Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vähävaraisuus ei tehnyt mitään vahinkoa lapselleni, päinvastoin

Vierailija
14.09.2022 |

Olin yksinhuoltaja ja pienipalkkainen. Tyttären isä kuoli onnettomuudessa kun tytär oli vauvaiässä. Elämä oli aika kovaa taistelua ja yritin kyllä parhaani lapsen eteen. Oli kuitenkin turva, rakkautta ja perustarpeet. Koko tytön lapsuuden ja nuoruuden ajan kärsin hiljaa mielessä sitä näyttämättä. Hänellä oli koulukavereita, joilla kalliit vaatteet ja harrastukset, pelit ja vermeet ja käyttörahaa. Vanhemmilla varaa maksaa ulkomaanmatkoja ja merkkipäivät oli aina rahalla laitettuja. Mun tyttö sai tyytyä aina vähempään. Jotenkin ajattelin että vähäosaisuus periytyy ja hän on jäänyt tärkeästä paitsi. Kävinkin ihan päinvastoin. Tyttäreni on edennyt nopeaa tahtia on valmistunut asianajaksi. Tekee nyt kovapalkkaista duunia ja aikoo vielä lukea lisää. Mukavan oloinen miesystävä, eikä päihteitä tai muutamaa ongelmaa. Tyttärelläni on vahva psyyke ja kunnianhimo. Jotkut hänen nuoruuden kaverit ovat vaikeassa alamäessä. On huumeita, väkivaltaa jne. Soitellaan ja kahvitellaan paljon ja olen niin onnellinen että en jättänyt hänelle pahaa fiilistä lapsuudesta. Hän on enemmän kiitollinen siitä mitä meillä oli. Kaiken kaikkiaan, rakkaus, turva, järkevä kasvatus ja huolenpito ovat paras pohja jokaiselle lapselle.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kaiken kaikkiaan, rakkaus, turva, järkevä kasvatus ja huolenpito ovat paras pohja jokaiselle lapselle."

Niin varmaan onkin, mutta ei nekään aina riitä.

Minusta tuo mitä kirjoitit tyttäresi kaverien teidän näkökulmasta yltäkylläisestä lapsuudesta ja myöhemmistä erilaisista ongelmista kuulosti aika ikävältä. Esimeriksi huumeongelma voi syntyä kaikenlaisten vanhempien lapsille.Ei siihen vaikuta yhtään mitenkään ne rahalla laitetut synttärit tai lomamatkat. Eikä se varsinkaan tarkoita, ettei vanhemmat olisi yrittäneet kaikkensa lastensa eteen.

Meidän perheestä yksi sisarukseni päätyi kokeilemaan ja käyttämään huumeita omien erilaisten ongelmiensa seurauksena. Pari yliannostusta, mihin toiseen kuolikin. Meillä oli ihan ok lapsuus, oli lomamatkoja, merkkivaatteita ja tarpeeksi kaikkea, kuitenkin mielestäni ihan kohtuudella. Usein olen saanut kuulla spekulaatioita siitä, miten vanhemmissa täytyy olla jotain vikaa, että lapsi päätyy käyttämään huumeita. Ihmiset ei tunnu ymmärtävän, ettei vanhemmat voi vaikuttaa lapsen tai nuoren koko elämään.

Kiitos vastauksestasi. En tietenkään halua vähätellä muiden vanhemmuutta. Lyhyesti kerroin miten meillä meni. Ja ei ole tietenkään mitään yhtä oikeaa kaavaa jonka jälkeen lapsen menestys ja onnellisuus on taattu. Olet varmasti ollut hyvä vanhempi. Ja tiedostan että nykymaailmassa niitä huumeita päätyy kokeilemaan suuri osa nuorista. Yksikin kerta voi olla kohtalokas. Siinä ei voi oikein syyllistää siinä hetkessä kypsymätöntä nuorta, saati sitten hänen äitiään. Olen pahoillani menetyksestäsi.   ap

Korjaan, pahoittelut sisaresi menetyksestä. Ensin luulin että kyse oli lapsestasi.

Vierailija
22/28 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai yleensä väitetäkään että pelkkä vähävaraisuus aiheuttaisi mitään vahinkoa sellaisenaan. Sen sijaan tutkimusten mukaan vähävaraisuus on usein sidoksissa kiinteästi muuhun huono-osaisuuteen, syrjäytymiseen, näköalattomuuteen, päihdeongelmiin, elämänhallintaongelmiin, koulupudokkuuteen, mielenterveysongelmiin jne. Niiden kanssa taas on jo aika paljon vaikeampi nousta ryysyistä rikkauksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan nämä tarinat menee niin, että on vähävarainen mutta kannustava, rakastava ja läsnäoleva perhe ja sitten se rahoissa pyörivä hyvätuloinen perhe, missä rakkautta ostetaan ja näytetään rahalla, ollaan kireitä, kiireisiä ja etäisiä. Ihan kuin se varakas, lämmin, välittävä ja läsnäoleva olisi ihan täysi mahdottomuus. Kyllä niitä unelmaperheitä on joilla on kaikkea.

Vierailija
24/28 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut, että omalla kohdalla se yksinhuoltajuus on tarkoittanut tiedostamista siitä miten äkkiä ja helposti ne asiat voivat kääntyä. Lapsi ja nuori voi tehdä virheitä, mutta niihin on varhaisessa vaiheessa puututtava. Itsellä ainakin sen toisen vanhemman läsnäolon puutteen vuoksi on tullut mentyä peilin eteen. Ja mietittyä, miten niin kävi. Ehkä välillä liiaksikin, kun olen jutellut muiden vanhempien kanssa. Itse siis ainakin olen tiedostanut tuon, että yksinhuoltajuus ja vähävaraisuus voi olla riski syrjäytymiselle.

Vierailija
25/28 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nopeasti lapsesi suoritti asianajajatutkinnon ja missä toimistossa oli työssä tuon aikana?

Vierailija
26/28 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa. Mille juridiikan alalle tyttäresi on suuntautunut?

Vierailija
27/28 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustapa tuli sianajaja.

Vierailija
28/28 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tykkää vain valittaa. Suomessa ei ole paljon todellista köyhyyttä.