Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaako vanhemmat oikeasti näitä digitaalisia portfolioitä päiväkodista

Vierailija
15.09.2022 |

Eikö senkin ajan mikä näiden valmistamiseen menee voisi käyttää lasten kanssa toimimiseen.
Välillä tulee näistä portfolioitä sama olo kuin somemaailmasta ylipäätään. Onko ne vain pelkkää kulissia jolla peitetään todellisuutta.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikkokirjeethän ovat ihana tapa myös laittaa kotiväelle, niiden mukana sitten kuvakooste havainnollistaa hyvin mitä edellisenä viikkona on tehty ja mitä suunnitelmia on seuraavalle viikolle. Oikeastiko siellä päiväkodissa joku kuvittelee, että me vanhemmat viis veisaamme mitä te siellä meidän lastemme kanssa päivät tuuskaatte.

Nykyään kaikki pitää tulla kuvan tai videon muodossa. Muinoin joutui itse ihan lukemaan reissuvihkosta mitä tapahtumia on ollut.

Niin ja talvisin oli joka päivä -30, kesällä 1 hellepäivä, samaan aikaan hiihdettiin kouluun vaikka lumi oli jo sulanut..

Vierailija
42/59 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkäsin. Tekee päiväkodin arkea ja mitä kaikkea lasten kanssa tehdään näkyväksi. Mun lapsi on siellä päiväkodissa koko päivän, kyllä minä haluan tietää mitä kaikkea siellä käydään läpi, opetetaan ja askarrellaan. Niistä voi sitten kotona jatkaa samaa teemaa. t: äiti Helsingistä

Minäkin tykkäisin tällaisesta käytännöstä. Itse en etävanhempana saa käytännössä mitään tietoa lapsen päiväkotipäivistä. Ilmoitustaululla on lappu, jossa lukee, että maanantaina on jumppaa, tiistaina askartelua jne. mutta se ei kauheasti kerro päivien sisällöstä. Kun henkilökunnalta kysyy, mitä on viikon aikana tehty, he vievät pahimmillaan tämän lapun eteen ja kertovat, että siitä voi lukea.

Tai kun kysyn, miten lapsen viikko on mennyt, vastaukseksi tulee "hyvin". Yksi työntekijöistä sentään kertoo, jos lapsen käytöksessä on ollut jotain poikkeavaa, kuten fyysisyyttä muita kohtaan tai epänormaalia itkuisuutta tms., mutta samaan aikaan toiset työntekijät sanovat että kaikki on mennyt tosi hienosti.

Nyt lapsi on aloittanut eskarin, enkä edelleenkään tiedä, mitä siellä päivisin tehdään. Eskarissa on käytössä Wilma, ja toivoin, että saisin jotain tietoa edes sitä kautta, mutta kun kirjauduin sinne, ilmeni että sinne ei ole laitettu yhtään mitään sisältöä. Ei siis mitään. Esiopetussuunnitelmassa kyllä mainostetaan, miten henkilökunta käyttää aktiivisesti Wilmaa ja lapsen kanssa toimivat kasvattajat "kertovat lapsen päivästä aktiivisesti".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkäsin. Tekee päiväkodin arkea ja mitä kaikkea lasten kanssa tehdään näkyväksi. Mun lapsi on siellä päiväkodissa koko päivän, kyllä minä haluan tietää mitä kaikkea siellä käydään läpi, opetetaan ja askarrellaan. Niistä voi sitten kotona jatkaa samaa teemaa. t: äiti Helsingistä

Minäkin tykkäisin tällaisesta käytännöstä. Itse en etävanhempana saa käytännössä mitään tietoa lapsen päiväkotipäivistä. Ilmoitustaululla on lappu, jossa lukee, että maanantaina on jumppaa, tiistaina askartelua jne. mutta se ei kauheasti kerro päivien sisällöstä. Kun henkilökunnalta kysyy, mitä on viikon aikana tehty, he vievät pahimmillaan tämän lapun eteen ja kertovat, että siitä voi lukea.

Tai kun kysyn, miten lapsen viikko on mennyt, vastaukseksi tulee "hyvin". Yksi työntekijöistä sentään kertoo, jos lapsen käytöksessä on ollut jotain poikkeavaa, kuten fyysisyyttä muita kohtaan tai epänormaalia itkuisuutta tms., mutta samaan aikaan toiset työntekijät sanovat että kaikki on mennyt tosi hienosti.

Nyt lapsi on aloittanut eskarin, enkä edelleenkään tiedä, mitä siellä päivisin tehdään. Eskarissa on käytössä Wilma, ja toivoin, että saisin jotain tietoa edes sitä kautta, mutta kun kirjauduin sinne, ilmeni että sinne ei ole laitettu yhtään mitään sisältöä. Ei siis mitään. Esiopetussuunnitelmassa kyllä mainostetaan, miten henkilökunta käyttää aktiivisesti Wilmaa ja lapsen kanssa toimivat kasvattajat "kertovat lapsen päivästä aktiivisesti".

Eihän se lähi saa sen enempiä helposti. Lapselta kun kysyy miten päivä meni, niin kertoo, että hyvin. Hoitaja hakiessa kertoo, jos sattui suurempaa kaatumista tai tuliko yhtään syötyä, mutta eipä se sisältö päätä huimaa. Ne kuvakollaasit tulevat juuri opettajilta ja käsittelevät niitä teemoja, joita ryhmässä on käsitelty. Kertovat sitä opetuksen ja kasvatuksen sisältöä ja antavat kurkistaa sinne oman lapsen askeen, jonne ei vanhempi muuten näe. En kerta kaikkiaan käsitä millainen päiväkotityöntekijä ei ymmärrä näiden arvoa.

Vierailija
44/59 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikkokirjeethän ovat ihana tapa myös laittaa kotiväelle, niiden mukana sitten kuvakooste havainnollistaa hyvin mitä edellisenä viikkona on tehty ja mitä suunnitelmia on seuraavalle viikolle. Oikeastiko siellä päiväkodissa joku kuvittelee, että me vanhemmat viis veisaamme mitä te siellä meidän lastemme kanssa päivät tuuskaatte.

Eikös täällä ketjussa ole puhuttu miten turhaa on laittaa vanhemmille kuvia heidän lapsistaan?

Omani oli yksityisessä päiväkodissa. Lähes joka päivä tuli kuvia. Olivat ihania.

Vierailija
45/59 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi olisi keskittyä hoitamaan lapsia.

Jos ei ole resursseja hoitaa edes perusasioita, niin pitääkö tämmöistä kaikenlaista turhaa digisälää oikeasti olla?

Millä ne vanhemmat muuten tietää millaista se päiväkodin arki on?

Vierailija
46/59 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö saa sitä tietoa ilman digitaalista portfoliota? Minä keskustelin lapseni kanssa, keskustelin päiväkodin henkilökunnan kanssa. Katsoin seinältä viikkokalenteria, katsoin seinältä tuoreita askarteluja yms. töitä jne. Minusta antoi paljon enemmän kuin kylmä ja vuorovaikutukseton digitaalinen portfolio.

Vierailija
47/59 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dokumentointi tulee varhaiskasvatusta ohjaavista asiakirjoista, jotka ovat työntekijöitä velvoittavia. Painotukset voivat olla erilaisia eri kunnissa, kannattaa tutustua paikalliseen varhaiskasvatussuunnitelmaan, jos kiinnostaa enemmän. Löytyy yleensä kunnan nettisivuilta.

Vierailija
48/59 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuo portfolioiden näpertely on niiltä lapsilta pois. Että mikä on tärkeämpää? Se että vanhemmat saa jotain kivoja kuvia vai että se päiväkodin aikuinen on siellä sen sun lapsen kanssa tekemässä jotain kivaa?

Vierailija
49/59 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuo portfolioiden näpertely on niiltä lapsilta pois. Että mikä on tärkeämpää? Se että vanhemmat saa jotain kivoja kuvia vai että se päiväkodin aikuinen on siellä sen sun lapsen kanssa tekemässä jotain kivaa?

Opettajahan voi näitä tehdä sillä aikaa kun hoitajat kiskoo kurahousuja. Siitä ei tarvitse ottaa vanhemmille kuvia.

Vierailija
50/59 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä, joita ei kiinnosta lastensa puuhat päiväkotipäivän ajalta, on paljon. Monesti saa kävellä perässä portille ja yrittää selittää mitä tänään tehtiin. Nämä samat tyypit ei varmaan ole kiinnostuneita myöskään kuvista.

Vierailija
51/59 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä äitinä en. Portfoliot hiiteen, lapset tärkeämpiä kuin kansiot

Vierailija
52/59 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halunnut päiväkodissa minkäänlaisia portfolioita lapsestani! Turhaa nyhräämistä, pois lasten hyvästä arjesta.

Vierailija
53/59 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö portfolioita ole mallimaailmassa ja esim. taiteilijoilla ikään kuin työnäytteinä. Kiinnostavaa, jos niitä on jo päiväkodissakin. Tulee mieleen visio maailmasta, jossa lapsille kerätään cv-materiaalia päiväkodista alkaen.

Itse asiassa yhdessä vasuun liittyvässä koulutuksessa jo puhuttiin lapsen varhaiskasvatussuunnitelman olevan lapsen cv. Surullista.

Ei pelkästään surullista vaan kauheaa.

Lasten etu unohtunut.

Vierailija
54/59 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eskarilaisten Wilmaan tulee sisältöä myöhemmin ainakin meilläpäin.

Vierailija
55/59 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun esikoinen aloitti päiväkodissa n. 10v sitten saatiin viikkokirje, missä kerrottiin omin sanoin mitä tehty ja mitä tulevalla viikolla tulossa. Lisäksi saatiin fyysinen kansio piirrustuksista ja mukana muutamia valokuvia. Jossain vaiheessa tuli myös suljettu insta-ryhmä, jossa julkaistiin kuvia arjesta (ilman kasvokuvia).

Kaikki tämä on nykyään korvattu sillä värikkäällä powerpoint esityksellä, jossa kerrotaan jotain sanahelinää pedagogisista tavoitteista. Nämä portfoliot täyttävät sähköpostin, mutta niistä ei saa mitään konkreettista irti. Niiden tekemiseenkin menee varmasti enemmän aikaa kuin sen entisen viikkokirjeen tekemiseen. Älytön uudistus.

Vierailija
56/59 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun esikoinen aloitti päiväkodissa n. 10v sitten saatiin viikkokirje, missä kerrottiin omin sanoin mitä tehty ja mitä tulevalla viikolla tulossa. Lisäksi saatiin fyysinen kansio piirrustuksista ja mukana muutamia valokuvia. Jossain vaiheessa tuli myös suljettu insta-ryhmä, jossa julkaistiin kuvia arjesta (ilman kasvokuvia).

Kaikki tämä on nykyään korvattu sillä värikkäällä powerpoint esityksellä, jossa kerrotaan jotain sanahelinää pedagogisista tavoitteista. Nämä portfoliot täyttävät sähköpostin, mutta niistä ei saa mitään konkreettista irti. Niiden tekemiseenkin menee varmasti enemmän aikaa kuin sen entisen viikkokirjeen tekemiseen. Älytön uudistus.

Kyllä meillä tulee viikkokirje ja ehkä kerran kuussa se portfolio.

Vierailija
57/59 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat tarkempia vadtauksia lapselta, niin älä kysy miten päivä meni, tai kysymyksiä joihin voi vastata kyllä/ei.

Kysy sen sijaan esim. kenen kanssa leikit, mitä ruokaa söit, mitä leikit tänään, mikä oli kivointa, hauskinta tai kurjinta. Näin saat lapselta enemmän irti ja ehkäpä jopa kunnon keskustelun.

Vierailija
58/59 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin tehdään "asiakkaista" kaiken maailman arviointeja ja käyriä. Niihin menee niin paljon aikaa, ettei aika tai energia riitä enää itse asiakaskunnalle. No, tästä mulle maksetaan.

Vierailija
59/59 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat tarkempia vadtauksia lapselta, niin älä kysy miten päivä meni, tai kysymyksiä joihin voi vastata kyllä/ei.

Kysy sen sijaan esim. kenen kanssa leikit, mitä ruokaa söit, mitä leikit tänään, mikä oli kivointa, hauskinta tai kurjinta. Näin saat lapselta enemmän irti ja ehkäpä jopa kunnon keskustelun.

Tuo kysymykseni siitä, miten viikko on mennyt, on osoitettu henkilökunnalle. Lapselta kysyn aina, mitä hän on leikkinyt, mikä on ollut kivaa, mitä tänään tehtiin, oliko esim. piirtämistä tai jumppaa tai askartelua, kenen kanssa leikki ja millaisia leikkejä, millaista ruokaa oli jne., mutta joko hän ei vastaa mitään tai sitten sanoo, ettei muista. Puhelimessa vastaus kysymyksiini on yleensä "heippa".

Lapselta ei saa vastauksia, koska lapsen toinen vanhempi manipuloi ja vieraannuttaa lasta ja on kieltänyt kertomasta mitään. Lapsi ei myöskään puhu kotiasioistaan päiväkodissa.

Juuri tästä syystä kaipaisin kovasti tietoa päiväkodin henkilökunnalta, kun lapselta sitä ei saa, ja lapsen toiselta vanhemmalta vielä vähemmän. Valitettavasti päiväkodin henkilökunnaltakin tulee tietoa kovin niukasti eli en tiedä lapseni elämästä juuri mitään.