Onko pojallasi ollut oidipuskompleksia? Minkä ikäisenä?
Meidän kolmevuotias ilmoitti isälleen, joka halasi minua, että siinä on hänen paikkansa :)
Kommentit (6)
Selitin, että minä olen jo naimisissa isin kanssa ja poika löytää sitten isona oman rakkaan, jonka kanssa voi mennä naimisiin. Sitten kului muutama kuukausi, ja yhtenä iltana poika huokaisi syvään ja sanoi että voi, voi, kun minä en millään haluaisi etsiä sitä toista naista. Luulin, että oli jo unohtanut meidän keskustelun, mutta ilmeisesti ei kuitenkaan =)
Itseäni oikein nauratti, kun meni niin oppikirjan mukaan ;-)
t. psykan ope
Minä eli äitinsä olin keskellä kuningattarena kruunu päässä, vierellä poika ja siskonsa. Isä puuttui kuvasta kokonaan...
Hiljattain piirsi (nyt siis 5-v) kuvan, jossa isä on iisona keskellä puoli paperia täyttäen ja käsiään levitellen, me muut siinä vierellä. Isäkin löytyi :-)
kyllä meidänkin lapset sekoilee jos me miehen kanssa pussaillaan tai halitaan vaikka sohvalla. koska niin harvoin sitä tapahtuu.
Oidipuskompleksi on, Sigmund Freudin psykoanalyyttisen teorian mukaan 3¿6-vuotiaan lapsen vaihe, jossa tämä tuntee seksuaalista vetoa toista sukupuolta olevaan vanhempaansa. Kaksivuotiaana lapsi jo havaitsee sukupuoliset erot, mutta ei vielä välitä niistä. Kolmivuotias lapsi kuitenkin alkaa kiinnostua sukupuoliasioista ja havaitsee vanhempiensa välillä jotakin, mistä hän jää ulkopuolelle. Raivo, kateus ja mustasukkaisuus ovat tavallisia tunnereaktioita tässä vaiheessa. Lapsi olettaa menevänsä toista sukupuolta olevan vanhempansa kanssa naimisiin ja pyrkii vanhempien väliin. Hän yrittää voittaa toisen vanhempansa toivoen toisen katoavan.
Lapsi saattaa ilmaista ajatuksensa hyvinkin suoraan. Vanhempien liian ankara suhtautuminen tähän kilpailuun ja toisaalta liika periksi antaminen voivat häiritä kehitystä. Lapsen on myös nähtävä vanhempiensa hellyyden osoituksia, jotta hän myöhemmin tunnistaisi nämä ominaisuudet myös itsessään.
Oidipuskompleksi on sekä lapsen seksuaali-identiteetin että sukupuoli-identiteetin perusta. Se voi vaikuttaa kumpaan sukupuoleen lapsi suuntautuu ja millaisena seksuaalisena olentona hän itsensä näkee.
Viisivuotias lapsi tajuaa ettei voi saada toista vanhempaansa samaistuen samaa sukupuolta olevaan vanhempaansa.
Viimeksi tänään puhui asiasta ja ilmoitti tulevansa isona naiseksi ?! ja menevänsä kanssani naimisiin. Sanoin etten mene koskaan naisen kanssa naimisiin, jonka jälkeen hän sanoikin, että hänestä tulee mies. :o)
Sekä 4v. että melkein 3v. kapinoivat, kun mieheni kanssa halaamme. Meitä naurattaa, että olette nyt hiukan myöhässä, kun olen jo viimeisilläni raskaana.