Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mulla on 4kk aikana tippunut varmaan puolet hiuksista, mistä tää voi johtua?

Murtunut
16.09.2022 |

Pakko purkautua tilanteessani, olen lukenut täällä keskustelu ja toivon saavani fakta tietoa ja kokemuksia. Asiallisia vastauksia.. Minulla on aina ollut ohut liukas tukka. Olen siitä asti kun kuukautiset alkoivat kärsinyt raudanpuutteesta luultavasti jatkuvasti. Myös hormonaaliset ongelmat olleet riesana. Joskus ultrassa todettu pco.

Viimeisen 4v aikana olen lopettanut värjäämisen ja panostanut sisäiseen ruokavalioon, vedenjuontiin ja rautaa olen tankannut. Viimeisen lapsen syntymästä 2v ja imetyksen lopetin vuosi sitten. Synnytyksestä asti hormonaalinen akne ollut riesana ja söin talvella Oricycliniä siihen pari kuuria.

Hiukseni tilanne oli hyvä viime toukokuuhun asti. Olin tammikuussa aloittanut uudessa työpaikassa joka stressasi ja jännitti. Valitettavasti työilmapiiri paikassa paljastui huonoksi ja joka päivä ahdisti ja jännitti mennä töihin. Huomasin pientä harventumista ja ajattelin jos se johtuisi stressistä.

Sitten toukokuussa ensin sairastin rajun noron ja Koronan heti perään ja nyt tilanne se, että kesästä tähän asti mulla on lähtenyt varmaan puolet hiuksista. Lääkärissä otettiin toukokuussa laajat verikokeet ja menen nyt uudestaan, kun epäiltiin koronan vaikuttavan arvoihin.

Hiuksia on siis lähtenyt rajusti hiusrajoista, myös niskasta ja korvien takaa & yläpuolelta. Niskasta hiusraja myös ylempänä ja otsalta paistaa päänähtävyys, sekä harventumisen näkee myös pyörteestä. Mun pahin pelko on, että tää on perinnöllistä ja menetän jo hiukset alle 30 vuotiaana..

Voiko perinnöllinen hiustenlähtö siis alkaa nopeasti ja rajuna, et tyyliin 4kk paistaa päänahka edestä ja sivuilta sekä poninhännän paksuudesta varmaan mennyt kohta puolet.. kun aloin stressata asiasta alkoi myös pään polttelu ja kutina, joita tuntuu silloin tällöin. Jakaus mulla ei ole lähtenyt kevenemään, voin siis tehdä esim keskijakauksen. Hiukset on ohentuneet ihan joka puolelta.. :(

Koko päätä kokeillessa joka paikassa tuntuu siilitukkaa, myös niskassa. Olen ymmärtänyt, että perinnöllisestä ei pitäisi kasvaa enää uusia tilalle? Sekä sen tapahtuvan ns hiljakseen, ettei sitä huomaa tai varsinaista hiustenlähtöä ole? Mulla siis muutenkin ohut tukka, joten harjassa ja viemärissä ei mtn nyrkin kokoisia tuppoja ole, mutta nyt harjassa on parin päivän jäljiltä kuin ennen kuukauden ja suihkuun jälkeen pieniä tuppo, millaisia normaalisti ennen ole ollut! Myöskin hiuksia on vaatteissa, sängyssä ja tyyliin autokin on niitä täynnä.

Molempien vanhempien puolelta suvussa etenkin miehet ilmeisesti kaljuuntuneet ainakin jonkun verran. Naisilla sitten vanhana tai äitini mukaan lääkkeistä ja sairauksista ohentunut tukka. Hänen mielestään suvussamme ei kulje perinnöllinen kaljuuntuminen naisilla..

Entiedä mitä ajatella. Kävin kuitenkin yksityisellä joka pyynnöstäni määräsi spironolactonea jota olen syönyt 2kk.. tuntui, että saan mielenrauhaa jos edes jotain yritän tehdä asian hyväksi.

Haluisin kuulla kokemuksianne ja ajatuksianne, olisiko tämä stressiperäistä, sairastelusta johtuvaa tai se mun pelko et naistyyppinen kaljuuntuminen. Tää on niin hirveää, etten tahtoisi poistua kotoa ja muuta enää meinaa jaksaa ja pystyä ajatella. Voikun osaisikin ajatella, että on vaan hiukset ja pahempaa voisi olla. Mutta kun en osaa, tuntuu vaan ettei millään ole enää väliä. Jopa vanhemmilla työkavereilla tukka paksumpi kun minulla. Kiitos jos jaksoit lukea.. 💔

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormoonitasot olisi hyvä testata, liika testosteroni pudottaa hiuksia, sitten veriarvot ja ferritiini ja vitamiinitasot. Jos et ole raskaana, silloin hiukset saattaa lähteä.

Vierailija
22/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Minulla on todella paksu tukka ja lisää puskee vaan (niskatukka kasvaa hitaasti, mutta melko varmasti.)

Tässäpä hyödyllinen viesti! Siis ap kertoo äkillisesti ohenneista hiuksistaan ja joku vastaa että ei tiedä, koska hänellä on todella paksu tukka.

Ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mun pahin pelko on, että tää on perinnöllistä ja menetän jo hiukset alle 30 vuotiaana.."

Selvästi ei ole perinnillöistä jos perinnölliseks katsotaan ns. miestyypin kaljuuntuminen (joka oikeasti voi koskea myös naisia). Siinä hiuksia ei lähde niskasta vaan harvenevat naisilta päälaelta, miehiltä ylensä ohimoilta sekä päälaelta.

Vierailija
24/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itselläni lähtenyt aivan järkyttävä määrä hiuksia sekä koronarokotusten jälkeen (erityisesti sen ekan rokotuksen saatuani, olen ottanut 3 annosta) että koronan sairastettuani. 

Huom. otin rokotukset mielelläni, myös myöhemmät annokset, vaikka huomasin hiustenlähdön heti ekan rokotuksen jälkeen. En siis halua kritisoida rokotuksia. Koronan sairastin lievänä, ehkä osittain juuri rokotusten ansiosta. Mutta nähdäkseni hiustenlähdön yhteys koronaan ja/tai rokotuksiin oli selvä. 

Vierailija
25/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronan jälkioire. Mulla on sama juttu. Sairastuin kesällä koronaan ja yksi mun oireistani on hiustenlähtöä...

Vierailija
26/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla mitä vain. Stressi, ravintoaineiden puutos, infektio, alopecia... Se, että hiuksia on alkanut kasvaa tilalle, kuulostaa hyvältä. Voisin luvata, että pysyvästä kaljuuntumisesta ei ole kyse.

Vierailija
27/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sinua AP, tuntuupa kurjalta puolestasi! Multa lähti tosi paljon hiuksia, kun oli anemia. En itse tiennyt, että oli anemia, vaan se kävi sattumalta ilmi, kun jouduin yllättäen leikkaukseen ja kotiin tulleessa hoitokertomuksessa todettiin sivulauseessa, että raudanpuuteanemia. Menin labroihin ja varastorauta olikin vain 10. Selvisi syy, miksi koko edellisen kevään olin pudottanut tukkaani ihan hirveitä määriä ja väsytti koko ajan niin, että pelkäsin kupsahtavani milloin mihinkin.

Mä en nyt osaa neuvoa muuten kuin, että lääkärille vaan uudestaan. Tuo on selkeästi elämänlaatuusi voimakkaasti vaikuttava asia ja tulee siksi tutkia kunnolla. Kyse ei ole turhamaisuudesta tms. Tsemppiä!

Vierailija
28/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormoonitasot olisi hyvä testata, liika testosteroni pudottaa hiuksia, sitten veriarvot ja ferritiini ja vitamiinitasot. Jos et ole raskaana, silloin hiukset saattaa lähteä.

Raskaana hiuksia nimenomaan ei lähde vaan hiukset ovat kasvu- ja lepovaiheessa koko raskauden. Raskauden jälkeen lähtee sitten kerralla paljon enemmän kuin normaalisti irtoamisvaiheena. Mutta se yleensä tapahtuu ihan muutaman kuukauden sisällä synnytyksestä, ei vasta 2 vuoden päästä. Onhan ap:lla ollut tämä vaihe raskauden jälkeen?

Vierailija
29/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö muita ravintolisiä kuin rautaa? Kannattaisi kokeilla esim magnesium ja erityisesti sinkki. Ja ulkoisesti joku öljy päänahkaan.

Vierailija
30/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

stressi

hormonit

iso muutos ruokavaliossa esim dieetti

proteiini puute

vitamiinien puute

Vierailija
31/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa pälvikaljulta. Luulis lääkärin sen osanneen tosin diagnosoida.

Vierailija
32/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa pälvikaljulta. Luulis lääkärin sen osanneen tosin diagnosoida.

Miks tätä alanuolitetaan?

"Pälvikalju (alopecia areata) on autoimmuunitauti, joka aiheuttaa nopeaa läiskikästä hiustenlähtöä ja kaljuuntumista.

Tauti ilmenee vajaalla 2 %:lla väestöstä, ja se on yleisintä nuorilla ja nuorilla aikuisilla.

Hiukset kasvavat usein itsestään takaisin kuukausien kuluessa, mutta taudinkulku voi olla arvaamaton."

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00480

Vierailija
33/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronahan voi romuttaa rautavarastot. Eli vaikka olisit rautatankkauksella saanut ne aiemmin kuntoon, tilanne voi koronan jälkeen olla taas huonompi.

Vierailija
34/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä vastailee yhteisesti. Eli keväällä otetuissa verikokeissa kilpparit yms oli hyvät. Varastorauta oli vuosi sitten syyskuussa 30 tasolla ja nyt keväällä näytti 99 lukemaa, mutta tulehdusarvot olivat myös koronan jäljiltä koholla.

Alopecista en tiedä, eikös siinä tule kokonaan kaljuja laikkuja tai lähde kaikki? Ei sellaista onneksi (ainakaan vielä..) ole, mutta kun hiukset laittaa vaikka ponnarille päänahka pilkottelee sieltä sun täältä esim sivuilta tai jos laitan alas nutturalle pyörre näyttää aivan kauhealta takana.. :( jos katson alhaalta päin itseäni, huomaan ns edestä kallon muodon, kun edestä olisi lähteny hiuksia kunnolla.

Joku kyseli siitä lääkekuurista. Sen vaikuttava aine on tetrasykliinihydrokloridi.. mietin kyllä voiko silläkin olla osuutta hiustenlähtöön?

En nyt oikein muuta osaa sanoa. Pillereiden ja raskauden jälkeen on käynyt samat mutta en muista onko näin paljoa lähtenyt. Voikun joku voisi luvata, että saan edes sen siedettävän perus ohuen tukkani takaisin olisin tyytyväinen. Sitä kun ei omaa paksuja hiuksia niin ei pysty toteamaan, että onneksi on jotain mistä lähteä.

Spiroa syön 100mg annoksella.. luullakseni olen kestänyt lääkettä hyvin ja jopa tiukassa oleva painokin tippunut pari kiloa. Olen siis yrittänyt tiputtaa raskauskiloja epätoivoisesti, mutta ne vaan pysyy ja rasva tuntuu etenkin vyörärölle jäävän vaikka muualta kiinteytyisin.

Vierailija
35/35 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Minulla on todella paksu tukka ja lisää puskee vaan (niskatukka kasvaa hitaasti, mutta melko varmasti.)

Tässäpä hyödyllinen viesti! Siis ap kertoo äkillisesti ohenneista hiuksistaan ja joku vastaa että ei tiedä, koska hänellä on todella paksu tukka.

Ok.

Näitä vastauksia täällä kyllä riittää. Joku avautuu uniongelmista ja vastaus on, no onneksi MINÄ nukun aina yöni hyvin ja makoisasti. 🙄

Itselleni on pari kertaa käynyt noin, että hiuksia irtoaa aivan älyttömästi, ihan tupoittain lähtee ja niitä on joka paikassa, mutta jotenkin ihmeen kaupalla niitä on vielä jäljellä. Kaipa ne kasvaa takaisin ja jos eivät kasva, aion ostaa peruukkeja. Nykyään saa melko edullisestikin todella kivannäköisiä ja YouTubessa paljon videoarvosteluja sekä vinkkejä peruukkien tuunaamiseen.