Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sattuuko synnyttäminen?

Vierailija
15.09.2022 |

Puolet raskausajasta takana. Nyt pelottaa jo se synnytys. Sattuuko se paljon?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin pelkopotilas mutta synnytys ei sattunut niin paljon kuin luulin ja otin kaikki tarjotut lääkkeet, ne ovat oikeasti hyviä. Lisäksi tuntui että saatoin luottaa mukaviin hoitajiin ja lääkäreihin, millä oli yllättävän suuri vaikutus siihen että miten synnytyksen koin. Ja näin jälkikäteen en mitenkään pysty palauttamaan mieleen sitä että miltä synnytys tuntuu, luonto on hoitanut asian niin että hormonit tms aiheuttavat tämän, näinhän useimmat sanovat. Toki joskus synnytyksissä tulee vaikeita tilanteita, itsekin olen kokenut tällaisen, mutta voit luottaa siihen että niissä sinut yleensä saadaan nukutettua tai puudutettua nopeasti niin että sitä kovempaa kipua tuntee vain hetken. Ja kokemani kovakaan kipu ei ollut sellaista että olisin luullut kuolevani siihen. Eli näin jälkikäteen voisin sanoa että yleensä kuitenkin kaikki menee hyvin, vaikka sattuisi.

Vierailija
22/46 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattui enemmän kuin mikään muu elämäni aikana. En mitenkään pystynyt olemaan hiljaa. Pidin sellaista tuskaista kovaa ärinää. Kunnes sain epiduraalin ja viimeisen kanssa spinaalin, kun epiduraalia ei saatu onnistumaan.

Mulla 3 synnytystä, eikä yksikään edennyt ilman oksitosiinia. Eikä tosiaankaan ollut lepotaukoja supistuksissa, vaan lähes jatkuvaa kramppia, vaikka olin auki vasta 1,5cm ja ilman vesiä. Joka kerta sama kuvio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin pelkopotilas mutta synnytys ei sattunut niin paljon kuin luulin ja otin kaikki tarjotut lääkkeet, ne ovat oikeasti hyviä. Lisäksi tuntui että saatoin luottaa mukaviin hoitajiin ja lääkäreihin, millä oli yllättävän suuri vaikutus siihen että miten synnytyksen koin. Ja näin jälkikäteen en mitenkään pysty palauttamaan mieleen sitä että miltä synnytys tuntuu, luonto on hoitanut asian niin että hormonit tms aiheuttavat tämän, näinhän useimmat sanovat. Toki joskus synnytyksissä tulee vaikeita tilanteita, itsekin olen kokenut tällaisen, mutta voit luottaa siihen että niissä sinut yleensä saadaan nukutettua tai puudutettua nopeasti niin että sitä kovempaa kipua tuntee vain hetken. Ja kokemani kovakaan kipu ei ollut sellaista että olisin luullut kuolevani siihen. Eli näin jälkikäteen voisin sanoa että yleensä kuitenkin kaikki menee hyvin, vaikka sattuisi.

Omalla kohdallani matalasta "laulusta" ja eteenpäin nojaamisesta ja lantion keinuttelusta seisten oli kovasti hyötyä, samoin epiduraalin hengittäminen toimi ikään kuin "hengitystekniikkana" myöhemmässä vaiheessa. Olin vähän lukenut näistä etukäteen mutta synnytyksen aikana nämä tulivat käyttöön oikeastaan luonnollisesti, eli keho tiesi tavallaan mitä tehdä.

Vierailija
24/46 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supistuskipu oli niin voimakasta että tuntui kuin keho vain musertuisi. Mutta sitä kesti silti paremmin kuin ponnistusvaiheen kirvelevää ratkeamisen tunnetta. Silti halusin toisenkin lapsen, eli kyllä siitä selviää.

Vierailija
25/46 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sattui enemmän kuin mikään muu elämäni aikana. En mitenkään pystynyt olemaan hiljaa. Pidin sellaista tuskaista kovaa ärinää. Kunnes sain epiduraalin ja viimeisen kanssa spinaalin, kun epiduraalia ei saatu onnistumaan.

Mulla 3 synnytystä, eikä yksikään edennyt ilman oksitosiinia. Eikä tosiaankaan ollut lepotaukoja supistuksissa, vaan lähes jatkuvaa kramppia, vaikka olin auki vasta 1,5cm ja ilman vesiä. Joka kerta sama kuvio.

Käynnistetyt synnytykset on kivuliaampia, oksitosiinitipalla tehdyt supistukset sattuu ihan eri tavoin kuin omat.

Vierailija
26/46 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalin kipu, mitä olen elämässäni kokenut, on korvakipu. Neljä kertaa synnyttänyt.

Vierailija
27/46 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalista synnytyksestä en osaa sanoa. Käynnistetty synnytys oksitosiinitippojen kera oli aika horroria. Viitisen tuntia 1,5 min supistuksia ja 1,5 min taukoa niiden välissä. Ilokaasusta en kokenut hyötyä, mutta epiduraali tuntui taivaalliselta tuon viiden tunnin kärvistelyn jälkeen. Joku epiduraalissakin kusi, kun synnytys ei edennyt toivotusti, vauva joutui ahdinkoon ja piti tehdä kiireellinen sektio ja tunsin polttavaa kipua kun vatsaa avattiin. Vauva oli vielä tiukasti kiinnittynyt, niin voisi sitä irrottamisesta koitunutta kipua varmaan vatsaan potkimiseen verrata. Kun vauva oli ulkona, sain humautuksen.

Vierailija
28/46 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuu, mutta se on sellaista "hyvää kipua", ei niin kamalaa. Synnytin kolme lasta ilman mitään kivunlievityksiä. Synnyksestä kuitenkin aina tietää, että se on vain väliaikaista ja kestää sen synnytyksen ajan ja palkinnoksi saa sen ihanan oman vauvan/vauvat. 

Olen kärsinyt myös peroneushermon halvaukseen johtaneesta iskiashermosärystä. Se oli elämäni pahinta kipua, heittämällä hirveämpää kuin mikään synnytys. Ja sitä kesti puoli vuotta yötä päivää, tuntui kuin koko jalkaa olisi sähkötetty, poltettu ja revitty irti, selkä oli aivan tulikuuma ja kipeä, eikä öisin voinut nukkua. Se loppui, kun pullistumat viimein leikattiin, mutta jalka jäi halvaantuneeksi. Pahinta oli, ettei tiennyt kauanko siinä säryssä pitää kärsiä. 

Synnytykset ei olleet mitään siihen verrattuna. 

Vierailija
29/46 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuu se, mutta naisen keho on luotu siihen, niin se ei ole luonnotonta kipua ja sen kanssa kyllä pärjää.

Etukäteen ei voi tietää kauanko se kestää ja pitää elää hetki kerrallaan. Ja jälkeenpäin sitä ei sitten enää niin muista. 

Hyvin se menee!

Vierailija
30/46 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin 35vuotta sitten.

En edes muista oliko kipuja vai ei.

Aika tehnyt tehtävänsä.

Vierailija
31/46 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuu aivan hirveästi. Mutta muista, että olet itsesi tuohon tilaan saattanut, eikä ne synnytystuskat ole sen kätilön syy. Sille on turha meuhkata.

Vierailija
32/46 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei satu.

T: Kokenut mies

Vierailija
33/46 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei satu niin paljoa, jos mies työntyy anaaliin samalla.

Vierailija
34/46 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppu sattui kun tuntui että repeää. Mutta ei se kestänyt kauaa, kyllä siitä selviää.

Vierailija
35/46 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän kuin kivulias kakka.

Vierailija
36/46 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei satu, mutta miehille valehdellaan, että sattuu, kun ne eivät saa koskaan tietää

Vierailija
37/46 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se sattuu. Mutta nykyään on saatavilla puudutuksia aika hyvin ettei se mitään epäinhimillistä järjen vievää tuskaa ole. Itse en tosin toisen lapsen kanssa ehtinyt sellaista saada, ja sattuihan se aika mojovasti, mutta onneksi oli lyhyt ja helppo synnytys joten kyllä senkin kesti. Silti jos mahdollista, ottaisin itse epiduraalin.

Nykyään on periaatteessa saatavilla lääkityksiä, mutta ei henkilökuntaa lääkitystä antamaan.

Vierailija
38/46 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt sattumisesta tiedä, kun tropit oli kohdillaan 😃onneksi. Ensimmäistä synnytettiin 53 tuntia sairaalan virallisen syntymäkertomuksen mukaan. Päättyi lopulta hätäsektioon, kun ei avautuminen ollut lopussa 7cm enemmän.

Toisen synnytys kesti enään vain 18 tuntia. Tässäkin avautuminen tyssäsi siihen 8cm. Ponnistus aihe kesti tunnin ja kätilö ajatteli että kyllä hän sen lapsen imukupilla saa silti "väkisin" revittyä maailmaan. Pienet eeppariviillot siis imukupilla revittiin väkisin ja verta menetin pari litraa. Jouduin sitten pikana paikkailtavaksi kuitenkin, mutta hengissä selvittiin molemmat.

Kolmannen saisi lääkärien mukaan sitten synnyttää jo ennalta sovitulla sektiolla. Jäi kuitenkin näihin kahteen 😃

PS. Sektiosta parani parissa viikossa toimintakuntoon, imukupissa meni ihan kuukausi että pysty edes istumaan 😅

Vierailija
39/46 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuu, mutta riippuu tosi paljon ihmisestä ja synnytyksestä miten paljon. Minulla esim. esikoisen synnytys oli kivuliaampi kaiken kaikkiaan kuin kuopuksen, vaikka esikoisen kohdalla sain kaikki mahdolliset kivun lievitykset ja kuopuksesta en ehtinyt saada kuin ilokaasua (josta en juuri kokenut apua). Mutta joka tapauksessa sitä on turha pelätä ennakkoon, kun ei voi tietää ja asiat menee sitten vaan painollaan. Toki kannattaa perehtyä vaihtoehtoihin ja synnytyksen kulkuun etukäteen, mutta myös huomioida että ennakkoon hyviltä tuntuvat ajatukset ei välttämättä tositilanteessa toimikaan.

Vierailija
40/46 |
25.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kokenut supistuksia mitenkään erityisen kipeiksi mutta en ole varma, olivatko ne edes kunnon supistuksia, kun eivät tehneet mitään. Hoitohenkilökunnan mielestä etenemättömyys johtui kivustani ja halusivat antaa kivunlievitystä. Synnytyksen itsensä kivuliaisuudesta en tiedä mitään, koska olin siinä vaiheessa taju kankaalla sektiossa. Kivunlievitykset ja minä emme ole koskaan oikein sopineet yhteen ja tällä kertaa sekavuuden sijaan menin kuulema tajuttomaksi useampaan kertaan, kunnes totesivat, että lienee viisainta mennä sektioon, koska tästä ei ole synnyttämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi