Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Absurdi kokemus siivousfirmasta

Vierailija
13.09.2022 |

Onko täällä muita siivousfirmojen käyttäjiä?

Itse olen käyttänyt palveluita jo yli 15 vuotta, mutta viime vuosina hyvien siivoojien löytäminen on ollut koko ajan yhä vaikeampaa. Ja jos mistään on asiallisesti huomauttanut tai valittanut, niin firma on hyvin äkkiä halunnut eroon tällaisesta "hankalasta asiakkaasta", koska asiakkaita riittää tällä hetkellä aivan ylen määrin, ja siivoojista taas on kauhea pula.

Otsikon asiaan: Firma jota työllistimme puolisen vuotta lupasi meille ihanan työntekijän, mutta paikalle saapuikin täysin erilainen työpari. Näistä toinen teki käytännössä kaikki työt hiki hatussa niin että sääliksi kävi, toinen ei oikein osannut mitään ja vain hengaili asunnossa. Tämän toisen kanssa ei myöskään ollut yhteistä kieltä mitä puhua (mikään länsimainen kieli ei käynyt), joten jouduimme luonnollisesti olemaan firmaan yhteydessä, jotta asiat muuttuisivat.

Firma vakuutti, että tämä toinen työntekijä saisi asianmukaista koulutusta ja hänen työhönsä kiinnitettäisiin jatkossa tarkempaa huomiota. Mikään ei silti muuttunut.

Jo palvelun tilatessamme olimme tehneet erittäin selväksi, että isossa omakotitalossamme on paljon tavaraa, mutta mitään eri tarvitse siirrellä pinnoilta pois, vaan vain avoimet pinnat siivotaan parhaan mukaan puhtaiksi. Varmistimme, että tämä varmasti sopii firmalle & siivoojalle. Lisäksi kerroimme, että autotalli & sauna ovat meillä lähinnä varastokäytössä (meillä ei välitetä saunomisesta, mutta emme ole vielä saaneet aikaiseksi saunatilan muuttamista kokonaan vaatehuone- ja/tai varastotilaksi). Lisäksi siivoan itse ns. Master bedroom -tilan sekä sen yhteydessä olevan ison kylpyhuoneen, sillä tykkään siivota & järjestää henkilökohtaisimmat paikat kuntoon itse, vaan en koko isoa taloamme.

Saimme jokin aika sitten yhtäkkiä kuitenkin kuulla siivoojapariltamme, joka häipyi kesken siivousvuoronsa, että he eivät enää jaksa kohdettamme, kun kuulemma vaikeaa ja joka kerran jälkeen valitamme.

JATKUU SEURAAVASSA

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käynyt 5 vuodessa noin 5 siivoojaa.

Ekan kanssa aikojen säätäminen oli jatkuvaa ja stressaavaa. Peruutuksia tuli usein vaikka tekijöitä oli useita. Työnjälki hyvää.

Toka (yksinyrittäjä) jäi pitkälle sairaslomalle eikä koskaan ilmoittanut palanneensa töihin. Työn jälki hyvää.

Kolmas (yksinyrittäjä) tuli raskaaksi ja jätti heti alussa pois " isot kohteet" (2,5h / kerta). Työn jälki ihan ok, mutta ei niin hyvä kuin aiemmilla.

Neljäs (yksinyrittäjä) sairastui burn-outiin tai masennukseen ja lopetti toimintansa. Hyvä työnjälki.

Viides käy työparin kanssa. Työpari vaikuttaa yksinkertaiselta, en tiedä puhuuko suomea. Ystävällisen oloinen. Ovat nopeita, työnjälki on heikompaa kuin aiemmilla. Katsotaan kauanko tämän yrityksen kanssa kestää.

Vierailija
22/34 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa palkata itse siivooja, jolloin rahalla saa paremman ja varmasti sama tyyppi aina. 

Allekirjoitan tämän kyllä ihan täysin. Eri asia on sitten vain se, että mistä näitä hyviä & luotettavia siivoojia oikein löytää siten, että ei käytä mitään (rahat välistä vetävää) firmaa välissä. Tiedättekö vinkata?

Me saimme nyt vasta tästä kokemuksesta kerrottuamme vihdoin vinkin tuttavapariskunnaltamme, joilla on jo useamman vuoden käynyt tällainen heidän suoraan itse palkkaamansa siivooja. Lupasivat kysyä, josko tällä kuulemma aivan ihanalla siivoojalla riittäisi aikaa meillekin, mikä olisi aivan loistojuttu!

Ongelmana ei ole siis se, ettemme olisi valmiita maksamaan hyvästä työstä hyvin, kunhan tällainen hyvä työntekijä vain jostain löytyisi.

Ap

Maksaa tarpeeksi, siinä keino. Riippuu toki ihan paikkakunnasta, mutta ihan mol.fi ilmoitus tehoaa kyllä.

Just joo. Ja sitten on niitäkin, joille raha kyllä kelpaa, mutta työnjälki on kalliista hintalapusta huolimatta surkeaa. Ei ole mitään takuuta siitä, että saa vastinetta rahoille.

Itse kiinnittäisin enemmän huomiota siivoojan olemukseen ja luonteeseen, pitääkö työstään ja miten viihtyy. Yleensä sellainen henkilö, jolle oma työ on mielekästä ja kokee sen intohimokseen tekee parempaa jälkeä.

Toki voi löytyä, kuten kaikissa työntekijöissä. Mutta maksamalla hyvin on hakijoita vähä enemmän, jolloin pääsee valitsemaan. Kunnon koeaika, niin pääsee eroon helposti, jos jälki ei miellytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kotisiivouksia ja allekirjoitan sen että hyviä työntekijöitä on vaikea löytää.

Olen parisen vuotta tehnyt kotisiivouksia ja nautin työstäni. Työn pitää mielekkäänä se että on max kaksi kohdetta per päivä ja asunnot mitä siivoan on kauniita ja sisustettuja perussiistejä koteja hyvillä materiaaleilla. Myös se että siivousaika on mitoitettu sopivaksi on tärkeää.

Se mikä tekee työstä epämieluisaa on kiire ja asiakkaan epärealistiset odotukset.

Oletetaan että kahdessa tunnissa siivotaan kolme huonetta ja keittiö plus kylppärit täydellisesti. Ei tapahdu.

Myös se on inhottavaa että asukas tutkii joka nurkan siivouksen jälkeen ja valittaa perään jos löysi yhden sormenjäljen keittiön kaapista kun katsoi tietyssä valossa. Tällainenkin asiakas on kerran ollut.

Se on totta että meillä on varaa valita asiakkaat joten tämä asiakas jäi jonkun toisen riesaksi.

Saan pääosin aina hyvää palautetta ja saan myös tekstiviestejä asiakkailta joissa kertovat kuinka ihana oli tulla siistiin kotiin.

Saatraa olla jätetty lappu että "kiva kun siivoat meillä".

Nämä ovat myös niitä jotka motivoi tekemään työnsä hyvin.

Saan ihan ok palkkaa ja tiedän että firma haluaa pitää minusta kiinni.

Monelle tämä työ on vaan työtä mutta minulle tämä työ on nautinto!

On rentouttavaa jynssätä liat pois ja nähdä kättensä jälki 😀

Hyviäkin tekijöitä on ja meidän firmassa niitä löytyy useampi!

Vierailija
24/34 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli siivousfirma jonka työntekijät vaihtuivat -yllätys- koko ajan.

Kerran sitten huomasin että oli lompakosta kadonnut rahaa.

No, eikun rikosilmoitusta tekemään ja seuraavan kerran sama juttu: äkkiä poliisit paikalle ja varas jäi kiinni.

Rahat sain takaisin ja konnalle välitön työsuhteen purku. Yritti oikeudessa selitellä mutta turhaa oli.

Mutkan kautta kuulin että tieto varkaudesta oli mennyt myös hänen naapureilleen ja varas oli hiukan tämän jälkeen muuttanut yllättäen pois...

Vierailija
25/34 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskat käyttää siivousfirmoja, ahkerat siivoavat itse.

Vierailija
26/34 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tienataan ihan hyvin ja koen kyllä ihan velvollisuudeksi työllistää etenkin nuoria. Meillä käykin tosi paljon eri kotitaloushommissa etenkin nuoria ja maksamme ihan hyvin.

Vierailija
27/34 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko siivousfirmoihin mennyt. 2 ollut töissä ja kummassakin ohjeistettu pesemään samalla rätillä wcpönttö ja keittiönpöydät.

Ja suihku vaan huudeltiin, sitä ei tarvinnut jynssätä tai edes käyttää pesuainetta.

Vierailija
28/34 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usko siivousfirmoihin mennyt. 2 ollut töissä ja kummassakin ohjeistettu pesemään samalla rätillä wcpönttö ja keittiönpöydät.

Ja suihku vaan huudeltiin, sitä ei tarvinnut jynssätä tai edes käyttää pesuainetta.

Itse olen tehnyt tarkan listan hommista, joten siivoojan on helppo toimia sen mukaan. Esim. lakanoiden vaihto ja kierrätyspisteen vieminen, jotka on itselle vastenmielisiä samoin kasvien kastelu, jonka aina unohdan. En kyllä ole kauhean tarkka, mutta toisaalta aikaa on ihan hyvin, niin ehtii kyllä tosi tarkasti lattiat ottamaan.

Vierailija
29/34 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä eilisestä aloittamastani keskustelusta jäi itselleni se fiilis, että siivoojilla ei todellakaan ole hyvät oltavat Suomessa nykyään. Itsekin näitä töitä tein aina porrassiivouksesta lähtien teini-ikäisenä, ja silloin ihan pidinkin työstä, mutta se oli aina vain lyhytaikaista kesätyötä.

Asiakkaana varmaan ihan turhan usein olen itse luullut, että nyt on kyseessä työhönsä leipiintynyt siivooja, joka jotain äyskii eikä edes noudata ohjeita, kun kyseessä on paremminkin voinut olla minimipalkalla töitä tekevä ja täysin ylityöllistetty työntekijä, jolta sen vuoksi hymy hyytynyt jo ajat sitten.

Muistan  nyt, kun juttelin vuosia sitten meillä aikanaan pitkään siivonneen Filippiineiltä lähtöisin olleen naisen kanssa (työnantajana ei ole se firma josta tein tämän ketjun aloituksen), joka oli koulutukseltaan sairaanhoitaja ja kertoi asuvansa kommuunissa muiden Suomeen rekrytoitujen ystäviensä kanssa. Hän kertoi heidän kaikkien maksaneen jollekin välittäjäfirmalle koko omat säästönsä, jotta pääsivät pois omasta maastaan ja töihin Suomeen, jossa piti odottaa kunnon tulot, joista hän kertoi joka kuukausi lähettävänsä suurimman osan Filippiineille isovanhemmilleen, jotka huolehtivat hänen lapsistaan. Se tuntui silloin aika tylyltä kuviolta, enne kuin tämä nainen selitti, että tämä on hänen kotimaassaan hyvin yleistä: nuoret lähtevät maailmalle tekemään rahaa ja isovanhemmat hoitavat lapset.

Pitkä pimeys ja kylmyys talvisin sekä se, etteivät ihmiset yleensä puhuneet hänelle yhdessäkään kodissa yhtään mitään olivat kuitenkin erityisen vaikeita hänelle kestää täällä, kertoi tämä pieni sydämellinen filippiiniläisnainen, joka lauleskeli pehmeän rauhallisesti aina siivousta tehdessään.

Kysymykseni onkin nyt keskustelun perusteella se, että onko Suomessa olemassa jotakin nimenomaan siivoajia edustavaa ja heidän etujaan ajavaa järjestöä tai liittoa, jolle selkeistä väärinkäytöksistä siivousta välittävien firmojen toimissa voisi asiakkaana raportoida?

Osaako kukaan heti sanoa? Etsin toki itsekin netistä tietoa, mutta ajattelin jos joku täällä heti osaisi neuvoa tässä.

Tämän ketjun Ap

Vierailija
30/34 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse entisenä siivoojana kyllästyin tuohon laiskaan pariini.Aina sai hänen jälkiään parsia ja lomalta tullessa sai useamman päivän siivota enemmän että sai siisteyden takaisin sille tasolle mikä se oli ennen lomaa.Uskovainen ihminen oli vielä mutta siivota ei osannut.

Vierailija
31/34 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä uskomatonta!

Mutta voiko olla mahdollista että käsitit väärin ja siivooja ohjeisti toista että näillä samoilla voi pestä vessan ja keittiön eli ei ole enää värikoodeja?

Ei siis samalla rätillä vaan että "näillä samoilla (sinisillä) liinoilla siivotaan koko asunto" eli sinisiä rättejä voi olla mukana vaikka kymmenen ja yhdellä sinisellä siivotaan keittiö, toisella vessa jne?

Joskus ollut niin että esim ne siniset on keittiöön, keltaiset vessanpönttöön, punaiset vessan lavuaareille.

Tosin kyllä siivoojia löytyy joka låhtöön.

Harjoittelussa aikanaan siivooja pyyhki samalla liinalla ensin vessan lavuaarin, sitten pöntön ja lopuksi lattian! Tämä vanhusten palvelutalossa eli ne pöntöt saattoi olla pissassa ja kakassa ja sitten sillä pissaliinalla lääpittiin lopuksi se lattia!

Siellä oli mrsa:ta melkein joka huoneessa enkä ihmettele. Ala-arvoista siivoamista.

Tuohon suihkun huuhteluun vielä eli hotelleissa siivotaan pääosin noin. Ei niitä sen kummemmin pestä. Isoimmat huuhdellaan ja kuivataan niillä lattialla olevilla asiakkaiden käytetyillä pyyhkeillä! Ei ole kokemusta tosin kuin harjoittelun verran parista hotellista mutta silloinkin olin ihan järkyttynyt.

Sen jälkeen olen pakannut aina hotelliin mukaan desinfioivia siivousliinoja ja siivonnut huoneen ennen taloksi asettumista. Varsinkin vessan ja kosketuspinnat.

Jos tuo ohjaava siivooja on saanut itse oppinsa hotelleista 😆

T: ylempänä kirjoittanut siivooja joka nauttii työstään

Vierailija
32/34 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kotisiivouksessa töissä usdamman vuoden. Firmaa täällä varmaan ei saa mainita. Tykkäsin olla ja teimme töitä ilman valituksia asiakkailta, kunnes kas kummaa firmaan ruvettiin palkkaamaan ulkomaalaisia työntekijöitä. Eivät osanneet siivota ja meidän suomalaisten olisi pitänyt ottaa näitä siivouspareiksi ja opettaa heitä muka asiakkaiden kotona! Miltä sekin olisi näyttänyt asiakkaan silmissä varsinkin kun yhteistä kieltä ei ollut! Joten me kaikki suomalaiset työntekijät irtisanoimme itsemme. Nyt firmassa on pelkkiä osaamattomia ulkomaalaisia siivoojia sitten.

Vierailija
33/34 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntiveloituksesta alvin osuus on 24% eli jos tuntiveloitus on vaikkapa 40€/tunti niin valtio kuittaa 9,6€/tunti.

Kotitalousvähennys auttaa vähän .

Vierailija
34/34 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä eilisestä aloittamastani keskustelusta jäi itselleni se fiilis, että siivoojilla ei todellakaan ole hyvät oltavat Suomessa nykyään. Itsekin näitä töitä tein aina porrassiivouksesta lähtien teini-ikäisenä, ja silloin ihan pidinkin työstä, mutta se oli aina vain lyhytaikaista kesätyötä.

Asiakkaana varmaan ihan turhan usein olen itse luullut, että nyt on kyseessä työhönsä leipiintynyt siivooja, joka jotain äyskii eikä edes noudata ohjeita, kun kyseessä on paremminkin voinut olla minimipalkalla töitä tekevä ja täysin ylityöllistetty työntekijä, jolta sen vuoksi hymy hyytynyt jo ajat sitten.

Muistan  nyt, kun juttelin vuosia sitten meillä aikanaan pitkään siivonneen Filippiineiltä lähtöisin olleen naisen kanssa (työnantajana ei ole se firma josta tein tämän ketjun aloituksen), joka oli koulutukseltaan sairaanhoitaja ja kertoi asuvansa kommuunissa muiden Suomeen rekrytoitujen ystäviensä kanssa. Hän kertoi heidän kaikkien maksaneen jollekin välittäjäfirmalle koko omat säästönsä, jotta pääsivät pois omasta maastaan ja töihin Suomeen, jossa piti odottaa kunnon tulot, joista hän kertoi joka kuukausi lähettävänsä suurimman osan Filippiineille isovanhemmilleen, jotka huolehtivat hänen lapsistaan. Se tuntui silloin aika tylyltä kuviolta, enne kuin tämä nainen selitti, että tämä on hänen kotimaassaan hyvin yleistä: nuoret lähtevät maailmalle tekemään rahaa ja isovanhemmat hoitavat lapset.

Pitkä pimeys ja kylmyys talvisin sekä se, etteivät ihmiset yleensä puhuneet hänelle yhdessäkään kodissa yhtään mitään olivat kuitenkin erityisen vaikeita hänelle kestää täällä, kertoi tämä pieni sydämellinen filippiiniläisnainen, joka lauleskeli pehmeän rauhallisesti aina siivousta tehdessään.

Kysymykseni onkin nyt keskustelun perusteella se, että onko Suomessa olemassa jotakin nimenomaan siivoajia edustavaa ja heidän etujaan ajavaa järjestöä tai liittoa, jolle selkeistä väärinkäytöksistä siivousta välittävien firmojen toimissa voisi asiakkaana raportoida?

Osaako kukaan heti sanoa? Etsin toki itsekin netistä tietoa, mutta ajattelin jos joku täällä heti osaisi neuvoa tässä.

Tämän ketjun Ap

Ammattiliitot ovat privaatissa PAM ja julkisella JHl, molemmat täysin munattomia. Joskus oli Oikeutta siivoojille -järjestö, en tiedä onko toiminut enää vuosiin. Alan ongelmat ovat olleet samat vähintään 20 vuotta, ja tilanne on sama kuin hoitajilla: ne, jotka voivat, äänestävät jaloillaan, kiltit ja nöyrät syödään elävältä (työnantajan toimesta) ja muut pärjäävät miten pärjäävät. Pääsääntöisesti ei ole kannattanut siivota kuin yrittäjänä tai julkisella sektorilla, joitakin iloisia poikkeuksia lukuunottamatta. Eivät nämä asiat juuri muutu. Alalla 2002-2020.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan