Oletko ollut juhlimassa purjeveneessä? Haluaisitko? Millaista se oli?
Toisesta ketjusta luin kuinka joku oli menossa siivoamaan purjevenettään tulevia juhlia varten.
En ole itse koskaan ollut purjehtimassa, mutta tuo "juhlat veneessä" kuulosti eksoottiselta ja jotenkin hienolta, ja olisi hauska se joskus kokea.
Millaisia muistoja teillä on veneillä järjestetyistä juhlista?
Kommentit (29)
Jurri ja pano on samanlaiset kaikkialla
Vierailija kirjoitti:
Olen purjehtinut 18 vuotta ja veneilyelämä on hyvinkin tuttua. Veneellä on myös tullut vietettyä juhlat jos toisetkin, synttäreitä, rapujuhlia, illanistujaisia, peli-iltoja
Käytännössä suurin osa suomalaisista purjeveneistä on sitä kokoluokkaa että veneen ollessa kulussa, koko miehistä osallistuu purjehtimiseen, ohjaamiseen ja ruokahuoltoon. Salonkiin mahtuu mukavasti pöydän ympärille 4-6 hlö, nukkumaan saman verran. Eli kovin isoista juhlista ei yleensä ole kyse.
Jotta voisi viettää juhlia veneen ollessa kulussa, makoilla kannella bikineissä tai käyskennellä ympäri venettä skumppalasi kädessä juhlamekko päällä ja korkokengät jalassa, veneen pitäisi olla hieman eri kokoluokkaa kuin nämä nykyisin Suomen vesillä liikkuvat n. 40-46 ft veneet. Suomen säätilassa usein myös parhaat vaatteet venejuhliin ovat minimissään farkut ja neulepusero sekä tuulenpitävä takki. Toki joskus on helle ja jollain sellainen yli 60ft jahti jolla tuollaisetkin juhlat voi järjestää sellaisia odotellessa 😃
Kuulostaa ihanalta! Itselleni ei kyllä tulisi mielenkään pukea korkkareits tai jotain juhlamekkoa purjeveneeseen, vaikka kuinka olisi juhlat kyseessä. Tosiaan juhlia voi myös vähän sopivammissakin vaatteissa. :)
Ap
En oo minkään purjeveneen kyydissä ollut, enkä ole kuullut, että niissä juhlitaan. Mutta olen ollut jahdilla bileissä. Tutun kautta pääsin, mutta niitä voi myös vuokrata.
Yksi tuttuni omistaa purjeveneen ja somen perusteella he ovat ainakin puoli kesää olleet veneellänsä juhlimassa vaihtuvassa seurassa. Eikö ole edes mikää järisyttävän kokoinen vene, olisiko joku 7m tms? Että kyllä jotkut ainakin juhlivat purjeveneissäkin
Vierailija kirjoitti:
En oo minkään purjeveneen kyydissä ollut, enkä ole kuullut, että niissä juhlitaan. Mutta olen ollut jahdilla bileissä. Tutun kautta pääsin, mutta niitä voi myös vuokrata.
Olitko Suomessa vai ulkomailla? Kuinka iso jahti? Oliko hienot tarjoilut ja millainen fiilis oli muuten?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Veneen omistaminen tämmöisessä maassa on hulluutta. Kausi typerän lyhyt. Keskieuroopassa eri asia. Vuokraa ennemmin kuin ostat oman. Säästät järjettömän pinkan rahaa järkevämpään käyttöön.
nimim. Entinen purjeveneen omistaja
Katkeraa puhetta.
Meillä on perheellä ollut aina purkkareita, joita olen saanut halutessani käyttää. Lähinnä nuo juhlimiset veneissä on ollut kisaporukan tapahtumia kisojen jälkeen tai sitten retkireissuilla pursiseuran satamissa jos on sattunut olemaan joku tapahtuma samaan aikaan.
Toki nuo meidän veneet on kilpaveneitä kokoluokassa noin 36 jalkaa/reilu 10 metriä, eikä mitään omakotitalon kokoluokassa olevia ökyjahteja, joten se vähän rajoittaa porukan määrää, kun makuupaikkoja on max. 6-8. Biksut päällä olen kyllä hengaillut kannella hyvinkin usein :D
En ole ollut, enkä oikeastaan edes haluaisi. En pidä ajatuksesta juhlia tuollaisessa ns. suljetussa tilassa, mieluummin jossain mistä pääsee halutessaan pois heti jos siltä tuntuu.
Juhliminen ei tietenkään aina tarkoita ryyppäämistä, mutta humalainen purjeveneessä -ei ikinä! Sitähän saa vahtia koko ajan ettei saa puomista päähän tai putoa veteen. Muutenkin tilat ovat yleensä niin ahtaat, ettei juhliminen oikein luonnistu. Isoja jahteja on harvoilla.