38-vuotiaana vielä äidiksi, kokemuksia?
Joka paikassa lukee, että 35 vuoden jälkeen riskit nousevat. Mutta kuinka paljon?
Haluaisin vielä toisen lapsen. Mutta mietin, olenko jo liian iäkäs. Olen 53 kun lapsella olisi rippijuhlat. Mutta haittaako se?
Kommentit (33)
Jenni haukio sai lapsen 38 vuotiana suunnilleen.
No nyt teinin äitinä olisin toivonut olevani nuorempi...Sain lapseni 35-vuotiaana. Mutta muuten joo, alle 40 on ihan hyvä ikä nykyään. Oma äiti oli syntyessäni 20 ja lapsena häpesin vanhaa äitiä 😄
Nykyään monet saa ensimmäisen lapsensa tuossa iässä.
Vierailija kirjoitti:
Oma äitini oli tuon ikäinen minut saadessaan ja valitettavasti yhteinen taipaleemme jäi kovin lyhyeksi. Mutta eihän tuohon pohdintaan voi kukaan muu vaikuttaa kuin kukin itse.
Kyllä on lähtenyt nuorena, kun naisten eliniän ennuste on Suomessa kuitenkin aika korkea. Minkä ikäisenä nukkui pois?
Vierailija kirjoitti:
No nyt teinin äitinä olisin toivonut olevani nuorempi...Sain lapseni 35-vuotiaana. Mutta muuten joo, alle 40 on ihan hyvä ikä nykyään. Oma äiti oli syntyessäni 20 ja lapsena häpesin vanhaa äitiä 😄
Teini-ikään kuuluu hävetä vanhempiaan. Olivat he minkäikäisiä tahansa, kuten itse huomasit. Äitisi oli lähes teini 20-vuotiaana, joten lapsilla realismi on usein hukassa. Olisi voinut ennemminkin hävetä nuorta äitiä.
Vierailija kirjoitti:
Oma äitini oli tuon ikäinen minut saadessaan ja valitettavasti yhteinen taipaleemme jäi kovin lyhyeksi. Mutta eihän tuohon pohdintaan voi kukaan muu vaikuttaa kuin kukin itse.
Sorry menetyksestäsi, mutta tuskin äitisi eli kovin vanhaksi. Hyvässä lykyssä ap. elää 80 - 90 vuotiaaksi, jopa vanhemmaksi.
Sain ainokaiseni 36 vuotiaana, oma äitini minut 42 vuotiaana. Olin 38 kun äitini kuoli.
On se kuiteski aika hupaisaa kun joku pojan kaveri kysy pojaltani et "onks toi sun mummo" kun näki minut, vaikken edes ole vanhan näköinen.
Sanon vaan kirjoitti:
Jenni haukio sai lapsen 38 vuotiana suunnilleen.
40 v ja 10 kk, ei 38.
Pk-seudulla 25 % lapsista syntyy yli 35-vuotiaille äideille, joten ihan tavallinen ikä tuo on.
Sain nuorimmaiseni kun olin viittä vaille 43. Kotiin lähtiessäni kätilö toivotti "Tervetuloa uudelleen!". Nauroin ja vastasin, että enkai minä enää tämän ikäisenä.... Kätilö sanoi, että ethän sinä ole edes vanha, synnyttäjien keski-ikä on noussut paljon ja jopa tuon ikäisiä ensisynnyttäjiä tulee välillä.
Vierailija kirjoitti:
Sain nuorimmaiseni kun olin viittä vaille 43. Kotiin lähtiessäni kätilö toivotti "Tervetuloa uudelleen!". Nauroin ja vastasin, että enkai minä enää tämän ikäisenä.... Kätilö sanoi, että ethän sinä ole edes vanha, synnyttäjien keski-ikä on noussut paljon ja jopa tuon ikäisiä ensisynnyttäjiä tulee välillä.
Mä sain iltatähden 44 v ja kukaan ei ihmetellyt minuakaan yhtään. Ennenkin oli ihan tavallista, kun ei ollut ehkäisyä. Oma synnytyslääkärini oli saanut 43 v kuopuksen.
Tällainen artikkeli osui silmään. https://ruuhkavuodet.fi/2022/09/19/miksi-synnyttajien-keski-ika-on-nous…
Ei siinä muuten mitään, mutta tämä kohta lopussa vähän ihmetytti: "Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että korkeakouluopiskelijoilla oli tiedossa aukkoja hedelmällisyyteen liittyen, koska syntyvyydeen luultiin laskevan vasta 45 ikävuoden jälkeen. Näin luuli yli puolet miehistä ja kolmasosa naisista. Puutteellinen käsitys hedelmällisyydestä voi johtaa siihen, että lastensaantia lykätään, eikä ymmärretä riskejä."
Ainakin tällä palstalla annetaan ymmärtää, ettei kukaan lykkää lapsenhankintaa ymmärtämättömyyttään, vaan aina on jotkut ylevämmät syyt.
Mitä ihmettä?? 38-vuotias ja kyselet tuollaisia. No oikein on sopiva ikä äidiksi. Sain itse kuopuksen tuon ikäisenä ja nyt 50-vuotiaana kadun, ettemme yrittäneet nelikymppisenä vielä kerran.