pieniä tuppo, millaisia normaalisti ennen ole ollut! Myöskin hiuksia on vaatteissa, sängyssä ja tyyliin autokin on niitä täynnä.

Molempien vanhempien puolelta suvussa etenkin miehet ilmeisesti kaljuuntuneet ainakin jonkun verran. Naisilla sitten vanhana tai äitini mukaan lääkkeistä ja sairauksista ohentunut tukka. Hänen mielestään suvussamme ei kulje perinnöllinen kaljuuntuminen naisilla..

Entiedä mitä ajatella. Kävin kuitenkin yksityisellä joka pyynnöstäni määräsi spironolactonea jota olen syönyt 2kk.. tuntui, että saan mielenrauhaa jos edes jotain yritän tehdä asian hyväksi.

Haluisin kuulla kokemuksianne ja ajatuksianne, olisiko tämä stressiperäistä, sairastelusta johtuvaa tai se mun pelko et naistyyppinen kaljuuntuminen. Tää on niin hirveää, etten tahtoisi poistua kotoa ja muuta enää meinaa jaksaa ja pystyä ajatella. Voikun osaisikin ajatella, että on vaan hiukset ja pahempaa voisi olla. Mutta kun en osaa, tuntuu vaan ettei millään ole enää väliä. Jopa vanhemmilla työkavereilla tukka paksumpi kun minulla. Kiitos jos jaksoit lukea.. 💔

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronan jälkioire.

Vierailija
2/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Minulla on todella paksu tukka ja lisää puskee vaan (niskatukka kasvaa hitaasti, mutta melko varmasti.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sun ferritiiniarvo on? Jos lähdetään siitä ja katsotaan sitten lisää.

Vierailija
4/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasongelma.

Vierailija
5/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella monelta kuullut, että koronan jälkeen hiuksia on alkanut lähteä. Menee kyllä jossain vaiheessa ohi ja alkavat sitten kasvaa takaisin.

Vierailija
6/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona voi olla, tai joku muu infektio. Hiukset lähtee mutta kasvaa takasin. Stressinkin takia voi lähteä hiukset mutta nekin kasvaa takasin.

Vierailija
7/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nenä sulla on tippunu

Vierailija
8/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit hankkia hiuksiin lisäkkeitä, niin muut ei huomaa tuota.

Vierailija
9/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronan takia minulla lähti 2/3hiuksista.

Vierailija
10/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroit tuosta lääkekuurista. En tunnista lääkettä, mutta jotkut lääkkeetkin voi aiheuttaa hiustenlähtöä. Hiukset reagoi viiveellä. Jos sulta lähtee nyt hiuksia, jotain on sattunut puoli vuotta  tai joitain kuukausia sitten.

Vierailija
11/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä<3 Epäilisin PCOS:n ja koronan yhteisvaikutusta. No stressikin tietysti päälle. Joko olet nostanut spironolaktonin annoksen tappiin? Ja kestätkö sivuvaikutukset ok?

Vierailija
12/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin lähti iso osa hiuksista koronan takia, ehkä puoli vuotta koronan jälkeen alkoi lähteä. Mulla oli ennen paksu tukka ja pelästyin tota hiusten lähtöä. Kävin myös lääkärillä ja verikokeissa mutta ei sieltä  mitään erityistä löytynyt. Sanoivat että johtui koronasta ja sen aiheuttamasta stressistä keholle ja että hiukset kasvaa takasin. Kasvu on vaan hidasta. Oon huomannut jo paljon uusia hiuksia mutta ohuet hiukset on yhä.

Vierailija
13/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan liikoja stressaa asiasta, sehän vaikuttaa elintapojakin enemmän hiuksiin. Sanoit, että sulla kasvaa siilitukkaa - se on todella hyvä merkki! Et siis ole pysyvästi kaljuuntumassa vaan sulle on tulossa uutta hiusta tilalle. Tsemppiä sulle! Jokatoisella ihmisellä tulee jossain vaiheessa elämää hiustenlähtö ongelmaksi, mutta onneksi useimmiten se on vain väliaikaista.

Vierailija
14/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama juttu, talvella niitä rupesi irtoamaan selvästi enemmän ja nyt sanoisin että puolet lähtenyt. Mulla onneksi oli todella paksut hiukset, nyt tukka näyttää sellaiselta perussuomalaiselta ohuella hiirenhännältä. Hiuksia on kaikkialla ja ne katkeilevat niin että puolikkaita hiuksia on pää täynnä. Koronan sairastin talvella, en keksi mikä muu tähän voisi olla syynä. Olen 30-vuotias ja sukuni naiset hyvin pakushouksisia, ei tietääkseni kellään ole käynyt näin.

Vierailija
15/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telogeeninen hiustenlähtö

Kun hiuksia lähtee nopeasti ja tasaisesti eri puolilta päänahkaa, kyseessä voi olla telogeeninen hiustenlähtö. Akuuttia telogeenistä hiustenlähtöä edeltää yleensä 2–4 kuukautta aiemmin voimakas fyysinen stressitilanne, esimerkiksi synnytys, vaikea infektio tai vamma. Tämän seurauksena iso osa hiuksista siirtyy samaan aikaan kasvuvaiheesta (anageeni) lepovaiheeseen (telogeeni), jonka jälkeen ne irtoavat samanaikaisesti. Akuuttia telogeenistä hiustenlähtöä esiintyy kaiken ikäisillä ja sen ennuste on hyvä; hiustenkasvu palautuu yleensä kuuden kuukauden kuluessa.

Vierailija
16/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sulla kerran on siilitukkaa koko päässä, se tarkoittaa että tukka on kasvamassa takaisin. Miksi se lähti, sitä tuskin saat koskaan tietää. Hormonivaihtelut, stressi, infektiotaudit, mikä vaan voi tehdä tilapäisen sulkasadon. Mulla lähtenyt. mm. raskauksien jälkeen, töissä kun oli kova stressi pitkään, kun äitini kuoli ja surin sitä paljon, kun esivaihdevuosioireet alkoi 42 v:nä. Aina lähtenyt ihan ohueksi hiukset ja sittten taas palautuneet.

Vierailija
17/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronan jälkioire.

Tuo on minkä tahansa kovan taudin jälkioire. Elimistölle tukka ei ole tärkein selviytymistaistelussa.

Vierailija
18/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että on molempia, eli perinnöllistä ja infektion/stressin jälkeen lähtee 4-6 kk viiveellä isompi määrä hiuksia.

Itselläni alkanut hiusten ohentuminen alle pari kymppisenä. Löytyi kilpirauhasen vajaatoiminta. Lääkitys tähän kunnossa, mutta ei poistanut hiusten ohentumista. Myöhemmin löytyi PCO, vaikka olin hoikka. Hiukset olivat hyvässä kunnossa raskauksien aikana. Kaikki e-pillerit ja horminkierukka aiheuttivat  hiustenlähtöä. Imetysaikoina hiuksia tippui pois tosi paljon.

Spironolactonia olen käyttäynyt vaivaan yli kymmenen vuotta lastensaamisen jälkeen. Se auttoi alkuun, niin että päänahka ei enää rasvoittunut ja hiuksia alkoi kasvaa merkitävästi takaisin. Päänahka ei niin kiiltävä, joten ei paista niin paljoa läpi. Välillä hiuksia lähtee enemmän, välillä vähemmän, mutta jos spiroa en olisi syönyt, niin varmasti tilanne olisi todella paljon huonompi nyt nelikymppisenä. Lisäksi biotiinia syön 1-5mg päivässä, jos on stressiä, niin silloin tehokuurina 5-10mg.

Aikoinaan masensi paljonkin ohenevat hiukset, ja se että niitä on todella vaikea laittaa hienoiksi. Asenne kuitenkin auttanut elämässä eniten. Vaihdevuodet kun tulevat, hiuksia varmaankin lähtee, mutta tärkeintä elää tässä hetkessä. Ja kun on ollut oikeita terveysmurheita, niin koko asia jää silloin taka-alalle.

Jatka spinornon käyttöä, vaikutus pitäisi tulla puolen vuoden sisällä jos on tullakseen. Päänahasta kannattaa myös hoitaa pois Nizoral-kuurilla mahdollinen hiivasienitulehdus ja kortisoniluiosta voi kokeilla viikon parin kuurina rauhoittamaan päänahkaa.

Lisäksi nykyään löytyy paljon laadukkaita hiuskuituja ja kuivashampoita, joilla saa volymia ja päänahan kiiltelyä piiloon. Myös näkymätöntä irtopuuteria voi tupsutella hiustentyveen, esim. Vichyn dermablend.

Vierailija
19/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli niin ihme oireita aikoinaan, että kävin työpaikkalääkärillä. Kysyin, että liittyykö asiaan se, että kun ns. 5-piikkisellä haroo päätää, niin jää paljon hiuksia sormiin. "Ei liity, mutta on sinulla tuo hiusraja kyllä noussut.".

Täh? Miten voi sanoa, että "hiusraja on noussut", kun eka kerran nähtiin???

Vierailija
20/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telogeeninen hiustenlähtö. Tammikuu - toukokuu sopii hyvin tuohon. Kasvavat takaisin, kuten huomaatkin siitä siilitukasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme