Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ratkaista tällainen parisuhde-erimielisyys? Liittyy muuttoon.

Vierailija
15.09.2022 |

Mies haluaisi, että muutamme eräälle pienemmälle paikkakunnalle satojen kilometrien päähän täältä missä nykyisin asumme, ja josta olemme molemmat kotoisin. Minä taas en halua muuttaa sinne. Meillä on 3- ja 5-vuotiaat lapset. Miten ratkaista tilanne, jossa toinen haluaa yhtä (nykyisenlaista elämää) ja toinen haluaa jotain aivan muuta (ihan erilaista elämää, nykyisenlaisen poissulkevaa)? Ihan riitaakin tullut jo asiasta.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mies haluaa muuttaa sinne hevonkuuseen tai mihin nyt ikinä haluaakaan? Mitä sillä on siellä?

Vierailija
22/42 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en muuttaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mies haluaa muuttaa sinne hevonkuuseen tai mihin nyt ikinä haluaakaan? Mitä sillä on siellä?

Velat...

Vierailija
24/42 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitteko sopia että muutatte sinne kolmeksi vuodeksi ja sitten taas takaisin. Ja laitatte nykyisen asunnon vuokralle niin ettei tarvitse muuttaa ihan kaikkea, ja sitten se on valmiina.

Mites esikoisen koulu? Meidän työpaikat jne? Joutuisin irtisanoutumaan nykyisestä hyvästä työstäni. Saisinko sieltä töitä? En tiedä? Entä täältä uuden työn 3 v. jälkeen? En tiedä.

Ap

Jos töitä ei ole siellä uudella paikkakunnalla niin sitten en tietenkään muuttaisi. Mutta olisiko mahdollista joku systeemi että vietätte mahdollisimman paljon lomia siella miehen tykkäämässä paikassa? Saatat itsekin viihtyä. Ja kun lapset ovat kasvaneet, on paljon helpompi asua eri paikoissa pitempiä aikoja vaikka onkin siis yhä yhdessä.

Vierailija
25/42 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi minun mieheni, niin kiinnostaisi tietää, miksi haluaa muuttaa. 

Onko syillä kuitenkaan väliä, jos itse ei todellakaan halua muuttaa?

On. Kuten silläkin, miksi itse ei halua muuttaa.

Vierailija
26/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei halua niin ei halua. Ei ole mikään pakko vaikka toisella olisi hyviä syitä muuttaa.

Vierailija
27/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei halua niin ei halua. Ei ole mikään pakko vaikka toisella olisi hyviä syitä muuttaa.

Olen samaa mieltä. Aikuisen ihmisen ei ole mikään pakko suostua muuttamaan ihan toiselle paikkakunnalle vaikkapa puolison työn takia.

Vierailija
28/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mieheni sai töitä 400 kilometrin päästä, emme edes ajatelleet vaihtoehtoa, että koko perhe olisi muuttanut uudelle paikkakunnalle. Mies on nyt viikot töissä ja viikonloput kotona.

Vierailija
29/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en ainakaan muuttaisi. En viihtyisi pienemmällä paikkakunnalla. Ihan sama vaikka mies saisi sieltä jonkun hyvän työn.

Vierailija
30/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että miehellä on ehkä jonkinlainen irtioton tai elämänmuutoksen halu. Mielestäni voisi olla myönteistäkin, minkälaisia ihmisiä noin muuten olette? Jos ystävät ja suku on läheisiä, heitä tulee varmasti ikävä jos on tottunut näkemään usein. Pienet lapset sopeutuvat nopeasti jos vanhemmat ovat onnellisia, jos ei, niin lapset myös levottomia. Pärjäisittekö rahallisesti uudessa paikassa ettei rahasta tulisi riitaa? Ja mieli voi tosiaan muuttua, korona-aika on muuttanut monen ajatuksia ja asuinpaikkaa. 

Vierailija
31/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että miehellä on ehkä jonkinlainen irtioton tai elämänmuutoksen halu. Mielestäni voisi olla myönteistäkin, minkälaisia ihmisiä noin muuten olette? Jos ystävät ja suku on läheisiä, heitä tulee varmasti ikävä jos on tottunut näkemään usein. Pienet lapset sopeutuvat nopeasti jos vanhemmat ovat onnellisia, jos ei, niin lapset myös levottomia. Pärjäisittekö rahallisesti uudessa paikassa ettei rahasta tulisi riitaa? Ja mieli voi tosiaan muuttua, korona-aika on muuttanut monen ajatuksia ja asuinpaikkaa. 

Miten siis kommentoit sitä, että ap ei halua muuttaa? Että hänen kuitenkin pitää, koska mies kaipaa irtiottoa vai?

Vierailija
32/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riitelyn sijaan laittaisin :miehen laatimaan tarkat suunnitelmat muutosta ja elämästä toisella paikkakunnalla:

-missä asutte ja millaisessa asunnossa millaisin kuluin

- onko lasten koulujen lähellä mukavia asuinalueita niin, että lapset pystyvät itse menemään kouluun  "turvallisessa maalaismiljöössä"

- kaupat, palvelut ja pitääkö niihin mennä autolla

- miehen ja sinun työpaikat ja mahdollisuus saada juuri ne työpaikat, jotka vastaavat koulutustasoanne

- turvaverkosto, jos lapsille tarvitsee tautiaikana hoitsut yms

Tiedät varmasti itse, mitä kaikkea pitää selvittää ja laskea valmiiksi. Yleensä se, että  näkee konkreettisesti mitä kaikkea on otettava huomioon ja selvitettä voi hyydyttää unelmia realistisemmiksi. 

Vierailija
33/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua nyt todella kiinnostaa, miksi juuri tämä paikkakunta x on valikoitunut siksi, jonne mies haluaa muuttaa. Miksei vaikka en vieressä oleva paikkakunta y?

Vierailija
34/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostakaa tai vuokratkaa sieltä joku mökki tms. ja käykää lomalla siellä ja mies voi käydä itse ikävän iskiessä.

Ehdotan myös tätä. Hyvä kokeilla vähän miltä se toinen paikkakunta tuntuu ennen lopullisia päätöksiä. Miehen mieli voi vaikka muuttua kun pääsee tuonne vähän oleskelemaan?

Vierailija
35/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein aikoinaan niin, että ostin talon ja mies sai ihan itse päättää muuttaako mukana. Muutti se, eikä ole päiväkään katunut. Nämä ns elämän isot asiat on vaan päätöksiä joita jokaisen tulisi tehdä itsenäisesti. Kompromisseissa on aina kaksi tyytymätöntä osapuolta.

Eli sanot nyt ihan suoraa ettet ole muuttamassa yhtään mihinkään. Iso poika osaa jo tehdä omat ratkaisunsa.

Vierailija
36/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riitelyn sijaan laittaisin :miehen laatimaan tarkat suunnitelmat muutosta ja elämästä toisella paikkakunnalla:

-missä asutte ja millaisessa asunnossa millaisin kuluin

- onko lasten koulujen lähellä mukavia asuinalueita niin, että lapset pystyvät itse menemään kouluun  "turvallisessa maalaismiljöössä"

- kaupat, palvelut ja pitääkö niihin mennä autolla

- miehen ja sinun työpaikat ja mahdollisuus saada juuri ne työpaikat, jotka vastaavat koulutustasoanne

- turvaverkosto, jos lapsille tarvitsee tautiaikana hoitsut yms

Tiedät varmasti itse, mitä kaikkea pitää selvittää ja laskea valmiiksi. Yleensä se, että  näkee konkreettisesti mitä kaikkea on otettava huomioon ja selvitettä voi hyydyttää unelmia realistisemmiksi. 

Mutta pyytämällä miestä tekemään tuollaisia suunnitelmia antaa turhaa ja valheellista toivoa miehelle siitä, että ehkä voitaisiin muuttaa. Jos ap ei kerran aio muuttaa.

Vierailija
37/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkos asunto sieltä ja sitä kautta sinulle parempi mahdollisuus tutustua paikkaan.

Saisiko miehen haluaman muutoksen, edes osittain, jostain lähempää nykyistä asuinpaikkaa? Eli teillä asuinkunta muuttuisi, mutta läheisiin ja työhön matka pysyisi kohtuullisena.

Syvällisempi ja analysoivampi keskustelu miksi mies tätä haluaa. Jommankumman mieli voi muuttua, kun asiaa pui tarkemmin.

Etäsuhde.

Ero.

Siinä taitaa vaihtoehdot muutokselle olla.

Vierailija
38/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä noin isot asiat puhutaan selviksi jo ennen kuin sitoudutaan avo- tai avioliittoon.

Yleensä pitkässä suhteessa ihmiset ja mielipiteet muuttuvat. En ainakaan itse ole tasan samanlainen ihminen tasan samanlaisine mielipiteineni, haluineni ja kiinnostuksineni kuin seitsemän vuotta sitten, saati sitten jos olisimme olleet yhdessä vaikka 20v.

Vierailija
39/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä noin isot asiat puhutaan selviksi jo ennen kuin sitoudutaan avo- tai avioliittoon.

Really? Se mitä elämältä haluaa pysyy samana läpi elämän? Silta elää väistämättä ja molempien päiden on kasvettavana mukana.

Vierailija
40/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Facepalm.