Jos ei elämiseen jää sähkölaskujen jälkeen sitä 514,82 e /kk perusosaa, niin saako hakea toimeentulotukea, vaikka käy töissä.
Jokaiselle perheenjäsenelle huomioidaan laskelmassa menoeränä oma perusosansa. Vuonna 2022 perusosan määrä yksin asuvalle on: 514,82 e/kk
Pitääkö jättäytyä työttömäksi?
Kommentit (45)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Outoa, ettei toimeentulolaskurissa kysytty säästöjä lainkaan, ikäänkuin ne eivät vaikuttaisi vaikka niiden perusteellahan koko tuki voidaan evätä.
Ehkä jätetty tarkoituksella pois että hakija saadaan syyniin.
Kelan sivuilta kun avaa kohdan perustoimeentulotuki, asiasta kerrotaan aika selkeästi. Etenkin jos lukee kohdan "kuka voi saada perustoimeentulotukea".
Vierailija wrote:
1200e netto ja asun helsingissä, yritin hakea tukia, ei tullut, tuolla pärjättävä
ihmettelen vain sitä kun tiedän työttömiä, joille menee tuon verran pelkkään vuokraan, omituista
Saan samoilla tuloilla Helsingissä palkan lisäksi yli 400€/kk asumistukea.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan työttömänä 700e joten ei todellakaan jää viittäsataa menojen jälkeen ja toimeentulotukea en saa senttiäkään.
saathan jos haet
En saa.
Pyydä sitten hyvätuloiselta puolisolta viikkorahaa
Ei minulla ole hyvätuloista puolisoa.
No sit on varmaan muuta omaisuutta tai liian isot velat tai liian kalliit asumismenot suhteessa tuloihin. Pitäis itse tehdä ratkaisuja jos ei pärjää taloudellisesti.
Ei ole velkaa tai liian isoja asumismenoja.
Pointtina oli että ei sitä aina saa vaikka men
Ei saa kukaan muukaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vanha keskustelu, mutta uutena sosiaalialan ihmisenä olen aluksi ollut hämillään, kun ihmiset puhuu summasta, joka kuuluisi jäädä jokaiselle käteen. Tähän törmää siis ihan Facebookin ryhmissä että töissä. hmiset eivät myöskään millään haluaisi uskoa, että tälläistä summaa ei ole, eikä perusosa tarkoita tätä. Selvästi on vielä työstettävää siinä, kuinka tämän asian sanoittaa.
Sanoittaminen on aivan kamala termi, toivottavasti kukaan muu kuin lauluntekijä ei sanoita yhtään mitään eikä varsinkaan toisen tunteita.
Pahoittelut tästä. Varmaan olisi pitänyt sanoa, että yritän selittää perusosan käsitettä eri tavoin. Toisaalta en ihmettele, jos kaikki eivät usko minua. Tämä käsite perusosasta, joka kaikille tulisi jäädä käteen tuntuu olevan laajalle levinnyt. Mistä lie saanut alk
Tällä lietsotaan vihaa ja kateutta kaikkein köyhimpiä kohtaan.
Pahoittelut tästä. Varmaan olisi pitänyt sanoa, että yritän selittää perusosan käsitettä eri tavoin. Toisaalta en ihmettele, jos kaikki eivät usko minua. Tämä käsite perusosasta, joka kaikille tulisi jäädä käteen tuntuu olevan laajalle levinnyt. Mistä lie saanut alkunsa.