Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siivousvinkkejä idiootille

Vierailija
14.09.2022 |

Olen aina vihannut siivoamista, mutta päättänyt alkaa pitämään siitä, sillä se on välttämätön osa arkea. En haluaisi olla aina pahalla päällä, kun siivoushetki koittaa. Olen päättänyt uusia kaikki siivoustarvikkeeni, josko se motivoisi tähän muutokseen.

Nyt kaipaisinkin vinkkejä siihen, millaisilla välineillä ja tököteillä tulee hyvää jälkeä vähällä vaivalla? Ottaisin mielelläni vastaan ihan konkreettisia vinkkejä ja tuotemerkkejä! Esim. millä aineilla ja välineellä kannattaa puhdistaa mitäkin kodin pintoja ja kuinka usein. Haluan kodin, joka tuoksuu ja näyttää puhtaalta!

Olen todella kiitollinen, jos ehtisit jakaa omat siivousniksisi meidän kaikkien iloksi. Kiitos!

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoa useammin, niin likakin lähtee paremmin kuin kauan pinttynyt. Säästät aikaa ja pesuainetta, kun ei tarvitse jynssätä ja laittaa "vähän enemmän" ainetta että lika lähtee.

Osta kunnollinen laadukas pitkä vartinen teräväkuivainlasta (joita käytetään pesuhuoneen lattian kuivaamiseen, mutta ei niitä lyhyitä). Sillä voit välillä vetää lattialta pölyt/hiekat/karvat, toimii myös matoilla. Ei tarvitse imuroida joka päivä. Halpis "pilipali" lastoilla ei tee mitään.

Jos ei ole tiskaria, tiskaa astiat heti käytön jälkeen kaappiin. Ei tule tiskivuorta.

Osta suihkepulloja ja tee valmiit pesuaine liuokset niihin. Kannattaa merkitä esim. maalarinteipillä mitä ainetta pullossa on. Tee omat pullot esim. lasinpesu, wcpesu, yleispesu. Helpottaa siivousta ja voi helpottaa siivoukseen ryhtymistäkin kun ottaa vaan valmiin aineliuoksen kaapista. Ei tarvitse ylimääräisiä ainelöträyksiä muuten.

Vierailija
22/40 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaroille säilytys pois pinnoilta, hyllyihin esim lasipvet. Pinta on helppo pyyhkäistä.

Matot pois lattioilta. Pelkkä la4tia on helppoa ja kevyttä pyyhkäistä mikrokuitumopilla. Sellaista kertakäyttöistä linaa voi käyttää vaikka kuinka pitkään, kun ottaa vessapaperilla ne nukat pois siitä.

Kertakäyttöinen siivousliina vessan pintojen pesuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoaminen on mukavampaa, kun sitä ei tarvitse tehdä yksin. Isomman viikkosiivouksen voi jakaa perheen kesken osiin niin, että jokainen tekee kykyjensä mukaan. Ja jos aikoo asua, niin osallistuu myös siivoukseen. Välillä isompien siivousten välillä tehdään niin, että esim. ruokailun jälkeen, kun kaikki ovat koolla, otetaan yhteinen siivousvartti. Silloin jokainen järjestelee esim. tavaroita paikoilleen, kerää pyykkejä, laittaa tiskejä koneeseen yms. pientä sen vartin verran ja hupsista, koti näyttää heti paljon paremmalta. 

Joskus siivoan itsekseni esim. perjantaisin ja silloin saatan kaataa itselleni siivoussiiderin ja laittaa hyvät musat soimaan. Ei siivouksenkaan tarvi olla niin haudanvakavaa ja tylsää. 

Vierailija
24/40 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavaroille säilytys pois pinnoilta, hyllyihin esim lasipvet. Pinta on helppo pyyhkäistä.

Matot pois lattioilta. Pelkkä la4tia on helppoa ja kevyttä pyyhkäistä mikrokuitumopilla. Sellaista kertakäyttöistä linaa voi käyttää vaikka kuinka pitkään, kun ottaa vessapaperilla ne nukat pois siitä.

Kertakäyttöinen siivousliina vessan pintojen pesuun.

Keertakäyttöiset siivousliinat ovat kyllä näppäriä. Mikrokuitumoppi (jos pyyhkii kuivana) puhdistuu mielestäni parhaiten, kun sen käy ravistelemassa ulkona. Ei ainakaan palaa huoneilmaan ne samat pölyhiukkaset.

Vierailija
25/40 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinin oranssi pölykinnas on mun lempivälineeni pölyjen pyyhintään. Käyn välillä vain ravistelemassa sen ulkona ja taas jatkan.

Vierailija
26/40 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
27/40 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin ihmisten kodeissa on epämiellyttävä ominaishaju. Pelkään, että minunkin kodissa on, mutta olen siihen niin tottunut, etten itse huomaa hajua. Mihin kannattaa kiinnittää huomiota, ettei epämiellyttäviä hajuja synny? Tietysti puhtaat lakanat ja se, ettei ole likaisia pyykkejä, roskat viety ja eteisen vaatteet ja kengät puhtaita, tiskit pestynä. Mitä muuta? En halua haisukotia.

Puhtaat matot. Ja tyynyt, peitot ja petarinpäälliset pari kertaa vuodessa kuudenkympin pesuun.

Vierailija
28/40 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin ihmisten kodeissa on epämiellyttävä ominaishaju. Pelkään, että minunkin kodissa on, mutta olen siihen niin tottunut, etten itse huomaa hajua. Mihin kannattaa kiinnittää huomiota, ettei epämiellyttäviä hajuja synny? Tietysti puhtaat lakanat ja se, ettei ole likaisia pyykkejä, roskat viety ja eteisen vaatteet ja kengät puhtaita, tiskit pestynä. Mitä muuta? En halua haisukotia.

Puhtaat asukkaat. Siisti vessa ja kylppäri, puhtaat pyyhkeet ja puhdas tiskirätti. Jääkaapin hyllyjä ja mikron sisustaa kannattaa pyyhkäistä säännöllisesti.

Vierailija
29/40 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen mukana! Olen aina Vihqnnut siivoamista ja elänyt aika sikolätissä. Kämppä on likainen ja haisee.

Nyt siihen tulee muutos ja tarvitsen oikeasti apua ihmisiltä joilla on se aina puhdas koti.

Mitä te teette?? Miten saatte sen pidettyä puhtaana ja raikkaana?

Mitä kuuluu teidän viikoittaiseen siivoukseen ? Entä päivittäiseen? Miten selvitä mahdollisimman vähällä vaivalla siivoamisesta ja nauttia puhtaasta kodista?

Vierailija
30/40 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen mukana! Olen aina Vihqnnut siivoamista ja elänyt aika sikolätissä. Kämppä on likainen ja haisee.

Nyt siihen tulee muutos ja tarvitsen oikeasti apua ihmisiltä joilla on se aina puhdas koti.

Mitä te teette?? Miten saatte sen pidettyä puhtaana ja raikkaana?

Mitä kuuluu teidän viikoittaiseen siivoukseen ? Entä päivittäiseen? Miten selvitä mahdollisimman vähällä vaivalla siivoamisesta ja nauttia puhtaasta kodista?

Loistavaa! Tervetuloa!

Itse kävin eilen ostamassa kassikaupalla uusia siivousvälineitä ja aineita. Nyt lähtee!

Ap

Vierailija
31/40 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en voi siivota kunnolla ennen kuin olen järjestänyt ensin tavarat, nyt joka tasolla on tavaraa ja joka tuolilla kasoja, seinänvierustoillakin laatikoita ja kasseja täynnä tavaraa ja säilytyskaapit ovat jo nyt täynnä. On aika toivoton olo kun suurin osa tavarasta on sellaista mitä ei voi vaan heittää roskiin ja unohtaa. Jospa tänään saisi edes keittiön pöydän raivattua.

Vierailija
32/40 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki roina minimiin ja lopuille omat paikkansa. Meillä robotti-imuri hoitaa imuroinnin ja itse välillä huiskaisen pölyt vähiltä tasoilta pölyhuiskalla. Kerta viikkoon lakanoiden ja pyyhkeiden vaihto ja samalla vessan pesu, jos useammin ei tarvitse. Vessan pesen yleispesuaineella, jonka olen lantannut pulloon ja/tai kertakäyttösiivousliinoilla. Keittiön tason pyyhin rätillä ruuanlaiton jälkeen. Lattianpesu hoituu mielekkäämmin kunnon varrella ja lattianpesumopilla kuin rättien kanssa taistellen. Lattianpesuunkin olisi saatavilla robotti, mutta ei ole tullut hankittua, kun se ei kuitenkaan siirtele mattoja.

Vierailija
33/40 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en voi siivota kunnolla ennen kuin olen järjestänyt ensin tavarat, nyt joka tasolla on tavaraa ja joka tuolilla kasoja, seinänvierustoillakin laatikoita ja kasseja täynnä tavaraa ja säilytyskaapit ovat jo nyt täynnä. On aika toivoton olo kun suurin osa tavarasta on sellaista mitä ei voi vaan heittää roskiin ja unohtaa. Jospa tänään saisi edes keittiön pöydän raivattua.

Tämä on ollut minulla myös aina haasteena! Suurin osa ajasta menee tavaroiden raivaamiseen. Asunnossamme on liian vähän kaappitilaa (ja liikaa tavaraa), joten kaikki kaapit on tukossa ja arvelen, että siksi tavarat jäävät vaeltamaan pitkin huushollia.

Ap

Vierailija
34/40 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks juttu, mikä jeesaa ihan arjessa on "vie mennessäs, tuo tullessas". Esim. jos nousen sohvapöydältä ja menen keittiöön tekemään asiaa x, niin jos sohvapöydällä on jotain roskiin menevää tai tiskiä, niin otan ne siitä mennessäni, vaikka olisi niin helppo jättää ne hetkeksi siihen lojumaan ja mennä tyhjin käsin ja ajatella, että siivoan ne myöhemmin.

Vien niinkuin vähän väkisin asioita mennessäni ja tullessani oikeampaan osoitteeseen.

On niin helppo vain liikkua tyhjin käsin asunnossa, mutta sitten pakotan itseni ottamaan esim. tuon kahvikupin mennessäni ja hoen mielessäni "vie mennessäs, tuo tullessas". Tämä pätee siis ihan kaikkiin kodissa liikkuviin esineisiin hiusharjasta pyyhkeisiin ja sukkiin.

Korjaan myös lasten jälkiä taukoamatta näin.

Vie mennessäs,

tuo tullessas,

tee ollessas!

Vierailija
35/40 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdan lakanat kuukauden välein. Onko se mielestänne liian harvoin?

Kerran viikossa tuntuu ainaki todella nopealta tahdilta.. tarviiko oikeasti niin usein?

Vierailija
36/40 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdan lakanat kuukauden välein. Onko se mielestänne liian harvoin?

Kerran viikossa tuntuu ainaki todella nopealta tahdilta.. tarviiko oikeasti niin usein?

On liian harvoin. Joka toinen viikko riittää, jos ei joka viikko halua vaihtaa.

Vierailija
37/40 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kodissa on kissa, hajua syntyy tosi helposti. En tiedä mikä siinä on, tuleeko se hiekkalaatikosta vai mistä, mutta tosi tunkkainen haju on monessa kissaperheessä. Varmaan ainakin ahkera hiekanvaihto voisi auttaa siihen.

Joidenkin ihmisten ominaishaju on jotenkin tunkkainen ja pinttyy kotiin. Tekstiilien puhdistussuihketta voi kokeilla esim. sohvaan silloin tällöin. Koristetyynyt kannattaa pestä ja sohvanpäällisetkin käyttää koneessa, jos mahdollista.

Vanha kunnon tuulettaminen on myös välillä paikallaan. Erityisesti jos on vieraita tulossa, laitamme vähäksi aikaa läpivedon asuntoon. 

Vierailija
38/40 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti saatavilla oleva, ketterä ja kevyt varsi-imuri on helpottanut meidän siivousta ratkaisevasti. Siitä se on nopea napata käyttöön ja imuroida hiekat eteisestä ja murut keittiöstä, ennen kuin leviävät muualle, kun taas normi-imurin olisi samassa ajassa saanut kaivettua esiin ja ehkä just töpselin seinään.

Vierailija
39/40 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ollut minulla myös aina haasteena! Suurin osa ajasta menee tavaroiden raivaamiseen. Asunnossamme on liian vähän kaappitilaa (ja liikaa tavaraa), joten kaikki kaapit on tukossa ja arvelen, että siksi tavarat jäävät vaeltamaan pitkin huushollia.

Ap

Suosittelen Tavarapaljous-ketjua.

Vierailija
40/40 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä kaikki ylimääräinen myyntiin ja tee kodista minimalistinen. Siivous sujuu helpommin ja nopeammin.

Löysin Pink pasten pari viikkoa sitten ja se sai ainakin minut innolla kuuraamaan ihan kaikkea kotona. Huomasin että todella toimii. Nyt on sitten todella siistiä ja tuoksuu pinkille. Hih!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan