Eikö ihmiset enää uskalla käyttää rahaa?
Mulla hierojana on yhtäkkiä vähentyneet asiakkaat. Korona-ajan jälkeen alkoi mennä hienosti mutta nyt taas! Mistä kaikesta olette alkaneet säästää? Ihan vaan uteliaisuuttani kysyn, en tuomitse.
Kommentit (70)
Kaikesta, valitettavasti. Tällä hetkellä ei osteta kuin ruokaa ja polttoainetta. Jos lapset tarvitsevat uusia vaatteita, ne on pakko hankkia, ei muuta. Samoin maksan lasten parturit, itse en käy.
Just kartoitin mitä vois myydä kirpparilla.
En syö ulkona, käy baareissa tai leffassa. En käytä enää mitään päihteitä. En myöskään osta pahemmin vaatteita tai kosmetiikkaa. Aika vähällä sitä pärjää.
En ole aiemminkaan ollut mikään big spender, koska työni on pätkää eikä palkkakaan mikään suuren suuri. Ei siis ole ollut ihan hirveästi edes, mistä nyt olisi vielä voinut säästää. Suurimmat muutokset näkyy varmasti ruokaostoksissa. Lihankäyttö on vähentynyt entisestään ja korvautunut linsseillä, pavuilla ja herneillä. Onneksi kasvissosekeittoja saa tehtyä helposti ja halvalla isot satsit. Puuroa menee paljon, välillä ihan pääruokanakin. Autovakuutuksen ja lasten sairaus- ja tapaturmavakuutukset olen tänä vuonna kilpailuttanut uusiksi ja säästänyt siinä kohtaa useita satasia. Suosittelen muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vara käyttää. Minäkin olen yrittäjä, jolla menee tosi surkeasti. Ei kukaan osta juuri mitään. Käytän rahaa enää vain ruokakauppaan, puhelinlaskuun, pakollisiin lääkkeisiin ja vuokraan. Ruokakaupassakin mietin tarkkaan mitä ostan ja kokkaan kaiken itse.
On tämä hemmetinmoinen itse itseään ruokkiva kierre.
Teillä yrittäjillä tulee olemaan kovat ajat, sillä ihmiset eivät enää uskalla käyttää palveluita kaikkien muiden hintojen noustessa pilviin :-(
Näyttää siltä, että me vaivumme aikamoiseen lamaan näiden talouspakotteiden ansiosta.
Kiitä kuule sitä sotahullua Putinia tästä. Hän aloitti sodan. Ukraina taistelee , jottemme me olisi seuraava hyökkäyksen kohde . Aivan sama mitä täällä pitää kestää kunhan Venäjä hajoaa.
Palstalla vastakkaiset mielipiteet eivät ole sallittuja, mutta sanonpahan silti.
Usa ei halunnut vastata Venäjän turvallisuushuoliin joka koski sitä, että Venäjän viholliset, Natomaat olivat tulossa Venäjän rajoille.
Venäjä ei voi hyväksyä vihollisia omille rajoilleen, yhtä vähän kuin Usakaan.
SOta olisi voitu välttää mikäli Ukrainasta olisi tehty puolueeton valtio samalla tavalla kuin Suomi.
Usa uhraa Ukrainan kansan omien valtapyrkimystensä vuoksi ja käyttää siinä avukseen hyväntahtoisia hölmöjä, Eurooppaa, joka on kärsinyt jo aivan tarpeeksi Usan aloittamien sotien seurauksesta, pakola iskriisistä.
Talouspakotteet ovat Usan aikaansaamia ja niistä tulee kärsimään eniten EU.
Heikko EU on Usan etu.
Venäjällä on ollut Nato-maat (Norja, Viro ja Latvia) rajoillaan hajoamisestaan lähtien. Lisäksi Ukraina oli valmis antamaan takuun ettei hae eikä liity Natoon. Silti Venäjä hyökkäsi . Nyt Venäjä saa kaksi Nato-maata lisää rajalle en eli Suomen ja Ruotsin. Kiitos Putin, vakuutus suomalaiset NATOn tarpeellisuudesta sillä hetkellä kun hyökkäsit Ukrainaan.
Vierailija kirjoitti:
Säästäjä kirjoitti:
Laitan säästöön kuukaudessa noin 700€. Mitään ylimääräistä mitä en välttämättä tarvitse en osta. Kuluttaminen muutenkin minimiin. En tupakoi enkä käy ravintoloissa enkä baareissa. Pakolliset maksut maksan ja ruokakaupassa käyn. Että tälleen. Säästössä on mukava summa. Asuntolaina ensi keväänä/ kesänä maksettu. Miksi pitäisi kuluttaa? ja ostaa palveluita?
Koska kansantalous perustuu siihen. Sinun kaltaiset ihmiset ovat yksi pahin asia talouden kannalta.
Nyt on saavutettu talouden ja kulutuksen jatkuvan kasvun rajat. Kansantalouden pitää vaan sopeutua siihen. Kasvua on mahdoton pitää yllä ilman että joutuu vältytään lisääntyvässä määrin maahanmuutto. Kun väki vähenee kulutus väistämättä pienenee
Lopetin hierojalla käynnin.
Lopetin kampaajalla käynnin.
Lopetin syömisen ravintoloissa.
Lopetin ajan kuluksi kaupoilla käynnin, eli "turhan" ostelun.
Lopetin kotimaisten käsityötuotteiden ostamisen.
Lopetin vaatteiden ostamisen.
Lopetin sen ainoankin lehtitilauksen.
Ostan säännöllisesti ainoastaan ruokaa ja dieseliä.
En edes muista, mitä muuta olen viimeksi ostanut, tai milloin... Eli kaikki kulutus on ihan minimissä.
Valitettavasti ei ole muuta vaihtoehtoa. Palkka nousi keväällä 2%. Polttoaine ja ruoka kymmeniä prosentteja. Sähkö 300%.
Nykyiset sähkönhinnat ajavat Suomen ennen pitkää konkurssiin. On ihan selvä, että jos tilanne on se että normi-kansalainen joutuu realisoimaan vähäisetkin säästönsä, että saa sähkölaskut kuitattua niin luuletko, että kukaan kuluttaa yhtään ylimääräistä mihinkään? Kun kulutus lakkaa, niin konkurssiin menevät paitsi pienemmät yritykset, niin myös suuremmat alkavat irtisanoa työntekijöitä. Ja kun työttömyys kasvaa, ei ole enää veronmaksajia. Entä mitä taasen kuvittelette ihmisen mielelle ja elintavoille käyvän, kun yhtäkkiä päivät täyttyvät vain vapaa-ajasta. Tämä on välillisine vaikutuksineen paljon suurempi ja laajempi ongelma. Tähän ei ratkaisuksi auta se, että "myy asuntosi ja muuta halvempaan".
Missä päin vaikutat kattomaalari? Tarvitsisin puolikkaan katon maalauksen rintamamiestaloon. Mikä taksasi? Olen turun lähhikunnassa.
Meillä on lopetettu seuraavat asiat:
- Parturikäynnit
- Elokuvissa käynnit
- Kahviloissa ja ravintoloissa käynnit
- Vähennetty "turhia" ajeluita
- Lopetettu "turhien" ostosten tekeminen ja hankittu kaupasta lähinnä vain peruselintarvikkeet ja hygieniatuotteet
- Lopetettu uusien vaatteiden ostaminen lukuun ottamatta alusvaatteita, sukkia ja joitakin käyttövaatteita (leggingsit, collarit, työvaatteet ja -hanskat)
Viime kuussa rahaa säästyi noin 2000€, tässä kuussa toki vähemmän.
Vasemmisto haluaa lopettaa maasta pienyrittäjyyden. Inhottavia pikkuporvareita tollaset yrittäjät. On parempi että on isoja firmoja joissa saadaan ay-toiminnan ja johtajien välille kunnon vastakkainasettelu.