Kyllä oli taas hinnat nousseet!
Sellaiset nyt, jotka oli aiemmin halpaa köyhän ruokaa eli 1-1,50e oli nousseet kaikki yli kahden euron.
En ihmettele koiran paistajia, eihän ne saa marjarahoilla kaupasta mitään syötävää.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Kolmioleivät ja vessapaperien hinnat huipussa t.köyhä 😔
Yksi sana paljastaa miksi olet köyhä.
Kolmioleipien hinta kaupassa on nelinkertainen verrattuna että tekisit ne itse.
Joo. On kyllä ihan älytöntä. Vielä alkuvuodesta oli Prismassa halvin tanskalainen kermajuustokin 3,99e/kg ja nyt se sama juusto on 6,45 e/kg. Liha on niin kallista ettei raski enää ostaa kuin jotain broilerin koipia joskus.
Ostin just tarjouksesta paahtoleipää pakastimeen, vaikka pitäis noudattaa gluteenitonta ruokavaliota. Ihan sama.
Samoin vaihdoin laktoosittomat tuotteet tavallisiin. Toivottavasti lähipiiri tottuu pas*anhajuun...
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä, mitä hyötyä hintojen nostamisista edes on, kun kerran sen seurauksena rahan arvo alenee. Hintojen nostajat eivät enää itsekään saa sillä samalla rahalla sen enempää kuin kukaan muukaan kansalainen.
Ei kai rahan arvoa laske mikään muu kuin se, että keskuspankki tulostaa lisää rahaa kiertoon ja laimentaa näin rahan arvoa. Ja siellähän on printterit käyneet, nyt inflaatio sitten tuli ikäänkuin yllärinä heillekin.
Vierailija kirjoitti:
Ostin just tarjouksesta paahtoleipää pakastimeen, vaikka pitäis noudattaa gluteenitonta ruokavaliota. Ihan sama.
Samoin vaihdoin laktoosittomat tuotteet tavallisiin. Toivottavasti lähipiiri tottuu pas*anhajuun...
Tää kyllä tulee vaikuttamaan ihmisten terveyteen. Mun korkeasta kolesterolista kärsivä lähisukulainenkin on vaihtanut Benecolin Oivariiniin ja vähärasvaisen juuston kermajuustoon hintojen nousun takia. Suonet on varmaan kohta ihan tukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sittarin mammuttimarkkinoilla on nyt halpaa ruokaa ja käyttötavaraa. Menkää sinne.
Ei ole, koska CM pitää hinnat niin korkeina jo lähtökohtaisesti, että sitten kun on näitä Mammutti ja ties mitä -40/50% aleja niin tuntuvat olevinaan halvoista, vaikka toisista kaupoista saa koko ajan samaan hintaan kys tuotteita.
Kun oikeita hintoja eliyksikköhintoja katsoo, ei päästä liitin tasolle.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä, mitä hyötyä hintojen nostamisista edes on, kun kerran sen seurauksena rahan arvo alenee. Hintojen nostajat eivät enää itsekään saa sillä samalla rahalla sen enempää kuin kukaan muukaan kansalainen.
Täh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää kyllä tulee vaikuttamaan ihmisten terveyteen. Mun korkeasta kolesterolista kärsivä lähisukulainenkin on vaihtanut Benecolin Oivariiniin ja vähärasvaisen juuston kermajuustoon hintojen nousun takia. Suonet on varmaan kohta ihan tukossa.
Jos minulla olisi korkea kolesteroli, niin jättäisin tässä tapauksessa kaikki levitteet ja juustot sinne kauppaan. Eivät ole mitenkään välttämättömiä kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla olisi korkea kolesteroli, niin jättäisin tässä tapauksessa kaikki levitteet ja juustot sinne kauppaan. Eivät ole mitenkään välttämättömiä kenellekään.
Mistä kalsium sitten, jos ei juo maitoa?
Juu, Citymarket houkuttelee asiakkaita Mammuuttimarkkinoilla ja Euron päivillä. Mutta oikeesti siellä on kallista, tänään huomasin että maidonkin hinta noussut. Myös leivän ja jogurttien.
Vierailija kirjoitti:
Kaupat kusee omiin muroihinsa. Nostamalla kaikkien tuotteiden hintaa, oli tarvetta tai ei, karkoittavat asiakkaat ja myyntitulot romahtavat. Itse käyn enää kerran viikossa kaupassa, etten tekisi mitään heräteostoksia, ja valitsen vaihtoehdoista sen edullisimman.
Mulla ihan sama, eli olen nyt supistanut kulutukseni aika minimiin. Ostan lähinnä kaalia, porkkana, sipulia, perunaa, satokauden mukaan jotain muuta edullista kasvista, tomaattimurskaa, hedelmistä ostan vain alle 2e/kg maksavia (tällä hetkellä ainakin puolalainen omena ja appelsiinit), kananmunia, riisiä, pastaa, kaurahiutaleita, jauhoja, halvinta pikakahvia, maitojauhetta kahvimaidoksi, soijarouhetta, kuivattuja linssejä ja papuja, heraproteiinia. Teen yksinkertaisia wokkeja, puuroja, smootieita, keittoja, tomaattipastaa, itsetehtyä pannuleipää.
Aiemmin esim. käytin maustettuja ruokakermoja, jugurtteja, leipää, (tuore)juustoa, herkkuja mutta nyt en viitsi maksaa ja haluan säästää rahaa pahan päivän varalle, siltä varalta jos tulee 4-kertaiset sähkölaskut. Olen miettinyt, että jos moni muukin siirtyy minunlaiseen nuukailukulutukseen, niin silläkö todella saadaan Suomen talous kuntoon? Sanomattakin myös selvää, että en käy ravintoloissa, baareissa, kampaamoissa, jne. Ainoa "turhake" mistä maksan, on 44 euron salijäsenyys kuukaudessa, mutta siitä tulee yhden käynnin hinnaksi alle 3 euroa ja on kuitenkin tärkeä harrastus niin terveyden kuin mielenterveydenkin kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vinkki on valmistaa voimariinia itse. Säilyy noin viikon-kaksi jääkaapissa, joten kannattaa tehdä pieni annos kerrallaan. Itse yksinasuvana teen tällaisella reseptillä: 50g voita, 0,5 dl (kylmäpuristettua) öljyä, 0,5 dl kylmää vettä. Lisäksi ripaus suolaa ja halutessa esim. valkosipulijauhetta tai murskaa. Sekoitetaan kaikki sileäksi, itse sekoitan ihan haarukalla mutta isommassa erässä tehdessä sauvasekoitin olisi kätevä.
Rasvatonta "tuorejuustoa" leivän pääälle voi tehdä itse esim. tällä reseptillä: 250 grammaa maitorahkaa valutetaan juustoharsolla vuoratussa siivilässä useampi tunti. Sitten siihen sekoitetaan mausteet, ainakin suolaa ja pippuria, halutessa vaikka yrittejä tai valkosipulia. Sitten takaisin siivilään hetkeksi aikaa, että muoto tiivistyy. Jos on tottunut kaupan rasvaisiin tuorejuustoihin, voi rahkajuusto tuntua alkuun aika erilaiselta, mutta mielestäni on kyllä hyvää. Rahkajuuston päälle voi laittaa vielä hieman kylmäpuristettua öljyä, niin saa pehmeää rasvaa ja lisää makua samalla.
Prismassa myös hinnat kauttaaltaan nousseet. Prosenttuaalinen nousu aika huima kaikissa noin kaksi euroa ja vähän alle maksaneissa tuotteissa. Esim Philadelphia tuorejuusto, aiemmin kesällä 1,90€ nyt 2, 25€. Ekströmin mansikkakiisseli litran paketti pari viikkoa sitten 3,05€ nyt 3,35€. Leivän hinta noussut aivan hurjasti. Viikon ruokaostokset on aiemmin meillä maksaneet 100 - 120€, nyt maksoi 160€. Ei kyllä kestä taloutta tällainen. Kiisselit ja Philadelphia jää kauppaan tästä lähtien. Ja olen ihan sata varma, ettei kaikki hintojen nousu johdu kustannusten noususta. Aivan taatusti kauppa vetää välistä. No, nyt alkaa se saturaatiopiste olla käsillä, että jää ruoka kauppaan.
CM määrittelee ruuan hinnan Suomessa. Prismalle riittää että myy hieman sittaria halvemmalla. Todellista hintakilpailua Suomessa ei ole.
Maksullisetkin on nostaneet hintojaan kustannusten noustessa, karua on meininki kuluttajan kannalta.
Onko se sinusta kallis hinta?
Itse ostan aina luomumunia, viimeksi reilut 7€/pkt.