Hoitajat, älkää purkako kiukkuanne potilaisiin, kiitos
Joudun käyttämään paljon terveydenhuoltoa vakavan sairauteni vuoksi. Vaikka olisi ollut kuinka kovat kivut päällä taikka pahoinvointia niin en ikinä ole hoitajille pahasti sanonut tms. Joka alalta ns. mätämunia löytyy ja helmiä. Olen tavannut aivan ihania ja mahtavia hoitajia näiden vuosien aikana. Mutta nyt alkaa näyttää ja tuntua että useilla työntekijöillä on pinna tosi kireällä. Ymmärrän mutta pitäisi muistaa ettei sairas ihminen ole syyllinen hoitajien omiin ongelmiin yksityiselämässä taikka työtaisteluihin. Jos ei pysty työpaikalla käyttäytymään inhimillisesti ja olla puhumatta "törkeyksiä" niin on parempi jäädä sairauslomalle taikka vaihtaa alaa. Ei mulla muuta.
Kommentit (39)
Johan on vastauksia! Olen alipainoinen, en ole juonut taikka tupakoinut tms. Harrastin paljon liikuntaa kun olin terve. En ole itse aiheuttanut sairastumistani. Kävi vain huono tuuri ja sain lihastaudin. Eikä muuten se että ihminen on ylipainoinen oikeita ketään hoitajaa käyttäytymään huonosti toista kohtaan! Jos olisin aikoinaan omalla työpaikallani päästänyt suustani solvauksia asiakkaille taikka kiukutellut heille niin potkut olisi persuuksiin tullut! ap
Vierailija kirjoitti:
Johan on vastauksia! Olen alipainoinen, en ole juonut taikka tupakoinut tms. Harrastin paljon liikuntaa kun olin terve. En ole itse aiheuttanut sairastumistani. Kävi vain huono tuuri ja sain lihastaudin. Eikä muuten se että ihminen on ylipainoinen oikeita ketään hoitajaa käyttäytymään huonosti toista kohtaan! Jos olisin aikoinaan omalla työpaikallani päästänyt suustani solvauksia asiakkaille taikka kiukutellut heille niin potkut olisi persuuksiin tullut! ap
Jos kokee voivansa katsoa ylen omaa terveyttään ja olla noudattamatta annettuja ohjeita, jne ei ansaitse kunnioitusta. Valehtelet, jos väität voivasti kunnioittaa ihmistä, joka tupakoi, käyttää päihteitä ja syö pelkkää sontaa.
Vierailija kirjoitti:
Alanvaihtajia kyllä riittää, saikutkin lisääntynet paineiden vuoksi. Huonot neuvot aloittaja antoi. Olisin myös odottanut konkreettisen esimerkin huonosta kohtelusta enkä vain yleistä liirumlaarua.
Minä voin antaa pari esimerkkiä, vaikka olen eri tyyppi.
- Olin osastolla perussairauteni vuoksi, mutta yksi hoitaja kävi jatkuvasti tivaamassa olenko alkoholisti ja itse aiheuttanut sairauteni. Jos painoin soittokelloa, joku tuli 30 min päästä ja tivasi "no mitä sinä nyt oot vailla". En kehdannut enää painaa kelloa.
-Menin päivystykseen äkkiä puhjenneen borrelioosin takia, hoitaja kutsui toisestakin huoneesta hoitajan ja yhdessä naureskelivat minulle, että eihän toi ole mikään päivystysasia eikä ihottumakaan näytä erythema migransilta. No siitä 6 tunnin päästä en pystynyt enää kävelemään ja lähdettiinkin ambulanssilla.
-Miespuolinen homoseksuaali hoitaja purki jotain ihme naisvihaansa minuun. Olin aivokalvontulehduksen takia osastolla ja tyyppi riuhtoi minua, repi teipit ja tipat irti niin, että olin mustelmilla ja vttuili minulle.
Näitä riittää, mutta en jaksa kirjoittaa enempää.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen rehellisesti kusipää, enkä tekopyhä.
En tiedä miten muualla mutta meillä teho-osastolla tämän kaiken keskellä toiminta pyörii ennallaan enkä ole huomannut että kenenkään ärsytys kohdistuisi potilaisiin. Samaa hoitoa samalla asenteella saavat kuin ennenkin, pääasiallinen palaute potilaita on lähes poikkeuksetta hyvää vaikka meillä hoidossa oleminen on potilaalle rankkaa (se että teho-osasto on potilaalle kuormittava kokemus ei ole mikään uusi juttu ja näin tulee aina olemaankin). Toki yleinen ilmapiiri on vähän sellainen että ollaan heitetty "rukkaset tiskiin" mutta se kohdistuu vain nykyolosuhteisiin eikä potilaisiin. Emme me potilaiden suhteen ole heittäneet rukkasia yhtään mihinkään.
Huonoja päiviä on kaikilla, huonoja hetkiä on kaikilla. Jotkut taas sitten ovat yleisesti vaan asennevammaisia ja tätähän löytyy alalta kuin alalta. Kiireessä saattaa turhautuminen näkyä väärällä tavalla potilaille ja se mitä sairaalan seinien sisällä tapahtuu ei välttämättä usein edes näy potilaille ja näin on tarkoituskin olla. Mutta hoitaja on voinut juuri olla toisessa huoneessa hoitamassa jotain akuuttia romahdusta, vainajaa tai mitä vaan. Sitten pitäisi kasata itsensä kun pääsee irti tästä ja seuraavan potilaan luokse. Aina se ei mene ihan nappiin.
Kyllä meistä valtaosa varmasti pyrkii hoitamaan potilaita parhaimmilla keinoilla mitä meillä on niillä resursseilla mitä on. Toki olen kuullut paljonkin näistä paikoista missä yleinen ilmapiiri on niin ikävä että se kohdistuu sitten ihan väärään osoitteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alanvaihtajia kyllä riittää, saikutkin lisääntynet paineiden vuoksi. Huonot neuvot aloittaja antoi. Olisin myös odottanut konkreettisen esimerkin huonosta kohtelusta enkä vain yleistä liirumlaarua.
Minä voin antaa pari esimerkkiä, vaikka olen eri tyyppi.
- Olin osastolla perussairauteni vuoksi, mutta yksi hoitaja kävi jatkuvasti tivaamassa olenko alkoholisti ja itse aiheuttanut sairauteni. Jos painoin soittokelloa, joku tuli 30 min päästä ja tivasi "no mitä sinä nyt oot vailla". En kehdannut enää painaa kelloa.
-Menin päivystykseen äkkiä puhjenneen borrelioosin takia, hoitaja kutsui toisestakin huoneesta hoitajan ja yhdessä naureskelivat minulle, että eihän toi ole mikään päivystysasia eikä ihottumakaan näytä erythema migransilta. No siitä 6 tunnin päästä en pystynyt enää kävelemään ja lähdettiinkin ambulanssilla.
-Miespuolinen homoseksuaali hoitaja purki jotain ihme naisvihaansa minuun. Olin aivokalvontulehduksen takia osastolla ja tyyppi riuhtoi minua, repi teipit ja tipat irti niin, että olin mustelmilla ja vttuili minulle.Näitä riittää, mutta en jaksa kirjoittaa enempää.
Sama juttu. En mäkään meinaa uskaltaa painaa osastolla sitä nappia kun saa vihaa niskaansa.
Aika väsynyt ja kulunut saa hoitaja olla, että näin käyttäytyisi, ap.
Enemmänkin ongelmana tuntuu olevan potilaiden väärinymmärrys hoitajasta. Esim. kun itse joudun hoitajana kysymään asiastasi tarkemmin, miten kauan oire on kestänyt, mitä olet kokeillut, jne., koet, että kysyn turhia ja suutut. Vaikka yritän vain selvittää tilannettasi, jotta osaan hoitaa sinua parhaiten ja esim. varata oikeanlaista aikaa. Sinä koet, että hoitaja on ikävä kun kyselee, minä hoitajana koen että olet ikävä kun korotat ääntäsi, kun yritän auttaa sinua.
Ethän sinäkään potilaana pura kiukkuasi hoitajiin. Näitä näkee ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaise tukesi sinua hoitavalle henkilölle niin taatusti saat paremmin asennoituneen hoitajan sinua kohtaamaan. Ihmisiä ovat hoitajatkin.
Tällä hetkellä todella monet irtisanoutuvat ja poistavat ammattioikeutensa rekisteristä. Määrät alkavat olla pelottavia. Nyt tarvitaan ymmärrystä puolin ja toisin.
No jos olet sairas niin ehkä ensimmäisenä ei ole mielessä jonkun tuntemattoman työtaistelut. Eikä hyvää hoitoa pitäisi joutua ansaitsemaan ilmaisemalla tukea omalta sairasvuoteelta. Hyvä, kohtelias käytös riittää siinä tilanteessa ja hoitajan pitäisi aina kohdella potilaista hyvin myös.
Kyllä ihan jokainen on syyllinen tämän hetken tilanteeseen.
Jos et ole tukemassa niin olet hiljainen hyväksyjä. Haluat A-luokan hoitoa vaikka et halua, että se maksaa mitään. Sinulle on ok, että työtä tehdään ilman taukoja, sinulle on ok, että työvuorot ovat epäinhimilliset ja hoitajia pahoinpidellään työvuoroissa.
Mitä olet tehnyt, että näin ei olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulin yhdeltä vuosien varrella tutuksi tulleelta asiakkaalta, että naamastani paistaa aina mielialani. Käyttäydyn toki kohteliaasti.
Hän on minulle helppo hoidettava, kun pyrkii ottamaan huomioon työskentelyympäristön toimivuuden ja vie aikaani juuri sen verran kuin on kulloinkin tarpeen. Kaikki asiakkaanihan eivät käy täysillä ja silloin en voi odottaa sujuvaa yhteistyötäkään.
kodinhoitaja
Se ei ole sen asiakkaan vika.
Ei tietenkään ole mutta niin kauan kuin se on ihminen joka työt tekee, niin kaikki ympärillä olevat asiat välillä vaikuttavat. Ymmärrän täysin että hoitaja joka joutuu pahana päivänä hoitamaan kolmen hoitajan hommat tuplavuorossa saattaa vaikuttaa väsyneeltä, ihan tahattomastikin.
Kyllä sitä joitain tahallaan huonosti käyttäytyviä potilaita pitää äänellä vähän ojentaa. Yksi sylkee tahallaan pitkin lattioita, yksi kiukuspäissään heittää ruuat lattialle. Pitää äänekkäästi sanoa, että käyttäydy, meillä on muutakin tekemistä, kun siivota tahallisia sotkujasi.
Kenellä tahansa, missä tahansa ammatissa voi olla joskus huono päivä. Tätä kun alatte oikein miettimään, niin muistuu mieleen joku huono asiakaspalvelu kokemus.
Alkaa hoitoalan kriisi ja työntekijäpula konkretisoitumaan suurelle yleisölle. Ei voi muuta sanoa kuin että voi harmi ja koittakaa jaksaa.
Ei tietenkään voi hoitajat purkaa omaa mielipahaansa asiakkaisiin, pitäisi olla aivan selvä asia, olkoon sitten kuinka väsyneitä vaan.
Itse olen asiakaspalvelutyössä enkä näe että missään tilanteessa voisin olla asiakkaalle tyly tai epäkohtelias. Työpaikan ongelmat puidaan työyhteisössä esimiehen johdolla, kotiongelmat kotona jne.
Ja väsyneitä ollaan muuallakin kuin hoitoalalla.
Mikään ei ole niin hirveää hommaa kuin asiakaspalvelutyö, jota hoitotyö lopulta on. Osa alalle hakeutuvista ei ehkä sitä hahmota ja aspatyö ei todellakaan sovi kaikille. En ole hoitaja, mutta muuten sote-alalla ollut töissä ja totesin että asiakaspalvelijaa minusta ei saa vaikka kuinka teeskentelisin. Lähdin kouluttautumaan ihan toiselle alalle ja vaihdoin töitä. Vaihtamalla paranee ja naamakin on vähemmän kurtussa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä joitain tahallaan huonosti käyttäytyviä potilaita pitää äänellä vähän ojentaa. Yksi sylkee tahallaan pitkin lattioita, yksi kiukuspäissään heittää ruuat lattialle. Pitää äänekkäästi sanoa, että käyttäydy, meillä on muutakin tekemistä, kun siivota tahallisia sotkujasi.
Minustakaan huonoa käytöstä ei pitäisi joutua kenenkään sietämään. Asiallisesti käyttäytyvät potilaat ansaitsevat kuitenkin asiallista kohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakaan huonoa käytöstä ei pitäisi joutua kenenkään sietämään. Asiallisesti käyttäytyvät potilaat ansaitsevat kuitenkin asiallista kohtelua.
Onko potilas asiallinen, jos ei jaksa hymyillä tai puhua? On kivulias, kysyy toimenpiteestä tai jostain muusta, pyytää vettä?
Tuntuu että asiallisella potilaalla tarkoitetaan ihmistä, joka hymyilee ja juttelee ja "kunnioittaa" hoitajaylimystä jotenkin. Minusta tuo on liikaa vaadittu. Sairaalat voi ahdistaa, oma tai läheisen tilanne pelottaa.
Tuntuu että ihminen on vain tiellä ollessaan sairaalassa. Eihän se voi mennä niin?
Olen eri, mutta sanon, että asiakaspalvelussa toimiessa sitä vasta saakin kuulla kaikkea. Silti en ole koskaan alkanut tiuskimaan asiakkaalle, vaikka olisi miten huono päivä tai edellinen asiakas haukkui pystyyn tai jonkun naama ärsyttää. Ihmettelen, miten hoitajat kokevat oikeudekseen toimia eri tavoin.