Jos ei elämiseen jää sähkölaskujen jälkeen sitä 514,82 e /kk perusosaa, niin saako hakea toimeentulotukea, vaikka käy töissä.
Jokaiselle perheenjäsenelle huomioidaan laskelmassa menoeränä oma perusosansa. Vuonna 2022 perusosan määrä yksin asuvalle on: 514,82 e/kk
Pitääkö jättäytyä työttömäksi?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan työttömänä 700e joten ei todellakaan jää viittäsataa menojen jälkeen ja toimeentulotukea en saa senttiäkään.
saathan jos haet
En saa.
Pyydä sitten hyvätuloiselta puolisolta viikkorahaa
Ei minulla ole hyvätuloista puolisoa.
No sit on varmaan muuta omaisuutta tai liian isot velat tai liian kalliit asumismenot suhteessa tuloihin. Pitäis itse tehdä ratkaisuja jos ei pärjää taloudellisesti.
Ei ole velkaa tai liian isoja asumismenoja.
Pointtina oli että ei sitä aina saa vaikka menojen jälkeen ei jää viittäsataa.Miksi et sitten saa sitä? Aina siihen joku syy on.
Yrityksen takia.
Eli yritys on joko täydellisen kannattamaton tai sitten yrittäjä ei osaa järjestellä asioita niin että rahaa olisi itsellekin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan työttömänä 700e joten ei todellakaan jää viittäsataa menojen jälkeen ja toimeentulotukea en saa senttiäkään.
saathan jos haet
En saa.
No sit on varmaan muuta omaisuutta tai liian isot velat tai liian kalliit asumismenot suhteessa tuloihin. Pitäis itse tehdä ratkaisuja jos ei pärjää taloudellisesti.
Pointtina oli että ei sitä aina saa vaikka menojen jälkeen ei jää viittäsataa.Miksi et sitten saa sitä? Aina siihen joku syy on.
Yrityksen takia.
Eli yritys on joko täydellisen kannattamaton tai sitten yrittäjä ei osaa järjestellä asioita niin että rahaa olisi itsellekin
Tai sitten on käynyt siten, että yhtäkkiä kun ympärillä kaikki kallistui rakettimaisesti, monenkin yrityksen tuloslaskelmat näyttää jo aikamoista sekametelisoppaa. Eli se kannattavuus on tällä hetkellä vedetty vessasta alas itsestään riippumattomista syistä, vaikka aikaisemmin yritys on voinut olla hyvinkin kannattava. Samoin myös asiakkaiden varallisuus on vedetty vessasta alas, joten yrityksellä on tuplaongelma. Operatiivinen toiminta on vaarassa yhtäkkiä käsistä riistäytyneiden kustannusten vuoksi mutta vastavuoroisesti asiakkaiden tilanne on niin huono, ettei niillä olisi varaa maksaa edes sitä vanhaa hintaa asiasta, puhumattakaan nyt korotetuista niistä.
Nyt juuri, en kyllä yrittäjien kimpussa olisi. Suomessa on tällä hetkellä vain muutama yritys, jotka kannattaa. Ruokakaupat ja Sähkölaitokset.
Outoa, ettei toimeentulolaskurissa kysytty säästöjä lainkaan, ikäänkuin ne eivät vaikuttaisi vaikka niiden perusteellahan koko tuki voidaan evätä.
Kelan sivuilta löytyy laskureita. Kannattaa katsoa myös asumistuen laskuri, olisiko mahdollisesti oikeus siihen tukeen. Asuntolainan korot huomioidaan asumismenoina kun lasketaan oletko oikeutettu asumistukeen.
Sekä asumistuki että toimeentulotuki ovat ruokakuntakohtaisia tukia. Eli niissä katsotaan kaikkien perheenjäsenten tulot ja menot, ja niiden perusteella päätetään, onko ruokakunta oikeutettu tukiin vai ei.
Asumistuen laskuri ei kysy asunnon lämmitysmuotoa, joten se ei sikakalliita sähkölaskuja huomioi. En tiedä sitten varsinaisesta hakemuksesta, kuinka tarkkaan siinä kysellään asumismenoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
saathan jos haet
En saa.
Yrityksen takia.
Saa puolisoni palkkaa mutta ei montaa tonnia.
Mitä tulee luulo, että työssä käyvä ei voi saada toimeentulotukea? Kerro, ap!
Siksikö jotkut ovat työttöminä kun luulevat, että eivät enää saisi toimeentulotukea.
Luuleeko ihmiset että perusosa on humpittelu rahaa? Onhan mullakin esim. pakollisia menoja autoon kuluvat menot, ilman sitä en pystyisi käymään töissäni. Ja täälläpäin loppuisi äkkiä me oi niin tärkeät hoitajat jos autosta pitäisi luopua.. Mutta silti itse sen auton menot ja bensat pitää maksaa, vaikka siihen kuluvien menojen jälkeen ei jäisi viittä sataa kuussa.
Tosin siitähän se ajatus sitten lähti..
Vierailija kirjoitti:
Tuollako maksat vuokrat ja ruoat ja kaikki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
saathan jos haet
ap n ensin haettava asumistukea. Jos siihen ei oikeutettu niin tttukeenkaan:-Dja mitä nämä "elämisen jälkeen" tarkoittaa? Tietääksi se 500 tttukea on just sitä elämistä varten:-D ota selvää asioista
1200e netto ja asun helsingissä, yritin hakea tukia, ei tullut, tuolla pärjättävä
ihmettelen vain sitä kun tiedän työttömiä, joille menee tuon verran pelkkään vuokraan, omituista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollako maksat vuokrat ja ruoat ja kaikki?
En asu vuokralla.
On mulla puoliso mutta hän on pienituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Outoa, ettei toimeentulolaskurissa kysytty säästöjä lainkaan, ikäänkuin ne eivät vaikuttaisi vaikka niiden perusteellahan koko tuki voidaan evätä.
Ei siinä ole mitään outoa, koska laskurilla arvioidaan vain tulojen ja menojen osuutta, varallisuus on este ylipäätään.
"Monesti asia ymmärretään paremmin, kun kerron tuen olevan puhtaasti laskutoimitus. Tulot miinus menot – näin yksinkertaistettuna – ja jos menoja on enemmän kuin tuloja, sen verran maksetaan toimeentulotukea. Vastaus alun kysymykseen ”kuuluuko perusosan jäädä sellaisenaan käteen joka kuukausi” on siis ei. Perusosa on osa laskelmaa, eikä tae maksettavan tuen määrästä."
https://elamassa.fi/kela-palvelee/perusosan-verran-ihmettelya/
Vanha keskustelu, mutta uutena sosiaalialan ihmisenä olen aluksi ollut hämillään, kun ihmiset puhuu summasta, joka kuuluisi jäädä jokaiselle käteen. Tähän törmää siis ihan Facebookin ryhmissä että töissä. hmiset eivät myöskään millään haluaisi uskoa, että tälläistä summaa ei ole, eikä perusosa tarkoita tätä. Selvästi on vielä työstettävää siinä, kuinka tämän asian sanoittaa.
Vierailija wrote:
Ehkä jätetty tarkoituksella pois että hakija saadaan syyniin.
Vierailija wrote:
Vanha keskustelu, mutta uutena sosiaalialan ihmisenä olen aluksi ollut hämillään, kun ihmiset puhuu summasta, joka kuuluisi jäädä jokaiselle käteen. Tähän törmää siis ihan Facebookin ryhmissä että töissä. hmiset eivät myöskään millään haluaisi uskoa, että tälläistä summaa ei ole, eikä perusosa tarkoita tätä. Selvästi on vielä työstettävää siinä, kuinka tämän asian sanoittaa.
Sanoittaminen on aivan kamala termi, toivottavasti kukaan muu kuin lauluntekijä ei sanoita yhtään mitään eikä varsinkaan toisen tunteita.
EI.! Työ on parasta sosiaaliturvaa. Sinulla on jo ylisuuri palkka.
T. Kokoomus
Jos ei säästöjä ja helposti rahaksi muutettavaa omaisuutta ole (pl paikka jossa asutte), saa hakea ihan kuka tahansa.
Ei sillä ole merkitystä mistä tulot tulee. Merkitystä on sillä, jääkö siitä yli tuon perusosan. Poislukien ne kaikki välttämättömään elämään kuuluvat menoiksi luetellut laskut kuten tuo sähkökin on.
Sähkössä tietysti kilowattitunti määrä merkitsee. Sähkönkulutuksen pitää olla tilanteeseen nähden kohtuullista. Mutta rahasummalla, joka laskussa lukee, ei ole suoranaista merkitystä.