Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomessa 17% yli 16-vuotiaista ei ole koskaan käyttänyt vahvaa tunnistautumista mihinkään kirjautumiseen netissä!!!

Vierailija
15.09.2022 |

Aivan tajuttoman iso määrä..

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täysin käsittämätön päätös että Suomessa on ylipäätänsä otettu pankkitunnukset tällaiseen käyttöön eli erilaisiin tunnistautumisiin.

Vierailija
22/39 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut ulkomailla vuodesta 2003 ja en edes tiedä, mitä vahva tunnistautuminen tarkoittaa. Näin se tekee aika tehtävänsä ja vieraannun suomalaisesta yhteiskunnasta, vaikka kuinka roikun palstalla :D

Miten on mahdollista? Itse olen asunut ulkomailla 25 vuotta, ja luen paivittain uutisia ja muuta mediaa myos Suomesta. Onko tama palsta ainoa yhteytesi Suomeen, vai miten voit olla noin tietamaton? Varmaan sinun asuinmaassasikin on vastaava systeemi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut ulkomailla vuodesta 2003 ja en edes tiedä, mitä vahva tunnistautuminen tarkoittaa. Näin se tekee aika tehtävänsä ja vieraannun suomalaisesta yhteiskunnasta, vaikka kuinka roikun palstalla :D

Miten on mahdollista? Itse olen asunut ulkomailla 25 vuotta, ja luen paivittain uutisia ja muuta mediaa myos Suomesta. Onko tama palsta ainoa yhteytesi Suomeen, vai miten voit olla noin tietamaton? Varmaan sinun asuinmaassasikin on vastaava systeemi.

hän saattaa asua usassa. vaikka tuolla päin on maailman suurimmat tekniikka-alan firmat, niin kansalaiset käyttävät kivikautisia shekkejä.

Vierailija
24/39 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo minusta kovin kummallista ole. Jos elää ilman tukia, hoitaa lääkärin ajanvaraukset puhelimitse eikä shoppaile netissä, niin eipä ole tarvinnut vahvaa tunnistautumista välttämämttä mihinkään. 

Ja maksaa laskut pankin tiskillä?

Maksuautomaatteja on edelleen olemassa.

Vierailija
25/39 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahva tunnistautuminen on korvautumassa lähivuosina Erittäin Vahvalla Tunnistautumisella: "Veli mä VANNON, et nää henkkarit on oikeet."

Vierailija
26/39 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yli 50v, enkä ole koskaan tilannut mitään muuta kuin matkoja netistä. En ole kertaakaan käynyt Kanta-palvelussa, enkä missään verottajan tai muissa täällä kerrotuista palveluissa. Olisiko pitänyt? Olen aina ollut terve, ei minusta varmaan ole edes mitään tietoja tuolla kannassa.

Vierailija
27/39 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva palstalta kuitenkin löytyi vajaata promillea edustava hörhö, jonka oli välttämätöntä jakaa tämä tieto.

Vierailija
28/39 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

digi-id tulossa.

Tää on parasta, mitä on keksitty. Kaverin puhelimen avulla voin olla hän. Puhelinvarkaudet lisääntyvät megalomaanisesti, koska mikään ei ole niin helppo asia murrettavaksi kuin pääsy puhelimella nettiin ja edelleen puhelimeen liitetyn ID:n käyttö.

Vierailija
29/39 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisältää varmaan vanhukset sekä mm. 61-vuotiaan isäni, joka ei ole koskaan käyttänyt nettiä. Itse oon syntynyt 90-luvulla ja sain verkkopankkiin tunnukset vasta 18 täytettyäni, joten varmaan kaltaisiani löytyy myös tuosta 17 prosentista.

Taitaa faijasi olla sitten melkoisen yksiputkisilla aivoilla varustettu. Netti yleistyi Suomessa hänen ollessaan noin 35-vuotias.

Toinen vanhemmistani ei käyttänyt nettiä elinaikanaan vaikka se olikin jo yleisesti mm. verkkopankeissa käytössä. Ei tuo vaan tarvinnut sitä kun laskut sai siihen aikaan maksettua vielä muutenkin. Kaikkia ei vaan kiinnosta viettää aikaansa jossain facebookissa (tai keskustelupalstoilla) jauhamassa tyhjänpäiväisiä kun kavereiden kanssa voi jutella muutenkin.

Toinen vanhempi käyttää ihan sujuvasti vielä liki kasikymppisenä. 

Vierailija
30/39 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

digi-id tulossa.

Tää on parasta, mitä on keksitty. Kaverin puhelimen avulla voin olla hän. Puhelinvarkaudet lisääntyvät megalomaanisesti, koska mikään ei ole niin helppo asia murrettavaksi kuin pääsy puhelimella nettiin ja edelleen puhelimeen liitetyn ID:n käyttö.

Siinäpä ihminen joka ei tajua taas kerran asiasta mitään. hardware TPM nimenomaan ei ole helppo murrettava vaikka teoreettisesti joku supertiedustelupalvelu saattaakin olla keksinyt keinot sieltä datan ulossaantiin. 

Vierailija
31/39 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo minusta kovin kummallista ole. Jos elää ilman tukia, hoitaa lääkärin ajanvaraukset puhelimitse eikä shoppaile netissä, niin eipä ole tarvinnut vahvaa tunnistautumista välttämämttä mihinkään. 

Jos on laittanut suoraveloitukseen, niin ei tarvitse käydä tiskillä. Sitäpaitsi eikö tässä ollut kyse nimenomaan vahvasta tunnistautumisesta, ei netin käyttämisestä yleisesti. Pankkipalveluita voi edelleen käyttää tunnuslukukortin avulla ainakin Nordeassa.

Se on vahva tunnistautuminen.

Vierailija
32/39 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On täysin käsittämätön päätös että Suomessa on ylipäätänsä otettu pankkitunnukset tällaiseen käyttöön eli erilaisiin tunnistautumisiin.

Niitä käytettiin jo, joten valtion oli helppo ottaa ne käyttöön. Digi-ID:n käyttö on siitä kivaa, että siellä kootaan kaikki käyttäjätietosi yhteen ja seurataan tapaasi elää, tiedot myydän edelleen ja paljon matkustavana saat lainatarjouksia matkustukseen jne.

Vierailija
33/39 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti mitä väliä sitten?

Vierailija
34/39 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni ei ole koskaan edes avannut tietokonetta tai käyttänyt nettiä. Ei myöskään kumpikaan mummoni. Kaikki ovat korkeakouluttautuneita menestyviä ihmisiä. Mummot tosin jo eläkkeellä. Itsekin maksan vain laskuni netissä ja vauvapalstailen. Voisin elää täysin ilman nettiä, jos pankkien maksuautomaatit olisivat lähikaupassani. Älykännykkääkään en omista.

Vierailija
35/39 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallakaan vanhemmistani ei ole pankkitunnuksia, ei myöskään heidän sisaruksillaan. Kovin monella ei edes älypuhelinta.

Vierailija
36/39 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksuautomaatteja on edelleen olemassa.

Ja maksupalvelukin on edelleen olemassa, ainakin osuuspankissa.

Vierailija
37/39 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainasopimusten allekirjoittaminen vahvalla tunnistautumisella, Suomi.fi palvelun käyttöönotto vahvalla tunnistautumisella, asunnonvälityssopimus vahvalla tunnistautumisella.

Yksi tilanne tullut eteen, jossa vahva tunnistautuminen ei kelvannut: toisen henkilön valtuuttaminen tekemään asuntokauppa omasta puolesta, tähän vaadittiin ainakin OP-ryhmässä ihan fyysinen paperi allekirjoituksineen, joka piti lähettää OP:n konttorista käsin sille paikkakunnalle, jossa itse kauppa tehtiin ja oma henkilöllisyys piti todistaa konttorissa.

Vierailija
38/39 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran piti käydä sirukortin hajottua ihan fyysisesti pankin tiskillä, niin ajokorttia katsottiin henkkarina kuin halpaa makkaraa ja piti tunnistautua puhelimen pankkisovelluksen kautta.

Minä en edes tiedä miten hoitaisin tänä päivänä asioitani ilman älypuhelinta, pankkisovellusta ja tietokonetta. Olen 47v mies.

Vierailija
39/39 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut ovat kirjoittaneet että on henkilöitä jotka eivät ole käyttäneet vahvaa tunnistautumista, vaikka ovat kohtapuoliin eläkkeellä. jos elää jonkun toisen kanssa, niin puoliso on hoitanut talouteen liittyvät raha asiat. toinen vaihtoehto on että on käynyt pankkikonttorissa hoitamassa asiat. tosin pankkikonttorien verkostoa ja aukioloa on supistettu niin paljon että nettipankin käyttäminen alkaa olla melko lailla pakollista jos haluaa maksaa laskuja. kela ja verottaja ovat myös supistaneet konttoriverkostoa, joten kelan konttoriin meneminen alkaa olemaan historiaa. kun jokin resepti vanhenee, niin apteekissa saatetaan kysyä että uusitaanko.