Äidit! Älkää antako pienten tyttöjenne meikata.
Oli aika härskin näköistä, kun n. 10-vuotiaalla tytöllä oli huulipunaa eräissä juhlissa, missä kävimme. Sääliksi kävi, kun jo noin pienen LAPSEN pitää siirtyä aikuisten maailmaan meikkaamalla. Jos olisin ollut tytön äiti, niin olisi pyytänyt pesemään meikit pois :(
Kommentit (32)
Kyllä siinä itkua sai monet kerrat vääntää.
Alkoholi, pojat, seksi, seurustelu, iltaravintoloissa käynti jne oli vain aikuisten juttuja. En tiedä miten muualla, mutta minusta on aika julmaa olla näin mustavalkoinen, mutta minulle ainakin tehtiin niin, että pidettiin " omaksi parhaaksesi" tynnyrissä 18 vuotta, sitten heitettiin aikuisten maailmaan. Koska olinhan jo aikuinen. Sitten kun kävin jotain häkellyttäviä tilanteita, paheksuttiin kun olin niin lapsellinen ja typerä etten tuota nyt ymmärtänyt jne. Miten olisin voinut, kun en saanut päivääkään harjoitella aikuiseksi tuloa.
Olen ihan samaa mieltä, ettei 10-vuotiaalle voimakas huulipuna ole nättiä, mutta kuten sanoin, tässä vain tällainen yleisemmin otettava marginaalimielipide.
T. 20
niin 10-vuotias on lapsi! Vai väitättekö, että sen ikäinen on jo aikuinen? Ei ihme, että nykyään teiniseksi on niin hyväksyttyä, kun äiditkin sen sallivat.
ysi
Tytöt kehittyvät eri tahtiin ja ne, jotka kypsyvät nopeimmin, alkoivat myös meikata ensimmäisinä. Tämän havaitsin itse kouluaikoinani ja olen huomannut saman seuratessani naapuruston lapsia. Poikien kanssa alettiin kulkea jo 12-vuotiaana enkä nyt tosiaankaan tarkoita saman ikäisiä poikia... Viina kitattiin jo yläasteella, monet harrastivat jo seksiäkin. En väitä, että kaikille käy näin, mutta aika monelle...
Kannattaiskohan sun harkita rauhottavia?? Et kai tosissaan usko meikkauksen johtaneen kaikkeen tuohon???
Vierailija:
Tytöt kehittyvät eri tahtiin ja ne, jotka kypsyvät nopeimmin, alkoivat myös meikata ensimmäisinä. Tämän havaitsin itse kouluaikoinani ja olen huomannut saman seuratessani naapuruston lapsia. Poikien kanssa alettiin kulkea jo 12-vuotiaana enkä nyt tosiaankaan tarkoita saman ikäisiä poikia... Viina kitattiin jo yläasteella, monet harrastivat jo seksiäkin. En väitä, että kaikille käy näin, mutta aika monelle...Kannattaiskohan sun harkita rauhottavia?? Et kai tosissaan usko meikkauksen johtaneen kaikkeen tuohon???
Väitän, että tällainen käytös on seurausta kotoa, ei meikkauksesta. Vanhemmat eivät puuttuneet meikkaamiseen, joka ei tosiaankaan ollut kevyttä, vaan ihan maksullisen naisen meikkiä.
ysi
Että sen jälkeen saa laittaa nätisti huulikiiltoa ja puuteria, juhlatilaisuuksiin ehkä ripsiväriäkin.
14-vuotiaana alkaa tyttö mielestäni olla siinä iässä, että saa meikata kuten tahtoo, kunhan nyt joissain rajoissa pysyy, esim. ei liian räikeitä huulipunia.
Kynsilakkaa nyt voi laittaa melkein minkä ikäiselle tahansa, ei sen tarvitse heti 6-vuotiaalla olla mustaa. :D
Muistan omasta lapsuus-nuoruudestani sen, että kaiken normaliuden mitta oli biologinen ikäni, ei se mitä tunsin tai olin. Hieman yli 20-vuotiaana sain hävetä ja nolostella kun ei ollut poikaystävää, kun kyllähän kaikilla sinun iässäsi sellainen jo on. Nyt 29-vuotiaana pitäisi olla jo vakaa virkaura ja lapset hankittuna. Ei ole kumpaakaan.
9-10 v. " varhaiskypsät" alkavat meikata. Siitä tulee sitten se ryhmäpaine tavallisia tyttöjä kohtaan, jotka vielä EIVÄT ole kypsiä tähän itsensä korostamiseen ja poikien (ja yleensä tietysti muutaman vuoden vanhempien) huomion kohteena olemiseen. Kun nämä " isot" meikkaavat tytöt alkavat sanoa ei-meikkaavia lapsellisiksi tms. niin nekin lapset, jotka oikeasti haluaisivat vielä elää lapsuuttaan, joutuvat näihin isojen piireihin ja juttuihin aivan liian aikaisin.
Mielestäni ala-asteella pitäisi olla meikkaaminen kaikilta kielletty. Helpottaisi, kun kaikilla olisi samat säännöt.
meikata PIKKUISEN koulun limudiskoon,siis huulikiilto,vaalea luomiväri,jopa hieman ripsiväriä,siis nätti vaalea meikki. Kunhan yläasteelle siirtyy niin voi jo alkaa meikata päivittäin,mikäli siltä tuntuu.. Suurin osa meikkaa jo yläasteella,miltä lapsesta tuntuisi,jos on ainoa " poikkeava" vanhempien ahdasmielisyyden takia? Siistit ja asialliset vaatteet(nuorten) sekä SOPIVA ja nätti meikki ei lasta pilaa..
eikä siis laiteta mitenkään säännöllisesti,
vaan silloin tällöin prinsessaleikkejä leikkiessään kysyy saako laittaa luomiväriä tai huulikiiltoa.
myös juhliin lähtiessä on laittanut huulikiiltoa...
myös muumisuihke (hoitoaine) on hänelle tärkeä,
kun äitikin laittaa lakkaa joskus!
musta tuo on aika viatonta ja sallin sen hänelle.
aikaa myöten vasta näen miten tuo meikkaushalu kehittyy,
enpä minäkään antaisi alle 10v laittaa kajaalia ja ripsiväriä kouluun.
itse taisin saada viidennellä ekat oikeat meikit joita laitettiin kohtuudella.
-äiti 31v-
Vierailija:
Tytöt kehittyvät eri tahtiin ja ne, jotka kypsyvät nopeimmin, alkoivat myös meikata ensimmäisinä. Tämän havaitsin itse kouluaikoinani ja olen huomannut saman seuratessani naapuruston lapsia. Poikien kanssa alettiin kulkea jo 12-vuotiaana enkä nyt tosiaankaan tarkoita saman ikäisiä poikia... Viina kitattiin jo yläasteella, monet harrastivat jo seksiäkin. En väitä, että kaikille käy näin, mutta aika monelle...
ysi